Verontrustende berichten
Re: Verontrustende berichten
Zou Meeuse de Christenreis dan ook afkeuren? Daarin wordt het geestelijk leven 'verbeeld'.
Laatst gewijzigd door Goudleus op 29 nov 2018, 13:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Sorry, maar ik kan de humor er ineens wel van inzien. ik denk dat je gewoon niet moet hinniken.Zeeuw schreef:Serieus joh? Dus als ik vroeger met vriendjes politie en boefje speelde was ik fout? Is er nog iets aan kinderspel wat wel gewoon gespeeld mag worden dan? Als mijn dochtertje van drie paardje rijdt op mijn rug en ik doe of ik een paard ben, is dat dan een zonde?Jantje schreef: Ook kinderspelletjes waarbij boefje of soldaatje wordt gespeeld en vriendjes worden ‘doodgeschoten’, zijn minder onschuldig dan ze misschien lijken. Wel is kinderspel iets anders dan toneelspel. Kinderen doen graag volwassenen na, maar er zijn ook veel niet-zondige dingen na te doen.[/i]
Arnemuiden, Ruth Pieterman
Laten we wel even realistisch blijven en stoppen met doorslaan in dogmatiek.
t Neigt hier ineens naar cabaret. ik vermaak me .
Serieus : ik vraag me af of ds. Meeuse beseft how ver het gaat als je hier echt consequent en rechtlijnig in doorgaat.
Laatst gewijzigd door Goudleus op 29 nov 2018, 13:54, 6 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Hoho, lezen wat of er staat (zie dikgedrukte gedeelte)!Zeeuw schreef:Serieus joh? Dus als ik vroeger met vriendjes politie en boefje speelde was ik fout? Is er nog iets aan kinderspel wat wel gewoon gespeeld mag worden dan? Als mijn dochtertje van drie paardje rijdt op mijn rug en ik doe of ik een paard ben, is dat dan een zonde?Jantje schreef:Het RD van donderdag 29 november 2018 schreef: Toneel
(...) Ook kinderspelletjes waarbij boefje of soldaatje wordt gespeeld en vriendjes worden ‘doodgeschoten’, zijn minder onschuldig dan ze misschien lijken. Wel is kinderspel iets anders dan toneelspel. Kinderen doen graag volwassenen na, maar er zijn ook veel niet-zondige dingen na te doen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
jaja, lees het stukje even voor het dikgedrukte. En reageer eens op mijn 'paardje rij-vraag'.Jantje schreef:Hoho, lezen wat of er staat (zie dikgedrukte gedeelte)!Zeeuw schreef:Serieus joh? Dus als ik vroeger met vriendjes politie en boefje speelde was ik fout? Is er nog iets aan kinderspel wat wel gewoon gespeeld mag worden dan? Als mijn dochtertje van drie paardje rijdt op mijn rug en ik doe of ik een paard ben, is dat dan een zonde?Jantje schreef:Het RD van donderdag 29 november 2018 schreef: Toneel
(...) Ook kinderspelletjes waarbij boefje of soldaatje wordt gespeeld en vriendjes worden ‘doodgeschoten’, zijn minder onschuldig dan ze misschien lijken. Wel is kinderspel iets anders dan toneelspel. Kinderen doen graag volwassenen na, maar er zijn ook veel niet-zondige dingen na te doen.
-
- Verbannen
Jantje schreef:Het RD van donderdag 29 november 2018 schreef: Toneel
Volgens mij staat er duidelijk dat kinderspel (zolang het niet zondig is) wel degelijk is toegestaan. Maar misschien vergis ik me? Een jongen van 10 jaar weet heel goed dat het zondig is als hij speelt alsof hij iemand doodschiet. Tenminste, als je een goede opvoeding hebt gehad, ga ik er wel vanuit dat je dat weet als 10-jarige.Zeeuw schreef:jaja, lees het stukje even voor het dikgedrukte. En reageer eens op mijn 'paardje rij-vraag'.Jantje schreef:Hoho, lezen wat of er staat (zie dikgedrukte gedeelte)!Zeeuw schreef:Serieus joh? Dus als ik vroeger met vriendjes politie en boefje speelde was ik fout? Is er nog iets aan kinderspel wat wel gewoon gespeeld mag worden dan? Als mijn dochtertje van drie paardje rijdt op mijn rug en ik doe of ik een paard ben, is dat dan een zonde?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Als politie is het dan wel toegestaan toch in bepaalde gevallen? eerst een waarschuwingsschot, en als dat niet helpt een knieschot.Jantje schreef:Jantje schreef:Het RD van donderdag 29 november 2018 schreef: Toneel
Arnemuiden, Ruth PietermanVolgens mij staat er duidelijk dat kinderspel (zolang het niet zondig is) wel degelijk is toegestaan. Maar misschien vergis ik me? Een jongen van 10 jaar weet heel goed dat het zondig is als hij speelt alsof hij iemand doodschiet. Tenminste, als je een goede opvoeding hebt gehad, ga ik er wel vanuit dat je dat weet als 10-jarige.Zeeuw schreef:jaja, lees het stukje even voor het dikgedrukte. En reageer eens op mijn 'paardje rij-vraag'.Jantje schreef:Hoho, lezen wat of er staat (zie dikgedrukte gedeelte)!Zeeuw schreef:Serieus joh? Dus als ik vroeger met vriendjes politie en boefje speelde was ik fout? Is er nog iets aan kinderspel wat wel gewoon gespeeld mag worden dan? Als mijn dochtertje van drie paardje rijdt op mijn rug en ik doe of ik een paard ben, is dat dan een zonde?
