Heartcry - Niet arminiaans?

Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Verder, als wij op vakantie gaan, dan gaan we naar een ANDERE kerk. Maar het is nog steeds een KERK.
Als ik het goed lees, hecht je dus nogal veel waarde aan de kerk als instituut. Een papieren kerkorde, een papieren belijdenis, een strak georganiseerde liturgie. Zeker, die aspecten zijn niet geheel onbelangrijk, maar m.i. bepaald niet de essentie van de zondagse samenkomst.

Jezus zegt het zelf zo in Matteüs 18:
Wéér zeg ik het u:
als er twee van u op aarde
eenstemmig vragen om welke zaak ook,
zal die hun deel worden
van bij mijn Vader in de hemelen.

Want waar twee of drie
samengebracht zijn in mijn naam,
daar ben ik in hun midden!
Zeker, ik hecht grote waarde als kerk instituut. Niet om een dode letter, of een stuk papier. Maar op Christus zelf de kerk ingesteld heeft. De zendingsopdracht is aan de kerk. En buiten de kerk is geen zalgheid

Net zoals het niet aan koning Uzzia toekwam om te offeren, mag iemand zichzelf niet als predikant aanstellen. Weet ik, wordt gezegd dat heartcry dat niet doet. Toch worden hun toespraken als preken gekenmerkt in dit forum. Predikatie kan en mag alleen onder het toezicht van de kerkeraad.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Zeker, ik hecht grote waarde als kerk instituut. Niet om een dode letter, of een stuk papier. Maar op Christus zelf de kerk ingesteld heeft. De zendingsopdracht is aan de kerk. En buiten de kerk is geen zalgheid

Net zoals het niet aan koning Uzzia toekwam om te offeren, mag iemand zichzelf niet als predikant aanstellen. Weet ik, wordt gezegd dat heartcry dat niet doet. Toch worden hun toespraken als preken gekenmerkt in dit forum. Predikatie kan en mag alleen onder het toezicht van de kerkeraad.
Als je met "buiten de kerk geen zaligheid" bedoelt: "buiten de Kerk geen zaligheid" ben ik het met je eens.

Verder: maak het voor bekering of geloofsopbouw veel uit of dit gebeurt tijdens een preek, toespraak, overweging, meditatie etc.?
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Bert, omschrijf nu eens heel helder wat jou zo dwars zit.
Iedere keer komen er weer andere zaken voorbij schieten.
Dan is het arminianisme, vervolgens begin je over de onderlinge bijeenkomsten die niet nagelaten moeten worden en tot slot vind je de toespraken niet rechtsgeldig wegens ontbreken van een kerkenraad.
Wat is nu echt je kardinale punt???
Bert Mulder
Contacteer:

Het cardinale punt (of punten) is gewoon dat ze niet alleen een leer brengen die op zijn minst onduidelijk, op zijn ergst arminaanse en algemeeen verzoenings aspecten heeft.

Verder, door geen kerk te zijn, en zich wel op het kerkelijk gebied bepaalde zaken aan te matigen, die alleen aan een kerk toebehoren, hinderen ze in wezen het werk van de kerk.

Dus zijn ze:

1. Tegen de NGB
2. Tegen elke soort van kerkorde, in elk geval tegen de Dordtse Kerkorde
3. Tegen de Dordtse Leerregels
4. Tegen de Schrift zelf
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Verder, door geen kerk te zijn, en zich wel op het kerkelijk gebied bepaalde zaken aan te matigen, die alleen aan een kerk toebehoren, hinderen ze in wezen het werk van de kerk.

Dus zijn ze:

1. Tegen de NGB
4. Tegen de Schrift zelf
Zolang je die "bepaalde zaken" niet concreet maakt (waarbij ik me afvraag of je dat überhaupt gaat lukken), vind ik dat "dus" nog helemaal niet zo'n logische conclusie.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Josephus schreef:
Bert Mulder schreef:Verder, door geen kerk te zijn, en zich wel op het kerkelijk gebied bepaalde zaken aan te matigen, die alleen aan een kerk toebehoren, hinderen ze in wezen het werk van de kerk.

