Nou, speciaal voor eilander dan.

Maar dit is dan ook echt mijn laatste reactie op criticus.
criticus schreef: “Buiten de Kerk geen zaligheid” was en is nog steeds het adagium van bijna alle theologen, of ze nu Rooms of Protestants zijn.
Een vreemd uitgangspunt voor je reactie: een uit zijn verband gerukte stelling poneren waar je het niet mee eens bent, en daarop vervolgens je fiolen van toorn uitgieten.
criticus schreef: Maar Israël heeft nooit tot de Kerk behoord en zal ook in de toekomst niet in de Kerk worden ingelijfd.
Zegt iemand dat dan?
criticus schreef: Dit is geen twee wegenleer; ook voor Israël is er geen heil buiten zijn Messias. Maar de bewering “buiten de Kerk geen zaligheid” gaat daarom nog niet op.
Zoals gezegd, die bewering heb je eerst zelf hier gelanceerd en dan ook nog eens uit zijn verband gerukt.
criticus schreef:Al de schatten der wijsheid en der kennis Gods zijn in Christus verborgen, niet in de kerk.
Wat wil je daar nu mee zeggen?
criticus schreef:En de troon van David staat niet in de hemel, maar in Jeruzalem.
Hij
stond in het aardse Jeruzalem, maar hij
staat nu in het hemelse Jeruzalem, omdat Jezus, dé grote Davidszoon, daar Koning is. “Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.”
criticus schreef:De bekering van Israël zal dus volgens Hosea 3 een bekering tot Christus als theocratisch Koning zijn (Ezech.34:23,24) en niet als het Hoofd van Zijn Gemeente.
Deze conclusie is in het licht van het bovenstaande dus onjuist, nog afgezien van het gekunstelde onderscheid dat hier gemaakt wordt.
criticus schreef:En dat is een heel andere relatie die vanzelf ook een andere vorm van aanbidding en eredienst vereist. Want een Koning heeft natuurlijk een andere relatie met zijn gezin als met zijn onderdanen.
Je kunt niet zomaar alle metaforen die in de Bijbel gebruikt worden, door elkaar mixen. Als er gesproken wordt over Christus als Koning, past daar de metafoor onderdanen bij, als gesproken wordt over Christus als Hoofd, past daar de metafoor lidmaten bij, als gesproken wordt over Christus als oudste Broeder, past daar de metafoor broeders en zusters bij, enz. enz.
criticus schreef:En het herstel van de dynastie van David en het levitische priesterschap wordt door de Heere in Jeremia 33 met ede bevestigd. Maar ieder die hier aan vasthoudt moet dat wel bewijzen, maar het exegetisch gekronkel dat absoluut nodig is om de vergeestelijking van de profetie overeind te houden heeft blijkbaar geen nader bewijs nodig.
Ja, en hier gebeurt het dan. Wie het niet met de uitleg van Criticus eens is, krijgt hier duchtig de wind van voren. Opvallend is ook dat Israëltheologen altijd aankomen met uitdrukkingen als ‘het is door de Heere met ede bevestigd’, waaronder duidelijk de beschuldiging schuilgaat, ‘ja, en júllie, vergeestelijkers, ontkennen dat!’. Dan is een gesprek al niet meer mogelijk, omdat er een situatie is ontstaan van beschuldiger en aangeklaagde.
criticus schreef:Want die ligt van tevoren al vast. Ik zal daar nu een paar voorbeelden van geven: Wij lezen in Joël 3: 1 ¶ Doch zie, in die dagen en in dien tijd, als Ik de gevangenschap van Juda en Jeruzalem zal wenden,
2 dan zal Ik alle volken vergaderen en hen naar het dal van Josafat afvoeren; en Ik zal aldaar met hen richten aangaande mijn volk en mijn erfdeel Israël, hetwelk zij onder de volken verstrooid hebben; en zij hebben mijn land onder zich gedeeld.
Maar in de Kantt. is de kerk natuurlijk Juda en Jeruzalem en worden de Joden met de Turken rustig op de plaats van de vijanden van Israël gezet!
Wat, als het NT ons daar nu zélf aanleiding voor geeft? Dan kun je je daar ontzettend boos over maken, maar daarmee krijg je toch niet de waarheid van tafel.
criticus schreef:En dat terwijl die kerk de eeuwen door veel meer de vijand van Israël geweest is dan omgekeerd! En in Ezech 37 worden Israël en Juda weer tot een koninkrijk verenigd onder de herstelde dynastie van David. Maar sinds wanneer is de kerk in twee koninkrijken verdeeld en waar wordt Christus de Koning van de Kerk genoemd?
