Gebedsgenezers

Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Genezingswonder geen doel in zichzelf

Voor Jan Zijlstra is het leiden van mensen tot Christus het belangrijkst


Genezingswonderen zijn geen doel in zichzelf, maar bedoeld voor de glorie van Gods Naam en de uitbreiding van Zijn Koninkrijk, schrijft dr. M. J. Paul. We moeten volgens hem openstaan voor wat Hij in deze tijd aan Zijn kerk wil leren.


Augustinus heeft lange tijd geloofd dat genezingswonderen niet meer nodig waren, maar is op het eind van zijn leven van overtuiging veranderd. In boek 22 van ”De stad Gods” vertelt hij veel voorbeelden van wonderlijke genezingen. Zo ook de genezing van een broer en zuster, Paulus en Palladia. Op de paaszondag (vermoedelijk van het jaar 424), vroeg in de ochtend, bidt de jongeman om genezing, en plotseling ontvangt hij die ook. Dat geeft grote opwinding. „De kerk was vol en weergalmde van de verheugde stemmen die ”God zij gedankt” en ”God zij geprezen” riepen.” Augustinus schrijft verder: „Toen het ogenblik voor mijn preek was gekomen, beperkte ik mij tot enkele woorden waar de feestdag en die heerlijke vreugde om vroegen. Ik vond het maar beter hen Gods welsprekendheid om zo te zeggen in een goddelijk werk te laten beschouwen dan hen erover te laten horen.” Een paar dagen later geneest ook Palladia, en de gemeente looft God op een uitbundige wijze. Voor Augustinus zijn deze genezingen krachtige getuigenissen voor de opstanding van Christus uit de dood.

Aan dit voorbeeld moest ik denken bij het geven van een reactie op recente genezingswonderen, net voor Pasen. Augustinus bespreekt verderop in zijn boek ook dat er wonderen gebeuren door demonen, en geeft duidelijk het onderscheid aan. Dit onderscheid is tot op de dag van vandaag van belang. Door welke kracht genezen mensen?

Vanuit boeken, tijdschriftnummers en gesprekken met Jan Zijlstra blijkt dat hij in zijn bediening Christus centraal stelt. Hij noemt zichzelf in de eerste plaats evangelist. Voor hem is het leiden van mensen tot Christus het hoogste doel, genezing en bevrijding zijn daaraan ondergeschikt. Hij wil vooral buitenkerkelijken bereiken en weet dat genezingen meer mensen trekken dan dogmatische verhandelingen.

Het is niet nodig om het met alle theologische uitspraken van Zijlstra en de vormgeving van zijn diensten helemaal eens te zijn, maar het is wel belangrijk recht te doen aan zijn intenties. Er mag oprechte vreugde zijn als op zijn gebed mensen genezen en er een getuigenis uitgaat naar de wereld.

Gaven
Is het gebed van één man nu ’succesvoller’ dan dat van een gemeente? Deze tegenstelling lijkt mij onjuist. Zijlstra zelf wijst erop hoe belangrijk de bidstonden van zijn gemeente zijn voor de genezingsdiensten en betreurt het dat daar minder mensen komen. Zonder persoonlijk en gemeenschappelijk gebed zou er tijdens de openbare bijeenkomsten geen zegen zijn. Het lijkt mij dat de gebeden van de families in de Alblasserwaard, de gebeden van de gemeenten en gebedskringen daarom samen genomen moeten worden.

Toch kunnen bepaalde mensen een gave van genezing hebben (1 Kor. 12:9), die daarin tot uiting komt dat zij vaker dan anderen genezing op het gebed ervaren. God kan deze gaven geven tot opbouw van de gemeente. In onze gemeenten staan wij daar meestal te weinig bij stil, vanuit de veronderstelling dat deze gaven verdwenen zijn. Voor een deel is dat ook zo, maar Calvijn ging ervan uit dat de Heere in bepaalde tijden deze gaven weer terug kan geven. Het is van belang dat ons ongeloof de Heere niet bedroeft, waardoor Hij Zich terugtrekt. Paulus spoort ons aan te ijveren naar de geestelijke gaven!

