Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Afgewezen

Re: Nieuw boek over dr. C. Steenblok

Bericht door Afgewezen »

@Memento, op den duur kan een appellerende prediking enorm tegen gaan staan. Heeft het zin om mensen 30, 40 jaar lang twee keer per zondag te beappelleren?
Er zijn preken die voor de helft opgaan aan waarschuwen, oplossen van gewetensvragen etc. etc. Dat word ik eerlijk gezegd ook niet zo door gesticht. Dan liever een 'beschrijvende' preek. ;)
Maar het gaat om het principe: gaat de prediker ervan uit dat Christus voor iedereen beschikbaar is of alleen voor gekwalificeerde zondaren? Zoiets is tussen de regels door wel merkbaar en volgens mij zit dáár bij vele predikanten het probleem.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Afgewezen schreef:
Ander schreef:
Wilhelm schreef:Het is allemaal prachtig. Een hoop waarheden, maar de klem op de hoorder ontbreekt totaal in de genoemde voorbeelden.
En dat was idd de nieuwe leer die met succes gedeeltelijk ingevoerd is.
Dat is niet eerlijk, dat is de leer die je leest bij alle GG-predikanten tussen pakweg 1907-1953. Ik lees wel een bewogenheid en een klem. Daarom postte ik deze voorbeelden.
Ik zie ook bij de huidige GGiN-ambtsdragers bewogenheid en klem. Probleem is echter dat ze zelf de deur in het geslot gedaan hebben, die ze nu met geen mogelijkheid meer open kunnen krijgen.
Redelijk somber bezien, wat voor jou een slot is is voor anderen een dievenklauw.. :langue
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:@Memento, op den duur kan een appellerende prediking enorm tegen gaan staan. Heeft het zin om mensen 30, 40 jaar lang twee keer per zondag te beappelleren?
Er zijn preken die voor de helft opgaan aan waarschuwen, oplossen van gewetensvragen etc. etc. Dat word ik eerlijk gezegd ook niet zo door gesticht. Dan liever een 'beschrijvende' preek. ;)
Een predikant moet gewoon bepreken wat er in zijn tekst staat. Staan er in zijn tekst imperatieven, dan dient hij die te preken. Staan er in zijn tekst beloften, dan moet hij die preken zonder voorbehoud. Staan er waarschuwingen, vermaningen, beschrijvingen, dan moet hij die preken. Gewoon preken wat de tekst zegt, dát is Bijbels preken. Terwijl dr. Steenblok de imperatieven omvormt tot een beschrijving, en een grote muur bouwt om de beloften...
Maar het gaat om het principe: gaat de prediker ervan uit dat Christus voor iedereen beschikbaar is of alleen voor gekwalificeerde zondaren? Zoiets is tussen de regels door wel merkbaar en volgens mij zit dáár bij vele predikanten het probleem.
Eens. En dat mogen ze ook doen, als hun tekst dat doet. Het probleem is echter, dat het bij elke tekst gedaan wordt. Werd er maar meer gewoon de tekst gepreekt!
pierre27

Bericht door pierre27 »

memento schreef:
Afgewezen schreef:@Memento, op den duur kan een appellerende prediking enorm tegen gaan staan. Heeft het zin om mensen 30, 40 jaar lang twee keer per zondag te beappelleren?
Een predikant moet gewoon bepreken wat er in zijn tekst staat. Staan er in zijn tekst imperatieven, dan dient hij die te preken. Staan er in zijn tekst beloften, dan moet hij die preken zonder voorbehoud. Staan er waarschuwingen, vermaningen, beschrijvingen, dan moet hij die preken. Gewoon preken wat de tekst zegt, dát is Bijbels preken. Terwijl dr. Steenblok de imperatieven omvormt tot een beschrijving, en een grote muur bouwt om de beloften...
Eens. En dat mogen ze ook doen, als hun tekst dat doet. Het probleem is echter, dat het bij elke tekst gedaan wordt. Werd er maar meer gewoon de tekst gepreekt!

