Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Laag

Re: Het klimaat: Code rood.. of.. nog meer?

Bericht door Laag »

merel schreef:Dat is wel heel positief gesteld. Ik zie in de landbouwgebieden om mij heen geen insect meer vliegen. Laat staan weidevogels. Er zijn maar zeer weinig boeren die de weidevogels beschermen door later te maaien of mooie heggen tussen de weilanden hebben waar vogels en andere dieren kunnen schuilen.
Dat is misschien afhankelijk van het gebied waar je woont, wij zijn de afgelopen weken in het Groningse land geweest, en ik heb insecten genoeg waargenomen. Het kan per gebied verschillen.
Weidebeheer gebeurt ook steeds meer door veehouders, later maaien of nesten beschermen door eromheen te maaien, om vervolgens te zien dat ooievaars de nesten plunderen.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:Kom Wim. Je ging 5 goeie tips geven. Ambtenaar afbranden is er daar niet 1 van vermoed ik.
Inderdaad. Vanmiddag. Ik moet nu afwassen, spullen pakken en naar de zwemplas, dan meeduiken en meeballen met mijn 3 jongens die ik e.e.a. heb beloofd. Nog even geduld.
En allemaal vanuit een tentje uit 1995 en vanaf een slaapmatje van heel vroeger. Toen reizen nog hard werken was.
Wat later dan gepland, ik had een zware dag. Vanmorgen, net toen ik 2 geklopte eitjes op de bakplaat goot, was de gasfles op. Mijn ereader, die ik mee wilde nemen naar de zwemplas, bleek de geest gegeven te hebben. Daarna reed ik tegen een paaltje waar de voorbumper - alles is van plastic tegenwoordig - niet tegen kon. De aardige mijnheer van de dichtsbijzijnde garage heeft ervoor gezorgd dat het ding in ieder geval weer vast zit. En toen ik eindelijk RF opende bleken er weer "waarschuwingen" in de pb te zitten. Dat ontneemt de burger wel de moed om zich weer in te zetten voor de maatschappij. Maar goed, beloofd is beloofd.

1. Ouderen zijn primair verantwoordelijk voor hun eigen onderhoud, ook financieel. Als dit niet (meer) kan zijn de kinderen de eerst verantwoordelijke voor het onderhoud van de ouders. Afschaffen van de AOW derhalve. Uiteraard blijft de bijstand bestaan en blijft de door de overheid/verzekeringen betaalde zorgindicatie zodat, boven een bepaalde zorgzwaarte de overheid v.w.b.t zorg bijspringt.
2. Van kringlooplandbouw en circulariteit maken we ernst. Dit betekent dat import- en export van vee, vlees en grondstoffen hiervoor (zoals tarwe uit het Oostblok) binnen de EU/Europa wordt verboden tenzij! blijkt dit circulair kan. (import tarwe uit Polen mag dus als de equivalent aan mest ook maar weer wordt teruggebracht naar Polen). Import- en export van zuivel en vlees en dieren van buiten Europa (EU) wordt zoweiso verboden. (Dit zal de veestapel in NL met meer dan de helft doen afnemen en ervoor zorgen dat de boer een eerlijke prijs krijgt). Gierkelders worden eveneens verboden, enkel potstallen worden nog toegestaan bij het houden van vlees- en/of melkvee.
3. Op plastic - en andere grondstoffen waarvan de recycling onder de 95% ligt - komt - bij de producent in de EU of als import/export heffing - een opslag van zoveel dat nieuw kopen 2x zo duur is dan de gerecyclede variant.
4. Woon/werk verkeer wordt niet meer vergoed. Boven de 30 km reizen per dag wordt het belast. (zowel OV als auto)
5. Elke inwoner van NL krijgt - per jaar - b.v. 2000 vliegkilometers. (aantal door te rekenen). Deze zijn onderling verhandelbaar.
Ad 1: wat is hier het milieu voordeel?

Ad 4: prima plan.

Ad 5: dat vind ik nog erg ruim
Ad 1. Dit is een van de belangrijkste, het idee dat de overheid moet zorgen moet eraf. Juist dit denken wakkert het materialisme (en daarmee de consumptie) op een ongekende manier aan. Als ouders hulpbehoevend worden - of niet rond kunnen komen - dan springen de kinderen bij of betalen de thuiszorg als dat niet kan. Die tijd en/of geld kunnen de kinderen niet steken in consumptie (of het nu om diensten of producten gaat). Daarbij is het een drive om lokaal te denken. Ouders, werk, school, vrienden, allemaal relatief dicht bij. i.s.m. met 4 dwingt het tot andere keuzen.

