Maatregelen kerk ivm coronavirus
Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Ik begrijp dat mensen in de war raken. Eerst waren er strenge maatregelen die door velen nog veel strenger werden toegepast dan ooit door de overheid geadviseerd is, en nu zie je dat in de samenleving er vele verruimingen komen terwijl de omstandigheden niet zo heel veel anders zijn. Mensen snappen het dus niet meer.
M.i. hadden we steeds het juiste midden moeten bewaren. Eerst niet meegaan in alle angstreacties, en nu niet meegaan in euforie dat het over is.
M.i. hadden we steeds het juiste midden moeten bewaren. Eerst niet meegaan in alle angstreacties, en nu niet meegaan in euforie dat het over is.
-
- Verbannen
De kerkzaal is vooral heel hoog. Qua oppervlakte ken ik in ieder geval veel grotere kerkgebouwen.Mannetje schreef:Ik zal met grote vreugde gaan als ik weer mag.Geytenbeekje schreef:nee ik ook niet denk ik, met allemaal zingende ? mensenmerel schreef:Ben ik nu de enige die per 1 juli nog echt niet met 100 personen in een kerkgebouw gaat zitten ?
Toegegeven, wij hebben een heel groot kerkgebouw waar 100 mensen prima in passen in een anderhalvemetersamenleving.
Ik zou ook met plezier weer naar de kerk gaan. Als het kon zondag al. En ik zou zelfs meer dan 100 mensen ook aandurven, als de anderhalvemetermaatregel maar in acht wordt genomen. Nu scheelt het vast dat ik in het dagelijks leven ook met meerdere mensen in aanraking kom, maar ik ben niet meer zo huiverig als eerst.
Laatst gewijzigd door Jantje op 07 mei 2020, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het is nog niet zo ver! Ik wacht de ontwikkelingen rustig af...Mara schreef:Nee hoor, ik ook niet, zelfs met minder dan 100 niet.merel schreef:Ben ik nu de enige die per 1 juli nog echt niet met 100 personen in een kerkgebouw gaat zitten ?
Ik vind de versoepeling wel erg snel gaan opeens. Teveel tegelijk.
Dat zal per predikant verschillen. Onmogelijk om daar een normatieve uitspraak over te doen.Ambtenaar schreef:Ik weet niet of een predikant in staat is om drie of vier keer per zondag te preken. Lijkt me een flinke belasting.
-
- Verbannen
In verband met ziekte van ds. J. IJsselstein las er vanavond weer een ouderling een (enigszins gewijzigde) meditatie, dit keer van wijlen ds. C. de Jongste, over 1 Petrus 2: 19, met name deze woorden: Vreest God, eert den koning, met als titel 'God en Koning'. Deze meditatie was naar aanleiding van de verjaardag van de koning en de herdenking van het feit dat Nederland 75 jaar geleden bevrijd werd.Jantje schreef:Ook deze avond las er een ouderling een ernstvolle meditatie, dit keer van ds. J.J. Tanis, over Openbaring 14: 6, met als titel: 'De engel met het eeuwige Evangelie'.Jantje schreef:Zojuist las een ouderling van onze gemeente een meditatie van ds. J. Mijnders over Openbaring 1: 7 met als titel: 'Een ernstige roepstem in de tekenen des tijds' en afkomstig uit het boek 'De blinkende Morgenster'.Jantje schreef:Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. R.M. MacCheyne over Johannes 14: 16. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.Jantje schreef:Zojuist las een ouderling van onze gemeente voor de kerktelefoon een meditatie van wijlen ds. A. Vergunst over Psalm 61: 2, uit het boekje 'Rots der eeuwen'. Dit in verband met de tekenen des tijds waarin wij verkeren.
Vanaf heden is er, tot mijn grote vreugde, ook in onze gemeente een beeldverbinding gerealiseerd.
Volgende week donderdagavond zal er geen meditatie zijn. Ds. J. IJsselstein hoopt dan in een weekdienst voor te gaan in de gemeente.
Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus
Precies. Het is hollen of stilstaan, dat heb ik wel vaker gedacht. Het lijkt wel of het overgrote deel van de mensen niet zelfstandig nadenkt, en zo is het ook.Valcke schreef:Ik begrijp dat mensen in de war raken. Eerst waren er strenge maatregelen die door velen nog veel strenger werden toegepast dan ooit door de overheid geadviseerd is, en nu zie je dat in de samenleving er vele verruimingen komen terwijl de omstandigheden niet zo heel veel anders zijn. Mensen snappen het dus niet meer.
Heel februari staat de krant vol met aanwijzingen en veel mensen trekken zich er niets van aan, en nu is er een voorzichtige versoepeling en dan nog is het niet goed genoeg.
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Wel een mooie column. Een column mag eenzijdig zijn. De auteur is op zich wel gevoelig voor pr-aspecten aan besluiten, zou je zeggen.
Misschien heeft hij gelijk.
Het buiten zingen is nog wel een idee. Of een open dak. Ik zie het dak van de grote kerken in Barneveld al openschuiven bij de samenzang;-)
Ik mis alleen het aspect van nederigheid en ootmoed. Ik ben niet zo ootmoedig van nature, dus misschien let ik er daarom meer op bij anderen. Ik denk echt dat ootmoed in dit betoog ten onrechte ontbreekt.