Dus zijn ze:

1. Tegen de NGB
4. Tegen de Schrift zelf
Zolang je die "bepaalde zaken" niet concreet maakt (waarbij ik me afvraag of je dat überhaupt gaat lukken), vind ik dat "dus" nog helemaal niet zo'n logische conclusie.
Dat geeft hij heel de tijd aan, die zaken. O.a. prediking die niet is naar de schrift, mensen uit de eigen gemeenten houden, etc.
Josephus

Bericht door Josephus »

Erasmiaan schreef:Dat geeft hij heel de tijd aan, die zaken. O.a. prediking die niet is naar de schrift, mensen uit de eigen gemeenten houden, etc.
Als ik Bert goed begrijp noemt hij het juist geen "prediking", maar dan nog is aangeven dat iets "niet naar de Schrift is" niet echt heel overtuigend als je dat slechts onderbouwt door lukraak wat teksten te citeren. En dat door een dergelijke conferentie sommigen zo'n twee keer per jaar een dienst missen in hun eigen gemeente mag feitelijk dan waar zijn, beweren dat deze organisatie zich daarmee "zaken aanmatigt die alleen een kerk toebehoren" is niet veel meer dan een insinuatie die bovendien ook niet vanuit de Bijbel is te onderbouwen. Althans, tot nu toe heb ik dat niet gezien en dat zegt toch ook wel iets.
Bert Mulder
Contacteer:

Hoewel niet direct tegen enige enkele provisie in de NGB, toch in tegenstelling tot de hele geest ervan:
Artikel 27. Van de algemene Christelijke Kerk.
Wij geloven en belijden een enige katholieke of algemene Kerk, dewelke is een heilige vergadering der ware Christgelovigen, al hun zaligheid verwachtende in Jezus Christus, gewassen zijnde door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door den Heiligen Geest. Deze Kerk is geweest van den beginne der wereld af, en zal zijn tot den einde toe; gelijk daaruit blijkt, dat Christus een eeuwig Koning is, Dewelke zonder onderdanen niet zijn kan. En deze heilige Kerk wordt van God bewaard, of staande gehouden, tegen het woeden der gehele wereld; hoewel zij somwijlen een tijdlang zeer klein en als tot niet schijnt gekomen te zijn in de ogen der mensen; gelijk Zich de Heere gedurende den gevaarlijken tijd onder Achab zevenduizend mensen behouden heeft, die hun knieën voor Baäl niet gebogen hadden. Ook mede is deze heilige Kerk niet gelegen, gebonden, of bepaald in een zekere plaats, of aan zekere personen, maar zij is verspreid en verstrooid door de gehele wereld; nochtans samengevoegd en verenigd zijnde met hart en wil in één zelfden Geest, door de kracht des geloofs.

Artikel 28. Dat een iegelijk schuldig is zich bij de Kerk te voegen.
Wij geloven, aangezien deze heilige vergadering is een verzameling dergenen die zalig worden, en dat buiten haar geen zaligheid is, dat niemand, van wat staat of kwaliteit hij zij, zich behoort op zichzelven te houden, om op zijn eigen persoon te staan; maar dat zij allen schuldig zijn zichzelven daarbij te voegen en daarmede te verenigen; onderhoudende de enigheid der Kerk, zich onderwerpende aan haar onderwijzing en tucht, den hals buigende onder het juk van Jezus Christus, en dienende de opbouwing der broederen, naar de gaven die hun God verleend heeft, als onderlinge lidmaten van één zelfde lichaam. En opdat dit te beter zou kunnen onderhouden worden, zo is het ambt* aller gelovigen, volgens het Woord Gods, zich af te scheiden van degenen die niet van de Kerk zijn, en zich te voegen tot deze vergadering, het zij op wat plaats dat God ze gesteld heeft; ook al ware het zo, dat de magistraten en plakkaten der prinsen daartegen waren, en dat de dood of enige lichamelijke straf daaraan hing. Daarom, al degenen die zich van haar afscheiden of niet daarbij voegen, die doen tegen de ordinantie Gods.

* ambt betekent hier plicht.