Daarnaast zal dit heel veel geld opleveren wat besteed kan worden aan andere vergroeningsprojecten.

Ad 5. Dan minder, ik heb dit niet doorgerekend. Wat mij betreft worden het 200 km per persoon.

2 en 3 zijn ook prima plannen.
Laatst gewijzigd door Wim Anker op 12 aug 2021, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

Optie 1 vind ik een ridicuul idee. Er zijn nog steeds mensen die weinig tot geen pensioen hebben en in een huurwoning wonen. Zij zijn afhankelijk van AOW. Je zadelt kinderen op met kosten terwijl zij al in de duurste fase van hun leven zitten. Je zou AOW ook inkomensafhankelijk kunnen maken.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:Optie 1 vind ik een ridicuul idee. Er zijn nog steeds mensen die weinig tot geen pensioen hebben en in een huurwoning wonen. Zij zijn afhankelijk van AOW. Je zadelt kinderen op met kosten terwijl zij al in de duurste fase van hun leven zitten. Je zou AOW ook inkomensafhankelijk kunnen maken.
Prima, maar dan ook de inkomens van de kinderen meewegen. Als die b.v. op 2x modaal zitten dan kunnen ze prima een bijdrage leveren.
Dan maar wat consuminderen.......
merel

Bericht door merel »

Wim Anker schreef:
merel schreef:Optie 1 vind ik een ridicuul idee. Er zijn nog steeds mensen die weinig tot geen pensioen hebben en in een huurwoning wonen. Zij zijn afhankelijk van AOW. Je zadelt kinderen op met kosten terwijl zij al in de duurste fase van hun leven zitten. Je zou AOW ook inkomensafhankelijk kunnen maken.
Prima, maar dan ook de inkomens van de kinderen meewegen. Als die b.v. op 2x modaal zitten dan kunnen ze prima een bijdrage leveren.
Sorry, maar die meerwaarde zie ik echt niet voor het milieu en je bouwt daarmee weer een groot bureaucratisch en fraudegevoelig systeem op. Net zoals momenteel met de PGB.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

merel schreef:
Wim Anker schreef:
Sorry, maar die meerwaarde zie ik echt niet voor het milieu en je bouwt daarmee weer een groot bureaucratisch en fraudegevoelig systeem op. Net zoals momenteel met de PGB.
Dat valt wel mee. Met alimentatie werkt het ook zo. Dit kan de belastingdienst in een handomdraai zien.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:Dat is wel heel positief gesteld. Ik zie in de landbouwgebieden om mij heen geen insect meer vliegen. Laat staan weidevogels. Er zijn maar zeer weinig boeren die de weidevogels beschermen door later te maaien of mooie heggen tussen de weilanden hebben waar vogels en andere dieren kunnen schuilen.
Dit is werkelijk aantoonbaar onjuist. Als je niks meer ziet vliegen, lijkt het met beter om goed te kijken of om vaker rond te fietsen.

Als ik in mijn omgeving rondkijk wat er gedaan en geïnvesteerd wordt aan agrarisch natuurbeheer, weidevogelbescherming, doelsoortenbeleid etc is dat enorm, en met resultaat.

Het grootste probleem is dat er integraal beleid en afstemming ontbreekt, veel problemen zijn met predatie en niet te vergeten klimaat omstandigheden.

Als voorbeeld bij dat laatste: weidevogels zijn gebaad bij plas-dras. In hele droge jaren zijn die gebieden bijna niet bij te pompen, ondanks de extra pompen die boeren plaatsen. Of de roofvogels (ooievaars!) en vossen die vanuit gebieden waar geen afschot is (bijv. Staatsbosbeheerpercelen) de eieren en jongen komen roven. Zo kan ik je nog een lijstje geven.

Maar kijk eens op Boerennatuur.nl of te zien wat er allemaal gedaan wordt.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef:
Dit is werkelijk aantoonbaar onjuist. Als je niks meer ziet vliegen, lijkt het met beter om goed te kijken of om vaker rond te fietsen.
Aantoonbaar onjuist?