Ik ben nooit een groot voorstander geweest van de sluiting van de kerken om medische redenen, al heb ik er vanwege de vermoedelijke risico's van zingen wel begrip voor. Maar ik denk wel dat christenen het goede voorbeeld moeten geven.
En dit heeft niets te maken met een vermeende tegenstelling tussen God en de wereld dienen. Maar wel rekening houden met de maatschappelijke context. In een christelijke samenleving zou je wellicht eerst de kerken en dan de scholen open doen. Of in ieder geval eerst de kerken en dan de horeca.
Ik denk dat christenen zolang ze niet vervolgd worden om hun christen zijn, maar vanuit het perspectief van ongelovigen gelijk met de ongelovigen behandeld worden, nederig en stil moeten zijn. Wij zijn immers zelf schuldig aan deze maatschappelijke verhoudingen. Het past ons niet dan nu op onze rechten te staan, om minstens twee redenen. Ten eerste zou de naam van God onnodig worden gelasterd, terwijl de erediensten juist bedoeld zijn om God te verheerlijken. Ten tweede zou het op lange termijn een omslagpunt kunnen zijn in de borging van de godsdienstvrijheid. Die vrijheid moet je met verstand gebruiken. Dat geldt voor alle grondwettelijke vrijheden.
Misschien heeft hij gelijk.
Het buiten zingen is nog wel een idee. Of een open dak. Ik zie het dak van de grote kerken in Barneveld al openschuiven bij de samenzang;-)
Ik mis alleen het aspect van nederigheid en ootmoed. Ik ben niet zo ootmoedig van nature, dus misschien let ik er daarom meer op bij anderen. Ik denk echt dat ootmoed in dit betoog ten onrechte ontbreekt.
Ik ben nooit een groot voorstander geweest van de sluiting van de kerken om medische redenen, al heb ik er vanwege de vermoedelijke risico's van zingen wel begrip voor. Maar ik denk wel dat christenen het goede voorbeeld moeten geven.
En dit heeft niets te maken met een vermeende tegenstelling tussen God en de wereld dienen. Maar wel rekening houden met de maatschappelijke context. In een christelijke samenleving zou je wellicht eerst de kerken en dan de scholen open doen. Of in ieder geval eerst de kerken en dan de horeca.
Ik denk dat christenen zolang ze niet vervolgd worden om hun christen zijn, maar vanuit het perspectief van ongelovigen gelijk met de ongelovigen behandeld worden, nederig en stil moeten zijn. Wij zijn immers zelf schuldig aan deze maatschappelijke verhoudingen. Het past ons niet dan nu op onze rechten te staan, om minstens twee redenen. Ten eerste zou de naam van God onnodig worden gelasterd, terwijl de erediensten juist bedoeld zijn om God te verheerlijken. Ten tweede zou het op lange termijn een omslagpunt kunnen zijn in de borging van de godsdienstvrijheid. Die vrijheid moet je met verstand gebruiken. Dat geldt voor alle grondwettelijke vrijheden.
Ik snap je punt DDD maar opkomen voor het onmisbare element in ons geloofsleven, wat bediening van Woord en sacramenten is, hoeft niet tegenovergesteld te zijn aan ootmoed.
Mooie column. Al zijn het niet altijd mijn woorden, met de strekking ben ik het eens. Zoals we al jaren gewend zijn zingen we in het gezin ook nu 'hoe branden mijn genegenheen' voor de kerkdienst. Ik merk dat dit wel eens een levende werkelijkheid is bij mij. Vandaar de steun aan de oproep van Thijs.
Mooie column. Al zijn het niet altijd mijn woorden, met de strekking ben ik het eens. Zoals we al jaren gewend zijn zingen we in het gezin ook nu 'hoe branden mijn genegenheen' voor de kerkdienst. Ik merk dat dit wel eens een levende werkelijkheid is bij mij. Vandaar de steun aan de oproep van Thijs.
Ik zeg dat ik dit punt mis in de column. Ik zeg niet dat dit punt altijd en overal de doorslag moet geven.
-
- Verbannen
Een hele mooie column. Ik heb er niets aan toe te voegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Geen ootmoed?Jantje schreef:Een hele mooie column. Ik heb er niets aan toe te voegen.
-
- Verbannen
Nee. Als je de column goed leest, zijn we juist te ootmoedig. En dat moet minder als het om dit punt gaat.Ad Anker schreef:Geen ootmoed?Jantje schreef:Een hele mooie column. Ik heb er niets aan toe te voegen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
uw medeforummer Jantje
Het zou een interessante vraag zijn wat we hier onder ootmoed bestaan. Komt de volgzaamheid van de kerken door ootmoed?
- J.C. Philpot
Een hele goede vraag.Ad Anker schreef:Het zou een interessante vraag zijn wat we hier onder ootmoed bestaan. Komt de volgzaamheid van de kerken door ootmoed?
Ik denk eerder dat we erg bang zijn voor de publieke opinie tegenwoordig. En dat is niet hetzelfde als ootmoed.
Ik moet denken aan de uitspraak: They Who Kneel Before God Can Stand Before Anyone.
Maar dan moet je wel duidelijk hebben wat God van ons vraagd in deze situatie. En dat vind ik eerlijk gezegd best lastig.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 09 mei 2020, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield