COVID-19

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17526
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:Nieuwste data. Daling ziekenhuisopnames blijft doorzetten . Als deze trend zich doorzet zal de druk toenemen om vanaf mei de maatregelen te versoepelen.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1203.pdf
Ik weet het niet. Om je heen hoor en zie je wat het CBS ook bevestigt: veel extra sterfgevallen door corona. Logischerwijs meer dan er in de rapportages van RIVM staan, omdat er veel ouderen thuis overlijden zonder dat echt is aangetoond dat het om corona gaat.
Zolang dat nog voortduurt, blijft hopelijk de urgentie van de maatregelen ook duidelijk.
Ik zeg ook niet dat ik voor versoepeling ben maar dat de druk gaat toenemen. Wel hoop en verwacht ik dat het basisonderwijs na de meivakantie van start gaat
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: COVID-19

Bericht door eilander »

huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:Nieuwste data. Daling ziekenhuisopnames blijft doorzetten . Als deze trend zich doorzet zal de druk toenemen om vanaf mei de maatregelen te versoepelen.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1203.pdf
Ik weet het niet. Om je heen hoor en zie je wat het CBS ook bevestigt: veel extra sterfgevallen door corona. Logischerwijs meer dan er in de rapportages van RIVM staan, omdat er veel ouderen thuis overlijden zonder dat echt is aangetoond dat het om corona gaat.
Zolang dat nog voortduurt, blijft hopelijk de urgentie van de maatregelen ook duidelijk.
Ik zeg ook niet dat ik voor versoepeling ben maar dat de druk gaat toenemen. Wel hoop en verwacht ik dat het basisonderwijs na de meivakantie van start gaat
Dat duurt nog een paar weken, dat begrijp ik wel. Maar in onze regio moet je dan echt wel een significante vermindering van het aantal sterfgevallen zien, vóórdat er draagvlak is om ook daadwerkelijk maatregelen te verminderen. Dat is ook wel te verwachten, denk ik. Maar toch... de schrik zit er hier echt wel in.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:
Lilian1975 schreef:
huisman schreef:Nieuwste data. Daling ziekenhuisopnames blijft doorzetten . Als deze trend zich doorzet zal de druk toenemen om vanaf mei de maatregelen te versoepelen.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1203.pdf

Wat een dankbaar bericht. Maar hoe moet je cijfers van het CBS nu interpreteren die over dubbele hoeveelheid sterfgevallen hebben. Mensen die veelal niet in het zh terecht komen?
Dat zal best kloppen. RIVM meldt dat ook altijd . Dat de werkelijke cijfers hoger zijn omdat lang niet iedereen getest wordt.
Je moet dus ook de huidige RIVM cijfers blijven vergelijken met vorige RIVM cijfers. De ziekenhuisopnames en IC opnames zijn de enige harde cijfers. Deze zijn stabiel of dalende.

De sterfte door dit virus kan achteraf bepaald worden maar die zal vele malen hoger zijn dan de RIVM cijfers omdat die gaan over positief geteste personen.
Ja je hebt gelijk. Aan de andere kant. Als het sterftecijfer inderdaad twee keer zo hoog is. Komt het dan boven een sterftecijfer met een normale griepepedemie. En zou dat dAn een reden kunnen zijn dat ze helemaal nog niet gaan versoepelen? Ik weet het gewoon niet. Er is gewoon zoveel angst. Dat ik wel eens vrees dat de nuchterheid ( ik bedoel geen roekeloosheid) ontbreekt. Dus angst regeert. En ald basisscholen weer mogen. Dan hoop ik ook dat de kerken weer diensten mogen houden zij het in aangepaste vorm met minder mensen etc.

@eilander. Wat een verschil he? Hier plaatselijk toch ook zuid Holland maar geen drastisch hoge corona sterftecijfers. Als ik al kijk naar onze kerkelijke gemeente. Niets ook geen ander overlijden. Plaatselijk 3 gevallen corona geralateerd overlijden.
En waar sprake is van besmetting en quarataine. Vooral zorg gerelateerd.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
@eilander. Wat een verschil he? Hier plaatselijk toch ook zuid Holland maar geen drastisch hoge corona sterftecijfers. Als ik al kijk naar onze kerkelijke gemeente. Niets ook geen ander overlijden. Plaatselijk 3 gevallen corona geralateerd overlijden.
En waar sprake is van besmetting en quarataine. Vooral zorg gerelateerd.
Dan heb jij het verdrietige nieuws gemist wat er in de diverse verpleeghuizen is gebeurd.
In Sommelsdijk,meer dan 10, in Rotterdam, alleen al 50! In Bergschenhoek verpleeghuis, bijna 60 zieken,aantal doden nog onbekend.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17526
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

