Verontrustende berichten
Re: Verontrustende berichten
Ik wilde eigenlijk een ander draadje er over zoeken, maar dat blijkt gesloten. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... n+herziene
Maar ik hoorde vandaag dat een dominee in de GG, predikant in een middengemeente maar zelf wat meer uitgesproken conservatief, in een huisbezoek heeft gewaarschuwd tegen het gebruik van de HSV in het gezin. Van de BGT lezen aan tafel kreeg hij het al helemaal benauwd. Hij vroeg zich zelfs af of je dan wel je kind kunt laten dopen in de GG. Dat is toch wel bijzonder treurig.
Ik maak mij toch wel zorgen dat dominees zulke dingen zomaar kunnen melden tijdens hun werk. Er moet natuurlijk een zekere vrijheid zijn voor predikanten om hun mening te geven, maar dit soort dingen in functie zeggen, gaat wel erg ver.
Maar ik hoorde vandaag dat een dominee in de GG, predikant in een middengemeente maar zelf wat meer uitgesproken conservatief, in een huisbezoek heeft gewaarschuwd tegen het gebruik van de HSV in het gezin. Van de BGT lezen aan tafel kreeg hij het al helemaal benauwd. Hij vroeg zich zelfs af of je dan wel je kind kunt laten dopen in de GG. Dat is toch wel bijzonder treurig.
Ik maak mij toch wel zorgen dat dominees zulke dingen zomaar kunnen melden tijdens hun werk. Er moet natuurlijk een zekere vrijheid zijn voor predikanten om hun mening te geven, maar dit soort dingen in functie zeggen, gaat wel erg ver.
-
Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Op huisbezoek zijn de lijntjes wat korter en kun je er als gemeentelid meteen op inhaken als je het er bijvoorbeeld niet mee eens bent.
Dat scheelt een hoop gedoe en een ieder weet hoe de ander erin staat.
Ik zou niet weten waarom een dominee over iets wat met zijn vakgebied te maken heeft, er een soort verborgen gedachtegoed op na moet houden.
Dat scheelt een hoop gedoe en een ieder weet hoe de ander erin staat.
Ik zou niet weten waarom een dominee over iets wat met zijn vakgebied te maken heeft, er een soort verborgen gedachtegoed op na moet houden.
Ik drukte mij misschien niet duidelijk uit. Het ging over zijn gedachten over het dopen. Het kerkelijke standpunt is dat de HSV voor kerkelijk gebruik is afgewezen.
Dan kan je als dominee wel vinden dat het beter is om de SV te gebruiken, maar dat is niet hetzelfde als iets zeggen over de doop, toch. Dat vind ik dan weer juist heel bijzonder.
Dan kan je als dominee wel vinden dat het beter is om de SV te gebruiken, maar dat is niet hetzelfde als iets zeggen over de doop, toch. Dat vind ik dan weer juist heel bijzonder.
-
Hij vroeg het zich dan ook af. Dat klinkt niet stellig dus er valt nog over te praten.
-
- Verbannen
Ik geef deze dominee groot gelijk. En ik vermoed dat er nog velen meer zijn die achter hem staan. Daarom is de GBS ook zo belangrijk.DDD schreef:Ik wilde eigenlijk een ander draadje er over zoeken, maar dat blijkt gesloten. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... n+herziene
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Nou. Dat zal hij vast niet bedoeld hebben. Daar gaat de kerkenraad immers over. Maar ik heb ook niet begrepen dat het een probleem was, maar meer dat hij zich afvroeg of je dat zelf wel moest willen.Thuisvrouw schreef:Hij vroeg het zich dan ook af. Dat klinkt niet stellig dus er valt nog over te praten.
