"Gereformeerde Gemeenten moeten zich bezinnen"

Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Zonderling schreef:
Oude Paden schreef:Werkt de wet zaligmakend voor de wedergeboorte?
Ik weet niet waar je met deze vraag heen wilt.

Het antwoord is natuurlijk nee, want de wet werkt nooit zaligmakend.
Mijn vraag is. Zijn er zaligmakende overtuigingen voor de wedergeboorte?
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Oude Paden schreef:
Zonderling schreef:

Er is geen enkele zaligmakende overtuiging, dan dat de zondaar gelooft in Jezus Christus als verlosser, niet alleen voor anderen, maak ook voor hem.
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Oude Paden schreef:
Zonderling schreef:

Ik weet dat Van der Groe en anderen gesproken hebben over zaligmakende overtuigingen. Toch bedoelden zij niet dat deze mensen reeds in een wedergeboren staat waren. Zij bedoelden dat die overtuigingen zodanig zijn dat de Geest ze gebruikt om mensen tot het geloof en de zaligheid te leiden. Ook de Schrift verbindt de zaligheid aan het geloof, niet aan de overtuiging !
Oude Paden

Zonderling schreef:
Oude Paden schreef:
Zonderling schreef:

Ik weet dat Van der Groe en anderen gesproken hebben over zaligmakende overtuigingen. Toch bedoelden zij niet dat deze mensen reeds in een wedergeboren staat waren. Zij bedoelden dat die overtuigingen zodanig zijn dat de Geest ze gebruikt om mensen tot het geloof en de zaligheid te leiden. Ook de Schrift verbindt de zaligheid aan het geloof, niet aan de overtuiging !
In wat voor tussenstaat verkeerd zo iemand dan! Onbekeerd of bekeerd? Wat zou de (Bijbelse) argumenantatie zijn om de overtuigingen buiten de wedergeboorte te plaatsen?
Zonderling

Oude Paden schreef:
Zonderling schreef:
Oude Paden schreef:
Zonderling schreef: Ik weet niet waar je met deze vraag heen wilt.

In wat voor tussenstaat verkeerd zo iemand dan! Onbekeerd of bekeerd? Wat zou de (Bijbelse) argumenantatie zijn om de overtuigingen buiten de wedergeboorte te plaatsen?
Hoezo tussenstaat ?
Juist géén tussenstaat.

Bijbelse onderbouwing: o.a. Johannes 16:9: "En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde - omdat zijn in Mij NIET geloven". (Dus deze overtuiging is niet in de gelovigen, niet in de wedergeborenen, maar in de ongelovigen en onwedergeborenen.)
Laatst gewijzigd door Zonderling op 14 jun 2007, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Dit schrijft Van der Groe in 'De ware bevinding':
Zelfs ook dat wettische licht van de overtuiging van zonden, dat de Heilige Geest in de uitverkorenen gewend is voor het geloof in Christus eerst te werken, is in wezen toch ook niet anders dan een zuiver geloofslicht. Enerzijds, omdat het voorbereidend en gereedmakend is tot de weg van het Evangelische geloof, terwijl het dient om de harten der uitverkorenen voor de Heere Jezus te vernederen, opdat Hij Zich met Zijn volle en heerlijke genade aan hen geestelijk zou mogen kunnen ontdekken door middel van de beloften van het Heilige Evangelie. Anderzijds, omdat juist dit overtuigende licht des Geestes de mens al direct gelovig maakt aan God en aan Zijn hoogheid......
Ook hier weer het spanningsveld!
Zonderling