Misschien moet ik toch maar anders gaan luisteren want ik hoor dat niet zo...terwijl ik toch in een enorm rechtse GG schijn te kerken..
Laatst gewijzigd door pierre27 op 07 mei 2010, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

memento schreef:
Een predikant moet gewoon bepreken wat er in zijn tekst staat. Staan er in zijn tekst imperatieven, dan dient hij die te preken. Staan er in zijn tekst beloften, dan moet hij die preken zonder voorbehoud.
Niet mee eens. Je preekt óver een Bijbeltekst. Dat is wat anders dan de Bijbeltekst continu naspreken. Je kunt naar aanleiding van een beschrijvend Bijbelgedeelte imperatief preken en naar aanleiding van een imperatief Bijbelgedeelte beschrijvend. Als er over een profetie gepreekt wordt, gaat een predikant toch ook niet profeteren?
memento

Bericht door memento »

Afgewezen schreef:
memento schreef:
Een predikant moet gewoon bepreken wat er in zijn tekst staat. Staan er in zijn tekst imperatieven, dan dient hij die te preken. Staan er in zijn tekst beloften, dan moet hij die preken zonder voorbehoud.
Niet mee eens. Je preekt óver een Bijbeltekst. Dat is wat anders dan de Bijbeltekst continu naspreken. Je kunt naar aanleiding van een beschrijvend Bijbelgedeelte imperatief preken en naar aanleiding van een imperatief Bijbelgedeelte beschrijvend. Als er over een profetie gepreekt wordt, gaat een predikant toch ook niet profeteren?
Ik zal het anders formuleren: Het gaat erom, dat de boodschap van de tekst tot de hoorders komt. Neem bv een oordeelsprofetie. De bedoeling van die profetie is, dat het volk hun zonden gaat zien, en zich bekeert tot God. Door de achtergrond te schilderen, en dan de woorden van de profeet te laten klinken, en deze vervolgens te vertalen naar de hoorders nu, doe je zowel de vorm als de boodschap van de tekst recht.

Een ander voorbeeld is de heilsprofetie. Je schildert dan het afkerige volk. En Gods Woord, wat temidden van hun afdwalingen komt, en zegt: "O alle gij dorstigen! komt tot de wateren. De goddeloze verlate zijn weg, en de ongerechtige man zijn gedachten; en hij bekere zich tot den HEERE, zo zal Hij Zich Zijner ontfermen, en tot onzen God, want Hij vergeeft menigvuldiglijk." Wel, die boodschap is zo duidelijk, die kan je zo 1 op 1 overzetten naar de gemeente. Jullie, die helemaal niet naar God vragen, tot jullie komt het Woord des Heeren: ....

Kortom, de prediking moet recht doen aan vorm en inhoud van de tekst. Een preek zonder imperatief en zonder beloften, is geen Bijbelse preek. Want de Bijbel hanteert wel regelmatig de imperatief en beloften.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

@ memento: het staat er wel degelijk: "Niettemin komt in de prediking de eis des Heeren tot bekering tot elke hoorder van het Woord." En de rest van de preek weet je niet dus daar zou ik ook maar niet over oordelen. Mensen staan zo gauw met hun vingertje klaar en weten precies hoe en wat er gepreekt moet worden (ook ter rechterzijde, het is een ziekte waar bijna iedereen mee besmet is). Ik word er af en toe vreselijk moe van.
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:@ memento: het staat er wel degelijk: "Niettemin komt in de prediking de eis des Heeren tot bekering tot elke hoorder van het Woord."
Klopt. Maar is een beschrijving. Dat is wat anders dan een imperatief (bekeert u!). En ook het "u komt de beloften toe", mis ik.
En de rest van de preek weet je niet dus daar zou ik ook maar niet over oordelen.
Klopt. Maar ik vertrouw erop dat Ander die stukken preek, mochten die zaken wél in de preek voorkomen, hier wel zal posten.