eilander schreef:
huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:Nieuwste data. Daling ziekenhuisopnames blijft doorzetten . Als deze trend zich doorzet zal de druk toenemen om vanaf mei de maatregelen te versoepelen.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1203.pdf
Ik weet het niet. Om je heen hoor en zie je wat het CBS ook bevestigt: veel extra sterfgevallen door corona. Logischerwijs meer dan er in de rapportages van RIVM staan, omdat er veel ouderen thuis overlijden zonder dat echt is aangetoond dat het om corona gaat.
Zolang dat nog voortduurt, blijft hopelijk de urgentie van de maatregelen ook duidelijk.
Ik zeg ook niet dat ik voor versoepeling ben maar dat de druk gaat toenemen. Wel hoop en verwacht ik dat het basisonderwijs na de meivakantie van start gaat
Dat duurt nog een paar weken, dat begrijp ik wel. Maar in onze regio moet je dan echt wel een significante vermindering van het aantal sterfgevallen zien, vóórdat er draagvlak is om ook daadwerkelijk maatregelen te verminderen. Dat is ook wel te verwachten, denk ik. Maar toch... de schrik zit er hier echt wel in.
Zelf verwacht ik dat de oversterfte wel eens het dubbele kan worden van het griepseizoen 2017/2018. En dat was 9500.
De angst is er toch voornamelijk bij de ouderen en kwetsbaren. Dat is voor mij ook een onoplosbare zorg. Deze mensen zijn pas geholpen als er een veilig en goed werkend vaccin is.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3082
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: COVID-19

Bericht door Lilian1975 »

Mara schreef:
Lilian1975 schreef:
@eilander. Wat een verschil he? Hier plaatselijk toch ook zuid Holland maar geen drastisch hoge corona sterftecijfers. Als ik al kijk naar onze kerkelijke gemeente. Niets ook geen ander overlijden. Plaatselijk 3 gevallen corona geralateerd overlijden.
En waar sprake is van besmetting en quarataine. Vooral zorg gerelateerd.
Dan heb jij het verdrietige nieuws gemist wat er in de diverse verpleeghuizen is gebeurd.
In Sommelsdijk,meer dan 10, in Rotterdam, alleen al 50! In Bergschenhoek verpleeghuis, bijna 60 zieken,aantal doden nog onbekend.
Ik woon niet in die plaatsen. rotterdam. Ik ken die verpleeghuizen met dat verdrietige nieuws. Verschrikkelijk maar de huizen van humanitas daar mag wel eens onderzoek worden gedaan. Iedereen voelt aan dat daar dingen niet volgens protocol zijn gegaan. Misschien ook veel andere culturen met veel meer lijfelijk contact. Geen idee. In Sommelsdijk is het duidelijk wat en wanneer de bron was. Heel verdrietig. Maar het zijn niet de getallen in de verpleeg en verzorgingshuizen hier plaatselijk. Daar doelde ik op. En daarom ook had ik het over grote verschillen. Overigens voelt het een beetje gek getallen vergelijken. Er zit veel verdriet achter. En ja ik geloof dat het aantal corona besmettingen hoger is. Maar dat is ook met een bekende griepvirus. En gelukkig worden de meeste mensen niet zo ziek.
Gebruikersavatar
Jeremiah
Berichten: 1476
Lid geworden op: 25 mar 2016, 12:43

Re: COVID-19

Bericht door Jeremiah »

huisman schreef:
eilander schreef:
huisman schreef:Nieuwste data. Daling ziekenhuisopnames blijft doorzetten . Als deze trend zich doorzet zal de druk toenemen om vanaf mei de maatregelen te versoepelen.

