Kleine ergernissen

DDD

Re: Kleine ergernissen

Bericht door DDD »

Een garage die drie maanden na een grote servicebeurt waarbij ik een gratis APK zou kunnen krijgen, een brief stuurt dat de APK over twee maanden verloopt. En dat voor een auto die eens in de twee jaar ofzo een servicebeurt nodig heeft, althans, krijgt.

En als je dan belt en vraagt waarom de APK niet gelijk is meegenomen, meldt dat dat nu eenmaal niet het beleid is. Ik ben mij er van bewust dat het een voorrecht is dat je klant mag zijn bij een Volkswagendealer, omdat de meeste garages zo druk zijn dat ze geen nieuwe cliënten meer aannemen of alleen op heel lange termijn. Maar dan nog. Het zou hen zelf ook drie kwartier werkplaats schelen om dit in één keer te doen.

De universele dorpsgarage die ik eerder had, had in ieder geval monteurs die uit zichzelf bedachten dat een APK verplicht is en voerden die dan ook uit als dat nodig was.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 06 jan 2026, 18:14 Een garage die drie maanden na een grote servicebeurt waarbij ik een gratis APK zou kunnen krijgen, een brief stuurt dat de APK over twee maanden verloopt. En dat voor een auto die eens in de twee jaar ofzo een servicebeurt nodig heeft, althans, krijgt.

En als je dan belt en vraagt waarom de APK niet gelijk is meegenomen, meldt dat dat nu eenmaal niet het beleid is. Ik ben mij er van bewust dat het een voorrecht is dat je klant mag zijn bij een Volkswagendealer, omdat de meeste garages zo druk zijn dat ze geen nieuwe cliënten meer aannemen of alleen op heel lange termijn. Maar dan nog. Het zou hen zelf ook drie kwartier werkplaats schelen om dit in één keer te doen.

De universele dorpsgarage die ik eerder had, had in ieder geval monteurs die uit zichzelf bedachten dat een APK verplicht is en voerden die dan ook uit als dat nodig was.
Toch is dit wel logisch. Een APK geld voor een jaar, 2 maanden van te voren kan de nieuwe APK keuring gedaan worden zonder verlies aan maanden. Dus een apk die geldig is tot 1 jan 26 kan vanaf 1 nov 25 vernieuwd worden en geld dan weer tot 1 jan 27. In jouw geval, als zij de APK wel gelijk gedaan hadden was de nieuwe APK 5! maanden korter geworden. Want meer dan 2 maanden voor vervaldatum, nieuwe einddatum is gewoon uitvoeringsdatum + 1 jaar. Op een duur van een jaar is dat, in jouw geval, 5 maanden inleveren.

Dit zal geen garage doen (en het, denk ik, ook niet voorstellen). Je kan beter servicebeurten synchroon met de apk laten lopen.
JvW

Bericht door JvW »

Wim Anker schreef: 06 jan 2026, 18:57
DDD schreef: 06 jan 2026, 18:14 Een garage die drie maanden na een grote servicebeurt waarbij ik een gratis APK zou kunnen krijgen, een brief stuurt dat de APK over twee maanden verloopt. En dat voor een auto die eens in de twee jaar ofzo een servicebeurt nodig heeft, althans, krijgt.

Toch is dit wel logisch. Een APK geld voor een jaar, 2 maanden van te voren kan de nieuwe APK keuring gedaan worden zonder verlies aan maanden. Dus een apk die geldig is tot 1 jan 26 kan vanaf 1 nov 25 vernieuwd worden en geld dan weer tot 1 jan 27. In jouw geval, als zij de APK wel gelijk gedaan hadden was de nieuwe APK 5! maanden korter geworden. Want meer dan 2 maanden voor vervaldatum, nieuwe einddatum is gewoon uitvoeringsdatum + 1 jaar. Op een duur van een jaar is dat, in jouw geval, 5 maanden inleveren.

Dit zal geen garage doen (en het, denk ik, ook niet voorstellen). Je kan beter servicebeurten synchroon met de apk laten lopen.
Helemaal eens, ik zou niet blij zijn als ze de apk gelijk hadden gedaan. Ze weten ook niet wanneer je weer komt voor een beurt, zou ook binnen drie maanden weer kunnen zijn.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Wat is het probleem van verlies aan maanden dan? Daar krijg je toch verder niets van? De auto moet eens in de twee jaar een servicebeurt en natuurlijk is het mogelijk dat hij een keer wat heeft, maar die kans is maar klein, gelukkig. Ze hebben toch zelf een onderhoudsschema?

De auto moet ook eens in de twee jaar een APK. En wat mij betreft, zou het dan wel zo handig zijn als de garage die beurten synchroon laat lopen. Anders kan ik over twee jaar weer twee keer komen opdraven.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 06 jan 2026, 19:28 Wat is het probleem van verlies aan maanden dan? Daar krijg je toch verder niets van? De auto moet eens in de twee jaar een servicebeurt en natuurlijk is het mogelijk dat hij een keer wat heeft, maar die kans is maar klein, gelukkig. Ze hebben toch zelf een onderhoudsschema?

