De Heilige Geest werkt onrust?

Matthijs

Bericht door Matthijs »

Miscanthus schreef:
MBE schreef:
Miscanthus schreef:]Als dat geloof om wat voor reden er niet meer is, dan zijn we niet meer verbonden met Hem
Deze posting suggereert dat er eerst geloof was en om wat voor reden nu niet meer. Als we niet met Christus verbonden zijn, zijn we niet in Christus, en zijn we verloren.
lees maar over Simon en Demas. Achteraf kun je zeggen dat hun geloof niet waarachtig was, maar op dat moment niet.
Zie ook de waarschuwing in Hebreeën 3:12 Ziet toe, broeders, dat niet te eniger tijd in iemand van u zij een boos, ongelovig hart, om af te wijken van den levenden God;
Demas kreeg de tegenwoordige wereld weer lief.
Tegenwoordig kan voor velen de tegenwoordige wereld en het geloof prima gecombineerd worden. De tegenwoordige wereld is een nauw begrip geworden.

Uiteraard zijn er huichelaars. Deze zijn overigens nooit ingeënt geweest in Christus en zijn nooit begiftigd geweest met het ongeveinsd geloof. Dit zijn niet de mensen waar Christus voor bidt: "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude".

Er is geen afval der heiligen. Dat is een troost voor Gods volk.
Zeker kan een kind van God vallen, ja diep vallen (David, Petrus) en met zodanige grove zonden vertoornen zij God zeer, vervallen in schuld des doods, bedroeven den Heiligen Geest, verbreken voor een tijd de oefening des geloofs, verwonden zwaarlijk hun consciëntie, en verliezen somwijlen voor een tijd het gevoel der genade; totdat hun, wanneer zij door ernstige boetvaardigheid op den weg wederkeren, het Vaderlijk aanschijn Gods opnieuw verschijnt. Dordtse Leerregels hoofdstuk 5 artikel 5.

Over de zekerheid, schreven de Dordtse vaderen het volgende:

5-9. Van deze bewaring der uitverkorenen tot de zaligheid, en van de volharding der ware gelovigen in het geloof, kunnen de gelovigen zelven verzekerd zijn, en zij zijn het ook, naar de mate des geloofs, waarmede zij zekerlijk geloven dat zij zijn en altijd blijven zullen ware en levende leden der Kerk, dat zij hebben vergeving der zonden en het eeuwige leven.

5-10. En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods, die Hij in Zijn Woord zeer overvloedig tot onzen troost geopenbaard heeft; uit het getuigenis des Heiligen Geestes, Die met onzen geest getuigt dat wij kinderen en erfgenamen Gods zijn (Rom. 8:16, 17); eindelijk, uit de ernstige en heilige oefening van een goede consciëntie en van goede werken. En zo de uitverkorenen Gods dezen vasten troost in deze wereld niet hadden, dat zij de overwinning behouden zullen, mitsgaders dit onbedrieglijk pand der eeuwige heerlijkheid, zo zouden zij de ellendigste van alle mensen zijn.

Aanbevolen wordt om geheel hoofdstuk 5 te lezen.
Nog mooier zou het zijn als het geschrift geheel gelezen en bestudeerd zal worden in onze gezindte.
Er wordt veel geroemd over Dordtse leerregels, maar helaas bitter weinig uit gelezen.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Je kunt mooi zeggen dat er geen afval der heiligen is en dat dat een troost is voor Gods volk, maar mij zegt het niets.
De beloften van God. Dáár hebben we wat aan. Die zijn waarachtig.
Niet het leerstuk van de volharding der heiligen....
Dat heeft refo ook al eens treffend gezegd en ik beaam dat..
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Miscanthus schreef:Je kunt mooi zeggen dat er geen afval der heiligen is en dat dat een troost is voor Gods volk, maar mij zegt het niets.
Heb je de geplaatste DL artikelen gelezen?
Miscanthus

Matthijs schreef:
Miscanthus schreef:Je kunt mooi zeggen dat er geen afval der heiligen is en dat dat een troost is voor Gods volk, maar mij zegt het niets.
Ja, hoezo?
Matthijs

Bericht door Matthijs »

Miscanthus schreef:
Matthijs schreef:
Ja, hoezo?
Nou, fijn.

