Hoezo dat? Zijn er daar dan mensen die de grondtalen van de bijbel kennen en dus op grond daarvan kunnen zeggen dat de herziening fout is???Oude Paden schreef:Ook al ben ik het wel met je eens dat het geen argument moet zijn om dit stop te zetten. Maar praktisch gezien zie je al scheuren ontstaan in de vnl. GG en CGK en HHVJosephus schreef:Lastige vraag. Op zich vind ik scheuring als eventueel gevolg van deze HSV niet het sterkste argument om deze vertaling dan maar stop te zetten, nog los van de vraag of het een reële angst is.Oude Paden schreef:Even praktisch, buiten het feit of je het met de vertaling eens bent of niet.
Ik denk dat dit echt ook weer scheuring gaat veroorzaken, ook al heeft men dat doel uiteraard niet voor ogen.
Is dat nu wel wenselijk in het huidige verscheurde kerkelijk leven?
Wij Nederlanders zijn in het verleden nogal goed geweest in kerkscheuringen (getuige ook het wat cynische grapje dat je daarover nog wel eens kunt horen). Voor een dergelijke gebeurtenis blijkt dus maar weinig nodig te zijn. Wat mij betreft zegt het dus meer over de mensen zelf dan over de reden waarom men tot scheuring meende te moeten overgaan.
Herziene Statenvertaling
- Christiaan
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Dat snap ik ja, daar lijkt me bij de HSV geen versplintering op te kunnen treden. Maar waar wel dan?Oude Paden schreef:Is het al niet genoeg? (Oud) GG (IN)(BV) enz.Mister schreef:Scheuring? Waar zie jij die dan zich aftekenen??Oude Paden schreef:Even praktisch, buiten het feit of je het met de vertaling eens bent of niet.
Ik denk dat dit echt ook weer scheuring gaat veroorzaken, ook al heeft men dat doel uiteraard niet voor ogen.
Ik heb daar zelf wat minder zicht op, moet ik eerlijk zeggen. Als dat echt zo is, is dan het feit dat mensen bereid zijn een scheuring in gang te zetten vanwege een bijbelvertaling, niet letterlijk ten hemel schreiend? En wat voor signaal geef je af aan de onkerkelijke buitenwereld? Waar blijft dan je "aanstekelijk christen zijn"?Oude Paden schreef:Ook al ben ik het wel met je eens dat het geen argument moet zijn om dit stop te zetten. Maar praktisch gezien zie je al scheuren ontstaan in de vnl. GG en CGK en HHVJosephus schreef:Lastige vraag. Op zich vind ik scheuring als eventueel gevolg van deze HSV niet het sterkste argument om deze vertaling dan maar stop te zetten, nog los van de vraag of het een reële angst is.Oude Paden schreef:Even praktisch, buiten het feit of je het met de vertaling eens bent of niet.
Wij Nederlanders zijn in het verleden nogal goed geweest in kerkscheuringen (getuige ook het wat cynische grapje dat je daarover nog wel eens kunt horen). Voor een dergelijke gebeurtenis blijkt dus maar weinig nodig te zijn. Wat mij betreft zegt het dus meer over de mensen zelf dan over de reden waarom men tot scheuring meende te moeten overgaan.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
zoals mister zegt er zal heus geen scheuring komen binnen welke kerk ook. CGK en HHK zijn allang gewend aan diversiteit, GG kan vanuit haar structuur e.e.a. synodaal dichttimmeren, hoogstens lopen individuele leden weg.
Persoonlijk heb ik maar 1 groot bezwaar tegen de HSV en dat is dat het SV in zijn naam meedraagt. Dat is een grove leugen, schijnbaar bedoelt om de "Gereformeerde Gezindte" te verblinden. Ik vraag me dan ook af of er in dat opzicht zegen op kan rusten.
Persoonlijk heb ik maar 1 groot bezwaar tegen de HSV en dat is dat het SV in zijn naam meedraagt. Dat is een grove leugen, schijnbaar bedoelt om de "Gereformeerde Gezindte" te verblinden. Ik vraag me dan ook af of er in dat opzicht zegen op kan rusten.
- Oude-Waarheid
Denk ook niet dat de HHK zit te wachten op die HsvVincent schreef:zoals mister zegt er zal heus geen scheuring komen binnen welke kerk ook. CGK en HHK zijn allang gewend aan diversiteit, GG kan vanuit haar structuur e.e.a. synodaal dichttimmeren, hoogstens lopen individuele leden weg.
en de CGK is al een verdeeld huis!!
Jongens, het was slechts een kwinkslag.jvdg schreef:Waarom nou zo negatief?Klomp schreef:Maar vast nog wel zo goed ter been, ter arm en ter mond om morgen een reaktie op blz 2 te geven (misschien vandaag al?) en een stuk op de opiniepagina met voorbeelden van fouten waar de GBS het natuurlijk wel bij het goede eind heeft. (volgens hem...)Hendrikus schreef:Laat de GBS het niet horen! Straks krijg je nog huisbezoek van meneer L.M.P. Scholten.jvdg schreef:Mijn vrouw is daar heel sterk in! Die leest uit de SV voor als ware het Het Boek. En ze blijft dan nog dogmatisch overeind ook. 8)
O nee, die is met pensioen
We mochten wensen (ik althans wel) de grote kennis die de heer Scholten heeft ook ons deel zou zijn.
