Onzin. Bovendien klopt de helft in de BGT niet. Dus dan leren ze het ook nog fout.DDD schreef:Het is jammer dat het draadje hierover gesloten is. Maar dat lijkt mij in het geheel niet juist. Als je thuis uit de SV leest, zullen veel kinderen nooit iets van de SV leren begrijpen. Dus als je wilt dat ze iets kunnen volgen van wat er in de kerk gebeurt, moet je het bijbelgedeelte eerst in bijvoorbeeld de BGT lezen. Anders kunnen ze er geen touw aan vastknopen. Dat geldt trouwens ook voor een belangrijk deel van de volwassenen.TSD schreef:Dat lijkt me ook heel verstandig. Als je wilt dat je kinderen straks de preken en Bijbellezen uit de SV (in de kerk) bij het opgroeien goed kunnen volgen, dan zal je toch thuis volgens mij actief het gebruik van SV moeten stimuleren, daaruit lezen en dat goed uitleggen. Je kinderen vertrouwt maken met de SV.Thuisvrouw schreef: De voortrekker van de ger gem ds. Kersten was erg voor eenheid binnen school, kerk en gezin.
Wanneer je dat niet doet ben je als ouders mede een oorzaak ervan dat je kinderen vervreemden van hun kerkelijke thuisgemeente.
De verkeerde keuzes van een kerkelijke gemeente zijn niet de verantwoordelijkheid van de ouders, natuurlijk. De ouders hebben de verantwoordelijkheid hun kinderen in de godzaligheid op te voeden, niet in de uitwassen van een conservatieve kerkelijke cultuur. Al is het ook goed om mee te geven dat het God heeft beliefd je door middel van de betreffende kerk in zijn verbond op te nemen.
@Thuisvrouw:
Dat is vast ook gebeurd, maar zo'n vraag is natuurlijk een vraag met een gedachtenwereld er achter. En die in zo'n context naar voren brengen vind ik niet passend.
De vraag is óf het verkeerde keuzes zijn. Ik denk namelijk van niet. Bovendien: álle reformatorische scholen (basisscholen, middelbaar onderwijs en beroepsonderwijs) lezen, voor zover ik weet, uit de SV. Als je het dan thuis als ouders vertikt, omdat je het te moeilijk vind voor je kinderen, vraag ik me toch af waar je mee bezig bent. Je kunt gewoon aan de hand van een dagboek een stukje uit de SV lezen voor je kind, en daar dan samen over napraten en het gelezen gedeelte eventueel in eigen bewoording uitleggen. Maar ja, in deze jachtige tijd is daar helemaal geen tijd meer voor. Dus leest men liever even snel uit de kinder-Bijbel, of de BGT. Het is allemaal gemakzuchtigheid, niets meer en niets minder.