Ook de Dordste vaderen ontkennen de beloften niet hè

En dienvolgens spruit deze verzekerdheid niet uit enige bijzondere openbaring, zonder of buiten het Woord geschied, maar uit het geloof aan de beloften Gods
Miscanthus

Dat bedoel ik. De zgn leer der volhardimg der heiligen zegt me niet zoveel. Gods beloften daarentegen des te meer.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Miscanthus schreef:Dat bedoel ik. De zgn leer der volhardimg der heiligen zegt me niet zoveel. Gods beloften daarentegen des te meer.
Sorry Miscanthus, maar deze opmerking slaat nergens op. Ik heb het idee dat je het woord 'beloften' erg gemakkelijk hanteert, maar eigenlijk niet goed snapt wat daarmee bedoeld wordt.
MBE

Bericht door MBE »

Miscanthus schreef:
Matthijs schreef:
Ja, hoezo?
Grondslag
Als grondslag wil deze website de Bijbel en de Drie Formulieren van Enigheid hanteren. Ze wil staan in de lijn van de Reformatie en de Nadere Reformatie.

Doelgroep
Refoforum is bedoeld voor de Gereformeerde Gezindte.

Nadrukkelijk willen wij wijzen op het volgende. Degenen die de Grondslag onderschrijven en staan in de lijn van de (Nadere) Reformatie zijn van harte welkom op het forum. Degenen die niet in de lijn van de (Nadere) Reformatie staan of van de Grondslag zijn weggegroeid verzoeken wij zich niet als lid te registreren.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Ik maak mij ernstig zorgen over het moderatorbeleid.
Mensen die met groot vertoon de Dordtse Leerregels tegenspreken, krijgen hier de vrije hand.
Facetten van het werk van de Heilige Geest worden soms belachelijk gemaakt. De bevinding van vroeger? Pff, wij weten het veel beter, aldus een aantal forumleden.
Is er wel een hel? Lijd je daar wel pijn? Gaan we wel direct na het sterven naar onze eeuwige bestemming? Zaken die onder ons volkomen zekerheid moesten hebben, worden ter discussie gesteld. Het lijkt wel of er een soort refo-vrijzinnigheid aan het toeslaan is.

Overigens zie je maar weer hoe actueel en consistent de Dordtse Leerregels zijn:
Wie ontkent dat de zaligheid ten diepste Gods werk is en niet afhangt van ons geloven, moet er wel toe komen om de volharding der heiligen ter discussie te stellen. Maar dan komt ook de verkiezing op de tocht te staan.
refo

Bericht door refo »

Ik heb dit eens besproken op Bijbelkring met een ouderling van de GG erbij. Die beaamde dat het hier slechts om een leerstuk gaat. Ik zeg dit er maar even bij. Want blijkbaar zijn er verschillende sporen mogelijk.

De gelovige die een periode van ongeloof beleeft (bv Petrus na de verloochening) heeft hier geen voordeel van. Het is zeer ongezond om dan te zeggen: "goed, ik ben nu wat minder gesteld, maar geen nood, er is geen afval der heiligen. Dus het zal wel weer goed komen." Wat blijft zijn de beloften van God. Die zijn waar. En vormen dus de pleitgrond.
Ik weet wel dat we menen dat die beloften een adres hebben: de uitverkorenen. Maar: zolang we God nooit tegen kunnen werpen dat de beloften ons nooit gegolden hebben kun je slechts 'concluderen' dat de beloften dan toch ieder mens moeten gelden die ze horen / aangeboden worden. Dat kan ook eigenlijk niet anders als je de verantwoordelijk staande wilt houden.