Artikel 29. Van het onderscheid en de mertekenen der ware en valse kerk.
Wij geloven dat men wel naarstiglijk en met goede voorzichtigheid, uit den Woorde Gods, behoort te onderscheiden welke de ware Kerk zij; aangezien alle sekten die heden ten dage in de wereld zijn, zich met den naam der Kerk bedekken. Wij spreken hier niet van het gezelschap der hypocrieten, welke in de Kerk onder de goeden vermengd zijn, en intussen van de Kerk niet zijn, hoewel zij naar het lichaam in haar zijn; maar wij zeggen dat men het lichaam en de gemeenschap der ware Kerk onderscheiden zal van alle sekten welke zeggen dat zij de Kerk zijn. De merktekenen, om de ware Kerk te kennen, zijn deze: zo de Kerk de reine predikatie des Evangelies oefent; indien zij gebruikt de reine bediening der sacramenten, gelijk ze Christus ingesteld heeft; zo de kerkelijke tucht gebruikt wordt, om de zonden te straffen. Kortelijk, zo men zich aanstelt naar het zuivere Woord Gods, verwerpende alle dingen die daartegen zijn, houdende Jezus Christus voor het enige Hoofd. Hierdoor kan men zekerlijk de ware Kerk kennen, en het komt niemand toe zich daarvan te scheiden. En aangaande degenen die van de Kerk zijn, die kan men kennen uit de merktekenen der Christenen; te weten, uit het geloof, en wanneer zij, aangenomen hebbende den enigen Zaligmaker Jezus Christus, de zonde vlieden en de gerechtigheid najagen, den waren God en hun naaste liefhebben, niet afwijken noch ter rechter- noch ter linkerhand, en hun vlees kruisigen met zijn werken. Alzo nochtans niet, alsof er nog geen grote zwakheid in hen zij; maar zij strijden daartegen door den Geest al de dagen huns levens, nemende gestadiglijk hun toevlucht tot het bloed, den dood, het lijden en de gehoorzaamheid van den Heere Jezus, in Denwelken zij vergeving hunner zonden hebben, door het geloof in Hem. Aangaande de valse kerk, die schrijft zich en haar ordinantiën meer macht en autoriteit toe dan den Woorde Gods, en wil zich aan het juk van Christus niet onderwerpen; zij bedient de sacramenten niet gelijk Christus in Zijn Woord verordend heeft, maar zij doet daar af en toe, gelijk als het haar goeddunkt; zij grondt zich meer op de mensen dan op Christus; zij vervolgt degenen die heiliglijk leven naar het Woord Gods, en die haar bestraffen over haar gebreken, gierigheid en afgoderijen. Deze twee kerken zijn lichtelijk te kennen, en van elkander te onderscheiden.

Artikel 30. Van de regering der kerk door kerkelijke ambten.
Wij geloven dat deze ware Kerk geregeerd moet worden naar de geestelijke politie*, die ons onze Heere heeft geleerd in Zijn Woord; namelijk dat er dienaars of herders moet zijn, om Gods Woord te prediken en de sacramenten te bedienen; dat er ook opzieners en diakenen zijn, om met de herders te zijn als de raad der Kerk, en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken dat de ware leer haar loop hebbe, dat ook de overtreders op geestelijke wijze gestraft worden en in den toom gehouden; opdat ook de armen en bedrukten geholpen en getroost worden, naar dat zij van node hebben. Door dit middel zullen alle dingen in de Kerk wel en ordelijk toegaan, wanneer zulke personen verkoren worden die getrouw zijn, en naar den regel dien de heilige Paulus daarvan geeft in den brief aan Timótheüs.

* politie betekent hier regering.

Artikel 31. Van de dienaars, ouderlingen en diakenen.
Wij geloven dat de dienaars des Woords Gods, ouderlingen en diakenen tot hun ambten behoren verkoren te worden door wettige verkiezing der Kerk, met aanroeping van den Naam Gods en goede orde, gelijk het Woord Gods leert. Zo moet zich dan een iegelijk wel wachten door onbehoorlijke middelen zich in te dringen, maar is schuldig den tijd te verwachten dat hij van God beroepen wordt, opdat hij getuigenis hebbe van zijn beroeping, om van haar verzekerd en gewis te zijn dat zij van den Heere is. En aangaande de dienaars des Woords, in wat plaats dat zij zijn, zo hebben zij een zelfde macht en autoriteit, zijnde altegader dienaars van Jezus Christus, den enigen algemenen Bisschop en het enige Hoofd der Kerk. Daarenboven, opdat de heilige ordinantie Gods niet geschonden worde of in verachting kome, zo zeggen wij dat een ieder de dienaars des Woords en de ouderlingen der Kerk in bijzondere achting behoort te hebben, om des werks wil dat zij doen, en in vrede met hen te zijn, zonder murmurering, twist of tweedracht, zoveel mogelijk is.