Afgewezen schreef:Dit schrijft Van der Groe in 'De ware bevinding':
Zelfs ook dat wettische licht van de overtuiging van zonden, dat de Heilige Geest in de uitverkorenen gewend is voor het geloof in Christus eerst te werken, is in wezen toch ook niet anders dan een zuiver geloofslicht. Enerzijds, omdat het voorbereidend en gereedmakend is tot de weg van het Evangelische geloof, terwijl het dient om de harten der uitverkorenen voor de Heere Jezus te vernederen, opdat Hij Zich met Zijn volle en heerlijke genade aan hen geestelijk zou mogen kunnen ontdekken door middel van de beloften van het Heilige Evangelie. Anderzijds, omdat juist dit overtuigende licht des Geestes de mens al direct gelovig maakt aan God en aan Zijn hoogheid......
Ja, maar er staat wel in het citaat VÓÓR HET GELOOF.
En dat "geloofslicht" dat Vd Groe noemt, is bij hem niet het zaligmakende geloof evenmin als datgene wat je verder cursiveert. Dit kun je duidelijk zien wanneer je het citaat leest in het totale verband. (Ik kende het citaat reeds; het is mij namelijk al eens eerder voor de voeten geworpen). Vd Groe spreekt niet voor niets over gelovig maken AAN God en Zijn hoogheid.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Beste Zonderling,

Natuurlijk ontken ik niet dat er verschil is tussen dit geloof en het geloof in het Evangelie.
MAar zoals jij blijft benadrukken dat het voorbereidend is, zo blijf ik benadrukken dat het er tóch bij hoort.
Laatst gewijzigd door Afgewezen op 14 jun 2007, 23:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Zonderling

Afgewezen schreef:Beste Zonderling,

Natuurlijk ontken ik niet dat er verschil is tussen dit geloof en het geloof in het Evangelie.
MAar zoals jij blijft benadrukken dat het voorbereidend is, zo blijf ik benadrukken dat het er tóch bij hoort.
Daarover zijn we het dan eens.
Oude Paden

Zonderling schreef:
Afgewezen schreef:Dit schrijft Van der Groe in 'De ware bevinding':
Ja, maar er staat wel in het citaat VÓÓR HET GELOOF.
En dat "geloofslicht" dat Vd Groe noemt, is bij hem niet het zaligmakende geloof evenmin als datgene wat je verder cursiveert. Dit kun je duidelijk zien wanneer je het citaat leest in het totale verband. (Ik kende het citaat reeds; het is mij namelijk al eens eerder voor de voeten geworpen). Vd Groe spreekt niet voor niets over gelovig maken AAN God en Zijn hoogheid.
Het klinkt allemaal wat ZONDERLING....alsof je in v/d Groe's hersens zit. Je denkt wat hij heeft bedoeld
Zonderling

Oude Paden schreef:Het klinkt allemaal wat ZONDERLING....alsof je in v/d Groe's hersens zit. Je denkt wat hij heeft bedoeld
Oude Paden, heb je het citaat van Van der Groe in zijn verband gelezen ?
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Zonderling schreef:
Oude Paden schreef:Het klinkt allemaal wat ZONDERLING....alsof je in v/d Groe's hersens zit. Je denkt wat hij heeft bedoeld
Ik wel. :wink:
En ik was zeer verrast.
Zonderling

Zonderling schreef:
Laat ik ook eens uit hetzelfde werkje van Van der Groe citeren (blz. 59):
Van der Groe schreef:Zo was er dan nooit een zaligmakend geloof van de Geest in het hart van iemand van de uitverkorenen, dat deze weldaad der genadige rechtvaardigmaking niet onmiddellijk met zich voerde als een onafscheidelijk (!) vruchtgevolg, volgens Rom. 5:1; Gal.2:16; Joh.1:12 en bij herhaling in de Heilige Schrift). Daarom moeten wij dan ook nooit een waar geloof stellen zonder rechtvaardigmaking. En wederom GEEN ANDERE rechtvaardigmaking, dan die vloeit uit de ware geloofsvereniging met God in Christus door de Heilige Geest.
Idem (blz. 56):
Van der Groe schreef:Hij gaat hen als de Geest der waarheid, in alle waarheid leiden (Joh. 16:13). Hij overtuigt hen eerst van zonde (Joh. 16:8) en brengt hen daardoor tot een heilige vernedering en oprechte verslagenheid voor God. Daarná werkt hij het ware zaligmakende geloof in hun harten... Door middel van dit geloof verenigt Hij de uitverkorenen nu dadelijk met de Heere Jezus Christus...
Laatst gewijzigd door Zonderling op 14 jun 2007, 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ja, beetje tegenstrijdig inderdaad.
Zonderling

Afgewezen schreef:Ja, beetje tegenstrijdig inderdaad.
Daarom moet je beter lezen. :wink:
Gesloten