In de reformatorische traditie zijn genezing en bevrijding grotendeels uitbesteed aan de medische wetenschap. Dat is begrijpelijk, en we mogen de ontdekte medische mogelijkheden benutten, maar mede daardoor geven genezingen op het gebed een stuk verlegenheid die de vroege kerk niet kende.

De Bijbel bevat heel wat aanwijzingen voor ons: persoonlijk en gemeenschappelijk gebed, gebed onder handoplegging, schuldbelijdenis, ziekenzalving, geestelijke gaven en dergelijke. De belofte blijft: „Degenen die geloofd zullen hebben, zullen deze tekenen volgen (…) op zieken zullen zij de handen leggen, en zij zullen gezond worden” (Mark. 16:17-18).

Niet iedereen wordt genezen, en christenen mogen geen genezing claimen. Trófimus bleef ziek te Milete achter. Ook is het goed mogelijk dat sommige soorten ziekten vaker genezen dan andere, zoals dr. A. A. Teeuw gisteren op deze pagina schreef. Maar wanneer de gemeente in toewijding doet wat God in Zijn Woord zegt, mogen we veel meer genezingswonderen verwachten dan we nu ervaren. Die tekenen zullen de gelovigen volgen en het is nooit aan ons om te bepalen wie en wanneer geneest. De Heere is daarin soeverein.

Romeinse Rijk
Het is goed om hiervoor in de leer te gaan bij de vroegchristelijke kerk en bij allerlei gemeenten in de derde wereld. Daar wordt zichtbaar dat Woordverkondiging en wonderen hand in hand gaan, waardoor velen van buitenaf tot geloof komen. Onze omstandigheden gaan steeds meer lijken op die van het Romeinse Rijk: een gemeente als minderheid in een heidense omgeving. Staat God de afbraak van onze kerkelijke structuren en macht toe, zodat we des temeer teruggeworpen worden op de fundamenten? Is dit Zijn weg om verwaarloosde Bijbelgedeelten onder onze aandacht te brengen? Wil Hij dat alles gebruiken voor een geestelijke opwekking, waarnaar zo wordt uitgezien?

Laten we de Geest niet bedroeven door ons ongeloof, maar openstaan voor wat Hij in deze tijd aan Zijn kerk wil leren. Dan zullen we ook het kaf van het koren kunnen onderscheiden. Genezingswonderen zijn geen doel in zichzelf, maar bedoeld voor de glorie van Gods Naam en de uitbreiding van Zijn Koninkrijk.

De auteur is hervormd predikant en docent en schreef onder andere het boek ”Vergeving en genezing. Ziekenzalving in de christelijke gemeente”.

© Reformatorisch Dagblad
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Gisteravond in het "elfde uur" was de familie Vlot aanwezig bij Andries Knevel, waar zij hun verhaal deden. Enkele bijzondere en opmerkelijke dingen. Er werd gevraagd of het gebed van de gemeente, familie, vrienden die 17 jaar voor niets was geweest. Hun antwoord: nee. Daardoor kon zij het 17 jaar volhouden. Ook zij ze, dat als ze mensen tegenkwam die ziek waren en niet genezen werden, voor hen bad dat zij de levende God zouden leren kennen die zij zelf ook kende. Want dat was het belangrijkste. De innerlijke vernieuwing en genezing. Verder werd er gezegd dat er in de Alblasserwaard meer genezingswonderen waren gebeurd, de afgelopen paar dagen. Er werd, met enige verbazing gezegd: Er is iets aan de hand daar, er gebeurt daar iets. Ik ga mijn ogen en oren openhouden en leg dit gebeuren in Gods hand en vraag Hem of ik mag zien of Hij iets moois begonnen is in onze streek. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er allemaal van moet denken, maar laten we bidden dat het een opwekking is die ons land zo nodig heeft!
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Breekijzertje

Bericht door Breekijzertje »