Artikel 32. Van de orde en discipline of tucht der kerk.
Intussen geloven wij, hoewel het nuttig en goed is dat die regeerders der Kerk zijn onder zich zekere ordinantie instellen en bevestigen tot onderhouding van het lichaam der Kerk, dat zij nochtans zich wel moeten wachten af te wijken van hetgeen ons Christus, onze enige Meester, geordineerd heeft. En daarom verwerpen wij alle menselijke vonden, en alle wetten die men zou willen invoeren, om God te dienen, en door deze de consciënties te binden en te dwingen, in wat manier het zou mogen zijn. Zo nemen wij dan alleen aan hetgeen dienstig is om eendrachtigheid en enigheid te voeden en te bewaren, en alles te onderhouden in de gehoorzaamheid Gods; waartoe geëist wordt de excommunicatie of de ban, die daar geschiedt naar den Woorde Gods, met hetgeen daaraan hangt.
Bert Mulder
Contacteer:

Kerkorde:

Artikel 3 - Noodzakelijkheid der wettelijke roeping. Editie(s) 1907
Het zal niemand, alhoewel hij een doctor, ouderling of diaken is, geoorloofd zijn de dienst des Woords en der Sacramenten te betreden, zonder wettelijk daartoe beroepen te zijn. En wanneer iemand daartegen doet en meermalen vermaand zijnde niet aflaat, zoo zal de classis oordelen of men hem voor een scheurmaker verklaren, of op enige andere wijze straffen zal.

Artikel 6 - Dienaren in particuliere heerlijkheden, gasthuizen, enz. Editie(s) 1907
Zal ook geen Dienaar dienst mogen aannemen in eenige particuliere heerlijkheden, gasthuizen, of anderszins, tenzij dat hij voorhenen geadmitteerd en toegelaten zij, volgens de voorgaande artikelen; en hij zal ook niet minder dan anderen aan de kerkenordening onderworpen zijn.

Artikel 7 - Toewijzing van arbeidsterrein. Editie(s) 1907
Niemand zal tot de dienst des Woords beroepen worden, zonder zich in een zekere plaats te stellen, ten ware dat hij gezonden worde om hier of daar te prediken in de gemeente onder het kruis, of anderszins om Kerken te vergaderen.

Artikel 15 - Het prediken op andere plaatsen. Editie(s) 1907

Het zal niemand geoorloofd zijn, de dienst zijner kerk onderlatende, of in geen zekere dienst zijnde, hier en daar te gaan prediken buiten consent en autoriteit der synode of classis. Gelijk ook niemand in een andere kerk enige predikatie zal mogen doen, of sacramenten bedienen, zonder bewilliging des kerkenraads.
Josephus

Bericht door Josephus »

Bert Mulder schreef:Hoewel niet direct tegen enige enkele provisie in de NGB, toch in tegenstelling tot de hele geest ervan
Bert, we hebben het over een stichting die een conferentie belegt. Die kun je niet langs de meetlat leggen van artikelen uit de NGB over de kerkelijke organistie. Het feit dat een deel van die conferentie op zondag is, doet daar niets aan af. Ik zie trouwens op hun site, dat er die dag gewoon ruimte is ingepland om in de regio naar de kerk te kunnen gaan. En aangezien de conferentie in Rijssen plaatsvindt, lijkt me dat niet zo'n probleem... :wink:

Ik ben overigens nog benieuwd naar de Bijbelse onderbouwing van je bezwaren. De Bijbel is namelijk voor mij toch meer een richtsnoer dan de NGB.
Laatst gewijzigd door Josephus op 09 mar 2007, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Dordtse Leerregels:
BESLUIT
En dit is de naakte, eenvoudige en oprechte verklaring van de rechtzinnige leer der vijf artikelen, die in Nederland in verschil zijn, en meteen de verwerping der dolingen, waardoor de Nederlandse Kerken een tijdlang zijn beroerd geweest, welke verklaring en verwerping de Synode oordeelt uit den Woorde Gods te zijn genomen en met de belijdenis der Gereformeerde Kerken overeen te stemmen; waaruit klaarlijk blijkt, dat degenen, denwelken zulks het minst betaamde, tegen alle waarheid, billijkheid en liefde hebben gehandeld, die het volk hebben willen wijsmaken: "dat de leer der Gereformeerde Kerken van de Predestinatie en de aanklevende hoofdstukken, door haren eigen aard en drijving de harten der mensen van alle godvruchtigheid en godsdienst afleidt; dat zij een oorkussen is voor het vlees en den duivel, en een burg des satans, waaruit hij allen mensen lagen legt, het merendeel van hen verwondt en velen van hen met de pijlen of der wanhoop of der zorgeloosheid dodelijk doorschiet. Dat die leer God maakt een auteur der zonde, onrechtvaardig, een tiran en huichelaar, en dat zij niets anders is dan een vernieuwd Stoicisme, Manicheïsme, Libertijnschap en Turkendom; dat zij de mensen vleselijk zorgeloos maakt, als zich zelven daardoor wijs makende, dat het den uitverkorenen niet kan hinderen aan hunne zaligheid, hoe zij ook leven, en zij daarom allerlei gruwelijke schelmstukken onbekommerd mogen bedrijven; dat het dengenen, die verworpen zijn, ter zaligheid niet kan baten, al ware het, dat zij ook al de werken der heiligen waarlijk mochten gedaan hebben; dat daarmede geleerd wordt, dat God door het blote en loutere goeddunken van Zijnen wil, zonder enig opzicht of aanmerking van enige zonde, het grootste deel der wereld tot de eeuwige verdoemenis voorbeschikt en geschapen heeft; dat de verwerping op gelijke wijze de oorzaak is der ongelovigheid en goddeloosheid, gelijk de verkiezing is de fontein en oorzaak des geloofs en der goede werken; dat vele onnozele kinderkens der gelovigen van de borsten der moeders worden afgerukt en tiranniglijk in het helse vuur geworpen, alzo dat hun noch het bloed van Christus baten kan, noch de doop, noch het gebed der Kerken bij hunnen doop", en wat dergelijke andere dingen nog veel meer zijn, die de Gereformeerde Kerken niet alleen niet bekennen, maar ook van ganser harte met verfoeiing verwerpen.
Daarom, zo velen als er den naam onzes Zaligmakers Jezus Christus godvruchtiglijk aanroepen, dien betuigt deze Synode van Dordrecht door den naam des Heeren, dat zij van het geloof der Gereformeerde Kerken willen oordelen, niet uit lasteringen, die hier en daar uit samengeraapt zijn, ook niet uit private of bijzondere uitspraken van sommige, zo oude als nieuwe Leraren, die dikwijls ook te kwader trouw aangehaald, of verdorven en in een verkeerden zin verdraaid worden; maar uit de openbare belijdenis der kerken zelve, en uit deze verklaring der rechtzinnige leer, die met eendrachtige overeenstemming van allen en een ieder lid der gehele Synode bevestigd is.
Daarna vermaant dezelve Synode ook ernstiglijk de lasteraars, dat zij toezien wat zwaar oordeel Gods zij op zich laden, die tegen zo vele Kerken en zo veler Kerken belijdenissen valse getuigenissen spreken, de consciëntiën der zwakken beroeren, en bij velen de gemeenschap der ware gelovigen zoeken verdacht te maken.
Ten laatste vermaant deze Synode alle Mededienaars in het Evangelie van Christus, dat zij zich in het verhandelen van deze leer, beide in scholen en Kerken, godvruchtiglijk en godsdienstiglijk gedragen; dezelve zowel met de tong als met de pen tot Gods eer, heiligheid des levens en vertroosting der verslagene gemoederen richten; dat zij met de Schriftuur naar de regelmaat des geloofs niet alleen gevoelen, maar ook spreken; en eindelijk van alle zulke wijzen van spreken zich onthouden, die de palen van den rechten zin der Heilige Schriftuur, ons voorgesteld, te buiten gaan, en die den dartelen Sophisten rechtvaardige oorzaak geven mochten, om de leer der Gereformeerde Kerken te beschimpen of ook te lasteren.
De Zone Gods, Jezus Christus, Die ter rechterhand Zijns Vaders zittende, den mensen gaven geeft, heilige ons in de waarheid; brenge diegenen, die verdwaald zijn, tot de waarheid; stoppe den lasteraars van de gezonde leer hunne monden; en begiftige de getrouwe dienaars Zijns Woords met den Geest der wijsheid en des onderscheids, opdat alle hunne redenen mogen gedijen ter ere Gods en tot stichting der toehoorders. Amen.
Bert Mulder schreef:
Klavier schreef:
Dear Bert:

Our organization is non-denominational and evangelical and so the Fellowship has no theological position re: Calvinism or Arminianism. See our statement of faith on the website. http://www.revivalfellowship.com

We seek to minister the Grace of God to all. Several of our number are Calvinistic and some are Arminian. History tells us that God used Whitefiled (a Calvinist) and Finnery (an Arminian) in revival. Our heart cry is for a Sovereign move of God to touch Canada.

