Psalmen en/of gezangen?

freek

Bericht door freek »

Is er dan in die gezangarme gemeenten sprake van een absoluut verbod? Beslist niet! Allereerst: de Enige Gezangen (hoe pover is hun getal!) mogen wél.

En verder: buiten de zondagse diensten om wordt in die gemeenten de Naam van Christus in het geestelijk lied juist zeer eerbiedig hooggehouden! In allerlei bijeenkomsten, soms zelfs direct na de kerkdienst, worden royaal geestelijke liederen gezongen waarin de Naam van de Opgestane helder klinkt.
Dit is wel absoluut waar. Als je echt consequent en 'principieel' tegen gezangen bent, moet je ook de twaalf Enige Gezangen niet tolereren, evenals het zingen van liederen buiten de eredienst. Toestaan dat op zangavonden etc wel liederen gezongenmogen worden, maar binnen de eredienst niet, is op zijn minst dubbelhartig te noemen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik zei eens tegen iemand in de GG: de berijmde Tien Geboden vs. 9 is in feite een gezang. Het is er gewoon bij gemaakt.
Het antwoord? "Nou, dat vind ik ook gewoon een psalm, hoor!"
(Dit is géén broodje-aapverhaal.)
Marnix

Bericht door Marnix »

hehe.... zo zie je maar weer, hoe mensen eigen regels heel belangrijk kunnen vinden, maar als die ergens overtreden worden, dat ook heel makkelijk weer goedpraten. Mensen zijn eerder geneigd alles wat gewoon is goed te keuren, ook al is dat niet helemaal logisch, dan na te denken waarom de manier waarop het gaat nou eigenlijk echt zo gewoon is :)
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:hehe.... zo zie je maar weer, hoe mensen eigen regels heel belangrijk kunnen vinden, maar als die ergens overtreden worden, dat ook heel makkelijk weer goedpraten. Mensen zijn eerder geneigd alles wat gewoon is goed te keuren, ook al is dat niet helemaal logisch, dan na te denken waarom de manier waarop het gaat nou eigenlijk echt zo gewoon is :)
Ik ben in ieder geval blij dat jij dat niet doet Marnix!
Marnix

Bericht door Marnix »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:hehe.... zo zie je maar weer, hoe mensen eigen regels heel belangrijk kunnen vinden, maar als die ergens overtreden worden, dat ook heel makkelijk weer goedpraten. Mensen zijn eerder geneigd alles wat gewoon is goed te keuren, ook al is dat niet helemaal logisch, dan na te denken waarom de manier waarop het gaat nou eigenlijk echt zo gewoon is :)
Heb ik dat ergens gezegd? Waar haal je die onzin vandaan. Ik heb het over MENSEN in daar reken ik mezelf ook onder.Iedereen doet dat. En het leuke is dat haast niemand het bij zichzelf ziet... maar wel bij anderen. Ik zie het hier bij anderen en dat noem ik, anderen zien het allicht bij mij en ik hoop dat ze dat ook noemen.

Maar hou eens op met, als ik ergens wat kritisch naar kijk, vervolgens te beweren dat ik mezelf daarmee boven die kritiek zou plaatsen, dat ik bij het posten van een kritisch stuk daamee tegelijk zou willen beweren dat ik het allemaal wel zo goed doe.

Als je alleen kritisch zou mogen zijn als je zelf het allemaal perfect weet en doet, zouden we allemaal alleen nog maar mogen ja-knikken hier en niks kritisch meer spuien.

Ik word een beetje moe van deze manier van discussievoeren Erasmiaan. In het topic over Ds. Velema gebeurde hetzelfde, nu weer. Als je op een wat scherpe post alleen maar kan zeggen: "Gelukkig weet jij het allemaal goed en heb jjij nergens last van", hou dan gewoon je mond, het draagt namelijk niets bij aan de discussie, integendeel.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:
Heb ik dat ergens gezegd? Waar haal je die onzin vandaan. Ik heb het over MENSEN in daar reken ik mezelf ook onder.Iedereen doet dat. En het leuke is dat haast niemand het bij zichzelf ziet... maar wel bij anderen. Ik zie het hier bij anderen en dat noem ik, anderen zien het allicht bij mij en ik hoop dat ze dat ook noemen.

