Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2894
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door FlyingEagle »

-DIA- schreef: Maar hierin kan ik niet mee. Ik wens toch te blijven bij wat ons geleerd is en dat zijn toch die dingen die onder ons altijd volkomen zekerheid hadden. En ik ben me wel bewust dat dit veel onbegrip en vragen zal oproepen, en dan wens ik weer te verwijzen naar hoe God altijd werkt in een mens. Bij het begin beginnen, en niets uit de mens. Men mag me dan bespotten een een ketter noemen, maar ik zou met Luther in deze wel kunnen zeggen dat ik niet anders kan. Ik weet ook wel dat het er maar eens op aan moet komen. Dan zou ik ook de eerste kunnen zijn die valt.
Eigenlijk zeg je hier dat het altijd een volkomen zekerheid was dat mensen onzeker zijn over hun zaligheid. Beetje vreemd want ook vroeger hoede zekerheid bij het geloof, lees de oudvaders er maar eens op na.
De rest van je antwoord heeft trouwens niets met het onderwerp te maken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ditbenik »

-DIA- schreef:
Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Mooi! Mijn advies is dus daar aan vast te klemmen, na de dienst een preek te lezen van de zgn linkerflank en als zulke dingen weer ter sprake komen gewoon denken dat het een cultuurverschijnsel is maar dat ds Harinck een Bijbelser geluid geeft.
Maar hierin kan ik niet mee. Ik wens toch te blijven bij wat ons geleerd is en dat zijn toch die dingen die onder ons altijd volkomen zekerheid hadden. En ik ben me wel bewust dat dit veel onbegrip en vragen zal oproepen, en dan wens ik weer te verwijzen naar hoe God altijd werkt in een mens. Bij het begin beginnen, en niets uit de mens. Men mag me dan bespotten een een ketter noemen, maar ik zou met Luther in deze wel kunnen zeggen dat ik niet anders kan. Ik weet ook wel dat het er maar eens op aan moet komen. Dan zou ik ook de eerste kunnen zijn die valt.
Ben je het niet eens met het antwoord van ds Harinck of ben je het niet eens met het advies van Geytenbeekje?
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Mooi! Mijn advies is dus daar aan vast te klemmen, na de dienst een preek te lezen van de zgn linkerflank en als zulke dingen weer ter sprake komen gewoon denken dat het een cultuurverschijnsel is maar dat ds Harinck een Bijbelser geluid geeft.
Wat een armoedig en goddeloos advies. Door wie laten we ons leiden in onze gang naar Gods huis en het onderwijs dat we krijgen?

Overigens een mooi antwoord van ds. Harinck!
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Forummer »

pierre27 schreef: De aanleiding tot het antwoord vind ik uitermate verdrietig maar dat terzijde.
Volledig mee eens Pierre
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door pierre27 »

Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Mooi! Mijn advies is dus daar aan vast te klemmen, na de dienst een preek te lezen van de zgn linkerflank en als zulke dingen weer ter sprake komen gewoon denken dat het een cultuurverschijnsel is maar dat ds Harinck een Bijbelser geluid geeft.
Wat een armoedig en goddeloos advies. Door wie laten we ons leiden in onze gang naar Gods huis en het onderwijs dat we krijgen?

