Verontrustende berichten

eilander
Moderator

Re: RE: Re: Verontrustende berichten

Bericht door eilander »

Floppy schreef:
eilander schreef:Ik vraag me altijd af hoe iedereen weet welke bijbelvertaling iemand bij zich heeft in de kerk. Ik heb bij ons geen idee, behalve degenen die direct naast me zit. Hoe kun je weten dat de helft de HSV gebruikt?
Zoals Luther al aangaf, de kaft van een doorsnee HSV is wat frivoler dan die van GBS drukwerken.
Verder bedoel ik met de helft niet persé 50 procent, maar ik weet dat in onze gemeente zowel een vrij grote groep is die de SV leest als een grote groep HSV-lezers.
Ik begrijp ook wel dat het niet perse letterlijk bedoeld is, dat is het probleem niet. Mijn HSV, die ik overigens niet meeneem naar de kerk (lijkt me alleen maar vervelend) ziet er overigens keurig zwart uit. Dus misschien zijn er wel veel meer...
Jantje
Verbannen

Re: Verontrustende berichten

Bericht door Jantje »

Floppy schreef:
Jantje schreef:
Floppy schreef:
Jantje schreef:...Dit is de reinste onzin. In een groot deel van de kerken is dat trouwens ook verboden, en terecht. Tijdens de eredienst wordt er uit de Statenvertaling gepreekt, dus ook in de bank daaruit meegelezen.
...
Wat? Verboden? Ik weet wel uit eigen ervaring dat niet alle GG dominees het even aangenaam vinden om tegen de gele of blauw kaftjes van de HSV Bijbels aan te moeten kijken; maar verboden?

Enne: Als je het hebt over "een groot deel van de kerken" dan heb je denk ik nog nooit een wereldatlas bekeken...
Ik weet zeker dat je in bepaalde gemeenten (lees: streken) niet met een HSV de kerk in moet komen. Volgens mij is dat een aanzienlijk deel van de gemeenten in onze gezindte.
Noem eens man en paard?
Bijvoorbeeld: Wat gebeurt er als ik met een HSV de Hoeksteen in B'veld binnentreed?
Daar misschien niks. Maar dat ligt dan alleen aan het feit dat de kerk nogal groot is.
Laatst gewijzigd door Jantje op 10 dec 2018, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Floppy

Bericht door Floppy »

eilander schreef:
Floppy schreef:
eilander schreef:Ik vraag me altijd af hoe iedereen weet welke bijbelvertaling iemand bij zich heeft in de kerk. Ik heb bij ons geen idee, behalve degenen die direct naast me zit. Hoe kun je weten dat de helft de HSV gebruikt?
Zoals Luther al aangaf, de kaft van een doorsnee HSV is wat frivoler dan die van GBS drukwerken.
Verder bedoel ik met de helft niet persé 50 procent, maar ik weet dat in onze gemeente zowel een vrij grote groep is die de SV leest als een grote groep HSV-lezers.
Ik begrijp ook wel dat het niet perse letterlijk bedoeld is, dat is het probleem niet. Mijn HSV, die ik overigens niet meeneem naar de kerk (lijkt me alleen maar vervelend) ziet er overigens keurig zwart uit. Dus misschien zijn er wel veel meer...
Andersom kan ook, sinds de BMU ook in allerlei ondegelijke kleuren kan worden geleverd, zoals bruin. Dus wie weet wie er allemaal met hun hip gekleurde Bijbels stiekem toch de SV aan het lezen is... :haha
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

@Jantje, hou toch op, zeg. Dat je iets betreurt, is toch niet gelijk een verbod? En dat het tot directe maatregelen bij de kerkdeur zou leiden, lijkt me eerlijk gezegd alleen fantasie.
Floppy

Bericht door Floppy »

Jantje schreef:
Floppy schreef: Noem eens man en paard?
Bijvoorbeeld: Wat gebeurt er als ik met een HSV de Hoeksteen in B'veld binnentreed?
Daar misschien niks. Maar dat ligt dan alleen aan het feit dat de kerk nogal groot is.
Weet je, je verleidt me bijna om je te vragen een gemeente noemen waar je volgens jou met een 'n HSV niet naar binnen mag, om vervolgens dat in de praktijk te gaan verifieren.
Maar ik ben er toch vrij zeker van dat je geen gemeente zal kunnen noemen.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

eilander schreef:@Jantje, hou toch op, zeg. Dat je iets betreurt, is toch niet gelijk een verbod? En dat het tot directe maatregelen bij de kerkdeur zou leiden, lijkt me eerlijk gezegd alleen fantasie.
Dat laatste heb ik nooit gezegd. Er zijn ook andere mogelijkheden.
Bijvoorbeeld door in zijn algemeenheid te zeggen als kerkenraad op een ledenvergadering, of als dominee in het kerkblad te schrijven dat het niet wenselijk is om de HSV als Bijbel mee te nemen in de eredienst.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

