Nee dus. Er is maar één bekering tot het ware geloof.pierre27 schreef:Vandaar ook het onderscheid in bekering!
Aan allen die in dit topic willen reageren: lees alsjeblieft eens rustig de Dordtse Leerregels door..
Nee dus. Er is maar één bekering tot het ware geloof.pierre27 schreef:Vandaar ook het onderscheid in bekering!
Ds. J. Fraanje schreef: Veel mensen grijpen naar Christus, eer de Heilige Geest nog ooit naar hen gegrepen heeft. Hierin ligt het grote onderscheid tussen bekering en bekering. Stel je eens voor: er worden twee jongens overtuigd. De een wordt overtuigd door de algemene werking des Geestes. Hij wordt onder een preek of door een sterfgeval ontroerd en ziet dat het zo niet goed gaat. Die jongen zegt: "Ik zie dat mijn weg en mijn leven niet deugen, als ik zo moet sterven, ga ik naar de hel."
Nu gaat hij zijn koers veranderen en een ander leven leiden. In plaats van naar wereldse uitspattingen, loopt hij Gods volk na, enz. Als je die jongen zijn verandering bekijkt, zou je zeggen: "Maar daar is toch heel wat gebeurd, wel, wel, wat een verandering, het is dezelfde jongen niet meer."
Dit duurt een poosje, en dan krijgt die jongen onder zijn gebed of onder een benauwdheid een tekst of Psalmvers in zijn gedachten. Dat geeft hem veel moed en hij gelooft dat God het goede werk in hem begonnen heeft, en is er nu gerust op dat het verder goed zal komen, hij is er bekeerd mee.
Maar die andere jongen wordt ook overtuigd dat zijn leven niet deugt, maar die ziet door de zaligmakende werking des Geestes niet alleen dat zijn weg niet deugt, maar dat hij zelf ook niet deugt. Die wordt ontdekt hoe God hem goed geschapen had, en wordt gewaar dat hij door de zonde God kwijt is, en niet alleen zonder God, maar ook tegen God leeft. Ook deze jongen krijgt een andere levenskoers en werkzaamheden. Toch gaat het er in hoofdzaak niet om hoe nu van de straf af te komen, nee, de welverdiende straf is hem geen onverschillige zaak, maar toch heeft hij nog meer met Gods heilige eis dan met zijn straf te doen. Hij ziet en neemt over dat hij Gods deugden beledigd heeft, en moet met God verzoend worden, eerder is er geen rust in zijn ziel. En dat gaat niet doordat er eens een tekst of Psalmvers in zijn gedachten komt. Ik zeg niet dat de Heere door Zijn Woord soms geen ademtocht of onderwijs geeft, dat is een andere zaak, maar hij heeft er geen rust in.
Wat is nu het verschil tussen deze jongens?
De een werkt met alles op zichzelf aan, om van de straf af te komen, maar de ander werkt door God op God aan. De eerste heeft zichzelf met de waarheid opgelost, zonder ooit door de waarheid opgelost te worden. Die eerste jongen wordt zachtjesaan met alles wat er gebeurd is gerust en bekeerd.
Maar waar het zaligmakend geloof ingestort is, wordt de mens al meer en meer ontdekt en ongelukkiger en kan zichzelf met de waarheid en de mogelijkheid niet redden. Duizenden mensen varen hier op een klip, ze menen gered te zijn en geloven dat God het gedaan heeft, maar ze hebben het zelf gedaan in een vermetel geloof.
Nee, het waar zaligmakend geloof zal de ziel niet alleen doen geloven dat hij verdoemelijk voor God ligt, maar ook wie God Zelf is, en dat er aan Zijn recht moet voldaan worden.
Ik zeg niet dat ieder kind van God dit even duidelijk en klaar kan zeggen, de Heere geeft de een soms meer gave om dit uit elkaar te zetten dan de ander, maar leren zullen ze het allen, 't zij in meerdere of mindere mate, dit is onmisbaar tot zaligheid. "Die tot God komt, moet geloven dat Hij is", zegt Paulus. Hij wil ermee zeggen: niet alleen geloven dat Hij bestaat, maar ook wie Hij is in al Zijn deugden. Dat leert nu de Heilige Geest door het zaligmakend geloof de zondaar verstaan.
Ik denk dat je me niet begrijpt maar oke dat kan ook aan mij liggen, verder DL meer dan eens bestudeerd en gedoceerd.Marco schreef:Nee dus. Er is maar één bekering tot het ware geloof.pierre27 schreef:Vandaar ook het onderscheid in bekering!
Aan allen die in dit topic willen reageren: lees alsjeblieft eens rustig de Dordtse Leerregels door..
De opstellers van de DL hebben ook het boek synopsis geschreven. Daarin geven zij een overzicht van de geloofsleer. Daarin geven zij bij bepaalde begrippen een duidelijke invulling. Met name wanneer een bepaald begrip verschillende uitgelegd kan worden.Marco schreef:Nee dus. Er is maar één bekering tot het ware geloof.pierre27 schreef:Vandaar ook het onderscheid in bekering!
