Dat lijkt me een goed idee, ja.Jan Klaassen schreef:Moeten we dan zijn Für Elise dan maar luisteren alsof er niets aan de hand is met Mozart?
Want Für Elise is van Beethoven :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Nou, een extra argument voor mijn standpunt. Dank je Hendrik!Hendrikus schreef:Dat sprookje is al 80 jaar geleden ontzenuwd. Hoe hardnekkig kunnen fabeltjes zijn...Jan Klaassen schreef:Zoals de psalmen deels berijmd zijn op de melodieën van volksliederen, waarvan ps. 42 de bekendste is.
Mag ik je kortheidshalve naar deze site verwijzen?
Ik denk inderdaad niet dat ze dat bij de BZGG (zonder V) uitgegeven hebben. Waarschijnlijk teveel verboden paralellen enzo. Da's erg kwalijk, zoals je zult begrijpen.Hendrikus schreef:Da's vast geen uitgave van de BVZGG 8)wim schreef:enne...zelfs GG-koren zingen 'Wat de toekomst brengen moge' op de melodie van 'The Rose'.
Für Elise is trouwens van vriend Beethoven voor het geval je dat niet weet!!!!!!!!!!Jan Klaassen schreef:
Mozart heeft opera's geschreven die verboden waren in zijn tijd om de onchristelijke thematiek en uitwerking. Moeten we dan zijn Für Elise dan maar luisteren alsof er niets aan de hand is met Mozart?
Klopt. Op dezelfde site kun je onder 'discografie' een complete beschrijving van de cd vinden.wim schreef:Van Jaap Zwart dus. Te lezen op zijn website:jan03 schreef:Het is van de cd 'Sinterbrass'. Ik heb hem hier staan. Uitvoerenden:wim schreef:Ja, 't is wel leuk. Ik vraag me af wie het gemaakt heeft.Miscanthus schreef: wat een gaaf stukje muziek!
Koperensemble 'tell-brass' o.l.v. Jan Nellestijn m.m.v. Kinderkoor 'Jehuda' o.l.v. J. Zwart jr. Een uitgave van Mirasound (299208) uit 1994.
Inderdaad een hele leuke cd. De rest van de stukken is in vergelijkbare stijl.
Wat weinig tot niet bekend is, is dat Jaap Zwart ook componeert. Er is alleen nog weinig tot niks uitgegeven. Waarom? Omdat het Zwart zogenaamd te veel moeite kost met het gecomponeerde naar de brievenbus te lopen en de enveloppe te posten om zo de inhoud bij de uitgever te krijgen. Het componeren op zich gaat bijna vanzelf, maar de administratieve rompslomp die erbij komt kijken dus niet.
Zwart neemt graag uitdagingen aan. Zo speelde hij de koorfantasie van Beethoven toen hij slechts enkele dagen voor de uitvoering gevraagd werd in te vallen. Daarentegen maakte hij ook met één van zijn kinderkoren een CD vol sinterklaassymfonieën, eigen bewerkingen van bestaande Sinterklaasliedjes. Naast deze "Sinterklaas-cd" zijn er ook verscheidene orgel-cd's van Jaap Zwart verschenen.
Je hebt een beetje gelijk. Laat ik duidelijker proberen te zijn. Het gaat om de huidige context waarbinnen bepaalde muziek wordt uitgevoerd. Is die context fout, dan ben ik er geen voorstander van om die muziek te beluisteren (house, heavy metal).Jan Klaassen schreef:Apocalyptica die op 4 cello's Nothing Else Mathers speelt van Metallica. (Mods: dit is een niet aanstotend filmpje die toch aantoont dat de Wim-regel niet werkt)
De werken van Bach zijn SDG. Dat kunnen we niet van Jan Vayne zeggen bijv., die wel breed geluisterd wordt in de gereformeerde gezindte. Ik ga wel zo ver dat ik geen muziek van deze man wil luisteren. Als een christelijk stuk muziek uitgevoerd wordt op een melodie van filmmuziek, dan vind ik dat persoonlijk ongelukkig gekozen, maar ga ik die maker ervan niet veroordelen. Misschien luister ik het ook nog wel. We mogen best wereldse muziek heilig maken. Maar krijgen we straks niet het probleem dat een stukje muziek populair is, een christelijke DJ maakt er een mix van die door de Christenen gegeten wordt en huppa het is goed?wim schreef:Je hebt een beetje gelijk. Laat ik duidelijker proberen te zijn. Het gaat om de huidige context waarbinnen bepaalde muziek wordt uitgevoerd. Is die context fout, dan ben ik er geen voorstander van om die muziek te beluisteren (house, heavy metal).Jan Klaassen schreef:Apocalyptica die op 4 cello's Nothing Else Mathers speelt van Metallica. (Mods: dit is een niet aanstotend filmpje die toch aantoont dat de Wim-regel niet werkt)
Over 100 jaar heeft een instrumentale bewerking van Metallica mogelijk weer een heel andere waarde dan het nu heeft. Dan is het misschien wel 'gewoon' een waardenvrij muziekje.
Wanneer Bach zoals jij zou redeneren, hadden we heel wat minder muziek van hem kunnen beluisteren. Of luister jij ook niet alles van Bach?
Het gebeurd nu al in de reformatorische wereld. Jan Vayne speelt (zonder dat het publiek het weet) een bewerkt stuk muziek die orrigineel niet door de beugel kan en het publiek applaudisseert aan het einde, terwijl ik met kromme tenen terug denk aan het moment dat ik op het zolderkamertje dat stukje muziek hoorde en de context begreep en die avond op mijn knieën moest voor schuldvergeving dat ik al die jaren dat heb geluisterd en meegezongen heb.wim schreef:Nee. Dat is ook niet echt wat ik beweer, of wil beweren.Jan Klaassen schreef:Maar krijgen we straks niet het probleem dat een stukje muziek populair is, een christelijke DJ maakt er een mix van die door de Christenen gegeten wordt en huppa het is goed?
Geldt dat ook voor de Kaffeekantate en de Jagdkantate?Jan Klaassen schreef:De werken van Bach zijn SDG.
ik meen te moeten opmerken dat jouw criteria langzaam aan het verruimen zijn lopende deze topic........Jan Klaassen schreef:Gospelartiesten spelen ook niet alleen in de kerk. Het gaat om de inhoud. Is die onchristelijk Wim?wim schreef:Heel goed. Dus ook zijn (wereldlijke) koffiecantate? Een soort bijna-opera waarvan de premiere in een koffiehuis plaatsvond?Jan Klaassen schreef: De werken van Bach zijn SDG.
Ik schreef al eerder:Hendrikus schreef:En wat als Bach of Händel een stukje uit een wereldlijke cantate recyclede in een passie of geestelijke cantate? Vooral Händel was daar errug goed in...
Jan Klaassen schreef:Als een christelijk stuk muziek uitgevoerd wordt op een melodie van filmmuziek, dan vind ik dat persoonlijk ongelukkig gekozen, maar ga ik die maker ervan niet veroordelen. Misschien luister ik het ook nog wel. We mogen best wereldse muziek heilig maken.