Verder weet ik ook van een Gereformeerde Gemeente waar er ook bijbelstudie/cursus gehouden wordt voor asielzoekers en waar men dit gewoon met behulp van de SV doet en waar geen enkele problemen worden ervaren. Dus ik begrijp werkelijk niet waarom men niet de SV kan gebruiken.
@Jantje Ik heb jaren onder asielzoekers gewerkt. Ik schreef al eerder over afrikaanse asielzoekers die inmiddels goed Nederlands spraken. Als ik de ze Bijbel gaf in de SV kwamen ze een week later vragen welke taal dat was. Bijbelstudie doen met de SV is geen enkel probleem. Ik begrijp de SV prima en zij gebruikten een Bijbel in het Frans. Maar dat is geen argument tegen de HSV.

Ik heb nog geen lijstje van je gezien van al die kerken waar het verboden is om de HSV bij je te hebben. Ik vroeg om een lijstje van 10. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn, als je zelf spreekt over een groot deel van de kerken. Maar ik zal het je makkelijker maken. Noem er maar 5.

Je blijft ook voorbijgaan aan het argument dat de taal van de SV echt te moelijk is voor een aantal mensen. Ik heb eerder aan kinderen het Nieuwe Testament in de SV uitgedeeld. Die gingen direct weer dicht en ze lazen er nooit meer uit. Om de eenvoudige reden dat ze de taal niet begrepen. Sinds 2011 deel ik het NT uit in de HSV. Nu zijn er wel kinderen die er uit lezen en me trots komen vertellen op welke pagina ze al zijn. 'Opdat ik enigen behouden mocht'.

Ik heb er ook moeite mee dat je de uitgesproken intenties van mensen afwijst. Wat posters hier ook zeggen. Het is allemaal niet waar. Ze zijn gewoon lui en gemakzuchtig volgens jou. Daarmee doe je hen bewust onrecht aan. Dat is op geen enkele manier goed te praten, ongeacht of je de SV of een andere vertaling daarvoor wilt gebruiken.

Ik nodig je uit om een dag met me mee te gaan. Dan zal ik je laten kennismaken met mensen die de HSV lezen en de SV niet begrijpen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:
Floppy schreef:
Ik zag gisteren een HSV, een BMU en een jongerenBijbel om me heen. Zelf mijn SV bij.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Jantje schreef:
eilander schreef:@Jantje, hou toch op, zeg. Dat je iets betreurt, is toch niet gelijk een verbod? En dat het tot directe maatregelen bij de kerkdeur zou leiden, lijkt me eerlijk gezegd alleen fantasie.
Dat laatste heb ik nooit gezegd. Er zijn ook andere mogelijkheden. Bijvoorbeeld door in zijn algemeenheid te zeggen als kerkenraad op een ledenvergadering, of als dominee in het kerkblad te schrijven dat het niet wenselijk is om de HSV als Bijbel mee te nemen in de eredienst.
@Jantje, sorry, maar dat werkt echt niet meer hoor. Daarmee zeg ik overigens wel iets dat niet in alle opzichten positief geduid moet worden. Maar de tijd dat dominees via kerkblaadjes, ledenvergaderingen en kanselmededelingen het gedrag van gemeenteleden kon beïvloeden, ligt al weer een tijdje achter ons. Volgens mij moeten we dat in dit geval ook helemaal niet willen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Een positief bericht hier tussendoor:
De bijbel word beter en meer gelezen door jongelui en hun ouders dan in mijn tijd 40 jaar geleden!
Ik kan de komst van de hsv, de jongerenbijbel en de bijbel met uitleg dus alleen maar positief zien!
In mijn jeugd 30/40 jaar geleden, lazen veel jongeren maar ook veel ouders in mijn omgeving zelden tot nooit zelf uit de bijbel.
Als ik af en toe eens bij anderen (klasgenootjes of catechesatiegenoten) mee at, werd daar niet of nauwelijks uit de bijbel gelezen en/of hardop aan tafel gebeden.
Ik vond DAT vreemd
ZIJ vonden het bij mij thuis "vreemd" en vaak een "vroom gedoe"
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
liz boer

