Gisterenochtend: Matth. 8, de hoofdman over honderd.
Gisterenavond: Filip 4:6&7 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;
En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.
Jongere schreef:Gisterenochtend: Matth. 8, de hoofdman over honderd.
Gisterenavond: Filip 4:6&7 Weest in geen ding bezorgd; maar laat uw begeerten in alles, door bidden en smeken, met dankzegging bekend worden bij God;
En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw zinnen bewaren in Christus Jezus.
Toevallig heb ik 's avonds een preek over dezelfde tekst gehoord.
's Middags ging het over Mattheus 15, de Kananese vrouw. De hoofdman over honderd werd toen ook verschillende keren aangehaald.
Over Wet of Genade en de plek van de wet in de eredienst, moeten we die nog wel lezen? Het was een heel interessante preek met ook wel interessante conclusies. En het is me ook een beetje duidelijk waarom die dominee van ons nooit de wet aan het begin van de dienst leest.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Wij hadden prof Baars
indrukwekkende lijdensdiensten gehad. Als het lijden van Christus zo uitgestald wordt blijft er alleen maar verwondering over....
s morgens Joh 18: 8,9
8 Jezus antwoordde: Ik heb u gezegd, dat Ik het ben. Indien gij dan Mij zoekt, zo laat dezen heengaan.
9 Opdat het woord vervuld zou worden, dat Hij gezegd had: Uit degenen, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik niemand verloren.
Thema: Ik voor u
1. Zichzelf overgevende liefde
2. Plaatsbekledende liefde
3.Bewarende liefde
s middags:
1 Petr. 4: 7,8
7 En het einde aller dingen is nabij; zijt dan nuchteren, en waakt in de gebeden.
8 Maar vooral hebt vurige liefde tot elkander; want de liefde zal menigte van zonden bedekken.
i.s.h met Matth 26
40 En Hij kwam tot de discipelen en vond hen slapende, en zeide tot Petrus: Kunt gij dan niet een uur met Mij waken?
41 Waakt en bidt, opdat gij niet in verzoeking komt; de geest is wel gewillig, maar het vlees is zwak.
Thema: Oproep om waakzaam te zijn in de gebeden
1. De achtergrond van deze oproep
2. de inhoud ervan
3. De uitwerking ervan
Ochtend, In een prachting klein kerkje in een heel klein dorpje op de Veluwe:
1 Joh 1:7b en het bloed van Jezus Christus, Zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
Gisteren ging de preek over de farizeeër en de tollenaar in de tempel. Verder of wij al kunnen sterven en dat het belangrijk is om daar ook onderling over te spreken. Je weet nooit wanneer je gaat. (we hadden ene begrafenis van iemand die 46 is geworden en plots weg is genomen)
'Wat zullen wij dan tot deze dingen zeggen? Zo God voor ons is, wie zal tegen ons zijn?'
Afgelopen zondag hebben wij weer een predikant mogen ontvangen. In de ochtenddienst is Ds. Breure bevestigd door Ds De Lange en 's middags preekt Ds Breure intrede.
De ochtenddienst ging over 1 Kor 3: 9:
- Gods Werk
- Gods Medearbeiders
- God Gemeente (Akker)
Wat is het dan geweldig om te horen dat het Gods Kerk (hetgeen vd Heere is) is dat Hij niet laat varen wat zijn hand begon.... ondanks dat het volledig Gods werk is gebruikt Hij wel mensen (Medearbeiders).
Dat wij al gemeente niet moeten gaan zeggen ik ben Paulus de ander van Apollos en weer de ander van Cefas. Want het is God die wasdom geeft.... de een die plant, de ander maakt nat.... maar God voltooid. Dat hiermee ook de verscheidenheid van kerken, mensen en gemeenten naar voren komt maar dat het fundament goed moet zijn.
Middagdienst over Johannes 3: 14,15
- Gebeten zondaar
- Verhoogde Zaligmaker
- Gelovig zien
De lijn vanuit het OT werd doorgetrokken. De Israëlieten werden gebeten door de vurige slang, net zoals wij zijn gebeten door de slang, en zouden sterven indien deze niet op de slang zagen.
De slang is moest worden opgeheven en van koper zijn zodat iedereen deze kon zien en genezen worden. Of je nu aan de rand van het kamp lag of dichtbij de slang. De gebeten en ten dode opgeschreven Israelliet hoefde alleen maar te zien eze hoefde geen 100 meter eerst zelf dichtbij te kruipen.
Nu is Christus ook verhoogd als eerste op Golgotha maar ook wekelijks in de prediking Hij wordt uitgestald zodat wij alleen maar op Hem hoeven zien. Geloven en zien zijn synoniemen voor elkaar. Het is zo eenvoudig en ruim maar als we het niet doen dat is het eigen schuld.... De Heere is zo gewillig.
Het waren twee mooie diensten het welk weer hoop mag geven voor de toekomst. De middag dienst kon niet over een bekendere tekst gaan eigenlijk maar de preek was toch zo verrassend..... Soli Deo Gloria
Our God is an awesome God. He reigns from heaven above