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=25504

Het aantal insecten is drastisch afgenomen. In de regio waar ik ben opgegroeid en met mijn vader ging jagen aan het Veluwe meer zie je eindeloze weilanden zonder enige diversiteit van bloemen en planten. Bloemen en kruiden weg, insecten weg, hazen en weidevogels weg. Het is daar troosteloos. En dit is zeker niet de enige regio waar het speelt.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

merel schreef:
Maanenschijn schreef:
Aantoonbaar onjuist?

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nat ... ?msg=25504

Het aantal insecten is drastisch afgenomen. In de regio waar ik ben opgegroeid en met mijn vader ging jagen aan het Veluwe meer zie je eindeloze weilanden zonder enige diversiteit van bloemen en planten. Bloemen en kruiden weg, insecten weg, hazen en weidevogels weg. Het is daar troosteloos. En dit is zeker niet de enige regio waar het speelt.
Ja, aantoonbaar onjuist. Collectief Veluwe heeft de afgelopen zes jaar meer dan 14 miljoen euro geïnvesteerd in het agrarisch natuurbeheer met goede resultaten, toename van weidevogels (overigens niet alle jaren), plantensoorten en landschapselementen. Het gaat in kleine stapjes, maar wel vooruit.

En als ik over Gelderland praat: Collectief Rivierenland heeft vergelijkbaar geïnvesteerd, met resultaat. Ik heb de verantwoording van dit collectief beschikbaar, ik weet niet of die online staat. Idem voor VALA (Achterhoek).
Hier de landsbrede evaluatie van de afgelopen zes jaar:
https://www.boerennatuur.nl/actueel/col ... en-succes/

Ik ben zeker met je eens dat er meer moet en kan. Hiervan zijn vaak de Natuurbeheerplannen van de Provincies beperkend. Want die betalen een deel van de extra kosten maar hebben daarin de locaties begrenst. Een agrarische bedrijfsvoering die extensiveert maakt minder inkomsten en meer kosten. Dit kan deels opgevangen worden door het bedienen van niche-markten, maar dit gaat niet voor de gehele agrarische sector. Daarom is een systeemverandering hard nodig, waarbij vanuit de opbrengst van de producten extensivering en een bio-diverse bedrijfsvoering betaald kan worden. Daarin is er nog een hele weg te gaan.

Als je in de buurt bent doe ik graag een rondje met je door deze omgeving :). In mij bestuurlijke leven doe ik iets met dit onderwerp, ontzettend interessante materie waar ik graag mensen mee laat kennis maken.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef:
Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef:Kom Wim. Je ging 5 goeie tips geven. Ambtenaar afbranden is er daar niet 1 van vermoed ik.
Inderdaad. Vanmiddag. Ik moet nu afwassen, spullen pakken en naar de zwemplas, dan meeduiken en meeballen met mijn 3 jongens die ik e.e.a. heb beloofd. Nog even geduld.
En allemaal vanuit een tentje uit 1995 en vanaf een slaapmatje van heel vroeger. Toen reizen nog hard werken was.
Wat later dan gepland, ik had een zware dag. Vanmorgen, net toen ik 2 geklopte eitjes op de bakplaat goot, was de gasfles op. Mijn ereader, die ik mee wilde nemen naar de zwemplas, bleek de geest gegeven te hebben. Daarna reed ik tegen een paaltje waar de voorbumper - alles is van plastic tegenwoordig - niet tegen kon. De aardige mijnheer van de dichtsbijzijnde garage heeft ervoor gezorgd dat het ding in ieder geval weer vast zit. En toen ik eindelijk RF opende bleken er weer "waarschuwingen" in de pb te zitten. Dat ontneemt de burger wel de moed om zich weer in te zetten voor de maatschappij. Maar goed, beloofd is beloofd.
.
Je post vraagt natuurlijk om een reactie in 2-en. Jammer van de eitjes, ik heb vorig jaar een 'gerefursbished (of zoiets) e-reader' voor mijn vrouw gekocht. Was als nieuw. En natuurlijk heel duurzaam.
Auto's, tsja, zo lang er niks gebeurt zijn ze leuk, anders mag de geldkraan open.
Pb? Ik wist niet dat dat nog kon. Geluksvogel.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Wim Anker schreef: 1. Ouderen zijn primair verantwoordelijk voor hun eigen onderhoud, ook financieel. Als dit niet (meer) kan zijn de kinderen de eerst verantwoordelijke voor het onderhoud van de ouders. Afschaffen van de AOW derhalve. Uiteraard blijft de bijstand bestaan en blijft de door de overheid/verzekeringen betaalde zorgindicatie zodat, boven een bepaalde zorgzwaarte de overheid v.w.b.t zorg bijspringt.
2. Van kringlooplandbouw en circulariteit maken we ernst. Dit betekent dat import- en export van vee, vlees en grondstoffen hiervoor (zoals tarwe uit het Oostblok) binnen de EU/Europa wordt verboden tenzij! blijkt dit circulair kan. (import tarwe uit Polen mag dus als de equivalent aan mest ook maar weer wordt teruggebracht naar Polen). Import- en export van zuivel en vlees en dieren van buiten Europa (EU) wordt zoweiso verboden. (Dit zal de veestapel in NL met meer dan de helft doen afnemen en ervoor zorgen dat de boer een eerlijke prijs krijgt). Gierkelders worden eveneens verboden, enkel potstallen worden nog toegestaan bij het houden van vlees- en/of melkvee.
3. Op plastic - en andere grondstoffen waarvan de recycling onder de 95% ligt - komt - bij de producent in de EU of als mport/export heffing - een opslag van zoveel dat nieuw kopen 2x zo duur is dan de gerecyclede variant.
4. Woon/werk verkeer van wordt niet meer vergoed. Boven de 30 km reizen per dag wordt het belast. (zowel OV als auto)
5. Elke inwoner van NL krijgt - per jaar - b.v. 2000 vliegkilometers. (aantal door te rekenen). Deze zijn onderling verhandelbaar.
Punt 1: ik zie de link met duurzaamheid/milieu niet. Ook niet na je verduidelijking.
Punt 2: eens.
Punt 3: eens.
Punt 4: ik twijfel enigszins. Vooral voor de jongere generatie, die maar wat blij is überhaupt een huisje/baan te hebben.
Punt 5: klinkt als veel administratieve rompslomp, maar de basisgedachte steun ik wel.

