Pagina 16 van 24

Geplaatst: 15 dec 2004, 20:13
door Gabrielle
Oorspronkelijk gepost door anemoon
maar goed
we hadden het hier over reo

en ik begin steeds blijer te worden dat reo er is...

wie het vatte kan, die vatte het
;)

Geplaatst: 15 dec 2004, 20:30
door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Trouwens om het maar ff te noemen: Als we nu eens de verhouding en volgorde van de cathechismus vast houden: 1e over onze troost, 2-4 ellende, 5-31 over de verlossing, 32- 52 over de dankbaarheid!

3 hoofstukken ellende van de 52 hoofdstukken. Zou een dominee eens moeten doen. Wat zou hij afgeschoten worden.
het is een orde toch? Geen vólgorde, althans niet per definitie chronologisch.

Geplaatst: 16 dec 2004, 02:00
door Egbert
Oorspronkelijk gepost door Kaw
Trouwens om het maar ff te noemen: Als we nu eens de verhouding en volgorde van de cathechismus vast houden: 1e over onze troost, 2-4 ellende, 5-31 over de verlossing, 32- 52 over de dankbaarheid!

3 hoofstukken ellende van de 52 hoofdstukken. Zou een dominee eens moeten doen. Wat zou hij afgeschoten worden.
Ik heb het even niet bij de hand maar hoeveel zondagen van de dankbaarheid gaan over de Wet?

Geplaatst: 16 dec 2004, 07:54
door refo
Je bedoelt: dat hoort eigenlijk ook thuis in het stuk van de ellende?

Geplaatst: 16 dec 2004, 08:09
door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door refo
Je bedoelt: dat hoort eigenlijk ook thuis in het stuk van de ellende?
Of als leefregel der dankbaarheid?

Geplaatst: 16 dec 2004, 10:59
door jakobmarin
Oorspronkelijk gepost door zwartwit
Oorspronkelijk gepost door refo
Je bedoelt: dat hoort eigenlijk ook thuis in het stuk van de ellende?
Of als leefregel der dankbaarheid?
Beide.
De wet is kenbron van de ellende, en tuchtmeester tot Christus en leefregel van de dankbaarheid.

Geplaatst: 16 dec 2004, 12:05
door Majorca
Oorspronkelijk gepost door Adrianus
Oorspronkelijk gepost door anemoon We zijn in een dodelijke slaap gevallen boven de uiterst ingewikkelde theologische stelsels die we in elkaar hebben geflanst.
Het is niet onduidelijk waar men hierbij aan denkt. Mensen: Zo wordt door REO de schriftuurlijk-bevindelijke waarheid gezien. Als een menselijke, bovendien foute interpretatie van Gods Woord.

Na eerdere kritiek in ander verband van de oprichters van REO is dit allemaal zo vreselijk voorspelbaar. Het is daarom eigenlijk wel logisch dat er aan deze organisatie nooit veel aandacht is gegeven.

OSW is wat dat betreft echt een uitzondering.
Misschien doe je niet alle leden van OSW recht met die karakterisering.... Wellicht moeten we zeggen: een paar malloten op OSW zijn een uitzondering....
Maar nogmaals, ook wij besteden op deze wijze veel te veel aandacht aan lieden die de erfenis van Reformatie en Nadere Reformatie niet goed doordacht hebben en op waarde weten te schatten.

Geplaatst: 16 dec 2004, 12:09
door refo
Herkenbaar.

Wat wil toch deze klapper zeggen? Maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; (omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde. )

Geplaatst: 16 dec 2004, 12:51
door Majorca
Oorspronkelijk gepost door refo
Herkenbaar.

Wat wil toch deze klapper zeggen? Maar anderen zeiden: Hij schijnt een verkondiger te zijn van vreemde goden; (omdat hij hun Jezus en de opstanding verkondigde. )
zeker herkenbaar, want ik meen dat jij Adrianus steeds als een klapper neer wilt zetten? Goed om dan naar de context van bovenstaande woorden te kijken! tzou weleens leerzaam kunnen zijn.

Geplaatst: 16 dec 2004, 12:59
door refo
:,:,

Ik vond juist dat Adrianus de REO als 'klapper' neerzette.

Geplaatst: 16 dec 2004, 13:01
door refo
Dus met die context zit het zeker wel goed.
Vind overigens dat de toon bij A en M een beetje zelfgenoegzaam wordt. Zo van: wij zien en zij zijn blind.