Maar hou eens op met, als ik ergens wat kritisch naar kijk, vervolgens te beweren dat ik mezelf daarmee boven die kritiek zou plaatsen, dat ik bij het posten van een kritisch stuk daamee tegelijk zou willen beweren dat ik het allemaal wel zo goed doe.

Als je alleen kritisch zou mogen zijn als je zelf het allemaal perfect weet en doet, zouden we allemaal alleen nog maar mogen ja-knikken hier en niks kritisch meer spuien.

Ik word een beetje moe van deze manier van discussievoeren Erasmiaan. In het topic over Ds. Velema gebeurde hetzelfde, nu weer. Als je op een wat scherpe post alleen maar kan zeggen: "Gelukkig weet jij het allemaal goed en heb jjij nergens last van", hou dan gewoon je mond, het draagt namelijk niets bij aan de discussie, integendeel.
Heb ik op uw tenen getrapt? Excuus dat was niet de bedoeling.
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

Erasmiaan schreef:
Marnix schreef:
Erasmiaan schreef:

Heb ik op uw tenen getrapt? Excuus dat was niet de bedoeling.
:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Bonny
Contacteer:

Bericht door Bonny »

"ergert u niet, verwondert u slechts" :mrgreen:
The Groom's still waiting at the altar
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Mag ik nog een trap verkopen?

Psalmen 33 3 Zingt Hem een psalm; speelt wel met hele noten.
Psalmen 96 1 Zingt den HEERE een psalm; zingt de HEERE, gij ganse aarde!
Psalmen 98 1 Een psalm. Zingt den HEERE een psalm; want Hij heeft wonderen gedaan; Zijn rechterhand, en de arm Zijner heiligheid, heeft Hem heil gegeven.
Psalmen 144 9 O God! ik zal U een psalm zingen; zonder luit, maar met het tienregisterig instrument zal ik U psalmzingen.
Psalmen 149 1 Hallelujah! Zingt den HEERE een psalm; Zijn lof zij in de gemeente [Zijner] gunstgenoten.
Jesaja 42 10 Zingt den HEERE een psalm, Zijn lof van het einde der aarde; gij, die ter zee vaart, en al wat daarin is, gij eilanden en hun inwoners.
Openbaring 5 9 En zij zongen een psalm, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie;
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Kaw, je kunt zo bij de GBS gaan werken.
hoewel, die betalen waarschijnlijk niet genoeg :wink:
Marco

Bericht door Marco »

Kaw schreef:Mag ik nog een trap verkopen?

Psalmen 98 1 Een psalm. Zingt den HEERE een psalm; want Hij heeft wonderen gedaan; Zijn rechterhand, en de arm Zijner heiligheid, heeft Hem heil gegeven.
Psalmen 144 9 O God! ik zal U een psalm zingen; zonder luit, maar met het tienregisterig instrument zal ik U psalmzingen.
Psalmen 149 1 Hallelujah! Zingt den HEERE een psalm; Zijn lof zij in de gemeente [Zijner] gunstgenoten.
Jesaja 42 10 Zingt den HEERE een psalm, Zijn lof van het einde der aarde; gij, die ter zee vaart, en al wat daarin is, gij eilanden en hun inwoners.
Openbaring 5 9 En zij zongen een psalm, zeggende: Gij zijt waardig dat boek te nemen, en zijn zegelen te openen; want Gij zijt geslacht, en hebt ons Gode gekocht met Uw bloed, uit alle geslacht, en taal, en volk, en natie;
Volgens mij trap je een beetje in de lucht, want op veel plaatsen waar je nu 'psalm' aanhaalt staat in de meeste vertalingen (incl. SV) 'lied'. Ik begrijp daarom niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen. :?:
refo

Bericht door refo »

Marco schreef:
Kaw schreef:Mag ik nog een trap verkopen?