De auto moet ook eens in de twee jaar een APK. En wat mij betreft, zou het dan wel zo handig zijn als de garage die beurten synchroon laat lopen. Anders kan ik over twee jaar weer twee keer komen opdraven.
Servicebeurt gaat om de zoveel km. Dus volgende keer bij APK oproep ook servicebeurt laten doen. (Als dat lukt met km).
DDD

Bericht door DDD »

Ja dat heb ik ook bedacht. Maar dat is geen antwoord op mijn vraag. De servicebeurten van mijn auto moeten volgens mij minimaal eens per twee jaar, ongeacht het aantal kilometers. Dat kan niet wachten op de APK, want dan verloopt de garantie.

Maar mijn ergernis is dat iemand die daarvoor doorgeleerd heeft dat zelf niet bedenkt. Mijn eenvoudige dorpsgarage zou nooit zo'n domme fout maken, denk ik. Nu zit ik voor de garantie (die loopt tot acht jaar, wat dan weer keurig is) bij de dealer met speciaal opgeleide dames en heren achter de balie, die dit soort eenvoudige dingen niet bedenken.

Waarom moet ik daar als leek aan denken? Ik ben al blij dat ik de auto kan besturen. Ik hoef toch niet te weten hoe je zo'n ding het beste kunt onderhouden? Nu ben ik als ik niet uitkijk én 45 euro extra kwijt én een dagdeel. Althans, als ik daar verder geen punt van maak, want ik wil hier toch wel opheldering over vragen.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 jan 2026, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Michaels

Bericht door Michaels »

Er is een wettelijke regels voor APK-keuring.

Je mag je auto laten keuren tot maximaal 2 maanden vóór de APK-vervaldatum.
Als je dat doet, blijft de huidige vervaldatum gewoon staan en wordt de volgende vervaldatum 1 of 2 jaar later bepaald (afhankelijk van hoe vaak jouw voertuig APK-plichtig is).

Vaker dan 2 maanden vóór de vervaldatum keuren kan wel, maar dan verandert de vervaldatum naar de datum waarop je keurt (bijvoorbeeld keur je 5 maanden eerder, dan loopt de APK-datum dus vanaf die eerdere datum).

Er is geen wet in Nederland die precies voorschrijft hoe vaak je je auto voor een servicebeurt moet brengen.
Had denk ik wel vriendelijk geweest van het garagebedrijf om je hierop attent te maken dat de servicebeurt gelijk te laten vallen met de APK.
..
windorgel

Bericht door windorgel »

Volgens mij is de richtlijn om elke 15000 km een beurt uit te laten voeren of, als je minder kilometers rijdt, minimaal eens per jaar. In dat laatste geval heb je het ene jaar een kleine beurt en het andere jaar een grote.
Je kan bij het plannen van die beurt toch zelf rekening houden met het moment van APK? Ik doe dat altijd wel, want dat scheelt nu eenmaal toch wat euro's.
DDD

Bericht door DDD »

@Michaels:

Precies. Dat was wel vriendelijk geweest. En van een bedrijf waar je drie maanden moet wachten op je beurt en 100 euro per uur betaalt, vind ik dat je dat ook wel mag verwachten. Door hun onnodige extra afspraak word niet alleen ik benadeeld, maar moeten andere klanten ook onnodig langer wachten.

@Windorgel:
Dat klopt niet. De richtlijn voor mijn auto is 24 maanden of 30.000 km. Bovendien, dat schreef ik al, vervalt de garantie als ik niet tijdig een servicebeurt laat doen. Dus ik kan niet zomaar later een servicebeurt inplannen.

Inderdaad kan ik dit ook zelf optimaliseren, als ik me er maar genoeg in verdiep, maar ik was van mijn vorige garage wat meer service en intelligentie gewend. Ik had natuurlijk ook zelf kunnen bedenken dat er ook een APK moest, zeker omdat dat gratis was. Ik heb de correspondentie helaas niet meer, maar ik weet vrijwel zeker dat er bij stond dat een APK bij een servicebeurt gratis is. Geen haar op mijn hoofd heeft bedacht dat je om die gratis service dan wel speciaal moet vragen.

Ik moet er niet aan denken dat ik ook zo'n tandarts zou hebben waar ik zelf alle afspraken en werkzaamheden op elkaar moet afstemmen en expliciet om nakoming van iedere toezegging moet vragen. Maar vanaf nu zullen ze dit hopelijk wel op een betere manier doen en anders ga ik over naar een collegabedrijf, al moet ik er 50 km voor rijden.
Laatst gewijzigd door DDD op 06 jan 2026, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
JvW