Overigens een mooi antwoord van ds. Harinck!
Eens wat het advies betreft, ten diepste is het een minachting van de betreffende predikant. Het is een zo uitspelen van een en ander tegen elkaar!
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef:
Eens wat het advies betreft, ten diepste is het een minachting van de betreffende predikant. Het is een zo uitspelen van een en ander tegen elkaar!
Op zich is het raar dat het beperkte aantal predikanten binnen het kerkverband tegengestelde opvattingen heeft betreffende dit onderwerp. Dat geeft te denken.
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Eens wat het advies betreft, ten diepste is het een minachting van de betreffende predikant. Het is een zo uitspelen van een en ander tegen elkaar!
Op zich is het raar dat het beperkte aantal predikanten binnen het kerkverband tegengestelde opvattingen heeft betreffende dit onderwerp. Dat geeft te denken.
Dat is helemaal niet raar. Het is eerder vreemd om voor ieder verschil van inzicht een nieuw kerkverband te beginnen. De Gereformeerde Gemeenten zijn een fusiekerk en ik denk (ik heb dat dus voor dit onderwerp niet gecontroleerd) dat dit onderwerp een van de verschillen van inzicht was tussen grofweg de Ledeboerianen en Kruisgezinden. Er waren verschillende van dat soort verschillen. Dat was nooit een probleem, totdat DIA de Kruisgezinde opvattingen tot norm verhief (uiteraard is dat spreekwoordelijk, want DIA volgt daarin anderen).
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Als dominees zulke dingen roepen zoals Forummer aangegeven heeft, kan ze beter na de kerkdienst een preek lezen van een flank dat evenwichtiger preekt, ik heb nergens gesuggereerd dat ze haar kerk moet verlaten of dat ze de dominees publiekelijk belachelijk moet maken en ik speel geen dominees uit, dan moeten die dominees die dit allemaal zeggen maar beter en breder de Bijbel lezen, Romeinen bijvoorbeeld. En wat op de gezelschappen (van eerder) gezegd werd niet als een dogmatisch punt beschouwen.
Online
DDD
Berichten: 28949
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef:
Geytenbeekje schreef:
Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Mooi! Mijn advies is dus daar aan vast te klemmen, na de dienst een preek te lezen van de zgn linkerflank en als zulke dingen weer ter sprake komen gewoon denken dat het een cultuurverschijnsel is maar dat ds Harinck een Bijbelser geluid geeft.
Wat een armoedig en goddeloos advies. Door wie laten we ons leiden in onze gang naar Gods huis en het onderwijs dat we krijgen?

Overigens een mooi antwoord van ds. Harinck!
Wat is daar goddeloos aan? Ik vind het een heel zorgvuldig advies en zulke grote woorden zou je wel wat beter mogen onderbouwen, zeker als ze op het eerste gezicht onzin zijn.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5471
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef:
pierre27 schreef:
Eens wat het advies betreft, ten diepste is het een minachting van de betreffende predikant. Het is een zo uitspelen van een en ander tegen elkaar!
Op zich is het raar dat het beperkte aantal predikanten binnen het kerkverband tegengestelde opvattingen heeft betreffende dit onderwerp. Dat geeft te denken.
Ik weet nog zo net niet of het tegenovergestelde opvattingen zijn. Het was een enigzins polaliserende vraag over een uitspraak van een predikant, gesteld op zowel op refoforum en ook op refoweb en daar is een zo voorzichtig mogelijk antwoord van Ds. Harinck op gekomen. Ds. Harinck kennende en ook de betreffende Ds. HXX kennende staan ze dichter bij elkaar als deze vraag en antwoord doen vermoeden.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ambtenaar
Berichten: 9351
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Dat is helemaal niet raar.
Ik vind dat wel vreemd in het licht van de eigen predikantopleiding.
Het is eerder vreemd om voor ieder verschil van inzicht een nieuw kerkverband te beginnen.
Eens.
De Gereformeerde Gemeenten zijn een fusiekerk en ik denk (ik heb dat dus voor dit onderwerp niet gecontroleerd) dat dit onderwerp een van de verschillen van inzicht was tussen grofweg de Ledeboerianen en Kruisgezinden.
Bestaan die bloedgroepen na een eeuw nog?
Online
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10640
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Ad Anker »

[quote="DDD"]

Wat is daar goddeloos aan? Ik vind het een heel zorgvuldig advies en zulke grote woorden zou je wel wat beter mogen onderbouwen, zeker als ze op het eerste gezicht onzin zijn.[/quote]
Goddeloos in de zin van 'zonder God'. Dat is ook de letterlijke betekenis. Ik huldiging het standpunt dat de prediking afgelopen zondag in de betreffende gemeente bediening der verzoening was. God zond zijn knecht naar die gemeente om hen Gods Woord te verkondigen. Als hoorder ontvang je het Woord en toets je je leven daar aan. Nu kan het zijn dat een uitspraak vragen oproept. Dat breng je in het gebed bij God, je onderzoekt het Woord of je bespreekt het met de betreffende voorganger. Hierin is de leiding van Gods Geest onmisbaar.

