100 jarig bestaan Gereformeerde Gemeenten

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Anti-quoq schreef:Heb je weleens echt kennis genomen van de werken van ds. Kersten? Dan zul je bemerken dat die voluit preekte zoals ik boven heb aangegeven. Er zijn een aantal predikanten die nu niet meer preken zoals ds. Kersten dat voorstond. (Die vind je aan de uiterst rechterflank.) Maar kritiek op de lijn-Kersten moet leiden tot de vraag of je wel past binnen de GG? Of je niet van haar vraagt wat zij nooit is geweest?
Niet om te polariseren, maar hier kan ik het niet mee eens zijn. De predikanten die niet meer preken zoals ds. Kersten het voorstond, en dat heeft Jacc goed gezien, bevinden zich aan de linkerflank. Overigens is elke predikant die langer preekt dan anderhalf uur niet meer in de lijn van ds. Kersten. Ds. Kersten hield van orde en tijd.

Overigens, zolang ds. Golverdingen zich niet beter uitdrukt, en ik hoop dat hij dat nog gaat doen, kan ik op grond van artikel 50 van de Dordtse Kerkorde tot geen andere conclusie komen, dan dat de afzetting van ds. Kok ook onwettig was. De synode had bijeen geroepen moeten worden door een verzoek van de roepende kerk aan de particuliere synode. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat dr. Steenblok de roepende kerk heeft verzocht om dit verzoek bij de particuliere synode in te dienen. Dan is het onzorgvuldig dat dr. Steenblok het zo gedaan heeft, maar niet onwettig.
Jacc

Bericht door Jacc »

Tjonge, die postings gaan erg snel.

Alles overziend trek ik nog steeds voorzichtig de conclusie dat het uiteindelijk draait om het punt in hoeverre men elkaar de ruimte gunt om de heilsordelijke weg (waar ten diepste geen discussie over bestaat) te intepreteren. Hetzij chronologisch, waarbij er dus meer nadruk op de "standen" komt en dus meer beschrijvende prediking, hetzij verbondsmatig waarbij de "standen" minder gewicht hebben en dus meer de verantwoording van de mens wordt benadrukt.
Kohlbrugge is hier m.i. het meeste evenwichtig in.

De hamvraag is nu natuurlijk of er ruimte zal blijven in de ger. gem. in beide richtingen. De koers die zich nu aftekend geeft daar wel wat zorgen over, maar dat zullen we maar verder even afwachten, of liever gezegd verwachten.

Vriendelijke groet,
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Erasmiaan schreef:
Anti-quoq schreef:Heb je weleens echt kennis genomen van de werken van ds. Kersten? Dan zul je bemerken dat die voluit preekte zoals ik boven heb aangegeven. Er zijn een aantal predikanten die nu niet meer preken zoals ds. Kersten dat voorstond. (Die vind je aan de uiterst rechterflank.) Maar kritiek op de lijn-Kersten moet leiden tot de vraag of je wel past binnen de GG? Of je niet van haar vraagt wat zij nooit is geweest?
Niet om te polariseren, maar hier kan ik het niet mee eens zijn. De predikanten die niet meer preken zoals ds. Kersten het voorstond, en dat heeft Jacc goed gezien, bevinden zich aan de linkerflank. Overigens is elke predikant die langer preekt dan anderhalf uur niet meer in de lijn van ds. Kersten. Ds. Kersten hield van orde en tijd.
Dat laatste ben ik met je eens.
Dat eerste... Tja, zo dacht ik er vroeger ook over. Totdat ik het boek van ds. Golverdingen (Om het behoud van een kerk) en de catechismusverklaring van ds. Kersten had gelezen.
Toen kwam ik tot de conclusie dat ik een heel verkeerd beeld van ds. Kersten heb gehad. Zo je wilt: een te rechts beeld. Hij had een dogmatisch taalgebruik, maar als je 'm goed leest dan is de lijn van predikanten in het midden en de linkerflank overeenkomstig met de fundamenten van de prediking van ds. Kersten.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Anti-quoq schreef:
Erasmiaan schreef:
Dat laatste ben ik met je eens.
Dat eerste... Tja, zo dacht ik er vroeger ook over. Totdat ik het boek van ds. Golverdingen (Om het behoud van een kerk) en de catechismusverklaring van ds. Kersten had gelezen.
Toen kwam ik tot de conclusie dat ik een heel verkeerd beeld van ds. Kersten heb gehad. Zo je wilt: een te rechts beeld. Hij had een dogmatisch taalgebruik, maar als je 'm goed leest dan is de lijn van predikanten in het midden en de linkerflank overeenkomstig met de fundamenten van de prediking van ds. Kersten.
Ik geloof je graag maar hoe ds. Kersten spreekt over de persoonlijke toeëigening spreekt van de Heilige Geest en over de rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie in zijn cathechismus, dat hoor ik de zgn. midden en linksere ds.'en niet doen.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Erasmiaan schreef:Ik geloof je graag maar hoe ds. Kersten spreekt over de persoonlijke toeëigening spreekt van de Heilige Geest en over de rechtvaardiging in de vierschaar der conscientie in zijn cathechismus, dat hoor ik de zgn. midden en linksere ds.'en niet doen.
Erasmiaan,

