Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
- FlyingEagle
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2019
Het verschil in voor- en tegenstemmen is groter dan ik had verwacht.
Wat had je dan verwacht? 16 stemmen vóór en 35 tegen het vrijlaten van de plaatselijke kerken vind ik op zich gezien de standpunten in de kerken niet heel verbazend. 19 stemmen vóór het minderheidsvoorstel vind ik ook niet vreemd. Er is in ieder geval in de classes een meerderheid tegen de openstelling van het ambt voor vrouwen.
- J.C. Philpot
Gelukkig houdt de synode vast aan de Bijbelse lijn. De gemeenten die de synodebesluiten aan hun laars lappen (of zulks voornemens zijn), zullen zich echter naar mijn verwachting niet alsnog onderwerpen aan de synodebesluiten. Het is dus helaas te vrezen dat dit een etterende wond en bron van problemen blijft.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Dat ligt dus per classis verschillend. Bedoel je niet synode?DDD schreef:Wat had je dan verwacht? 16 stemmen vóór en 35 tegen het vrijlaten van de plaatselijke kerken vind ik op zich gezien de standpunten in de kerken niet heel verbazend. 19 stemmen vóór het minderheidsvoorstel vind ik ook niet vreemd. Er is in ieder geval in de classes een meerderheid tegen de openstelling van het ambt voor vrouwen.
Ik ben hier heel dankbaar voor terwijl ik besef dat met dit besluit de zorgen binnen de CGK niet weg zijn. Ik ben benieuwd nu de besluiten van 1998 en 2001 om vrouwen niet toe te laten tot de ambten zijn bevestigd en versterkt wat de ‘ongehoorzame’ gemeenten nu gaan doen.Tiberius schreef:De synode van de CGK wijst vrouw in het ambt af, zie de liveblog van het RD: https://www.rd.nl/artikel/972760-synode ... in-ambt-af
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bijna 40% voor het voor het minderheidsvoorstel en 1/3 voor het vrijlaten van plaatselijke kerken voor vrouwelijke ambtsdragers vind ik echt zorgelijk.
Dat is wel een minderheid, ja, maar wel een hele grote minderheid. Gelet op de omvang zal die zich blijven roeren, als het al bijeen blijft.
(Tegelijkertijd snap ik de dankbaarheid van Huisman)
Opvallend is ook de stemming voor een ultieme poging om tot elkaar te komen. 41 voor, 10 tegen.
Dat betekent dat in beide groepen afgevaardigden er geen behoefte en vertrouwen meer is dat standpunten tot elkaar kunnen komen. Feitelijk is hiermee ook uitgesproken dat er niet zoveel meer te bespreken valt.
Dat is wel een minderheid, ja, maar wel een hele grote minderheid. Gelet op de omvang zal die zich blijven roeren, als het al bijeen blijft.
(Tegelijkertijd snap ik de dankbaarheid van Huisman)
Opvallend is ook de stemming voor een ultieme poging om tot elkaar te komen. 41 voor, 10 tegen.
Dat betekent dat in beide groepen afgevaardigden er geen behoefte en vertrouwen meer is dat standpunten tot elkaar kunnen komen. Feitelijk is hiermee ook uitgesproken dat er niet zoveel meer te bespreken valt.
Laatst gewijzigd door TSD op 22 apr 2022, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
- J.C. Philpot
Daarnaast heb je de invloed van hoogleraren op de toekomstige predikanten. Met name in de midden gemeenten zie je dat de oude garde vasthoudt aan de Bijbelse lijn, maar dat de jongere generatie steeds "genuanceerder" wordt.TSD schreef:Bijna 40% voor het voor het minderheidsvoorstel en 1/3 voor het vrijlaten van plaatselijke kerken voor vrouwelijke ambtsdragers vind ik echt zorgelijk.
Deze materie komt eens in de zoveel tijd opnieuw aan de orde op de synode. Tot een keer de meerderheid anders beslist.
Maar ik ben wel heel cynisch. We mogen dankbaar zijn voor het huidige besluit. En bidden voor onze Christelijk Gereformeerde broeders, en tegelijk ook bidden en waakzaam zijn in eigen kerkverbanden. Want geen enkele sector van kerkelijk Nederland ontkomt aan de tand des tijds, en de algemene neergang van het geestelijk leven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Verbannen
Ik begrijp je dankbaarheid niet zo. Het amendement van ds. Egas had moeten worden aangenomen.huisman schreef:Ik ben hier heel dankbaar voor terwijl ik besef dat met dit besluit de zorgen binnen de CGK niet weg zijn. Ik ben benieuwd nu de besluiten van 1998 en 2001 om vrouwen niet toe te laten tot de ambten zijn bevestigd en versterkt wat de ‘ongehoorzame’ gemeenten nu gaan doen.Tiberius schreef:De synode van de CGK wijst vrouw in het ambt af, zie de liveblog van het RD: https://www.rd.nl/artikel/972760-synode ... in-ambt-af
Het is nu toch een beetje een visie van: je mag niet door rood licht rijden, maar als je het toch doet, krijg je geen boete, maar alleen een waarschuwing.