Het goddeloze advies gaat precies uit van de verkeerde volgorde. Ik vind een uitspraak onbijbels, ik acht zo'n uitspraak cultuurgebonden, ik lees wel een preek waarvan ik bij voorbaat weet dat zulke uitspraken niet gedaan worden en dat als bijbelser te duiden.

Daarom zeg ik met Pierre27, het ontstaan van dit mooie antwoord van ds. Harinck is in- en indroevig.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6545
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

Forummer schreef:
Bertiel schreef:ds Harinck heeft een vraag gehad
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/28 ... vestigden/
Klopt, dat ben ik geweest. Ik vind het een mooi antwoord. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Ik vind het een nogal nietszeggend antwoord. Ds. Harinck heeft geen oog voor diegenen die bekommerd zijn en zichzelf niet kunnen helpen. Hij spreekt niet over de noodzakelijkheid dat Christus geopenbaard wordt aan de ziel. Ik zeg niet dat hij dat ontkent, maar hij noemt het niet in zijn antwoord. Integendeel, hij spreekt heel badinerend over 'bijzondere belevingen'.
Kortom, een onduidelijk, verwarrend antwoord waar je alle kanten mee op kunt.
Geytenbeekje
Berichten: 8315
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef:
DDD schreef:
Wat is daar goddeloos aan? Ik vind het een heel zorgvuldig advies en zulke grote woorden zou je wel wat beter mogen onderbouwen, zeker als ze op het eerste gezicht onzin zijn.
Goddeloos in de zin van 'zonder God'. Dat is ook de letterlijke betekenis. Ik huldiging het standpunt dat de prediking afgelopen zondag in de betreffende gemeente bediening der verzoening was. God zond zijn knecht naar die gemeente om hen Gods Woord te verkondigen. Als hoorder ontvang je het Woord en toets je je leven daar aan. Nu kan het zijn dat een uitspraak vragen oproept. Dat breng je in het gebed bij God, je onderzoekt het Woord of je bespreekt het met de betreffende voorganger. Hierin is de leiding van Gods Geest onmisbaar.

Het goddeloze advies gaat precies uit van de verkeerde volgorde. Ik vind een uitspraak onbijbels, ik acht zo'n uitspraak cultuurgebonden, ik lees wel een preek waarvan ik bij voorbaat weet dat zulke uitspraken niet gedaan worden en dat als bijbelser te duiden.

Daarom zeg ik met Pierre27, het ontstaan van dit mooie antwoord van ds. Harinck is in- en indroevig.
Voor dominees is het ook goed om aan zelfreflectie te doen, de hoorder moet niet altijd de aanleiding zijn tot reflectie.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6545
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Zijn de meesten van Gods kinderen bekommerden? (uit: Gereformeerde Gemeenten)

Bericht door Posthoorn »

DDD schreef:Dat is helemaal niet raar. Het is eerder vreemd om voor ieder verschil van inzicht een nieuw kerkverband te beginnen. De Gereformeerde Gemeenten zijn een fusiekerk en ik denk (ik heb dat dus voor dit onderwerp niet gecontroleerd) dat dit onderwerp een van de verschillen van inzicht was tussen grofweg de Ledeboerianen en Kruisgezinden. Er waren verschillende van dat soort verschillen. Dat was nooit een probleem, totdat DIA de Kruisgezinde opvattingen tot norm verhief (uiteraard is dat spreekwoordelijk, want DIA volgt daarin anderen).
Ja, je kunt weleens wat denken... Heb je van ds. Ledeboer weleens zijn 'Brief over de rechtvaardigmaking' gelezen? Zo niet, dan kan ik je die aanbevelen om tot een iets beter inzicht in deze materie te komen.
Plaats reactie