Even een vraag tussendoor om je te begrijpen: Wat bedoel je met de persoonlijke toe-eigening van de Heilige Geest? Ik ken die uitdrukking niet en kom dat niet tegen in de schrijvers die ik lees. Of bedoel je de toe-eigening van Christus, van de zaligheid, van de vergeving van zonden, enzovoort?

Zonderling
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Zonderling schreef:Wat bedoel je met de persoonlijke toe-eigening van de Heilige Geest?
Ik ben Erasmiaan niet, maar ik denk dat hij bedoelt de verzegeling met de Heilige Geest als nadere weldaad in het geestelijke leven, waarbij de Geest met onzen geest getuigt, dat wij kinderen Gods zijn, gebaseerd op Efeze 1 : 13 en Romeinen 8 : 16.

Ik dacht overigens niet, dat dat bij ds. Kersten vandaan kwam, maar bij ds. I. Kievit.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Tiberius schreef:
Zonderling schreef:Wat bedoel je met de persoonlijke toe-eigening van de Heilige Geest?
Ik ben Erasmiaan niet, maar ik denk dat hij bedoelt de verzegeling met de Heilige Geest als nadere weldaad in het geestelijke leven, waarbij de Geest met onzen geest getuigt, dat wij kinderen Gods zijn, gebaseerd op Efeze 1 : 13 en Romeinen 8 : 16.

Ik dacht overigens niet, dat dat bij ds. Kersten vandaan kwam, maar bij ds. I. Kievit.
Volgens mij bedoelt Erasmiaan gewoon het toepassende werk door de Heilige Geest in de bekering.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:

Volgens mij bedoelt Erasmiaan gewoon het toepassende werk door de Heilige Geest in de bekering.
Dat zou kunnen.
Alhoewel ik dan niet begrijp, dat hij (Erasmiaan) er aan toevoegt: "dat hoor ik de zgn. midden en linksere ds.'en niet doen."

Maar goed: laten we maar even op hemzelf wachten op toelichting.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Tiberius schreef:
Afgewezen schreef:
Tiberius schreef:

Dat zou kunnen.
Alhoewel ik dan niet begrijp, dat hij (Erasmiaan) er aan toevoegt: "dat hoor ik de zgn. midden en linksere ds.'en niet doen."

Maar goed: laten we maar even op hemzelf wachten op toelichting.
Het gaat er in dezen overigens niet om wat ik zelf voorsta, laat dat helder zijn. Maar inderdaad bij ds. Kersten lees ik het zoals Tiberius het uitlegt en zoals het ook wel bij ds. Kievit naar voren kwam, zoals pas door ds. Van den Belt interessant belicht in een artikel in het RD.
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Leg dat dikgedrukte nog eens uit? Ik wil niet polariseren, maar zit zelf aan de uiterste rechterflank van de GG -zoals jij het noemt-, en ik ben er van overtuigd onze leer aardig overeenkomt met dat van Ds. Kersten. Hij was een mens, dus heeft ook verkeerde dingen gedaan, maar ik ben er stellig van overtuigd dat eerder de linkerkant van Ds. Kersten afwijkt. Het is niet voor niets dat Van der Zwaag en Bart steeds proberen aan te tonen dat Ds. Kersten niet consistent is, evenals Ds. Moerkerken. Nogmaals, ik ben benieuwd naar je argumentatie.
Laatst gewijzigd door Klaas-Jan op 12 okt 2007, 21:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Geka

Bericht door Geka »

'onze leer aardig overeenkomt met dat van ds. Kersten'.

Misschien is het goed om eerst jezelf eens af te vragen of de leer die gebracht wordt wel in overeenstemming is met de Schrift en de gereformeerde belijdenis.

Die vraag is veel en veel belangrijker dan de vraag wie zich de echte volgeling van Kersten noemen mag. Zo'n discussie is in ieder geval niet gereformeerd te noemen, maar krijgt Roomse trekjes.

Overigens, ik dacht niet dat zich gereformeerd noemende kerken er een 'eigen leer' op nahielden, maar zich willen houden aan de gereformeerde belijdenis. Dat hoop ik althans. Toch?
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Het gaat er in dezen overigens niet om wat ik zelf voorsta, laat dat helder zijn. Maar inderdaad bij ds. Kersten lees ik het zoals Tiberius het uitlegt en zoals het ook wel bij ds. Kievit naar voren kwam, zoals pas door ds. Van den Belt interessant belicht in een artikel in het RD.