Volgens mij trap je een beetje in de lucht, want op veel plaatsen waar je nu 'psalm' aanhaalt staat in de meeste vertalingen (incl. SV) 'lied'. Ik begrijp daarom niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen. :?:
Je begrijpt hem! Alleen begrijp je niet dat je hem begrijpt. Als je begrijpt wat ik bedoel. En Kaw.
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Marco

Bericht door Marco »

Nu wel. Geloof ik. 8)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Uit het ND van woensdag 14 november 2007

Nieuw Liedboek wordt 'allegaartje'
van onze redactie kerk

ZWOLLE - Het gaat niet goed met het nieuwe 'Liedboek 2012'. Het dreigt een onsamenhangende en onoverzichtelijke bundel te worden, kwalitatief onder de maat, een allegaartje dat uiteindelijk niemand zal voldoen. Dat stellen de organisten Toon Hagen (Grote Kerk Zwolle) en Ronald van Drunen (Apeldoorn) in een kritische notitie.
Het is het eerste schot voor de boeg van het werk van coördinator Pieter Endedijk, die op 1 oktober is begonnen. Dit voorjaar besloot de synode van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN) dat er - liefst in 2012 - een nieuw Liedboek moet komen. De samenstelling is uitbesteed aan de Interkerkelijke Stichting voor het Kerklied (ISK).

Hagen en Van Drunen zijn ,,geschrokken'' van het voorbeeldbundeltje dat aan de synode was voorgelegd. Ze hebben kritiek op de aanpak om de diverse stromingen in de PKN recht te doen. Ze hebben becijferd dat er zo bijvoorbeeld plek zal zijn voor veertig opwekkingsliederen en vijftig nummers uit de kring van Huub Oosterhuis.

Het eerste is voor een evangelische gemeente niet genoeg, het tweede voor een basisgemeente ook niet, zeggen ze.

Hagen heeft moeite met het denken in doelgroepen en ,,stijltjes'', licht hij toe. Het lijkt wel of het woord 'kwaliteit' nauwelijks mag worden genoemd, zegt hij. Hij pleit voor ,,muziek zonder bijbedoelingen''. Liederen moeten niet in het Liedboek komen ,,omdat bepaalde mensen ze leuk vinden'', maar omdat ze de tekst recht doen en ,,maximale'' kwaliteit bezitten.

Het organistenduo bepleit ook dat er meer nieuwe liederen worden geschreven. De samenstellers willen vooral putten uit het grote aantal bestaande bundels.

Vernieuwing blijft zo uit en componisten en dichters van het kaliber die aan het Liedboek-1973 meewerkten, worden er nu niet bij betrokken, klagen Hagen en Van Drunen. Volgens hen zijn ze er wel, al wil Hagen geen namen noemen.

Volgens het tweetal zijn er in elk geval nieuwe evangelische liederen nodig. ,,De roep vanuit de evangelische beweging om meer beleving en expressie moet serieus genomen worden'', schrijven ze. Maar van de bestaande opwekkingsliederen voldoen er volgens hen weinig.

Hagen: ,,Ik kijk niet waar een lied vandaan komt, maar ik vraag me soms wel af, bij tekst én melodie: slaat dit nog ergens op?''

Het schrijven van nieuwe charismatische liederen met kwaliteit en inhoud zou ,,de grootste uitdaging voor de samenstellers van een nieuw liedboek'' kunnen worden, aldus de notitie.

Hagen en Van Drunen hekelen ook dat de ISK een coördinator uit eigen kring heeft benoemd, en geen sollicitatieprocedure heeft opgezet. Endedijk wilde gisteren niet reageren. Het ISK-bestuur was niet bereikbaar.
Josephus

Bericht door Josephus »

ND schreef:Het gaat niet goed met het nieuwe 'Liedboek 2012'. Het dreigt een onsamenhangende en onoverzichtelijke bundel te worden, kwalitatief onder de maat, een allegaartje dat uiteindelijk niemand zal voldoen. Dat stellen de organisten Toon Hagen (Grote Kerk Zwolle) en Ronald van Drunen (Apeldoorn) in een kritische notitie.
Voor geïnteresseerden: de notitie is te vinden op de website van het tijdschrift Muziek & Liturgie (http://www.muziekenliturgie.nl).
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Plaats reactie