Kerkdiensten

caprice

Re: kerkdiensten?

Bericht door caprice »

Afgewezen schreef:
caprice schreef:
Afgewezen schreef: Spreekt God door willekeurig iedere dominee?????
Nee. Alleen door Zijn geroepen knechten.
En hoe weet ik nu of het een geroepen knecht betreft?
Als er een stempel van een bepaald kerkgenootschap op staat?
Nee. Maar hoe is hij gekomen tot het ambt van predikant? Is dat een wettige wijze? Predikt hij de zuivere leer der zaligheid? Verklaart hij de gangen van Gods kerk? Heeft hij melk voor de zuigelingen, vast voedsel voor de verder gevorderden en een hart vol liefde tot de onbekeerde medereiziger? Is hij er zich wel van bewust dat hij een zware verantwoordelijkheid draagt en dat het bloed van zijn hand geeist zal worden? Maakt hij zich vrij van zijn hoorders? Verklaart hij drie stukken, twee wegen en 1 Naam? Komt hij op vanuit het welbehagen Gods?

Gelukkig, GELUKKIG is dit niet verbonden aan een kerkverband. Wat zou dat een gevaar zijn. De hoogmoed zit zo erg in een mens.

Zomaar wat gedachten.

En freek. Wat ernstig dat het zo ligt. Houd aan in het gebed, en bid voor de dominee en kerkenraad. Bid de Heere of Hij Zijn Woord wil zegenen. Hij kan ook met een kromme stok een rechte slag doen. Het kan zijn dat je het niet verstaat omdat je oren toegesloten kunnen zijn. Dat je dan oren mag ontvangen om te horen.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
Auto

Bericht door Auto »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:
caprice schreef:Wat is dit toch jammer. Ik hoop dat je nog eens zult gaan omdat je ziel er naar hunkert of dat dat God nog wat te spreken zal hebben.
Spreekt God door willekeurig iedere dominee?????
Tja wat zijn geroepen knechten?

Vallen daar ook mannen onder die leugens en laster spreken van de kansel?

Trouwens geloof jij alles wat jouw predikant zegt Gods Woord is?
caprice

Bericht door caprice »

Auto schreef:
caprice schreef:
Tja wat zijn geroepen knechten?

Vallen daar ook mannen onder die leugens en laster spreken van de kansel?

Trouwens geloof jij alles wat jouw predikant zegt Gods Woord is?
Voor je eerste vragen, zie mijn vorige reactie.

Of ik geloof dat alles wat onze predikant zegt Gods Woord is?
Het is een mens, dus die stelling durf ik niet voor mijn rekening te nemen. Luther dwaalde ook bijvoorbeeld in het stuk van het Heilig Avondmaal. Maar ik geloof zeker dat het een geroepen knecht is.
Gewetensbezwaarde trouwambtenaar - 'De totalitaire staat werpt het geweten van haar burgers weg als een waardeloos vod'
Dr. J.H. Bavinck
henriët

Bericht door henriët »

caprice schreef:
En freek. Wat ernstig dat het zo ligt. Houd aan in het gebed, en bid voor de dominee en kerkenraad. Bid de Heere of Hij Zijn Woord wil zegenen. Hij kan ook met een kromme stok een rechte slag doen. Het kan zijn dat je het niet verstaat omdat je oren toegesloten kunnen zijn. Dat je dan oren mag ontvangen om te horen.
Of de Heere heeft juist zijn oren geopend...
Freek, sterkte en van harte Zijn hulp en zegen gewenst!
weet dat er gebed is voor je!
Een vriendelijk woord hoeft niet veel tijd te kosten maar de echo ervan duurt eindeloos....
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

henriët schreef:
caprice schreef:
Of de Heere heeft juist zijn oren geopend...
Freek, sterkte en van harte Zijn hulp en zegen gewenst!
weet dat er gebed is voor je!
En bid zelf ook (maar ik neem aan dat je dat ook doet) Belangrijker is nog, denk ik, bid samen, met andere gemeenteleden, ieder zondagmorgen voor de dienst. Vraag of God de predikant met Zijn Geest wil vullen!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
Daarom ga ik alleen als ik weet dat de dominee me iets te vertellen heeft.
Ga jij er dan niet naar toe met een vooroordeel???? :fi
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
freek

Bericht door freek »

albion schreef:
freek schreef:
Nee hoor. Als je een dominee kent, is dat geen vooroordeel.
helma

Bericht door helma »

caprice schreef:

mm....aan de prediking van Bileam heb ik toch erg veel mogen hebben
albion

Bericht door albion »

freek schreef:
albion schreef:
freek schreef:

Ik moet vaak terugdenken aan mijn jeugdjaren. Toen hadden we veel meer dominees dan nu.
In die tijd hoorde ik ook commentaar op verschillende dominees, maar nu denk je: hadden we ze nog maar...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

helma schreef:
caprice schreef:

mm....aan de prediking van Bileam heb ik toch erg veel mogen hebben
Inderdaad! Ik heb toch wel een vraag aan Caprice, nl. hoe doe je dat nou, dat vaststellen of de dominee waar je op dat moment naar luistert, wel door God geroepen is? Gevoel? Of moet de dominee dat eerst vertellen?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

freek schreef:
albion schreef:
freek schreef:
en toch...ik heb ook wel eens mijn vraagtekens bij sommige predikanten en dan kom ik thuis en dan is het meegevallen!!! Het gaat niet om dat mannetje dat op de preekstoel staat, het gaat om de Persoon die erachter staat!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
caprice