Erasmiaan waar kan ik het artikel van Van den Belt vinden en dat stemt overeen met de twee genoemde predikanten?
Anti-quoq

Bericht door Anti-quoq »

Klaas-Jan schreef:
Leg dat dikgedrukte nog eens uit? Ik wil niet polariseren, maar zit zelf aan de uiterste rechterflank van de GG -zoals jij het noemt-, en ik ben er van overtuigd onze leer aardig overeenkomt met dat van Ds. Kersten. Hij was een mens, dus heeft ook verkeerde dingen gedaan, maar ik ben er stellig van overtuigd dat eerder de linkerkant van Ds. Kersten afwijkt. Het is niet voor niets dat Van der Zwaag en Bart steeds proberen aan te tonen dat Ds. Kersten niet consistent is, evenals Ds. Moerkerken. Nogmaals, ik ben benieuwd naar je argumentatie.
Klaas-Jan,
Hoe ds. Kersten preekte, vind je uitmuntend beschreven in de levensbeschrijving door ds. Golverdingen en in zijn laatste boek Om het behoud van een kerk.
Inderdaad, op het punt van de vierschaarbeleving maak ik een uitzondering, maar als het gaat om het aanbod van genade en de uitgestrektheid van het heil in Christus en de verkondiging daarvan, is ds. Kersten evenwichtig.
Bovendien zou ik ds. Moerkerken en ds. Kersten niet op één lijn willen plaatsen.
Van der Zwaag benadrukt enkele malen dat hij zou wensen dat de predikanten, bij wie hij afwijkingen constateert, zouden gaan preken zoals ds. Kersten dat deed.
Lees het boekje van Boston dat hij aan het einde van zijn leven nog uitgaf. Zie nogmaals: Om het behoud van een kerk, door ds. Golverdingen)
Klaas-Jan
Contacteer:

Bericht door Klaas-Jan »

Anti-quoq schreef:
Klaas-Jan schreef:
Klaas-Jan,
Hoe ds. Kersten preekte, vind je uitmuntend beschreven in de levensbeschrijving door ds. Golverdingen en in zijn laatste boek Om het behoud van een kerk.
Inderdaad, op het punt van de vierschaarbeleving maak ik een uitzondering, maar als het gaat om het aanbod van genade en de uitgestrektheid van het heil in Christus en de verkondiging daarvan, is ds. Kersten evenwichtig.
Bovendien zou ik ds. Moerkerken en ds. Kersten niet op één lijn willen plaatsen.
Van der Zwaag benadrukt enkele malen dat hij zou wensen dat de predikanten, bij wie hij afwijkingen constateert, zouden gaan preken zoals ds. Kersten dat deed.
Lees het boekje van Boston dat hij aan het einde van zijn leven nog uitgaf. Zie nogmaals: Om het behoud van een kerk, door ds. Golverdingen)
Ik zou graag willen weten, waarin de rechterflank van de GG afwijkt van Ds. Kersten en waarom je hem niet met Ds. Moerkerken op één lijn durft te zetten? Waarom hebben Van der Zwaag en Bart het bij het juiste eind en zitten de mensen in de rechterflank van de GG 's zondags onder een woordverkondiging, die niet geheel naar de Schrift is? Er komen ladingen kritiek op ons af, en als wij reageren zegt men dat we ons er altijd van afmaken, dat we het afdoen als onzin... Waarom??
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Toeschouwer schreef:Het gaat er in dezen overigens niet om wat ik zelf voorsta, laat dat helder zijn. Maar inderdaad bij ds. Kersten lees ik het zoals Tiberius het uitlegt en zoals het ook wel bij ds. Kievit naar voren kwam, zoals pas door ds. Van den Belt interessant belicht in een artikel in het RD.

Erasmiaan waar kan ik het artikel van Van den Belt vinden en dat stemt overeen met de twee genoemde predikanten?
Je moet er wel voor betalen, maar hier vind je het artikel: Dr. Van den Belt, 'Velen leven ver onder de maat'

Overigens, Anti-quoq, ik ben het graag met je eens dat vele dominee's in de GerGem, zowel links als rechts, in de lijn van ds. Kersten staan. Een onvoorwaardelijk aanbod, maar ook benadrukt de doodsstaat van de mens. En die beiden moeten evenwichtig gebracht worden. Helaas merk ik links weleens dat de doodstaat "ondersneeuwt". En helaas merk ik rechts weleens, dat het aanbod niet onvoorwaardelijk is. Maar voor een onvoorwaardelijk aanbod als waar Kaw voor pleit, in dat andere topic, daar ben ik vuurbang voor. Al concluderend naar de eeuwigheid. Ik denk dat door dit gevaar men wel eens geneigd is in de prediking te veel de andere kant te benadrukken.
Gesloten