Dat vind ik dan toch heel twijfelachtig. Met welke uitleg dan?pierre27 schreef:Ik denk dat je me niet begrijpt maar oke dat kan ook aan mij liggen, verder DL meer dan eens bestudeerd en gedoceerd.Marco schreef:Nee dus. Er is maar één bekering tot het ware geloof.pierre27 schreef:Vandaar ook het onderscheid in bekering!
Cyrillus schreef:De enige manier om grond te krijgen is op Christus te zien en vanuit Zijn beloften te leven. En deze beloften kunnen we gewoon aannemen. Ja, lees goed, we kunnen dat zelf. En nee, inderdaad, NIET uit onszelf. Wie dat ontkent, ontkent ook dat hij naar de kerk kan gaan. Ook dat doen we zelf, maar NIET uit onszelf.
Cyrillus schrijft hier dat een mens zelf geloven kan en zich bekeren kan, maar dat hij het alleen niet uit zichzelf kan. Er is volgens deze redenering geen verandering nodig in de natuur van de mens: hij kan het! Alleen moet God hem nog helpen om daar te komen. Deze stelling is op de Dordtse Synode expliciet (!) als dwaling verworpen, namelijk in Verwerping der dwalingen III/IV, 6.Cyrillus schreef:Ik zal het iets verduidelijken: uit onszelf kunnen wij niets goeds doen. Wij nemen vanuit onszelf niet de belofte van redding aan (toe-eigening van het heil), wij gaan uit onszelf niet naar de kerk. Wij zoeken uit onszelf God niet. Maar toch, wie doet dan de Bijbel open, als we daaruit lezen? Wie doet de kerkdeur open als we de kerk binnengaan? Zijn wij dat niet zelf? Als dat zo is is dat een activiteit die wij zelf uitvoeren. En als dat zo is waarom kunnen we dan wel de Bijbel lezen, wel de kerkdeur open doen, maar ons niet bekeren? Terwijl de Bijbel zelf zegt dat wij dat kunnen.
Nu kan iemand duizendmaal zeggen het met de D.L. eens te zijn, echter de werkelijkheid is dat dit evident niet het geval is. Hetgeen geleerd wordt, is exact de dwaling die in dit artikel van de D.L. verworpen wordt.DL III/IV.6 schreef:De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
- Die leren: Dat in de ware bekering des mensen geen nieuwe hoedanigheden, krachten of gaven in den wil door God kunnen [c.q. hoeven, V.] ingestort worden, en dat overzulks het geloof, waardoor wij eerst bekeerd worden, en waarvan wij gelovigen genoemd worden, niet is een hoedanigheid of gave, van God ingestort, maar alleen een daad des mensen, en dat het niet anders kan gezegd worden een gave te zijn, dan ten aanzien van de macht om daartoe te komen.
[exact hetzelfde wordt gezegd door Cyrillus: 'bekering is een activiteit die de mens zelf kan uitvoeren, alleen kan hij het niet uit zichzelf; idem: evengoed als dat een mens naar de kerk kan gaan, zo kan een mens zich ook bekeren, V.]
Want daarmede wederspreken zij de Heilige Schrift, die getuigt dat God nieuwe hoedanigheden des geloofs, der gehoorzaamheid, en van het gevoel Zijner liefde in onze harten uitstort: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven (Jer. 31:33). En: Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten (Jes. 44:3). En: De liefde Gods is in onze harten uitgestort door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven (Rom. 5:5). Zulks strijdt ook tegen het gedurig gebruik der Kerke Gods, dewelke bij den profeet aldus bidt: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn (Jer. 31:18).
Jij mag dit twijfelachtig vinden, daar heb ik totaal geen last van. De uitleg heel in het kort, dat bekering Gods werk is en dat er helemaal niks van mij en jou bij komt kijken. Even heel simpel samengevat. De soevereiniteit van God spreek door al de vijf hoofdstukken heen. Alleen al in dit artikel. Dordtse Leerregels Hoofdstuk 1DDD schreef:Dat vind ik dan toch heel twijfelachtig. Met welke uitleg dan?pierre27 schreef:Ik denk dat je me niet begrijpt maar oke dat kan ook aan mij liggen, verder DL meer dan eens bestudeerd en gedoceerd.Marco schreef:Nee dus. Er is maar één bekering tot het ware geloof.pierre27 schreef:Vandaar ook het onderscheid in bekering!
