Vrouw kan lid worden van SGP

JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

mmm, volgens mij zijn we heel erg off-topic
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

JolandaOudshoorn schreef:mmm, volgens mij zijn we heel erg off-topic
denk het niet.... het gaat over de plaats van de vrouw.
Onder een hoed wil zeggen: onder een macht.
Minder hoofdbedekking en minder onderdanig aan de man zijn twee paralelle tendensen :)
jakobmarin

Bericht door jakobmarin »

Het ging er geloof ik over of de vrouw al dan niet een regeerambt mocht bekleden. Laat dat dan in de kerk niet zo zijn, kun je dat één op één doortrekken naar het algemene (politieke) leven?

Als ik de 'deugdelijke huisvrouw' bezie uit spr. 31 krijg ik toch een ander beeld. Ze 'regeert' het huis, en daar hoort ook het personeel bij, en wellicht nog wel mannen ook.....
Ze drijft onbekommerd handel met een koopman en importeert voedsel uit den vreemde.

En als ik dit zo zie, kan ik me niet vóórstellen dat een vrouw dan geen politiek mag bedrijven.
Miscanthus

jakobmarin schreef:En als ik dit zo zie, kan ik me niet vóórstellen dat een vrouw dan geen politiek mag bedrijven.
dat staat ook nergens..... :wink:
rekcor

Bericht door rekcor »

Rekcor schreef:In het Engels (o.a. King James) is 'man' dan ook vertaald met 'husband' en 'vrouw' met 'wife' (i.t.t. 'man' en 'woman').
Erasmiaan schreef:Overigens, in de King James staat weliswaar husband en wife, maar wel "the", en niet "his". Toch opmerkelijk.
Tsja, dit is natuurlijk een beetje flauw: "husband" en "wife" horen - als ze in een zin gebruikt worden - altijd bij elkaar. Je kunt niet zomaar zeggen dat 'wife' iemands anders echtgenoot is dan de 'husband' in de zin (anders gebruik je namelijk gewoon 'man' en 'woman' of 'married man' en 'married woman').
refo

Bericht door refo »

Ja, flauw. In hfs 11 gaat het over 'bidden en profeteren'. In 14 over 'leren' en 'spreken'. Leren is in het grieks 'mathein' en beteknt: iets van een ander leren. Niet zelf 'leraren' zeg maar. Voor spreken is tweemaal 'lalein' gebruikt. Dat is verder steeds gebruikt voor praten in het algemeen.

Als je hst 14 dus leest moet je het zo zien. Paulus stoort zich enorm aan gepraat van de vrouwen in de gemeente. Wat de aard was is niet duidelijk. Mogelijk waren het gewoon informatieve vragen. Laten ze stil zijn! En als ze wat willen leren (iets te vragen hebben?) laten ze dat dan thuis aan hun eigen mannen vragen.
rekcor

Bericht door rekcor »

refo schreef:Als je hst 14 dus leest moet je het zo zien. Paulus stoort zich enorm aan gepraat van de vrouwen in de gemeente. Wat de aard was is niet duidelijk. Mogelijk waren het gewoon informatieve vragen. Laten ze stil zijn! En als ze wat willen leren (iets te vragen hebben?) laten ze dat dan thuis aan hun eigen mannen vragen.
Je moet bedenken dat de vrouwen destijds geletterd noch geschoold waren. Waarschijnlijk waren het dus 'domme' vragen die ze stelden, wat de aandacht van de preek afleidde. De basic vragen moesten ze maar thuis aan hun man vragen.

P.S. dit heb ik van een rechtzinnige theoloog.
Unionist

Bericht door Unionist »

Dit zet alles wel in een interessant perspectief...
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
refo

Bericht door refo »

rekcor schreef:
refo schreef:Als je hst 14 dus leest moet je het zo zien. Paulus stoort zich enorm aan gepraat van de vrouwen in de gemeente. Wat de aard was is niet duidelijk. Mogelijk waren het gewoon informatieve vragen. Laten ze stil zijn! En als ze wat willen leren (iets te vragen hebben?) laten ze dat dan thuis aan hun eigen mannen vragen.
Je moet bedenken dat de vrouwen destijds geletterd noch geschoold waren. Waarschijnlijk waren het dus 'domme' vragen die ze stelden, wat de aandacht van de preek afleidde. De basic vragen moesten ze maar thuis aan hun man vragen.

P.S. dit heb ik van een rechtzinnige theoloog.
Rechtzinnige theologen kunnen hele domme opmerkingen maken. 'Wie geletterd noch geschoold is stelt domme vragen.' Ik hoop niet dat hij zo naar zijn gemeente kijkt. :mrgreen:
Ik hoop voor die vrouwen dat hun mannen dan allemaal wel geletterd en geschoold waren. Anders konden ze nergens met hun vragen terecht.
Miscanthus

David J schreef: De meeste mannen bij ons in de kerk zitten tijdens het bidden, en geen een heft zijn handen op.
even off-topic: dat zou dus betekenen dat de gebeden een stuk korter zullen moeten worden..... :)
jakobmarin

Miscanthus schreef:
David J schreef: De meeste mannen bij ons in de kerk zitten tijdens het bidden, en geen een heft zijn handen op.
even off-topic: dat zou dus betekenen dat de gebeden een stuk korter zullen moeten worden..... :)
Misschien toch niet zo'n gekke gedachte van Paulus :mrgreen:
jakobmarin

En waarom blijven wij zo stil zitten in de kerk als je psalm 47 zingen: Al gij volken, klapt in de hand!
Unionist

Bericht door Unionist »

Of bij het trouwen:

Heft uwe handen naar omhoog (niemand gehoorzaamt)
...
en knielt eerbiedig... (en daar gaat het bruidspaar)

Er zou een rel komen als een bruidspaar eens ook regel 1 uitvoerde
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
jakobmarin

of deze psalm:
Ps 30:11 Gij hebt mij mijn weeklage veranderd in een rei;

Dansen zie je dan ook niemand...
Petrus

Bericht door Petrus »

jakobmarin schreef:Dansen zie je dan ook niemand...
Ik dénk zo maar dat dat de héle GerGem op z'n achterste benen zou staan en stoom uit de oren zou opstijgen bij zulke "ongepastheden" (in hún gezichtspunten althans)
Plaats reactie