De profetie van de hereniging van Efraïm en Juda is in vervulling gegaan in de kerk:
Jezus zegt in Joh. 10:16: Ik heb nog andere schapen, die van deze stal (=Israël) niet zijn; deze moet Ik ook toebrengen (=de heidenen); en zij zullen Mijn stem horen; en het zal worden
één kudde en één Herder.
Zie ook Ef. 2 : 14
Want Hij is onze vrede, Die deze beiden een gemaakt heeft, en den middelmuur des afscheidsels gebroken hebbende,
15 Heeft Hij de vijandschap in Zijn vlees te niet gemaakt, namelijk de wet der geboden in inzettingen bestaande; opdat Hij die twee in Zichzelven tot een nieuwen mens zou scheppen, vrede makende;
16 En opdat Hij die beiden met God in een lichaam zou verzoenen door het kruis, de vijandschap aan hetzelve gedood hebbende.
17 En komende, heeft Hij door het Evangelie vrede verkondigd u, die verre waart, en dien, die nabij waren.
Natuurlijk zal deze uitleg bij criticus onder de noemer ‘exegetisch gekronkel’ vallen, maar dat doet minder ter zake.
criticus schreef:En ook deze profetie staat in verband met het land terwijl het zonder meer duidelijk is dat de landbelofte nooit op de kerk is overgegaan.
Heel veel (misschien wel alle) profetieën staan in verband met het land. Het land Israël was schaduwbeeld van de rust van Gods en van het hemels Kanaän (zie Hebreeën 4). Daarom kun je niet botweg zeggen dat ‘de landbelofte nooit op de kerk is overgegaan’. Nee, niet op de manier die jij suggereert. Maar je kunt dat wél stellen als je de landbelofte op haar juiste waarde taxeert.
criticus schreef:Een ander voorbeeld is Zach. 14 dat parallel met Openb.19 de komst van de Messias met al Zijn heiligen ( vgl vs 5 met Openb.19:14 ) in heerlijkheid beschrijft als Hij tot Koning over de ganse aarde wordt vs 9. ook dit wordt met verzaking van de context die uitdrukkelijk van Jeruzalem en de Olijfberg spreekt, met grenzeloze fantasie overgebracht op de kerkgeschiedenis.
Bewijs nu eerst maar eens wat je zegt. Dat wil zeggen: geef maar eens een goede verklaring van Zach. 14 en Openb. 19, en toon daarin maar eens aan wat er in andere verklaringen volgens jou fantasie is en waarom. Met loze beschuldigingen kunnen we niet veel.
criticus schreef: Ook hier is het duidelijk dat dit gebeurt onder de dwanggedachte dat dit niet anders kan omdat dat het heil uitsluitend door de kerk bemiddeld wordt.
Hier nog steeds die door jou zelf gelanceerde bewering, die almaar moet dienen als de kop van Jut.
criticus schreef:Intussen bewijzen deze Schriftplaatsen dat de komst van de Messias het grote keerpunt is en dat er noodzakelijk nog een bedeling in de wereldgeschiedenis moet volgen waarin de beloften van de Messias en Zijn regering in het beloofde vrederijk vervuld moeten worden. En hoe vreselijk de Openbaring, waarin Israël weer centraal staat, verminkt wordt in de traditionele uitleg kan ieder die dit boek onbevooroordeeld leest zelf constateren. Bewijzen..bewijzen..bewijzen!!!. Maar deze onzin behoeft natuurlijk geen nader bewijs.
Toch zou het handig zijn als je nu eens met bewijzen kwam. Want ik heb nog steeds geen bewijzen gezien voor de gedachte dat er een nieuwe bedeling moet komen.
criticus schreef:Het verabsoluteren van de kerk als enigste bemiddelaar van het heil heeft dus het zicht op andersoortige heilsbedelingen dichtgetimmerd, daarom is er in de geref.theologie geen plaats voor een volgende bedeling waarin Israël weer centraal staat. De traditionele uitleg van de profetie is dus altijd gebaseerd op de onjuiste gedachte dat de kerk het geestelijke Israël is en de profetie dus noodzakelijk vergeestelijkt en in de kerk vervuld moet worden. Denk deze vooronderstelling weg en alle hierop gebouwde uitleggingen vallen als een kaartenhuis in elkaar.
Als jij kunt aantonen dat datgene wat jij ‘vooronderstellingen’ noemt, onjuist is, prima. Maar ga niet van de vooronderstelling uit dat de ander vooronderstellingen heeft, om hem daar vervolgens keihard mee om de oren te slaan. Dat komt niet echt sympathiek over, weet je.