Bericht door JvW »

windorgel schreef: 06 jan 2026, 19:45 Volgens mij is de richtlijn om elke 15000 km een beurt uit te laten voeren of, als je minder kilometers rijdt, minimaal eens per jaar. In dat laatste geval heb je het ene jaar een kleine beurt en het andere jaar een grote.
Je kan bij het plannen van die beurt toch zelf rekening houden met het moment van APK? Ik doe dat altijd wel, want dat scheelt nu eenmaal toch wat euro's.
Een servicebeurt is per auto anders. Dat kan om de 15.000 zijn, maar ook om de 10.000 of 30.000 bij moderne auto’s. Oude auto’s nog veel vaker.
Een grote of kleine beurt bestaat in de volksmond nog wel, maar in de praktijk niet. Bij elk kilometrage hoort een specifieke lijst.
Je moet niet teveel vertrouwen op de merkdealer (in het algemeen), dat zijn niet altijd meer de betrokken vaklui. Bij de dorpsgarages denk ik soms nog wel. Persoonlijk heb ik het erg getroffen met de lokale Toyota-dealer die nog wel meedenkt. Bij de lokale Volkswagen-dealer kennen ze dat totaal niet meer.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD

Bericht door DDD »

Toch is dat juridisch gek. Je mag mijns inziens van een merkdealer meer verwachten dan van een universele garage. Ik zou er haast voor naar de geschillencommissie stappen, maar ik wacht eerst maar eens de uitleg van de dealer af. En eerst maar eens een beetje afkoelen van de ergernis, want nu ik me er wat meer in heb verdiept en ik zie dat de service-intervallen en de APK-intervallen voor mijn auto gelijk zijn, zou ik het onderwerp haast overplaatsen naar het onderwerp Grote Ergernisssen. :D
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

DDD schreef: 06 jan 2026, 19:48 @Michaels:

Precies. Dat was wel vriendelijk geweest. En van een bedrijf waar je drie maanden moet wachten op je beurt en 100 euro per uur betaalt, vind ik dat je dat ook wel mag verwachten. Door hun onnodige extra afspraak word niet alleen ik benadeeld, maar moeten andere klanten ook onnodig langer wachten.

@Windorgel:
Dat klopt niet. De richtlijn voor mijn auto is 24 maanden of 30.000 km. Bovendien, dat schreef ik al, vervalt de garantie als ik niet tijdig een servicebeurt laat doen. Dus ik kan niet zomaar later een servicebeurt inplannen.

Inderdaad kan ik dit ook zelf optimaliseren, als ik me er maar genoeg in verdiep, maar ik was van mijn vorige garage wat meer service en intelligentie gewend. Ik had natuurlijk ook zelf kunnen bedenken dat er ook een APK moest, zeker omdat dat gratis was. Geen haar op mijn hoofd heeft bedacht dat je om die gratis service dan wel speciaal moet vragen.

Ik moet er niet aan denken dat ik ook zo'n tandarts zou hebben waar ik zelf alle afspraken en werkzaamheden op elkaar moet afstemmen en expliciet om nakoming van iedere toezegging moet vragen. Maar vanaf nu zullen ze dit hopelijk wel op een betere manier doen en anders ga ik over naar een collegabedrijf, al moet ik er 50 km voor rijden.
Thats the spirit! Dat zal ze leren. :)
Sry, maar ik vind het echt spijkers op laag water zoeken. Het is jouw auto en elke klant heeft z'n eigenaardigheden en stokpaardjes bij de garage. Daar moet je gewoon zelf op letten.
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Wij brengen de auto jaarlijks weg voor de APK. En op die dag doet de garage alles wat de auto aan onderhoud nodig heeft. De automonteurs geven op deze wijze de auto elk jaar een beurt.
Dat scheelt me een keer naar de garage gaan.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Hoopvol schreef: 06 jan 2026, 19:58 Wij brengen de auto jaarlijks weg voor de APK. En op die dag doet de garage alles wat de auto aan onderhoud nodig heeft. De automonteurs geven op deze wijze de auto elk jaar een beurt.
Dat scheelt me een keer naar de garage gaan.
Zo doe ik het ook.
DDD

Bericht door DDD »

Wim Anker schreef: 06 jan 2026, 19:58
DDD schreef: 06 jan 2026, 19:48 @Michaels:

@Windorgel:

Inderdaad kan ik dit ook zelf optimaliseren, als ik me er maar genoeg in verdiep, maar ik was van mijn vorige garage wat meer service en intelligentie gewend. Ik had natuurlijk ook zelf kunnen bedenken dat er ook een APK moest, zeker omdat dat gratis was. Geen haar op mijn hoofd heeft bedacht dat je om die gratis service dan wel speciaal moet vragen.

Thats the spirit! Dat zal ze leren. :)
Sry, maar ik vind het echt spijkers op laag water zoeken. Het is jouw auto en elke klant heeft z'n eigenaardigheden en stokpaardjes bij de garage. Daar moet je gewoon zelf op letten.
Zij zullen vast blij zijn met een klant minder, want veel te druk. Maar daar gaat het niet om. Het is misschien een stokpaardje, maar ik heb nog geen duidelijkheid in welke mogelijke situatie het onwenselijk zou zijn om met de geldende service- en apk-intervallen de apk te vervroegen. Als er geen denkbaar geval is waarin dat verstandig is, dan vind ik het de taak van de garage om daaraan te denken. Verder geen probleem als je een keer wat vergeet, maar als je dan bij het navragen niet verder komt dan 'dat is ons beleid', dan vind ik daar inderdaad wat van.
Plaats reactie