Klopt, ik heb hem daar ook op gewezen. Waarna hij verdween.Valcke schreef:Cyrillus schreef:De enige manier om grond te krijgen is op Christus te zien en vanuit Zijn beloften te leven. En deze beloften kunnen we gewoon aannemen. Ja, lees goed, we kunnen dat zelf. En nee, inderdaad, NIET uit onszelf. Wie dat ontkent, ontkent ook dat hij naar de kerk kan gaan. Ook dat doen we zelf, maar NIET uit onszelf.Cyrillus schrijft hier dat een mens zelf geloven kan en zich bekeren kan, maar dat hij het alleen niet uit zichzelf kan. Er is volgens deze redenering geen verandering nodig in de natuur van de mens: hij kan het! Alleen moet God hem nog helpen om daar te komen. Deze stelling is op de Dordtse Synode expliciet (!) als dwaling verworpen, namelijk in Verwerping der dwalingen III/IV, 6.Cyrillus schreef:Ik zal het iets verduidelijken: uit onszelf kunnen wij niets goeds doen. Wij nemen vanuit onszelf niet de belofte van redding aan (toe-eigening van het heil), wij gaan uit onszelf niet naar de kerk. Wij zoeken uit onszelf God niet. Maar toch, wie doet dan de Bijbel open, als we daaruit lezen? Wie doet de kerkdeur open als we de kerk binnengaan? Zijn wij dat niet zelf? Als dat zo is is dat een activiteit die wij zelf uitvoeren. En als dat zo is waarom kunnen we dan wel de Bijbel lezen, wel de kerkdeur open doen, maar ons niet bekeren? Terwijl de Bijbel zelf zegt dat wij dat kunnen.Nu kan iemand duizendmaal zeggen het met de D.L. eens te zijn, echter de werkelijkheid is dat dit evident niet het geval is. Hetgeen geleerd wordt, is exact de dwaling die in dit artikel van de D.L. verworpen wordt.DL III/IV.6 schreef:De rechtzinnige leer verklaard zijnde, verwerpt de Synode de dwalingen dergenen:
- Die leren: Dat in de ware bekering des mensen geen nieuwe hoedanigheden, krachten of gaven in den wil door God kunnen [c.q. hoeven, V.] ingestort worden, en dat overzulks het geloof, waardoor wij eerst bekeerd worden, en waarvan wij gelovigen genoemd worden, niet is een hoedanigheid of gave, van God ingestort, maar alleen een daad des mensen, en dat het niet anders kan gezegd worden een gave te zijn, dan ten aanzien van de macht om daartoe te komen.
[exact hetzelfde wordt gezegd door Cyrillus: 'bekering is een activiteit die de mens zelf kan uitvoeren, alleen kan hij het niet uit zichzelf; idem: evengoed als dat een mens naar de kerk kan gaan, zo kan een mens zich ook bekeren, V.]
Want daarmede wederspreken zij de Heilige Schrift, die getuigt dat God nieuwe hoedanigheden des geloofs, der gehoorzaamheid, en van het gevoel Zijner liefde in onze harten uitstort: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven (Jer. 31:33). En: Ik zal water gieten op den dorstige en stromen op het droge; Ik zal Mijn Geest op uw zaad gieten (Jes. 44:3). En: De liefde Gods is in onze harten uitgestort door den Heiligen Geest, Die ons is gegeven (Rom. 5:5). Zulks strijdt ook tegen het gedurig gebruik der Kerke Gods, dewelke bij den profeet aldus bidt: Bekeer mij, zo zal ik bekeerd zijn (Jer. 31:18).
Inderdaad: Posthoorn en jij hebben dit al duidelijk gezegd. Ik wilde echter nog extra bewijs toevoegen uit de D.L. Daaruit blijkt duidelijk dat exact wat hij leert reeds 400 jaar geleden als dwaling is verworpen.Ouderling schreef:Klopt, ik heb hem daar ook op gewezen. Waarna hij verdween.
Dank daarvoor.Valcke schreef:Inderdaad: Posthoorn en jij hebben dit al duidelijk gezegd. Ik wilde echter nog extra bewijs toevoegen uit de D.L. Daaruit blijkt duidelijk dat exact wat hij leert reeds 400 jaar geleden als dwaling is verworpen.Ouderling schreef:Klopt, ik heb hem daar ook op gewezen. Waarna hij verdween.
Terecht dat hij verdween, want hij leert namelijk niet wat 400 jaar geleden is verworpen. Dat is een plakker die jullie er voor het gemak opgesmeten hebben om niet verder te hoeven kijken. Als Cyrillus beweert dat wij onszelf kunnen en moeten bekeren spreekt hij volledig volgens de Dordtse Leerregels. Ik heb daar een citaat van aangeleverd, dat vervolgens voor het gemak maar genegeerd is, want dat komt niet uit.Valcke schreef:Inderdaad: Posthoorn en jij hebben dit al duidelijk gezegd. Ik wilde echter nog extra bewijs toevoegen uit de D.L. Daaruit blijkt duidelijk dat exact wat hij leert reeds 400 jaar geleden als dwaling is verworpen.Ouderling schreef:Klopt, ik heb hem daar ook op gewezen. Waarna hij verdween.
Dat zegt hij dus helemaal niet.Cyrillus, in de lezing van Ouderling schreef: Alleen moet God hem nog helpen om daar te komen.