Bericht door liz boer »

Orchidee schreef:Een positief bericht hier tussendoor:
De bijbel word beter en meer gelezen door jongelui en hun ouders dan in mijn tijd 40 jaar geleden!
Ik kan de komst van de hsv, de jongerenbijbel en de bijbel met uitleg dus alleen maar positief zien!
In mijn jeugd 30/40 jaar geleden, lazen veel jongeren maar ook veel ouders in mijn omgeving zelden tot nooit zelf uit de bijbel.
Als ik af en toe eens bij anderen (klasgenootjes of catechesatiegenoten) mee at, werd daar niet of nauwelijks uit de bijbel gelezen en/of hardop aan tafel gebeden.
Ik vond DAT vreemd
ZIJ vonden het bij mij thuis "vreemd" en vaak een "vroom gedoe" Afbeelding
Herkenbaar!
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Floppy

Bericht door Floppy »

Orchidee schreef:Een positief bericht hier tussendoor:
Ik vond DAT vreemd
ZIJ vonden het bij mij thuis "vreemd" en vaak een "vroom gedoe" Afbeelding
Mijn schoonvader merkte dit afgelopen weekend toevallig ook op. Ik ben zelf denk ik net iets te jong om het zelf meegemaakt te hebben; in mijn jeugd was er juist veel nadruk op persoonlijk bijbellezen.
DDD

Bericht door DDD »

pierre27 schreef:
DDD schreef:
Maanenschijn schreef: Als laatste heb ik het gevoel dat de discussie over HSV en SV nooit te winnen of te verliezen valt. Elke partij blijft bij zijn standpunt. Ik vraag mij zelf dan ook vaak af, waarom ik toch reageer..... mooi moment om daar nu mee te stoppen.
Dat komt denk ik omdat alleen heel eigenwijze en niet al te deskundige mensen zich op het standpunt stellen dat de SV de enig juiste is. Het overgrote deel van de leden van welke kerk dan ook begrijpt dat dat een onrealistisch standpunt is.
Is er ook een vaste grond voor je conclusie naast jouw visie op mensen die de SV als de enige juiste beschouwen?
Jazeker. Zelfs op dit forum ben ik zo'n standpunt nog niet tegengekomen, terwijl er hier toch mensen zijn die tot in detail de verschillen bespreken.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
DDD schreef: Het is jammer dat het draadje hierover gesloten is. Maar dat lijkt mij in het geheel niet juist. Als je thuis uit de SV leest, zullen veel kinderen nooit iets van de SV leren begrijpen. Dus als je wilt dat ze iets kunnen volgen van wat er in de kerk gebeurt, moet je het bijbelgedeelte eerst in bijvoorbeeld de BGT lezen.
Dit raakt me. Hoe kom je hierbij? Ik voed mijn kinderen bij de SV op. Ik hoop dat ze wat gaan begrijpen. Ik geloof dat ze dat ook wel doen, al zijn ze betrekkelijk jong. Dus deze stelling is onjuist. Al heb je het over veel kinderen, daar vallen mijn kinderen dan wellicht niet onder.

En daarnaast is begrip uiteindelijk een werk van de Heilige Geest.
Prima. Maar normaal gesproken begin je bij een leerproces voor beginners niet in een boek dat alleen voor zeer gevorderden goed te begrijpen is. Dat heeft met de heilige Geest niets te maken, net zoals een wiskundedocent in de brugklas ook niet begint met een academisch werk. Ongetwijfeld zijn met de hulp van de heilige Geest in bijzondere gevallen wonderen te verwachten, maar dat is niet de normale gang van zaken.

Natuurlijk zullen jouw kinderen van jouw uitleg wel iets begrijpen. Als je alleen de SV leest en die niet toelicht, zullen zij er echter weinig van begrijpen.
DDD

Bericht door DDD »

Niet steeds op dezelfde plek gaan zitten. Goed rondkijken bij het napraten op het kerkplein. Navragen bij je kinderen op de JV.

Er zijn zoveel manieren om daar binnen twee maanden een heel precies beeld bij te hebben.
Gesloten