For revival & spiritual awakening,

John McGregor
In deze mail die Bert eerder postte, wordt aangegeven dat het niet uitmaakt, wel of niet arminiaans. Als er ruimte gelaten wordt voor arminius wordt een groot gevaar niet onderkend. Men verschuilt zich dan achter de gelovigen die onder de dwaalleer verkeren zonder de dwaalleer zelf af te willen wijzen. Dat is in mijn optiek een reden om zeer kritisch te staan tegenover de stichting. We krijgen niet de garantie dat wat er gebracht wordt, zuiver gereformeerd is.
Oftewel, men stelt remonstrantie en contra-remonstrantie als gelijkwaardig en daarmee is de hele zaak uit de 16e en begin 17e eeuw terzijde geschoven. Juist in die zaak, die in 1618/19 is vastgelegd, liggen de wortels van onze gezindte en dit forum.
Als we niet kritisch mogen staan tegenover een stichting die deze wortels niet als zwaarwegend erkent, is er iets niet helemaal in evenwicht.
Bert Mulder schreef:
Klavier schreef:
Dathenum schreef:Klavier,
Die mail is van de Canadese of Amerikaanse stichting. Wat daarin staat geld niet voor de Nederlandse stichting.
Vanwaar dan de verbanden tussen deze stichtingen in dit topic?
Ik begrijp dit echt niet. Het maakt nogal verschil!
Broeders, als dat waarlijk zo is dat de Nederlandse stichting volkomen gereformeerd wil zijn, dan moeten ze ook geen halfwassen arminianen toelaten om te spreken, want dat is de doelstelling van de Canadese Heartcry, zoals wel blijkt uit hun email tot mij.

En dit is gewoon altijd mijn stelling geweest: Ze willen lijken gereformeerd te zijn, maar ondertussen arminiaanse taktieken te gebruiken. Net zoiets als een kameleon willen ze zijn. In Saskatchewan, onze buurprovincie is er, zover ik weet, geen enkele gereformeerde kerk. Dus daar zijn ze ook zo arminiaans als ze zijn kunnen. In Nederland moeten ze met de gereformeerden werken, dus lijken ze gereformeerd te zijn.

Arminius leek ook heel gereformeerd. Daarom was hij ook zo gevaarlijk.

Broeders, zie dit even in het licht waarin het geschreven is. Ik ben geen lid van enige Nederlandse kerkverband. Hoewel ik uit de GGinN komt, en onze leer over het aanbod van genade in grote lijnen veel op elkaar lijkt, zijn er grote, en misschien wel onoverbrugbare geschillen tussen de GGinN en de PRC. Als bewijs van dit lees even Drs. Rouwendal in "Het Aanbod van Genade". Ook hebben onze kerken geen enkel verband met enige Nederland kerkverband, hoewel ons Contact Committee wel gespreken heeft met de HHK. Dus ik sta hier nagenoeg zonder vooroordeel voor. Ik schrijf alleen op het forum omdat ik zo graag zou zien dat de Nederlandse kerken terug gingen naar de kerk van de Dordtse synode. Niet dat die de waarheid in pacht hadden. Nee. En ook geen enkel kerkverband heeft de waarheid in pacht. Ook de Protestant Reformed Churches niet.

Maar neem de leerstukken van de DL serieus. Begin met het lezen van de DL. Wat ze precies zeggen. En als je vragen hebt over wat er mee bedoeld wordt, ga naar de Acta (http://www.kerkrecht.nl/main.asp?pagety ... el&item=81).
Studeer de geschriften van Calvijn.

Niet dat arminianen niet zalig worden of kunnen worden. Maar er is geen 1 mens die voor God's rechterstoel kunnen verschijnen met eigen werk. Van nature zijn wij dood in de zonden en misdaden, en hebben die levendmaking nodig, die God, door het Evangelie in ons hart werkt, zonder iets van ons. Door genade (alleen) zijn wij zalig geworden.

Dit weet ik, dit is mijn vertrouwen, mijn enige troost, en ik hoop dat dit jullie aller hoop is:

'k Zal eeuwig zingen van God's goedertierenheen!