En dat gaat vroeg of laat alsnog hopeloos mis.
Ik denk zelf dat er wel wat gemeenten zich bij de GKVNGK gaan voegen en misschien dat zoiets aankomende zondag al bekend wordt. Of zelfs al eerder. Het zal geen grote uittocht worden maar ik verwacht wel dat een aantal gemeenten nu de knoop doorhakt. Een andere groep gemeenten zal een revisieverzoek gaan voorbereiden. De predikant van Apeldoorn-Centrum roept er op Twitter al toe op.huisman schreef:Ik ben hier heel dankbaar voor terwijl ik besef dat met dit besluit de zorgen binnen de CGK niet weg zijn. Ik ben benieuwd nu de besluiten van 1998 en 2001 om vrouwen niet toe te laten tot de ambten zijn bevestigd en versterkt wat de ‘ongehoorzame’ gemeenten nu gaan doen.Tiberius schreef:De synode van de CGK wijst vrouw in het ambt af, zie de liveblog van het RD: https://www.rd.nl/artikel/972760-synode ... in-ambt-af
-
Wat wilt die dominee bereiken met zo'n verzoek?mcgk schreef:Ik denk zelf dat er wel wat gemeenten zich bij de GKVNGK gaan voegen en misschien dat zoiets aankomende zondag al bekend wordt. Of zelfs al eerder. Het zal geen grote uittocht worden maar ik verwacht wel dat een aantal gemeenten nu de knoop doorhakt. Een andere groep gemeenten zal een revisieverzoek gaan voorbereiden. De predikant van Apeldoorn-Centrum roept er op Twitter al toe op.huisman schreef:Ik ben hier heel dankbaar voor terwijl ik besef dat met dit besluit de zorgen binnen de CGK niet weg zijn. Ik ben benieuwd nu de besluiten van 1998 en 2001 om vrouwen niet toe te laten tot de ambten zijn bevestigd en versterkt wat de ‘ongehoorzame’ gemeenten nu gaan doen.Tiberius schreef:De synode van de CGK wijst vrouw in het ambt af, zie de liveblog van het RD: https://www.rd.nl/artikel/972760-synode ... in-ambt-af
Nee. De vertegenwoordiging begint bij de classes.Herman schreef:Dat ligt dus per classis verschillend. Bedoel je niet synode?DDD schreef:Wat had je dan verwacht? 16 stemmen vóór en 35 tegen het vrijlaten van de plaatselijke kerken vind ik op zich gezien de standpunten in de kerken niet heel verbazend. 19 stemmen vóór het minderheidsvoorstel vind ik ook niet vreemd. Er is in ieder geval in de classes een meerderheid tegen de openstelling van het ambt voor vrouwen.
- J.C. Philpot
Je vraagt je ook af wat deze en andere gemeenten nog aan de CGK bindt.mcgk schreef:Ik denk zelf dat er wel wat gemeenten zich bij de GKVNGK gaan voegen en misschien dat zoiets aankomende zondag al bekend wordt. Of zelfs al eerder.
Als je de site van de CGK te Zwolle leest, kom je nergens een verwijzing naar de Gereformeerde belijdenisgeschriften tegen. Ik vraag me als ik de site lees werkelijk af wat er nog Christelijk Gereformeerd is aan zo'n gemeente, behalve de naam dan.
Waarom wil je dan koste wat het kost in het kerkverband blijven, en blijven vechten om uiteindelijk het hele kerkverband mee te slepen en te "ont-ChristelijkGereformeerden"?
George Whitefield
George Whitefield
Nee. Dat ligt anders. De commissie heeft 24 dagen lang vergaderd. De tijd en gelegenheid om een gezamenlijk standpunt in te nemen is ruimschoots benut. Het was vandaag aan de kerk om een besluit te nemen.TSD schreef:Dat betekent dat in beide groepen afgevaardigden er geen behoefte en vertrouwen meer is dat standpunten tot elkaar kunnen komen. Feitelijk is hiermee ook uitgesproken dat er niet zoveel meer te bespreken valt.
Tot over een jaar of 10 dan maar.
Pyrrusoverwinning heet dat toch?Ambtenaar schreef:Tot over een jaar of 10 dan maar.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.