Begrijp ik nu goed dat jullie de doop als tuchtmaatregel zien? En wil je dan de doop onthouden aan kinderen waarvan de ouders de bijbel lezen in de HSV? En mogen al die ouders die niet persoonlijk uit de bijbel lezen wel hun kind laten dopen?Jantje schreef:Ik geef deze dominee groot gelijk. En ik vermoed dat er nog velen meer zijn die achter hem staan. Daarom is de GBS ook zo belangrijk.DDD schreef:Ik wilde eigenlijk een ander draadje er over zoeken, maar dat blijkt gesloten. https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... n+herziene
- J.C. Philpot
.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 08 dec 2018, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Het is niet zo gezegd. Dat schreef ik hierboven ook al.
-
Als je dit bedenkt:
Bij één van deze vragen moet ernstig worden beloofd het gedoopte kind, als het tot zijn verstand gekomen is, in de voorzeide leer naar
vermogen te onderwijzen of te doen (en te helpen) onderwijzen. Onder de voorzeide leer wordt dan verstaan de leer "die in het Oude en Nieuwe Testament en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is en in de Christelijke kerk alhier geleerd wordt, " te weten: "de waarachtige en volkomen leer der zaligheid."
De voortrekker van de ger gem ds. Kersten was erg voor eenheid binnen school, kerk en gezin. Als het kerkelijk standpunt is, dat men de SV gebruikt, kan ik me voorstellen dat bij BGT gebruik privé de dominee zich een en ander afvraagt. Maar goed, het is natuurlijk allereerst iets wat het betreffende gezin zich zou moeten afvragen. Zij moeten ja zeggen.
Bij één van deze vragen moet ernstig worden beloofd het gedoopte kind, als het tot zijn verstand gekomen is, in de voorzeide leer naar
vermogen te onderwijzen of te doen (en te helpen) onderwijzen. Onder de voorzeide leer wordt dan verstaan de leer "die in het Oude en Nieuwe Testament en in de Artikelen des Christelijken geloofs begrepen is en in de Christelijke kerk alhier geleerd wordt, " te weten: "de waarachtige en volkomen leer der zaligheid."
De voortrekker van de ger gem ds. Kersten was erg voor eenheid binnen school, kerk en gezin. Als het kerkelijk standpunt is, dat men de SV gebruikt, kan ik me voorstellen dat bij BGT gebruik privé de dominee zich een en ander afvraagt. Maar goed, het is natuurlijk allereerst iets wat het betreffende gezin zich zou moeten afvragen. Zij moeten ja zeggen.
De vraag gaat natuurlijk niet over een of andere christelijke leer die specifiek in dit gemeente geleerd wordt. Maar de vraag is of je vindt dat de christelijke kerk (ook) daar geleerd wordt.
Dat lijkt me ook heel verstandig. Als je wilt dat je kinderen straks de preken en Bijbellezen uit de SV (in de kerk) bij het opgroeien goed kunnen volgen, dan zal je toch thuis volgens mij actief het gebruik van SV moeten stimuleren, daaruit lezen en dat goed uitleggen. Je kinderen vertrouwt maken met de SV.Thuisvrouw schreef: De voortrekker van de ger gem ds. Kersten was erg voor eenheid binnen school, kerk en gezin.
Wanneer je dat niet doet ben je als ouders mede een oorzaak ervan dat je kinderen vervreemden van hun kerkelijke thuisgemeente.
-
Inderdaad @TSD, dat lijkt me ook één van de bedoelingen van een kerkelijk standpunt.
@DDD, het jawoord wordt niet gevraagd over iets wat je vindt. Je moet bekennen, beloven en voornemen.
Als je vervolgens iets vindt, bijv het gebruik van BGT, en dat binnen deze kaders vindt passen, is zo'n zich afvragen van een dominee op huisbezoek zoals jij beschreef, een mooie gelegenheid om dat te onderbouwen.
Zo kun je ongeveinsdelijk antwoorden dat men alzo gezind is, naar het doopformulier.
@DDD, het jawoord wordt niet gevraagd over iets wat je vindt. Je moet bekennen, beloven en voornemen.
Als je vervolgens iets vindt, bijv het gebruik van BGT, en dat binnen deze kaders vindt passen, is zo'n zich afvragen van een dominee op huisbezoek zoals jij beschreef, een mooie gelegenheid om dat te onderbouwen.