En hoe dat nou eigenlijk allemaal precies zit weet ik ook niet. Als je daar in gaat zitten wroeten ontstaan bedrijfsongevallen zoals in de tijd van Steenblok. Of een Woelderink, die weer tever doorsloeg in zijn pogingen God God te laten. Of een Arminius contra de Contra's. De een wilde God God laten, de ander wilde dat ook, maar probeerde dat op formule te zetten. Ieder meent de Bijbel na te spreken, maar krijgt het toch niet kloppend.

Ga elkaar asjeblieft niet met de forumregels om de oren slaan als je niet kunt overtuigen.
refo

Bericht door refo »

refo schreef:Ik heb dit eens besproken op Bijbelkring met een ouderling van de GG erbij. Die beaamde dat het hier slechts om een leerstuk gaat. Ik zeg dit er maar even bij. Want blijkbaar zijn er verschillende sporen mogelijk.

De gelovige die een periode van ongeloof beleeft (bv Petrus na de verloochening) heeft hier geen voordeel van. Het is zeer ongezond om dan te zeggen: "goed, ik ben nu wat minder gesteld, maar geen nood, er is geen afval der heiligen. Dus het zal wel weer goed komen." Wat blijft zijn de beloften van God. Die zijn waar. En vormen dus de pleitgrond.

Ik weet wel dat we menen dat die beloften een adres hebben: de uitverkorenen. Maar: zolang we God nooit tegen kunnen werpen dat de beloften ons nooit gegolden hebben kun je slechts 'concluderen' dat de beloften dan toch ieder mens moeten gelden die ze horen / aangeboden worden. Dat kan ook eigenlijk niet anders als je de verantwoordelijk staande wilt houden. En zo kan ook de ongelovige gelovige ze als pleitgrond gebruiken: ze gelden een ieder.

En hoe dat nou eigenlijk allemaal precies zit weet ik ook niet. Als je daar in gaat zitten wroeten ontstaan bedrijfsongevallen zoals in de tijd van Steenblok. Of een Woelderink, die weer tever doorsloeg in zijn pogingen God God te laten. Of een Arminius contra de Contra's. De een wilde God God laten, de ander wilde dat ook, maar probeerde dat op formule te zetten. Ieder meent de Bijbel na te spreken, maar krijgt het toch niet kloppend.

Ga elkaar asjeblieft niet met de forumregels om de oren slaan als je niet kunt overtuigen.
MBE

Bericht door MBE »

Het gaat er helemaal niet om om iemand om de oren te slaan, maar de regels zijn duidelijk en daar wordt de hand mee gelicht. Een keertje is niet erg en je kunt best wel een discussie voeren over bepaalde zaken. Er zullen zeker vragen leven, maar we hoeven onze Dortse vaderen niet over te gaan doen.

Ik blijf bij de stelling dat als je gelooft dat je het geloof kwijt kunt raken en zo de zaligheid kunt verliezen je het werk van God verdacht maakt. Je hebt geen volkomen zaligmaker nodig maar een helpende zaligmaker. Wat wij tekort komen mag Hij dan aanvullen.
refo

Bericht door refo »

Dit is een herhaling van zetten.

Nogmaals: een waar gelovige kan niet vallen. Maar als een ongelovige niet op Jezus ziet is er geen enkele troost van geen enkel leerstuk. Alleen nog: Heere, help want ik verga! (Petrus op de golven)
MBE

Bericht door MBE »

refo schreef:Dit is een herhaling van zetten.

Nogmaals: een waar gelovige kan niet vallen. Maar als een ongelovige niet op Jezus ziet is er geen enkele troost van geen enkel leerstuk. Alleen nog: Heere, help want ik verga! (Petrus op de golven)
Was Petrus toen een ongelovige?
refo

Bericht door refo »

Had Petrus troost uit het leerstuk dat er geen afval der heiligen bestaat? Nee!!
Plaats reactie