JolandaOudshoorn schreef:Gisteravond in het "elfde uur" was de familie Vlot aanwezig bij Andries Knevel, waar zij hun verhaal deden. Enkele bijzondere en opmerkelijke dingen. Er werd gevraagd of het gebed van de gemeente, familie, vrienden die 17 jaar voor niets was geweest. Hun antwoord: nee. Daardoor kon zij het 17 jaar volhouden. Ook zij ze, dat als ze mensen tegenkwam die ziek waren en niet genezen werden, voor hen bad dat zij de levende God zouden leren kennen die zij zelf ook kende. Want dat was het belangrijkste. De innerlijke vernieuwing en genezing. Verder werd er gezegd dat er in de Alblasserwaard meer genezingswonderen waren gebeurd, de afgelopen paar dagen. Er werd, met enige verbazing gezegd: Er is iets aan de hand daar, er gebeurt daar iets. Ik ga mijn ogen en oren openhouden en leg dit gebeuren in Gods hand en vraag Hem of ik mag zien of Hij iets moois begonnen is in onze streek. Ik weet eerlijk gezegd niet wat ik er allemaal van moet denken, maar laten we bidden dat het een opwekking is die ons land zo nodig heeft!
Ik viel in het laatste stukje van de uitzending. Ga het nog wel een keer helemaal zien op http://www.uitzendinggemist.nl
God is oneindig veel groter dan wij denken en kunnen bevatten.....
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

In programma VPRO De Ochtenden maandag 2 april ondermeer ds. Van der Kraan.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Vincent schreef:In programma VPRO De Ochtenden maandag 2 april ondermeer ds. Van der Kraan.
Hier te beluisteren:
http://download.omroep.nl/vpro/het_inte ... r_2007.mp3
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Klavier schreef:
Vincent schreef:In programma VPRO De Ochtenden maandag 2 april ondermeer ds. Van der Kraan.
Hier te beluisteren (vanaf :32'50)
http://download.omroep.nl/vpro/het_inte ... r_2007.mp3
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Gebruikersavatar
BJD
Berichten: 2464
Lid geworden op: 29 jun 2006, 21:37

Bericht door BJD »

Dit programma wordt op maandagochtend niet verzorgd door de VPRO maar door de EO
Klavier
Berichten: 1514
Lid geworden op: 14 apr 2006, 08:31

Bericht door Klavier »

Na wat doorzoeken rondom de evangelist Zijlstra blijkt deze afkomstig uit de Maasbach beweging.
Deze stroming bestaat al langer en is wereldwijd actief.
http://www.jmwz.com/Home.htm

Een kritische geluid kwam ik tegen op http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmld ... sbul11.htm

Wat ik me afvraag is hoe het komt dat deze zaken nu meer aandacht krijgen in de media en ook onze gezindte.
De genezingsdiensten in de 'Zijlstra-vorm' is kennelijk zo nieuw niet en tot voor kort ronduit afgewezen in onze kringen. Vanwaar de kentering? Inhoudelijk is er niets verandert.
"People often asked me: What is the secret of your succes? I answer always that I have no other secret but this, that I have preached the gospel, not about the gospel, but the gospel"
C.H. Spurgeon.
Vincent
Berichten: 966
Lid geworden op: 19 apr 2006, 15:06

Bericht door Vincent »

Klavier schreef:Na wat doorzoeken rondom de evangelist Zijlstra blijkt deze afkomstig uit de Maasbach beweging.
Deze stroming bestaat al langer en is wereldwijd actief.
http://www.jmwz.com/Home.htm

Een kritische geluid kwam ik tegen op http://www.solcon.nl/schriftgezag/htmld ... sbul11.htm

Wat ik me afvraag is hoe het komt dat deze zaken nu meer aandacht krijgen in de media en ook onze gezindte.
De genezingsdiensten in de 'Zijlstra-vorm' is kennelijk zo nieuw niet en tot voor kort ronduit afgewezen in onze kringen. Vanwaar de kentering? Inhoudelijk is er niets verandert.

Komt vooral door de Gereformeerde Bond. Vanouds een bolwerk van orthodoxie, is deze het laatste decennium aan het schuiven geraakt. Ga maar na waar de twee genezingsgevallen plaatsvonden...Of je nu positief of negatief erover bent, het zegt wel iets dát mensen er naartoe gaan. Ga na wie er positief over is: dr. Paul (GB) ...

