Geplaatst: 07 nov 2005, 16:51
Nee, dat denk ik niet.Marnix schreef:Ik hou het ook bij de bijbel dus dan moeten we met deze verschillende benaderingen wel kunnen leven
Nee, dat denk ik niet.Marnix schreef:Ik hou het ook bij de bijbel dus dan moeten we met deze verschillende benaderingen wel kunnen leven
Omdat ik met jou benadering niet kan leven.Marnix schreef:waarom niet?
Je maakt me nieuwsgierig......Afgewezen schreef:Het lijkt me niet zinvol de discussie over de doop hier nog eens dunnetjes over te doen.
In ieder geval blijkt wel dat bij mensen die zo sterk verbondsmatig denken de bekering erg in de verdrukking komt.
Een eerste bekering kunnen ze eigenlijk geen plaats geven. Hoogstens als conclusie achteraf.
Ik houd het maar bij de bijbelse bekering.
Tja, dan verwijs ik je toch maar weer naar de topic 'Middellijk of onmiddellijk', want anders ga ik dezelfde discussie overdoen.Miscanthus schreef:Je maakt me nieuwsgierig......Afgewezen schreef:Het lijkt me niet zinvol de discussie over de doop hier nog eens dunnetjes over te doen.
In ieder geval blijkt wel dat bij mensen die zo sterk verbondsmatig denken de bekering erg in de verdrukking komt.
Een eerste bekering kunnen ze eigenlijk geen plaats geven. Hoogstens als conclusie achteraf.
Ik houd het maar bij de bijbelse bekering.
je hamert voortdurend op dat ambeeld, dus ik ben wel benieuwd hoe je dat zou willen omschrijven...
tsjonge wat moeilijk is die bekering toch.....Afgewezen schreef:Tja, dan verwijs ik je toch maar weer naar de topic 'Middellijk of onmiddellijk', want anders ga ik dezelfde discussie overdoen.Miscanthus schreef:Je maakt me nieuwsgierig......Afgewezen schreef:Het lijkt me niet zinvol de discussie over de doop hier nog eens dunnetjes over te doen.
In ieder geval blijkt wel dat bij mensen die zo sterk verbondsmatig denken de bekering erg in de verdrukking komt.
Een eerste bekering kunnen ze eigenlijk geen plaats geven. Hoogstens als conclusie achteraf.
Ik houd het maar bij de bijbelse bekering.
je hamert voortdurend op dat ambeeld, dus ik ben wel benieuwd hoe je dat zou willen omschrijven...
(En nou niet meteen zeggen dat je daar geen zin in hebt, als je eroverheen scrollt, kun je daar echt wel wat oppikken. Je hebt zelf aan die discussie meegedaan, dus...)
Miscanthus,Oorspronkelijk gepost door Miscanthus
Afgewezen,
volgens mij geven we allebei een andere invulling van een openbaring in je hart?
Als de Schrift, -nee, ik moet zeggen: als de Christus der Schriften je hart aanraakt, wanneer Zijn Woord iets met je doet wat je brengt tot overgave aan Hem. Is dat niet de openbaring aan je hart?
Suggereert die openbaring niet een eenmalinge kortstondige gebeurtenis? Het kan.
Kan het ook anders?
Zoals de zon opgaat en langzaam maar zeker de hemel kleurt en alles in het licht zet, zo kan de Zon de gerechtigheid ook opgaan voor je ogen (in je hart)... Dat kleurt (vernieuwt) je hele leven.
Zeker weten dat je merkt of hoort als iemand die Zon heeft gezien.
Als een kind van jongsafaan de Here vreest, gaat het inderdaad anders. In zoverre ben ik het met je eens.
Maar als iemand die 'tot zijn verstand gekomen is', tot geloof komt, geldt wat ik in mijn eerdere postings heb gezegd.
Waarom waren die mensen in de Handelingen zo blij toen ze tot geloof kwamen?
Zal wat worden op de nieuwe aarde danAfgewezen schreef:Omdat ik met jou benadering niet kan leven.Marnix schreef:waarom niet?
Wanneer zei David dat dan? Dat was meer iets uit het hoofdstuk 'dagelijkse bekering'. Terwijl Wisse het doet voorkomen of David daar voor het eerst zijn zonden recht zag. Bepaalde zonden, dat wel.David riep uit, bij het gezicht van zijn verdorvenheid: ik ben Uw gramschap dubbel waardig.
Ook bij Calvijn komt boetvaardigheid voort uit geloof.refo schreef:Wanneer zei David dat dan? Dat was meer iets uit het hoofdstuk 'dagelijkse bekering'. Terwijl Wisse het doet voorkomen of David daar voor het eerst zijn zonden recht zag. Bepaalde zonden, dat wel.David riep uit, bij het gezicht van zijn verdorvenheid: ik ben Uw gramschap dubbel waardig.
Hoe is de bekering bij jou gegaan "afgewezen"?Afgewezen schreef:Ik houd het maar bij de bijbelse bekering.
Ja, bij Van der Groe ook. Lees zijn boek maar over de bekering. Maar hij vermeld er wel bij, dat de tekenen van bekering eerst gezien worden, wat uiteraard uit het geloof voort komt. Bekering en geloof horen onlosmakelijk bij elkaar. Wat ga je geloven? Dat God een heilig God is. Dat God goeddoende is tegen wie jij gezondigd hebt. En daarom de volle last van Gods toorn verdiend hebt.Miscanthus schreef:Ook bij Calvijn komt boetvaardigheid voort uit geloof.refo schreef:Wanneer zei David dat dan? Dat was meer iets uit het hoofdstuk 'dagelijkse bekering'. Terwijl Wisse het doet voorkomen of David daar voor het eerst zijn zonden recht zag. Bepaalde zonden, dat wel.David riep uit, bij het gezicht van zijn verdorvenheid: ik ben Uw gramschap dubbel waardig.
Hier was meer aan de hand dan alleen een ‘dagelijkse bekering’. David leefde in grote zonde en had zich daarmee in feite buiten Gods gemeenschap geplaatst. Zijn terugkeer is in die zin te vergelijken met de eerste bekering.Wanneer zei David dat dan? Dat was meer iets uit het hoofdstuk 'dagelijkse bekering'. Terwijl Wisse het doet voorkomen of David daar voor het eerst zijn zonden recht zag. Bepaalde zonden, dat wel.David riep uit, bij het gezicht van zijn verdorvenheid: ik ben Uw gramschap dubbel waardig.
Ja, maar Calvijn zegt ook nog wat anders (de cursiveringen zijn van mij):Ook bij Calvijn komt boetvaardigheid voort uit geloof.
Het gaat niet om de taal, maar om de zaken die Wisse bespreekt.Als je verwacht dat iedere christen de taal van Wisse spreken moet, ben ik bang dat er straks weinigen zullen zijn.