Mag ik een punt 6 toevoegen? Voor de auto naar belasting van de daadwerkelijk gereden kilometers. Belasting op gebruik. Niet op bezit.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Maanenschijn schreef:

Als ik in mijn omgeving rondkijk wat er gedaan en geïnvesteerd wordt aan agrarisch natuurbeheer, weidevogelbescherming, doelsoortenbeleid etc is dat enorm, en met resultaat.

Het grootste probleem is dat er integraal beleid en afstemming ontbreekt, veel problemen zijn met predatie en niet te vergeten klimaat omstandigheden.

Als voorbeeld bij dat laatste: weidevogels zijn gebaad bij plas-dras. In hele droge jaren zijn die gebieden bijna niet bij te pompen, ondanks de extra pompen die boeren plaatsen. Of de roofvogels (ooievaars!) en vossen die vanuit gebieden waar geen afschot is (bijv. Staatsbosbeheerpercelen) de eieren en jongen komen roven. Zo kan ik je nog een lijstje geven.

Ik heb gisteren een flinke wandeling gemaakt, in de Alblasserwaard, tussen weilanden vanaf Kinderdijk naar De Donk en weer terug.. Wat ben ik veel dieren tegen gekomen. Libelles , vlinders, bijen maar ook hazen, Wilde ganzen, ooievaars, purperreiger.zwanen, . Eerder ook kiekendief, zwarte stern. Ik zou zeggen ga eens fietsen of wandelen in de buurt van de donkse laagten of de zouweboezem bij Lexmond. Ik zie daar veel moois ontstaan. In de Zouwe boezem meer dan 50 vogelsoorten! Volgende week ga ik lopen onder andere langs de Vlist. Ben benieuwd hoe het daar is. Maar hele polders worden aan natuur gegeven.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Lilian1975 schreef:Ik heb gisteren een flinke wandeling gemaakt, in de Alblasserwaard, tussen weilanden vanaf Kinderdijk naar De Donk en weer terug.. Wat ben ik veel dieren tegen gekomen. Libelles , vlinders, bijen maar ook hazen, Wilde ganzen, ooievaars, purperreiger.zwanen, . Eerder ook kiekendief, zwarte stern. Ik zou zeggen ga eens fietsen of wandelen in de buurt van de donkse laagten of de zouweboezem bij Lexmond. Ik zie daar veel moois ontstaan. In de Zouwe boezem meer dan 50 vogelsoorten! Volgende week ga ik lopen onder andere langs de Vlist. Ben benieuwd hoe het daar is. Maar hele polders worden aan natuur gegeven.
Dat is hier net zo. We zien weer veel soorten libelles, weidevogels, en verschillende soorten orchideeën, die al lang niet meer gezien werden, nu op de aan de cultuur onttrokken weilanden en de kunstmatig 'vermoeraste' gebieden weer waar te nemen. Dat is wel een beheren van de aarde, maar of het nu moest wijken voor zoveel cultuurgrond, dat is wel een vraag waar mensen verschillend over denken.