Aangezien men binnen de gereformeerde gezindte veelal gewend is om de eigen positie relatief te definieren, schuift alles mee, of alhans, zoekt men weer naar evenwicht (om het economisch te zeggen).
Adorote

Bericht door Adorote »

Zijlstra is niet aan het genezen maar God door Zijn Zoon Jezus Christus, elke dag vinden er genezingen plaats in soms in het openbaar maar meestel in stilte.De Heilige Drievuldigheid was en is en zal altijd de zelfde zijn en blijven in alle Eeuwigheid, dus ook vandaag geneest Hij en gebruikt daar zijn dienaren voor,gelukkig maar;Gode zij dank.
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Bericht door JolandaOudshoorn »

Ik heb de laatste tijd best wel wat nagedacht over het hele gebeuren rondom de wonderlijke genezingen. (Ik woon dan ook in de Alblasserwaard :wink:) Toch denk ik dat we hier niet zomaar aan voorbij kunnen gaan, er gebeurt toch iets bijzonders.Zouden dit geen tekenen zijn van iets veel groters? Zit de rechterflank van de ger.gez. misschien wel fout in zijn veroordelingen en twijfels? Zijn wij zo verzand in onze opvattingen en dogmatiek dat we Gods hand niet meer zien? Zo maar wat vragen die mij bezighouden, des te meer omdat de mensen die het meemaken zeggen dat het niet om de genezingen op zich draait maar om God, Zijn eer, Zijn uitbreiding van het Koninkrijk.Eerlijk gzegd weet ik het allemaal niet zo goed. Hoe denken jullie hierover? Wat als zoiets gebeurde, zondag in je eigen gemeente tijdens de voorbede? Vraag je dat eens af, dat doe ik ook.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 17070
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

JolandaOudshoorn schreef:Zit de rechterflank van de ger.gez. misschien wel fout in zijn veroordelingen en twijfels? Zijn wij zo verzand in onze opvattingen en dogmatiek dat we Gods hand niet meer zien?
Die genezingen, daar ben ik nog niet uit.
Maar dat dat oordelen binnen de rechterflank van de gereformeerde gezindte een groot kwaad is, daar ben ik stellig van overtuigd - en dat heb ik hier ook herhaaldelijk gezegd.

Hoe vaak maak je het niet mee dat mensen als grondhouding hebben dat ze overal kritiek op hebben? Ze lijken dat zelf normaal te vinden, want iedereen doet het. Altijd negatief...

Ik vind dat zo triest. Het is zo liefdeloos, zo hard, zo kil. Bewogenheid? Ver te zoeken. En de kinderen nemen die houding over, want de ouders gaan hen daarin voor...
Mona Lisa
Berichten: 602
Lid geworden op: 03 feb 2007, 14:15

Bericht door Mona Lisa »

JolandaOudshoorn schreef:Eerlijk gzegd weet ik het allemaal niet zo goed.
Dat gevoel heb ik er ook wel bij af en toe. Op zich geloof ik wel dat de Heere nog steeds voor genezing zorgt. Maar niet dat dat allemaal met zoveel opwinding behoeft te gaan.

En als ik Wikipedia lees weet ik al helemaal niet wat ik er van moet denken . . .
Wikipedia schreef: Posttraumatische dystrofie

Recent (2004) is er op het gebied van deze ziekte grote commotie ontstaan doordat er in de media aandacht werd besteed aan een alternatieve genezeres in het voormalige Joegoslavië, die claimde deze aandoening te kunnen genezen. Een Nederlandse delegatie van anesthesisten met een aantal in Nederland vrijwel uitbehandelde patiënten bezocht haar, samen met een filmcrew om deze behandeling te kunnen zien en filmen.

Er viel op dat zij bepaald niet zachtzinnig met de patiënten omging, maar het aangetaste ledemaat juist krachtig manipuleerde. Een aanzienlijk percentage van de behandelde patiënten ging inderdaad sterk verbeterd naar huis! In Nederland is geprobeerd deze bevinding te reproduceren, waarbij er van de hypothese uitgegaan werd dat een van de voornaamste factoren die het probleem in stand houden de bewegings- en gebruiksangst van het lichaamsdeel van de patiënt is.