Bericht door caprice »

eilander schreef:
helma schreef:mm....aan de prediking van Bileam heb ik toch erg veel mogen hebben
Inderdaad! Ik heb toch wel een vraag aan Caprice, nl. hoe doe je dat nou, dat vaststellen of de dominee waar je op dat moment naar luistert, wel door God geroepen is? Gevoel? Of moet de dominee dat eerst vertellen?
caprice schreef:Hoe is hij gekomen tot het ambt van predikant? Is dat een wettige wijze? Predikt hij de zuivere leer der zaligheid? Verklaart hij de gangen van Gods kerk? Heeft hij melk voor de zuigelingen, vast voedsel voor de verder gevorderden en een hart vol liefde tot de onbekeerde medereiziger? Is hij er zich wel van bewust dat hij een zware verantwoordelijkheid draagt en dat het bloed van zijn hand geeist zal worden? Maakt hij zich vrij van zijn hoorders? Verklaart hij drie stukken, twee wegen en 1 Naam? Komt hij op vanuit het welbehagen Gods?
We mogen niet over de eeuwige staat van een persoon oordelen, en dienen allereerst voor het Woord te gaan. Met een mens kun je bedrogen uitkomen. Dat zie je ook aan Judas.
Dr. J.H. Bavinck
Gijs83

Bericht door Gijs83 »

De Saambinder van deze week meldt dat het classicaal examen van Kandidaat Bredeweg volgende dinsdagavond(11 augustus) en 19.00 is in de kerk van Barneveld-Centrum
Via http://www.kerktijden.nl opgespoord: dat bevestiging en intrede van Kandidaat K.Boeder als predikant van de Ger.Gem.in Terwolde-De Vecht zal plaatsvinden D.V. woensdag 2 september: aanvangstijden: 14.00 en 19.00 uur. Overige gegevens nog niet bekend. Waarschijnlijk is de locatie: Grote Kerk aan de Loolaan in Apeldoorn.

Weet iemand van de overige kandidaten meer of het classicaal examen al geweest en wanneer de bevestiging en intrede is?
Marnix

Bericht door Marnix »

caprice schreef:
Afgewezen schreef:Ik zal wel heel slecht zijn, maar ik heb echt helemaal niks met weekdiensten. Kerkdiensten horen voor mij bij de zondag.
(Zo, ff opmerkinkje tussendoor.)
Als je hart er naar uitgaat, wil je wel dat het zes dagen zondag was, en 1 werkdag in plaats van andersom.
Het is ook een moment van rustig zijn doordeweeks, niet gestoord kunnen worden door andere mensen.
Waarom schiep God de Hemel en Aarde dan niet op 1 dag om er vervolgens 6 dagen van uit te rusten? :) God heeft het zo bedacht dus zo is het goed. En ja, dan kan je door de week ook wel eens een dienst bezoeken, Bijbelstudie doen en wat je zondags geleerd hebt in de praktijk brengen.... niks ten nadele van door de weekse diensten.... maar dat is wat anders dan dat het 6 dagen in de week zondag is. Zo heeft God dat niet bedacht en daar heeft Hij vast goede redenen voor gehad.
Afgewezen schreef:
freek schreef:
Afgewezen schreef:Ik zal wel heel slecht zijn, maar ik heb echt helemaal niks met weekdiensten. Kerkdiensten horen voor mij bij de zondag.
(Zo, ff opmerkinkje tussendoor.)
Ik bezoek ze regelmatig, maar het spreekt niet echt aan. Ik zie liever een (twee)wekelijkse bijeenkomst met een wat meer informeler karakter; met een pauze, mogelijkheid tot interactie, ontmoeting. Geef mij maar een leuke en leerzame lezing (bijvoorbeeld van JijDaar)
Ik vind kerkdiensten meestal niet zo'n feest: strak in een bank zitten (als vrouw nog met een hoed op ook) en dan luisteren naar een meestal zeer matige preek.
Dus als het even niet hoeft...
Hm ja, nou moet ik wat dat betreft niet klagen, maar ik heb wel eens diensten meegemaakt waar ik het feestelijke ook mistte. Het evangelie is een blijde boodschap en dat mag best in de dienst naar voren komen. Wat dat betreft zijn we als gereformeerden wel ongelooflijk nuchter en saai :) Maar ja, heeft natuurlijk ook weer te maken met visie op de gemeente en dat soort zaken.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

caprice schreef:Hoe is hij gekomen tot het ambt van predikant? Is dat een wettige wijze? Predikt hij de zuivere leer der zaligheid? Verklaart hij de gangen van Gods kerk? Heeft hij melk voor de zuigelingen, vast voedsel voor de verder gevorderden en een hart vol liefde tot de onbekeerde medereiziger? Is hij er zich wel van bewust dat hij een zware verantwoordelijkheid draagt en dat het bloed van zijn hand geeist zal worden? Maakt hij zich vrij van zijn hoorders? Verklaart hij drie stukken, twee wegen en 1 Naam? Komt hij op vanuit het welbehagen Gods?
Caprice, een preek is er niet voor bedoeld om de gangen van Gods kerk te verklaren! (Een uitdrukking dieik overigens in de hele Bijbel niet tegen kom, maar dat terzijde!)
Inderdaad, er moet melk en vast voedsel zijn, maar dat krijg je niet door te horen wat melk is en wat vast voedsel is, maar door dat daadwerkelijk toegediend te krijgen. Als je begrijpt wat ik bedoel. Anders (ik zeg het nog maar weer een keer) krijg je gepreekte bevinding en dat kom ik in de Bijbel ook al niet tegen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gesloten