Mensen doen gewoon hun werk, zo zie ik dat praktisch. Je doet net of kamerwerk hogere wiskunde is. Dat is het niet.
De SGP - een open partij
Re: De SGP - een open partij
Nee, jij interpreteert mijn post verkeerd. Of ik leg het verkeerd uit.Zeeuw schreef: ↑Vandaag, 11:37Onlangs hadden we een presentatie van een bekende commando (die tegenwoordig nogal vaak op tv is) die aangaf dat dit standaard is voor generaties. Toen de LTS kwam, was de ambachtsschool beter, toen het MBO kwam was de LTS echt geweldig enz. En iedere generatie vindt de volgende minder kunnen dan de eigen generatie.merel schreef: ↑Vandaag, 11:01 Waar jij voor staat is duidelijk. Nu graag de praktijk; hoe zie jij die voor je? In hoeverre is de gemiddelde praktisch opgeleide in staat om het kamer werk te verrichten?
Wij hebben diverse praktisch opgeleiden in onze vriendenkring. Zij hebben een eigen onderneming. Zij geven zelf aan dat de huidige praktisch opgeleide minder snel het dingen begrijpt dan pakweg 30 jaar geleden. Indertijd gingen de jongens die met hun handen wilden werken ongeacht hun denkniveau naar de LTS en soms aansluitend naar de MTS. Dat is nu anders. Het daadwerkelijke denkniveau van de praktisch opgeleide is nu lager. Vandaar mijn vraag; hoe zie jij dit in de praktijk voor je?
En dan een persoonlijke vraag; stem jij ook zelf op een praktisch opgeleid persoon op de kieslijst? Daarnaast heb jij ook wel eens aangegeven dat de praktisch opgeleiden in jouw omgeving zich laten leiden door complottheorieën. Zie jij dat niet als een gevaar voor de democratie?
Ik zou hopen dat praktisch opgeleide mensen meer voor de oplossing gaan, ipv het bashen van anderen. Ik word zo moe van de politiek tegenwoordig. Het gaat allang niet meer om de beste oplossing, maar om te vertellen dat een ander het fout heeft.

Voor veel praktisch opgeleiden is het lezen van kamerstukken en de reikwijdte daarvan interpreteren wel degelijk hogere wiskunde.
En dat is vanuit mij zeker niet laatdunkend. We zitten nu zelf in een verbouwing en de timmerman probeerde mij vorige week uit te leggen dat een bepaalde ophang constructie van de balken niet deugd. Dan moet dat voor mij ook meerdere malen in Jip en Janneke taal en stap voor stap uitgelegd worden. Ieder zijn vak.
Dua die timmerman is prima in staat om inherent complexe constructieve principes te begrijpen en uit te leggen.merel schreef: ↑Vandaag, 13:03 En dat is vanuit mij zeker niet laatdunkend. We zitten nu zelf in een verbouwing en de timmerman probeerde mij vorige week uit te leggen dat een bepaalde ophang constructie van de balken niet deugd. Dan moet dat voor mij ook meerdere malen in Jip en Janneke taal en stap voor stap uitgelegd worden. Ieder zijn vak.
Juist.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 13:06Dua die timmerman is prima in staat om inherent complexe constructieve principes te begrijpen en uit te leggen.merel schreef: ↑Vandaag, 13:03 En dat is vanuit mij zeker niet laatdunkend. We zitten nu zelf in een verbouwing en de timmerman probeerde mij vorige week uit te leggen dat een bepaalde ophang constructie van de balken niet deugd. Dan moet dat voor mij ook meerdere malen in Jip en Janneke taal en stap voor stap uitgelegd worden. Ieder zijn vak.
Absoluut, maar dezelfde timmerman, eigenaar van een grondverzetbedrijf en dakdekker hebben moeite met lange teksten en begrijpend lezen. Ook hebben zij moeite om oorzakelijke verbanden te begrijpen.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 13:06Dua die timmerman is prima in staat om inherent complexe constructieve principes te begrijpen en uit te leggen.merel schreef: ↑Vandaag, 13:03 En dat is vanuit mij zeker niet laatdunkend. We zitten nu zelf in een verbouwing en de timmerman probeerde mij vorige week uit te leggen dat een bepaalde ophang constructie van de balken niet deugd. Dan moet dat voor mij ook meerdere malen in Jip en Janneke taal en stap voor stap uitgelegd worden. Ieder zijn vak.
Dat heeft meer met die lange teksten te maken. Laten we daar eens snel vanaf gaan en gewoon puntig en helder formuleren.merel schreef: ↑Vandaag, 13:19Absoluut, maar dezelfde timmerman, eigenaar van een grondverzetbedrijf en dakdekker hebben moeite met lange teksten en begrijpend lezen. Ook hebben zij moeite om oorzakelijke verbanden te begrijpen.Ambtenaar schreef: ↑Vandaag, 13:06Dua die timmerman is prima in staat om inherent complexe constructieve principes te begrijpen en uit te leggen.merel schreef: ↑Vandaag, 13:03 En dat is vanuit mij zeker niet laatdunkend. We zitten nu zelf in een verbouwing en de timmerman probeerde mij vorige week uit te leggen dat een bepaalde ophang constructie van de balken niet deugd. Dan moet dat voor mij ook meerdere malen in Jip en Janneke taal en stap voor stap uitgelegd worden. Ieder zijn vak.
Dat is een utopie.
-
Totdat het op een geschil uitloopt. Dan is het toch wel lastig als de afspraken niet duidelijk omschreven zijn. Zie hiervoor ook het vonnis van het kerkelijke geschil in Driedorp
Leg dat maar uit aan het, nu ter ziele zijnde, Stint. Doden heeft het gekost en een faillissement, die drang om geld te verdienen ten koste van zorgvuldigheid.
(En er is idd een hoogopgeleide nodig om te analyseren wat overbodig is en wat niet).
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 02 sep 2025, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Niks regelen is vaak niet handig, maar complexe teksten en alles tot in detail vastleggen veroorzaakt ook een hoop geschillen.
Ik dacht dat het Henri Bontenbal was, die er eens op wees dat Pieter Grinwis erg effectief is in bijvoorbeeld onderhandelingen over aanpassingen van budget en wegen zien naar waar veel partijen blij mee zijn. Daar wat inleveren, daar wat ontvangen voor die partij, voor de andere partij, daar en daar: Hij is iemand die op de werkvloer snel strategisch kan denken en kan overzien en ook zaken kan overzien als er veranderingen optreden. Daar heb je een bepaalde manier van denken voor nodig. Nogmaals, er zijn echt wel practisch geschoolde mensen die dat goed kunnen, maar veel ook niet (en ook veel academici kunnen dat niet).
En ja, er is echt dringend behoeft om regelgeving echt te versimpelen. Maar op het moment zitten we nog met de regelgeving van nu. En daar moet je wat mee.
En ja, er is echt dringend behoeft om regelgeving echt te versimpelen. Maar op het moment zitten we nog met de regelgeving van nu. En daar moet je wat mee.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."