Zo kun je ongeveinsdelijk antwoorden dat men alzo gezind is, naar het doopformulier.
Het is jammer dat het draadje hierover gesloten is. Maar dat lijkt mij in het geheel niet juist. Als je thuis uit de SV leest, zullen veel kinderen nooit iets van de SV leren begrijpen. Dus als je wilt dat ze iets kunnen volgen van wat er in de kerk gebeurt, moet je het bijbelgedeelte eerst in bijvoorbeeld de BGT lezen. Anders kunnen ze er geen touw aan vastknopen. Dat geldt trouwens ook voor een belangrijk deel van de volwassenen.TSD schreef:Dat lijkt me ook heel verstandig. Als je wilt dat je kinderen straks de preken en Bijbellezen uit de SV (in de kerk) bij het opgroeien goed kunnen volgen, dan zal je toch thuis volgens mij actief het gebruik van SV moeten stimuleren, daaruit lezen en dat goed uitleggen. Je kinderen vertrouwt maken met de SV.Thuisvrouw schreef: De voortrekker van de ger gem ds. Kersten was erg voor eenheid binnen school, kerk en gezin.
Wanneer je dat niet doet ben je als ouders mede een oorzaak ervan dat je kinderen vervreemden van hun kerkelijke thuisgemeente.
De verkeerde keuzes van een kerkelijke gemeente zijn niet de verantwoordelijkheid van de ouders, natuurlijk. De ouders hebben de verantwoordelijkheid hun kinderen in de godzaligheid op te voeden, niet in de uitwassen van een conservatieve kerkelijke cultuur. Al is het ook goed om mee te geven dat het God heeft beliefd je door middel van de betreffende kerk in zijn verbond op te nemen.
@Thuisvrouw:
Dat is vast ook gebeurd, maar zo'n vraag is natuurlijk een vraag met een gedachtenwereld er achter. En die in zo'n context naar voren brengen vind ik niet passend.
Ik vraag me in alle ernst af wat we me 1 kor 14 moeten mn, vers 9 Alzo ook gijlieden, indien gij niet door de taal een duidelijke rede geeft, hoe zal verstaan worden hetgeen gesproken wordt? Want gij zult zijn als die in de lucht spreekt.DDD schreef:Het is jammer dat het draadje hierover gesloten is. Maar dat lijkt mij in het geheel niet juist. Als je thuis uit de SV leest, zullen veel kinderen nooit iets van de SV leren begrijpen. Dus als je wilt dat ze iets kunnen volgen van wat er in de kerk gebeurt, moet je het bijbelgedeelte eerst in bijvoorbeeld de BGT lezen. Anders kunnen ze er geen touw aan vastknopen. Dat geldt trouwens ook voor een belangrijk deel van de volwassenen.TSD schreef:Dat lijkt me ook heel verstandig. Als je wilt dat je kinderen straks de preken en Bijbellezen uit de SV (in de kerk) bij het opgroeien goed kunnen volgen, dan zal je toch thuis volgens mij actief het gebruik van SV moeten stimuleren, daaruit lezen en dat goed uitleggen. Je kinderen vertrouwt maken met de SV.Thuisvrouw schreef: De voortrekker van de ger gem ds. Kersten was erg voor eenheid binnen school, kerk en gezin.
De verkeerde keuzes van een kerkelijke gemeente zijn niet de verantwoordelijkheid van de ouders, natuurlijk. De ouders hebben de verantwoordelijkheid hun kinderen in de godzaligheid op te voeden, niet in de uitwassen van een conservatieve kerkelijke cultuur. Al is het ook goed om mee te geven dat het God heeft beliefd je door middel van de betreffende kerk in zijn verbond op te nemen.
@Thuisvrouw:
Dat is vast ook gebeurd, maar zo'n vraag is natuurlijk een vraag met een gedachtenwereld er achter. En die in zo'n context naar voren brengen vind ik niet passend.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?