Je moet van goeden huize komen om deze integere man op onjuistheden te betrappen.
Er stond een joekel van een knipoog achter!
- Oude-Waarheid
Ja ja maar ondertussen :mrgreen:Hendrikus schreef:Jongens, het was slechts een kwinkslag.jvdg schreef:Waarom nou zo negatief?Klomp schreef:Maar vast nog wel zo goed ter been, ter arm en ter mond om morgen een reaktie op blz 2 te geven (misschien vandaag al?) en een stuk op de opiniepagina met voorbeelden van fouten waar de GBS het natuurlijk wel bij het goede eind heeft. (volgens hem...)Hendrikus schreef: Laat de GBS het niet horen! Straks krijg je nog huisbezoek van meneer L.M.P. Scholten.
O nee, die is met pensioen
We mochten wensen (ik althans wel) de grote kennis die de heer Scholten heeft ook ons deel zou zijn.
Je moet van goeden huize komen om deze integere man op onjuistheden te betrappen.
Er stond een joekel van een knipoog achter!
Als je de GBS een positief-kritische vraag voorlegt, zijn ze niet thuis. Je krijgt domweg geen antwoord.Bert Mulder schreef:Betekend niet dat je in alles het met hem eens moet zijn. Wel weet ik dat Dhr. Scholten, en de Stichting GBS heel veel goed werk doen.
Alleen al op dat punt onderscheidt de stichting HSV zich positief ten opzichte van de GBS.
Als het net van die "positief-kritische" vragen zijn als die hier gesteld worden dan begrijp ik wel dat ze niet thuis geven.Hendrikus schreef:Als je de GBS een positief-kritische vraag voorlegt, zijn ze niet thuis. Je krijgt domweg geen antwoord.Bert Mulder schreef:Betekend niet dat je in alles het met hem eens moet zijn. Wel weet ik dat Dhr. Scholten, en de Stichting GBS heel veel goed werk doen.
Alleen al op dat punt onderscheidt de stichting HSV zich positief ten opzichte van de GBS.
Dan voel je je ongetwijfeld uitstekend thuis in het klimaat van hoofdschudden, zuchten, tongklakken, och och, ik ben niet boos maar verdrietig -en overgaan tot de orde van de dag zonder de inhoudelijke discussie aan te gaan.Erasmiaan schreef:Als het net van die "positief-kritische" vragen zijn als die hier gesteld worden dan begrijp ik wel dat ze niet thuis geven.
'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.Hendrikus schreef:Dan voel je je ongetwijfeld uitstekend thuis in het klimaat van hoofdschudden, zuchten, tongklakken, och och, ik ben niet boos maar verdrietig -en overgaan tot de orde van de dag zonder de inhoudelijke discussie aan te gaan.Erasmiaan schreef:Als het net van die "positief-kritische" vragen zijn als die hier gesteld worden dan begrijp ik wel dat ze niet thuis geven.
De smalle weg? Of de door mensen versmalde weg? Er liggen een paar mensen dwars... dus moet zoiets maar niet worden doorgevoerd. Ondertussen lopen jongeren bij de kerk weg en kinderen snappen niks van wat er gelezen wordt omdat het taalgebruik zo onbegrijpelijk is.... Maar ja, als ons veilige vertrouwde huisje maar overeind blijft en er niets veranderd he... dan zijn we gerustgesteld en blij. Ben je dan niet heel erg op jezelf gericht? Ik wil het niet, ik vind de SV beter, ik vind het goed zo en fijn.... en geen oog hebben voor anderen?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Dank God dat je niet zo bent gelijk de andere forummers.Erasmiaan schreef:'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.Hendrikus schreef:Dan voel je je ongetwijfeld uitstekend thuis in het klimaat van hoofdschudden, zuchten, tongklakken, och och, ik ben niet boos maar verdrietig -en overgaan tot de orde van de dag zonder de inhoudelijke discussie aan te gaan.Erasmiaan schreef:Als het net van die "positief-kritische" vragen zijn als die hier gesteld worden dan begrijp ik wel dat ze niet thuis geven.
- Oude-Waarheid
Sorry Pim waar slaat dat opPim schreef:Dank God dat je niet zo bent gelijk de andere forummers.Erasmiaan schreef:'k Vind het een positievere houding als die "schop- en trap mentaliteit" zoals die hier, lijkt het wel, door iedereen wordt aangenomen. 't Lijkt wel of men hier zo snel mogelijk wil breken met de smalle weg, Statenvertaling, SGP, "verwerping van eeuwigheid" en wat ik al niet meer langs zie komen zo maar in een paar dagen.Hendrikus schreef:Dan voel je je ongetwijfeld uitstekend thuis in het klimaat van hoofdschudden, zuchten, tongklakken, och och, ik ben niet boos maar verdrietig -en overgaan tot de orde van de dag zonder de inhoudelijke discussie aan te gaan.Erasmiaan schreef:Als het net van die "positief-kritische" vragen zijn als die hier gesteld worden dan begrijp ik wel dat ze niet thuis geven.