https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 9_1203.pdf
Ik weet het niet. Om je heen hoor en zie je wat het CBS ook bevestigt: veel extra sterfgevallen door corona. Logischerwijs meer dan er in de rapportages van RIVM staan, omdat er veel ouderen thuis overlijden zonder dat echt is aangetoond dat het om corona gaat.
Zolang dat nog voortduurt, blijft hopelijk de urgentie van de maatregelen ook duidelijk.
Ik zeg ook niet dat ik voor versoepeling ben maar dat de druk gaat toenemen. Wel hoop en verwacht ik dat het basisonderwijs na de meivakantie van start gaat
Hopelijk is de daling van het aantal IC opnames dan zodanig dat dit kan, als dit niet rond de 750 is zal het OMT geen versoepeling adviseren verwacht ik.
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: COVID-19

Bericht door Mara »

Lilian1975 schreef:
Ik woon niet in die plaatsen. rotterdam. Ik ken die verpleeghuizen met dat verdrietige nieuws. Verschrikkelijk maar de huizen van humanitas daar mag wel eens onderzoek worden gedaan. Iedereen voelt aan dat daar dingen niet volgens protocol zijn gegaan. Misschien ook veel andere culturen met veel meer lijfelijk contact. Geen idee. In Sommelsdijk is het duidelijk wat en wanneer de bron was. Heel verdrietig. Maar het zijn niet de getallen in de verpleeg en verzorgingshuizen hier plaatselijk. Daar doelde ik op. En daarom ook had ik het over grote verschillen. Overigens voelt het een beetje gek getallen vergelijken. Er zit veel verdriet achter. En ja ik geloof dat het aantal corona besmettingen hoger is. Maar dat is ook met een bekende griepvirus. En gelukkig worden de meeste mensen niet zo ziek.
Toch maar iets verder kijken dan je eigen woonplaatsgrenzen.
Hardere stijging in Zuid-Holland
Volgens het CBS steeg het aantal overledenen vorige week in Noord-Brabant en Limburg - waar de meeste coronadoden vielen - minder hard dan daarvoor en juist harder in de provincie Zuid-Holland. "Hier is het aantal overledenen in week 14 bijna de helft hoger dan gemiddeld in de eerste tien weken", meldt het CBS.
rijnmond.nl
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

IC-afname van vandaag is 33. Dat is goed nieuws.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Ja dan wordt het tijd om de maatregelen te versoepelen, anders lopen we steeds achter de feiten aan.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: COVID-19

Bericht door Jantje »

DDD schreef:Ja dan wordt het tijd om de maatregelen te versoepelen, anders lopen we steeds achter de feiten aan.
Wat moet er versoepeld worden, volgens jou?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
DDD
Berichten: 28951
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: COVID-19

Bericht door DDD »

Dat is een gewetensvraag. Ik zou beginnen met de scholen. Ik denk niet dat het te verkopen is om te beginnen bij de kerkdiensten. Dan het werk, maar met de 1,5 meter afstand, als dit een maand goed gaat eventueel zelfs weer meer vrijheid. Het ligt er ook aan hoe de belastbaarheid van de zorg is.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23902
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Re: COVID-19

Bericht door refo »

Het zou wel eens kunnen dat kerken nog lang problemen kennen. Juist het langdurig bij elkaar zijn, zou de ernst van de besmetting verergeren, las ik. Dus grote bijeenkomsten in een relatief kleine ruimte zullen het langst verboden blijven, vermoed ik.
Misschien met mondkapjes. Maar dan moeten ze wel een andere kleur krijgen.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17526
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: COVID-19

Bericht door huisman »

DDD schreef:Dat is een gewetensvraag. Ik zou beginnen met de scholen. Ik denk niet dat het te verkopen is om te beginnen bij de kerkdiensten. Dan het werk, maar met de 1,5 meter afstand, als dit een maand goed gaat eventueel zelfs weer meer vrijheid. Het ligt er ook aan hoe de belastbaarheid van de zorg is.
Ik werk trouwens gewoon. Wel met extra hygiëne en 1,5 meter. Kerkdiensten met 1000+ bezoekers zullen nog maandenlang niet mogelijk zijn verwacht ik.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Mannetje
Berichten: 7855
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: COVID-19

Bericht door Mannetje »

refo schreef:Het zou wel eens kunnen dat kerken nog lang problemen kennen. Juist het langdurig bij elkaar zijn, zou de ernst van de besmetting verergeren, las ik. Dus grote bijeenkomsten in een relatief kleine ruimte zullen het langst verboden blijven, vermoed ik.
Misschien met mondkapjes. Maar dan moeten ze wel een andere kleur krijgen.
Zwart?
-
Plaats reactie