Daarnaast: Ik heb redelijk wat preken van dr. Steenblok gelezen, dus ik weet wel een beetje wat ik kan verwachten :)
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Ander schreef:
Wilhelm schreef:Het is allemaal prachtig. Een hoop waarheden, maar de klem op de hoorder ontbreekt totaal in de genoemde voorbeelden.
Dat is niet eerlijk, dat is de leer die je leest bij alle GG-predikanten tussen pakweg 1907-1953. Ik lees wel een bewogenheid en een klem. Daarom postte ik deze voorbeelden.
Precies. Met de preken van ds. G.H. Kersten zal je dan ook wel niet zo goed uit de voeten kunnen. En van ds. Lamain en van ds. Heikoop en van ds. M. Blok en van ds. M. Hofman en van... etc.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Dus kunnen we ons afvragen waar de kneep zit
memento

Bericht door memento »

Erasmiaan schreef:
Ander schreef:
Precies. Met de preken van ds. G.H. Kersten zal je dan ook wel niet zo goed uit de voeten kunnen. En van ds. Lamain en van ds. Heikoop en van ds. M. Blok en van ds. M. Hofman en van... etc.
Het gaat als het goed is niet om namen, maar om de vraag: Is dit een prediking van de Schrift? Wordt er in de prediking uitgelegd wat de tekst wil zeggen, en wordt dit toegepast op de hoorders nu?

Een prediking, die de imperatieven en de beloften-toezeggingen uit de tekst weglaat, is m.i. geen Schriftuurlijke prediking. En dat is iets wat je bij de preken van dr. Steenblok toch wel ziet gebeuren...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:@ memento: het staat er wel degelijk: "Niettemin komt in de prediking de eis des Heeren tot bekering tot elke hoorder van het Woord."
Klopt. Maar is een beschrijving. Dat is wat anders dan een imperatief (bekeert u!). En ook het "u komt de beloften toe", mis ik.
Wat wil je allemaal opgeschreven zien in vier regels tekst uit de tweede gedachte... :bobo De oproep staat in de tekst en wordt uitgelegd. Dat moet ook, omdat er een andere Bijbelse waarheid is die zegt: Niemand kan tot Mij kome tenzij de Vader, die Mij gezonden heeft, hem trekke. Preken is tekst uitleggen.
En de rest van de preek weet je niet dus daar zou ik ook maar niet over oordelen.
Klopt. Maar ik vertrouw erop dat Ander die stukken preek, mochten die zaken wél in de preek voorkomen, hier wel zal posten.
Als ik Ander was zou ik het niet doen, het is hier nooit goed...
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

memento schreef:
Erasmiaan schreef:
Ander schreef:
Het gaat als het goed is niet om namen, maar om de vraag: Is dit een prediking van de Schrift? Wordt er in de prediking uitgelegd wat de tekst wil zeggen, en wordt dit toegepast op de hoorders nu?
Dan begrijp je mijn antwoord niet: het gaat mij om het: dat was de nieuwe leer. Dat was het niet.

Overigens word ik hier, misschien ook wel door eigen schuld, in een rol geduwd om dr. Steenblok te verdedigen. Dat is niet de bedoeling, ik zou de uitspraak: er is geen onvoorwaardelijk aanbod van genade nooit voor mijn rekening durven nemen.
Joannah

Bericht door Joannah »

memento schreef:
U komt de beloften toe, U en uw nakomelingen, ALS u zich bekeert.
Maar zo zien we het geloof ik niet, toch?
Why do we spend money we don’t have on things we don’t need to create impressions that don’t last on people we don’t care about ?
Ander

Bericht door Ander »

Erasmiaan schreef: Als ik Ander was zou ik het niet doen, het is hier nooit goed...
Ik heb een heel ondeugende gedachte gehad: ik zet een paar citaten van ds. Verhagen of zo neer en had er dan dr. Steenblok er onder gezet. 'k Weet zeker dat het ook heel niet zou deugen.

Ik stop met citeren. Het ging me even om de aanspraak aan de onbekeerden. Er werd door memento een ondeugdelijk karikatuur neergezet wat hiermee weerlegd is.
Plaats reactie