Door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen!

onderbouw:
3/4-11. Voorts, wanneer God dit Zijn welbehagen in de uitverkorenen uitvoert, en de ware bekering in hen werkt, zo is het dat Hij niet alleen het Evangelie hun uiterlijk doet prediken, en hun verstand krachtiglijk door den Heiligen Geest verlicht, opdat zij recht zouden verstaan en onderscheiden die dingen, die des Geestes Gods zijn; maar Hij dringt ook in tot de binnenste delen des mensen met de krachtige werking van denzelfden wederbarenden Geest; Hij opent het hart, dat gesloten is; Hij vermurwt dat hard is; Hij besnijdt dat onbesneden is. In den wil stort Hij nieuwe hoedanigheden en maakt dat die wil, die dood was, levend wordt; die boos was, goed wordt; die niet wilde, nu metterdaad wil; die wederspannig was, gehoorzaam wordt; Hij beweegt en sterkt dien wil alzo, dat hij als een goede boom vruchten van goede werken kan voortbrengen.

3/4-12. En dit is die wedergeboorte, die vernieuwing, nieuwe schepping, opwekking van de doden en levendmaking, waarvan zo heerlijk in de Schrift gesproken wordt, dewelke God zonder ons in ons werkt. En deze wordt in ons niet teweeggebracht door middel van de uiterlijke prediking alleen, noch door aanrading, of zulke manier van werking, dat, wanneer nu God Zijn werk volbracht heeft, het alsdan nog in de macht des mensen zou staan wedergeboren te worden of niet wedergeboren te worden, bekeerd te worden of niet bekeerd te worden. Maar het is een gans bovennatuurlijke, een zeer krachtige, en tegelijk zeer zoete, wonderlijke, verborgen, en onuitsprekelijke werking, dewelke, naar het getuigenis der Schrift (die van den Auteur van deze werking is ingegeven), in haar kracht niet minder noch geringer is dan de schepping of de opwekking der doden; alzo dat al diegenen, in wier harten God op deze wonderbaarlijke wijze werkt, zekerlijk, onfeilbaar en krachtiglijk wedergeboren worden en daadwerkelijk geloven. En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.

3/4-13. De wijze van deze werking kunnen de gelovigen in dit leven niet volkomenlijk begrijpen; ondertussen stellen zij zich daarin gerust, dat zij weten en gevoelen, dat zij door deze genade Gods met het hart geloven, en hun Zaligmaker liefhebben.

3/4-14. Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden, maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten; maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
Klavier

Bericht door Klavier »

Ik verbaas me erover dat Bert zich moet verdedigen terwijl hij enkel citeert uit onze belijdenisgeschriften. Het punt van de zondagse conferentie als concurrentie voor de eigen gemeente is gewoonweg tegen de gangbare kerkordes. Als je het daar niet mee eens bent zul je hier kleur moeten bekennen. Bert laat duidelijk zien waar hij staat en schaart zich achter de kerkorde die eeuwenlang de orde van ons allemaal was en zou moeten zijn wat mij betreft.

Wat de inhoud van de boodschap van de stichting aangaat heeft de stichting ten minste de schijn tegen als de buitenlandse gelijknamige beweging toegeeft ook open te staan voor arminiaanse sprekers. Het doet er kennelijk niet toe dat een van onze belijdenisgeschriften, de DL, een pilaar is onder het gereformeerde belijden van de reformatorische kerken waar we lid van zijn.
Zegt Bert zulke ongereformeerde dingen hier in het benadrukken van de dwaling dat arminianisme geen rol speelt en evengoed ruimte wordt geboden?
Als de nederlandse stichting geen arminaanse gedachten wil toelaten, laat dit dan duidelijk worden in de naamgeving en in een duidelijk statement noemen. Dan is die kou ook uit de lucht.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Bert Mulder
Contacteer:

Indringing tot een ambt, waarvoor men niet van God geroepen is:
16 Maar als hij sterk geworden was, verhief zich zijn hart tot verdervens toe, en hij overtrad tegen den HEERE, zijn God; want hij ging in den tempel32) des HEEREN, om te roken op het reukaltaar.
17 Doch Azaria, de priester,33) ging hem na, en met hem des HEEREN priesters, tachtig kloeke mannen.
18 En zij wederstonden den koning Uzzia, en zeiden tot hem: Het komt u niet toe,34) Uzzia, den HEERE te roken, maar den priesteren, Aarons zonen, die geheiligd zijn, om te roken; ga uit het heiligdom,35) want gij hebt overtreden, en het zal u niet tot eer zijn van den HEERE God.36) 19 Toen werd Uzzia37) toornig,38) en het reukwerk was in zijn hand, om te roken; als hij nu toornig werd tegen de priesteren, rees de melaatsheid op aan zijn voorhoofd, voor het aangezicht der priesteren in het huis des HEEREN,39) van boven het reukaltaar.
20 Alstoen zag de hoofdpriester40) Azaria op hem, en al de priesteren en ziet, hij was melaats aan zijn voorhoofd, en zij stieten hem met der haast van daar, ja hij zelf werd ook gedreven41) uit te gaan, omdat de HEERE hem geplaagd had.
21 Alzo was de koning Uzzia melaats tot aan den dag zijns doods; en melaats zijnde, woonde hij in een afgezonderd huis,42) want hij was van het huis des HEEREN afgesneden;43) Jotham nu, zijn zoon, was over het huis des konings, richtende44) het volk des lands.
God heeft toch het recht, te zeggen hoe hij gediend wil worden.

Verder:

Rom 10:
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen,22) in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben?23) En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?24)
15 En hoe zullen zij prediken,25) indien zij niet gezonden worden?26) Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten27) dergenen, die vrede verkondigen,28) dergenen, die het goede verkondigen!

:
Christus bepaald zelf, wie zijn officiele ambassadeurs zijn, de wettelijk geroepen predikanten.
Josephus

Bericht door Josephus »

Klavier schreef:Het punt van de zondagse conferentie als concurrentie voor de eigen gemeente is gewoonweg tegen de gangbare kerkordes.
Ik schreef hieronder al dat op hun website te lezen valt dat er op zondag ruimte is vrijgemaakt voor het bezoeken van een kerk in de regio. En nogmaals: gezien het feit dat de conferentie in Rijssen plaatsvindt, zullen er maar weinigen te vinden zijn die daar niets van hun gading zullen aantreffen. Het is dan misschien niet de "eigen" plaatselijke gemeente, maar als je op vakantie bent kan dat ook niet. Misschien moet je die conferentie dan ook maar zo benaderen.
Het concurrentie-argument gaat dus niet (meer) op, lijkt me zo.
Laatst gewijzigd door Josephus op 09 mar 2007, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Bert Mulder
Contacteer:

Klavier schreef:Ik verbaas me erover dat Bert zich moet verdedigen terwijl hij enkel citeert uit onze belijdenisgeschriften. Het punt van de zondagse conferentie als concurrentie voor de eigen gemeente is gewoonweg tegen de gangbare kerkordes. Als je het daar niet mee eens bent zul je hier kleur moeten bekennen. Bert laat duidelijk zien waar hij staat en schaart zich achter de kerkorde die eeuwenlang de orde van ons allemaal was en zou moeten zijn wat mij betreft.

Wat de inhoud van de boodschap van de stichting aangaat heeft de stichting ten minste de schijn tegen als de buitenlandse gelijknamige beweging toegeeft ook open te staan voor arminiaanse sprekers. Het doet er kennelijk niet toe dat een van onze belijdenisgeschriften, de DL, een pilaar is onder het gereformeerde belijden van de reformatorische kerken waar we lid van zijn.
Zegt Bert zulke ongereformeerde dingen hier in het benadrukken van de dwaling dat arminianisme geen rol speelt en evengoed ruimte wordt geboden?
Als de nederlandse stichting geen arminaanse gedachten wil toelaten, laat dit dan duidelijk worden in de naamgeving en in een duidelijk statement noemen. Dan is die kou ook uit de lucht.
Je zegt het beter dan ik, Klavier

Dan moet Heartcry Nederland kleur bekennen. Of zelfstandig worden, en niet meer de zelfde sprekers gebruiken die de organizatie internationaal gebruikt, zoals de Peckham's, McGregors, en dergelijke, en als basis de 3 formulieren van enigheid gebruiken, of

Toegeven dat in hun opinie Dordt onnodig was, en is. Zolang er maar "zielen gewonnen" worden voor Jezus, wat geeft het of de leer onbijbels is? Zoals bijvoorbeeld een dwaalleraar als Finney die soms aangehaald wordt door de revivalists. Of de Wesleys, of Billy Graham, of Jim en Tammy Bakker. Alles mag.

Nee, mijn broeders. Het is een nauwe poort. Het is niet om het even hoe wij God proberen te dienen. God geeft zelf aan, wat Hem aangenaam is.
Plaats reactie