De eerste resultaten van deze benadering lijken veelbelovend. Waarschijnlijk zal binnenkort het advies aan dergelijke patiënten te zijn 'door de pijn heen' te gaan en het aangetaste ledemaat juist zoveel mogelijk te gebruiken.

komt van deze pagina: http://nl.wikipedia.org/wiki/Posttraumatische_dystrofie
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

Hendrikus schreef:
JolandaOudshoorn schreef:Zit de rechterflank van de ger.gez. misschien wel fout in zijn veroordelingen en twijfels? Zijn wij zo verzand in onze opvattingen en dogmatiek dat we Gods hand niet meer zien?
Die genezingen, daar ben ik nog niet uit.
Maar dat dat oordelen binnen de linkerflank van de gereformeerde gezindte een groot kwaad is, daar ben ik stellig van overtuigd - en dat heb ik hier ook herhaaldelijk gezegd.

Hoe vaak maak je het niet mee dat mensen als grondhouding hebben dat ze overal kritiek op hebben? Ze lijken dat zelf normaal te vinden, want iedereen doet het. Altijd negatief...

Ik vind dat zo triest. Het is zo liefdeloos, zo hard, zo kil. Bewogenheid? Ver te zoeken. En de kinderen nemen die houding over, want de ouders gaan hen daarin voor...
Ik heb één woordje veranderd en dikgemaakt. Typisch verhaal van de pot verwijt de ketel. Op dit forum merk ik juist dat de linkerflank van de gereformeerde gezindte altijd overal kritiek op heeft.
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Bericht door Erasmiaan »

JolandaOudshoorn schreef:Ik heb de laatste tijd best wel wat nagedacht over het hele gebeuren rondom de wonderlijke genezingen. (Ik woon dan ook in de Alblasserwaard :wink:) Toch denk ik dat we hier niet zomaar aan voorbij kunnen gaan, er gebeurt toch iets bijzonders.Zouden dit geen tekenen zijn van iets veel groters? Zit de rechterflank van de ger.gez. misschien wel fout in zijn veroordelingen en twijfels? Zijn wij zo verzand in onze opvattingen en dogmatiek dat we Gods hand niet meer zien? Zo maar wat vragen die mij bezighouden, des te meer omdat de mensen die het meemaken zeggen dat het niet om de genezingen op zich draait maar om God, Zijn eer, Zijn uitbreiding van het Koninkrijk.Eerlijk gzegd weet ik het allemaal niet zo goed. Hoe denken jullie hierover? Wat als zoiets gebeurde, zondag in je eigen gemeente tijdens de voorbede? Vraag je dat eens af, dat doe ik ook.
Als dit een gevolg is van de genezingen, dan hebben ze een verschrikkelijke uitwerking. Dat men gaat twijfelen aan de waarheid waarin hij of zij is groot gebracht.
Refdag.nl schreef:Volgens ds. C. P. de Boer wekt ds. Jan Zijlstra de indruk dat wonderen op afroep beschikbaar zijn, mits men maar gelooft. Dat is niet het godsbeeld van Zondag 10 van de Heidelbergse Catechismus.

Laat ik vooropstellen dat er tijdens de genezingdiensten van ds. Zijlstra wonderen gebeuren. Echter, door wie worden deze wonderen verricht? Dat iemand tijdens het verrichten van het wonder Jezus’ Naam aanroept, zegt mij nog helemaal niets. De zonen van Sceva, een Joodse overpriester, durfden dit ook te doen (Hand. 19:13-20). Wanneer iemand een wonder verricht, is de reactie van de omstanders op dit genezingswonder bijna altijd dezelfde: het werkt, dus het is echt waar! Wat is dan waar? Wel, in dit geval de boodschap van Zijlstra. De Bijbel legt ook een nauwe relatie tussen het verrichten van wonderen door de prediker en zijn prediking. Dit is tevens een criterium waaraan wij vandaag wonderen verricht door predikers moeten toetsen.

Vlak voor Zijn hemelvaart draagt Jezus aan Zijn discipelen de prediking van het Evangelie aan alle volken op (Mark. 16:15-20). Deze opdracht gaat vergezeld met de belofte dat er tekenen zullen volgen (16:17). Markus vermeldt in het laatste vers (16:20) van zijn Evangelie de vervulling van deze belofte. Opnieuw staat dat markante woord ”volgen” centraal, maar dit woord wordt dan ook nader uitgelegd: de tekenen bevestigen het Woord!

