Vrouw kan lid worden van SGP
- JolandaOudshoorn
- Miscanthus
- jakobmarin
Het ging er geloof ik over of de vrouw al dan niet een regeerambt mocht bekleden. Laat dat dan in de kerk niet zo zijn, kun je dat één op één doortrekken naar het algemene (politieke) leven?
Als ik de 'deugdelijke huisvrouw' bezie uit spr. 31 krijg ik toch een ander beeld. Ze 'regeert' het huis, en daar hoort ook het personeel bij, en wellicht nog wel mannen ook.....
Ze drijft onbekommerd handel met een koopman en importeert voedsel uit den vreemde.
En als ik dit zo zie, kan ik me niet vóórstellen dat een vrouw dan geen politiek mag bedrijven.
Als ik de 'deugdelijke huisvrouw' bezie uit spr. 31 krijg ik toch een ander beeld. Ze 'regeert' het huis, en daar hoort ook het personeel bij, en wellicht nog wel mannen ook.....
Ze drijft onbekommerd handel met een koopman en importeert voedsel uit den vreemde.
En als ik dit zo zie, kan ik me niet vóórstellen dat een vrouw dan geen politiek mag bedrijven.
- Miscanthus
Rekcor schreef:In het Engels (o.a. King James) is 'man' dan ook vertaald met 'husband' en 'vrouw' met 'wife' (i.t.t. 'man' en 'woman').
Tsja, dit is natuurlijk een beetje flauw: "husband" en "wife" horen - als ze in een zin gebruikt worden - altijd bij elkaar. Je kunt niet zomaar zeggen dat 'wife' iemands anders echtgenoot is dan de 'husband' in de zin (anders gebruik je namelijk gewoon 'man' en 'woman' of 'married man' en 'married woman').Erasmiaan schreef:Overigens, in de King James staat weliswaar husband en wife, maar wel "the", en niet "his". Toch opmerkelijk.
Ja, flauw. In hfs 11 gaat het over 'bidden en profeteren'. In 14 over 'leren' en 'spreken'. Leren is in het grieks 'mathein' en beteknt: iets van een ander leren. Niet zelf 'leraren' zeg maar. Voor spreken is tweemaal 'lalein' gebruikt. Dat is verder steeds gebruikt voor praten in het algemeen.
Als je hst 14 dus leest moet je het zo zien. Paulus stoort zich enorm aan gepraat van de vrouwen in de gemeente. Wat de aard was is niet duidelijk. Mogelijk waren het gewoon informatieve vragen. Laten ze stil zijn! En als ze wat willen leren (iets te vragen hebben?) laten ze dat dan thuis aan hun eigen mannen vragen.
Als je hst 14 dus leest moet je het zo zien. Paulus stoort zich enorm aan gepraat van de vrouwen in de gemeente. Wat de aard was is niet duidelijk. Mogelijk waren het gewoon informatieve vragen. Laten ze stil zijn! En als ze wat willen leren (iets te vragen hebben?) laten ze dat dan thuis aan hun eigen mannen vragen.
Je moet bedenken dat de vrouwen destijds geletterd noch geschoold waren. Waarschijnlijk waren het dus 'domme' vragen die ze stelden, wat de aandacht van de preek afleidde. De basic vragen moesten ze maar thuis aan hun man vragen.refo schreef:Als je hst 14 dus leest moet je het zo zien. Paulus stoort zich enorm aan gepraat van de vrouwen in de gemeente. Wat de aard was is niet duidelijk. Mogelijk waren het gewoon informatieve vragen. Laten ze stil zijn! En als ze wat willen leren (iets te vragen hebben?) laten ze dat dan thuis aan hun eigen mannen vragen.
P.S. dit heb ik van een rechtzinnige theoloog.
Rechtzinnige theologen kunnen hele domme opmerkingen maken. 'Wie geletterd noch geschoold is stelt domme vragen.' Ik hoop niet dat hij zo naar zijn gemeente kijkt. :mrgreen:rekcor schreef:Je moet bedenken dat de vrouwen destijds geletterd noch geschoold waren. Waarschijnlijk waren het dus 'domme' vragen die ze stelden, wat de aandacht van de preek afleidde. De basic vragen moesten ze maar thuis aan hun man vragen.refo schreef:Als je hst 14 dus leest moet je het zo zien. Paulus stoort zich enorm aan gepraat van de vrouwen in de gemeente. Wat de aard was is niet duidelijk. Mogelijk waren het gewoon informatieve vragen. Laten ze stil zijn! En als ze wat willen leren (iets te vragen hebben?) laten ze dat dan thuis aan hun eigen mannen vragen.
P.S. dit heb ik van een rechtzinnige theoloog.
Ik hoop voor die vrouwen dat hun mannen dan allemaal wel geletterd en geschoold waren. Anders konden ze nergens met hun vragen terecht.
- Miscanthus
- jakobmarin
- jakobmarin
- jakobmarin