OEPS: ik hoop dat de te lange zin nog te ontwarren is! Sorry!
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Panny

Bericht door Panny »

Lilian1975 schreef:
Maanenschijn schreef:

Ik heb gisteren een flinke wandeling gemaakt, in de Alblasserwaard, tussen weilanden vanaf Kinderdijk naar De Donk en weer terug.. Wat ben ik veel dieren tegen gekomen. Libelles , vlinders, bijen maar ook hazen, Wilde ganzen, ooievaars, purperreiger.zwanen, . Eerder ook kiekendief, zwarte stern. Ik zou zeggen ga eens fietsen of wandelen in de buurt van de donkse laagten of de zouweboezem bij Lexmond. Ik zie daar veel moois ontstaan. In de Zouwe boezem meer dan 50 vogelsoorten! Volgende week ga ik lopen onder andere langs de Vlist. Ben benieuwd hoe het daar is. Maar hele polders worden aan natuur gegeven.
Daar noem je wel specifieke gebieden die echt voor dat doel zo beheerd worden.
Zouweboezem is ook heel mooi inderdaad! Leuk om de zwarte sterns daar te zien.
Maar het is niet het algemene beeld van het platteland. (Maar wel hoopgevend dat het zeker mogelijk is!)
Bijvoorbeeld vogels als de grutto kun je elk voorjaar zien in dat gebied bij De Donk. Maar het is echt geen algemene vogel meer op het boerenland. En hoe weinig zie je bijvoorbeeld een Tureluur?
Gelukkig beginnen wel steeds meer mensen de prioriteit te beseffen en worden er in kleine stapjes steeds meer gedaan.
Mooi om te zien als bijvoorbeeld boeren een strook van hun land minder maaien en inzaaien met allerlei bloemen (en daar subsidie voor krijgen).
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Zeeuw schreef:
Wim Anker schreef: 1. Ouderen zijn primair verantwoordelijk voor hun eigen onderhoud, ook financieel. Als dit niet (meer) kan zijn de kinderen de eerst verantwoordelijke voor het onderhoud van de ouders. Afschaffen van de AOW derhalve. Uiteraard blijft de bijstand bestaan en blijft de door de overheid/verzekeringen betaalde zorgindicatie zodat, boven een bepaalde zorgzwaarte de overheid v.w.b.t zorg bijspringt.
3. Op plastic - en andere grondstoffen waarvan de recycling onder de 95% ligt - komt - bij de producent in de EU of als mport/export heffing - een opslag van zoveel dat nieuw kopen 2x zo duur is dan de gerecyclede variant.
4. Woon/werk verkeer van wordt niet meer vergoed. Boven de 30 km reizen per dag wordt het belast. (zowel OV als auto)
Punt 1: ik zie de link met duurzaamheid/milieu niet. Ook niet na je verduidelijking.
Punt 2: eens.
Punt 3: eens.
Punt 4: ik twijfel enigszins. Vooral voor de jongere generatie, die maar wat blij is überhaupt een huisje/baan te hebben.
Punt 5: klinkt als veel administratieve rompslomp, maar de basisgedachte steun ik wel.

Mag ik een punt 6 toevoegen? Voor de auto naar belasting van de daadwerkelijk gereden kilometers. Belasting op gebruik. Niet op bezit.
Dat bij 1 de relatie niet wordt onderkend is m.i. juist het probleem. Andere punten helpen niets als 1 (en soortgelijke keuzen) niet worden gemaakt.

Rest is pragmatische uitwerken van maatregelen waarover idd wel nagedacht moet worden zolang het maar niet leidt tot uitzonderingen voor die of die (b.v. verzachtingen voor de jeugd).
Plaats reactie