Het tweede dat opvalt, is dat de gelovigen niet over de tekenen beschikken, integendeel: „De Heere wrocht mede en Hij bevestigde het Woord door tekenen.”

In de nieuwtestamentische periode nemen de apostelen een bijzondere plaats in de eerste gemeente in. Zij leren met gezag. Door de handen van de apostelen geschiedden wonderen en tekenen (Hand. 4:29-33 en 5:12). Paulus, de ’dertiende apostel’, verricht ook veel tekenen en wonderen en typeert deze als „de tekenen van een apostel” (2 Kor. 12:12). Wanneer Tabitha ernstig ziek wordt, proberen de discipelen in haar omgeving niet eerst zelf een gebedsgenezing te bewerken, maar ze roepen een oudste en ontbieden de apostel Petrus (Hand. 9:36-43). Aan het verrichten van tekenen en wonderen is een apostel herkenbaar (Hebr. 2:3-4).

Overigens laat het Nieuwe Testament ook een andere kant zien. Zo wordt Paulus tijdens zijn Evangelieprediking ziek, maar niet door een gebedsdienst genezen. Timótheüs lijdt aan kwalen en wordt niet door Paulus op het gebed genezen, maar naar de middelen verwezen (1 Tim. 5:23). Paulus moet zijn collega Trofimus ziek in Milete achterlaten (2 Tim. 4:20). Paulus organiseert echter geen gebedsgenezingdienst!

Op afroep
Ook Zijlstra heeft verschillende ernstig zieken onder zijn handen gehad die echter niet genezen werden. Zijlstra zelf maakt hiervan geen gewag. Integendeel, op alle aankondigingen die ik onder ogen heb gehad, wordt de stellige indruk gewekt dat de wonderen op afroep beschikbaar zijn, mits men maar gelooft... Voor wie gelooft, is genezing beschikbaar. Wat als ik niet word genezen, terwijl ik wel biddend naar de dienst van ds. Zijlstra ging? Schiet mijn geloof dan tekort? Heb ik te weinig of verkeerd gebeden?

Ons leven kan een wending nemen waarvoor wij geen verklaring hebben. Hiermee raak ik een wezenlijke notie in de prediking van Zijlstra. „Ziekte komt van de demonen, God wil niet dat Zijn kinderen ziek zijn.” Hoewel Zijlstra geen boodschap heeft aan de troost van Zondag 10, citeer ik hieruit toch een paar woorden: „dat gezondheid en krankheid niet bij geval, maar van Zijn vaderlijke hand mij toekomt.”

Hier botsen dus twee godsbeelden. Zijlstra’s god, die niet wil dat zijn kinderen ziek zijn, en mijn God en Vader, Die verschillende van Zijn kinderen ziek laat worden. De troost van dit belijden is dat ik in mijn ziekte me mag wenden tot mijn God en Vader, Die mij genezen kan, maar in Zijn vaderlijke zorg en liefde mij niet altijd genezen wil. Al begrijp ik mijn God en Vader niet, zelfs met de vragen en het verdriet mag ik nog schuilen bij het hart van deze almachtige God en getrouwe Vader.

In het rusten op Gods Vaderhart bevind ik de diepe betekenis van Paulus’ woorden: „U is uit genade gegeven in de zaak van Christus, niet alleen in Hem te geloven, maar ook voor Hem te lijden” (Fil. 1:29). Een genadegave om te lijden! Door God verwaardigt om een deel van Jezus’ kruis te dragen. Deze Bijbelse notie staat haaks op ons leefklimaat, waarin het lijden naar verre oorden is verbannen. In onze samenleving staat gezondheid op nummer 1. Maar het is ook een tijd waarin mensen in een huiskamer, op een ziekbed of in een psychiatrische inrichting dagelijks Jezus’ woorden zich biddend toe-eigenen: „Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf. Hij neme zijn kruis op en volge Mij!”

De auteur is christelijk gereformeerd predikant te Werkendam.
Plaats reactie