Dat staat er niet. Er staat eerst: 'minder onschuldig dan het lijkt' en dan 'maar kinderspel is anders'. Dat zijn van die typische debattechnieken. Eerst iets in twijfel trekken en dan even wat terugkrabbelen.Jantje schreef: Volgens mij staat er duidelijk dat kinderspel (zolang het niet zondig is) wel degelijk is toegestaan. Maar misschien vergis ik me? Een jongen van 10 jaar weet heel goed dat het zondig is als hij speelt alsof hij iemand doodschiet. Tenminste, als je een goede opvoeding hebt gehad, ga ik er wel vanuit dat je dat weet als 10-jarige.
Ik weet niet of jij 10-jarige kids hebt. Die van mij spelen met Nerfs. Pijltjesgeweren. Lekker schieten. Net als ik vroeger met een pijl en boogje deed.
Nogmaals: de paardje-rij vraag.
Dat zou ik ook wel eens willen weten. Je dochter meent niet daadwerkelijk dat je een paard bent, maar goed, dat misverstand is er in de schouwburg ook niet.Zeeuw schreef:Serieus joh? Dus als ik vroeger met vriendjes politie en boefje speelde was ik fout? Is er nog iets aan kinderspel wat wel gewoon gespeeld mag worden dan? Als mijn dochtertje van drie paardje rijdt op mijn rug en ik doe of ik een paard ben, is dat dan een zonde?Jantje schreef: Ook kinderspelletjes waarbij boefje of soldaatje wordt gespeeld en vriendjes worden ‘doodgeschoten’, zijn minder onschuldig dan ze misschien lijken. Wel is kinderspel iets anders dan toneelspel. Kinderen doen graag volwassenen na, maar er zijn ook veel niet-zondige dingen na te doen.[/i]
Het punt is dat mensen die hierover zulke standpunten innemen zullen menen dat je het belachelijk maakt, niet inziende dat het standpunt zelf die lachlust opwekt.
Nou, gezien de wijze waarop ze aan mijn haar (manen) trekt en me de sporen geeft, weet ik dat eerste niet zeker hoor.DDD schreef:Dat zou ik ook wel eens willen weten. Je dochter meent niet daadwerkelijk dat je een paard bent, maar goed, dat misverstand is er in de schouwburg ook niet.Zeeuw schreef:Serieus joh? Dus als ik vroeger met vriendjes politie en boefje speelde was ik fout? Is er nog iets aan kinderspel wat wel gewoon gespeeld mag worden dan? Als mijn dochtertje van drie paardje rijdt op mijn rug en ik doe of ik een paard ben, is dat dan een zonde?Jantje schreef: Ook kinderspelletjes waarbij boefje of soldaatje wordt gespeeld en vriendjes worden ‘doodgeschoten’, zijn minder onschuldig dan ze misschien lijken. Wel is kinderspel iets anders dan toneelspel. Kinderen doen graag volwassenen na, maar er zijn ook veel niet-zondige dingen na te doen.[/i]
Het punt is dat mensen die hierover zulke standpunten innemen zullen menen dat je het belachelijk maakt, niet inziende dat het standpunt zelf die lachlust opwekt.
Zeeuw schreef:
Nou, gezien de wijze waarop ze aan mijn haar (manen) trekt en me de sporen geeft, weet ik dat eerste niet zeker hoor.

Wel lachen hier. Maar het heeft natuurlijk met de werkelijke bezwaren helemaal niets van doen.
Niet direct nee. Maar het leek wel de kant van: 'er kan en mag niets' op te gaan. En daar geloof ik niet in. Ik heb eerder gereageerd op de m.i. goede intenties van de ds, maar dat ik deze ook wel ken als erg stellig in deze zaken. En vaak zorgt te grote stelligheid weer voor een tegenreactie.eilander schreef:Wel lachen hier. Maar het heeft natuurlijk met de werkelijke bezwaren helemaal niets van doen.
Wel als al het spelen en nadoen direct verbonden wordt met het 9e gebod. Ik begrijp echt wel dat je echt niet klakkeloos alles goed kunt vinden in het theater, maar volgens mij moet het dan over de inhoud gaan.eilander schreef:Wel lachen hier. Maar het heeft natuurlijk met de werkelijke bezwaren helemaal niets van doen.
Dat begrijp ik. Maar ik zou zeggen: laat je verrassen!Jantje schreef:Dat waag ik te betwijfelen.Luther schreef:Wacht even op het weerwoord van dr. Spruyt. Misschien krijg je hele goede argumenten aangereikt.Jantje schreef: @DDD, ik hoop nog terug te komen op deze discussie. Ik wil namelijk mijn standpunt (ik sta volledig achter het stukje van ds. Meeuse, zonder w) wel goed kunnen onderbouwen.

De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Maar kinderen mogen toch wel begrafenisje en bruiloftje spelen? Jezus gebruikt die voorbeelden in Mattheüs 11.