Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Dat geldt voor veel predikanten, ook evangelisten trouwens. Het is een tamelijk eenzame positie, waarbij je collega's slechts incidenteel ontmoet.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1492
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Delftenaar »

Daarom zou het goed zijn als er een jaarlijkse predikantconferenntie is. Dan kunnen de banden aangehaald worden en is er ruimte voor onderling gesprek c.q. discussie.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Delftenaar schreef: 07 sep 2023, 15:04 Daarom zou het goed zijn als er een jaarlijkse predikantconferenntie is. Dan kunnen de banden aangehaald worden en is er ruimte voor onderling gesprek c.q. discussie.
Die is er ook, ja.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Tiberius schreef: 05 sep 2023, 19:40
HHR schreef: 05 sep 2023, 19:32
Tiberius schreef: 05 sep 2023, 18:42
Job schreef: 05 sep 2023, 18:30 Geen interview met de jubilerende ds. Van Krimpen tot zover? Ik mag het wel. Het sluit naadloos aan bij wat ik eigenlijk elke jubilerende predikant wel hoor zeggen in zijn herdenkingsdienst: "Van mijn kant was het niets; het is mijn begeerte dat het om Hem gaat."
Helemaal eens. Alhoewel ik juist met ds. Van Krimpen goede persoonlijke herinneringen heb, zodat ik anderzijds een beetje op een interview met hem hoopte. Maar het past helemaal bij hem om dat te weigeren.

Eens.
Een authentieke prediker, waar je het bij het beluisteren van zijn preken soms van harte mee oneens kan zijn (komt mi door hoe hij 'gebakerd' is en het "vastzitten in zijn bubbel"), maar hij is wel puur. En kan op een Evangelische wijze heen wijzen naar Christus.
Begrijpelijk dat hij niet ingaat op verzoek voor een interview. Dominees zijn ook maar mensen die zo opstijgen.
Een man die wars is van allerlei flauwekul. Dat mag ik wel.
"Ds. Van Krimpen gaf aan af te zien van een interview in ons blad", aldus de Saambinder van vandaag.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef: 07 sep 2023, 20:22
Tiberius schreef: 05 sep 2023, 19:40
HHR schreef: 05 sep 2023, 19:32
Tiberius schreef: 05 sep 2023, 18:42
Helemaal eens. Alhoewel ik juist met ds. Van Krimpen goede persoonlijke herinneringen heb, zodat ik anderzijds een beetje op een interview met hem hoopte. Maar het past helemaal bij hem om dat te weigeren.

Eens.
Een authentieke prediker, waar je het bij het beluisteren van zijn preken soms van harte mee oneens kan zijn (komt mi door hoe hij 'gebakerd' is en het "vastzitten in zijn bubbel"), maar hij is wel puur. En kan op een Evangelische wijze heen wijzen naar Christus.
Begrijpelijk dat hij niet ingaat op verzoek voor een interview. Dominees zijn ook maar mensen die zo opstijgen.
Een man die wars is van allerlei flauwekul. Dat mag ik wel.
"Ds. Van Krimpen gaf aan af te zien van een interview in ons blad", aldus de Saambinder van vandaag.
+1
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

GerefGemeente-lid schreef: 07 sep 2023, 20:22
Tiberius schreef: 05 sep 2023, 19:40
HHR schreef: 05 sep 2023, 19:32
Tiberius schreef: 05 sep 2023, 18:42
Helemaal eens. Alhoewel ik juist met ds. Van Krimpen goede persoonlijke herinneringen heb, zodat ik anderzijds een beetje op een interview met hem hoopte. Maar het past helemaal bij hem om dat te weigeren.

Eens.
Een authentieke prediker, waar je het bij het beluisteren van zijn preken soms van harte mee oneens kan zijn (komt mi door hoe hij 'gebakerd' is en het "vastzitten in zijn bubbel"), maar hij is wel puur. En kan op een Evangelische wijze heen wijzen naar Christus.
Begrijpelijk dat hij niet ingaat op verzoek voor een interview. Dominees zijn ook maar mensen die zo opstijgen.
Een man die wars is van allerlei flauwekul. Dat mag ik wel.
"Ds. Van Krimpen gaf aan af te zien van een interview in ons blad", aldus de Saambinder van vandaag.
Mooi hoor! 'k Zou me als ds. Schot zijnde er misschien wat opgelaten bij voelen, affijn, diens keuze mag er ook zijn.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 07 sep 2023, 08:22 Ik heb juist wel eens begrepen dat de gemiddelde GG dominee vrij weinig echte vriendschappelijke contacten heeft met andere predikanten. Komt ook door de drukte van de job. Er zijn wel vriendengroepjes, en toevallig zit een daarvan grotendeels in het curatorium.
Ja, en bij dat laatste leg ik toch de vinger. Is het dan elkaar als vrienden onderling deze toch behoorlijk aanzienlijke taak binnen het kerkverband gunnen? Dan komen predikanten die in een meer geïsoleerde positie zitten (en dat niet eens op grond van hun prediking) nooit aan de beurt.

Weten insiders eigenlijk of het "gewild" is bij predikanten om voorgedragen te worden voor het curatorium? Een heel enkele keer krijg ik bij toespraken bij intredes nl. weleens het gevoel van een open sollicitatie, met name wanneer kandidaten intrede doen en de kerkelijk leiders ruim vertegenwoordigd zijn. Is een gevoel, dat geef ik gelijk toe.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Zoals ds. van Krimpen doet heeft mijn waardering. Ik vraag me altijd af bij een interview (bijv. ds. Schot) wiens eer men op het oog heeft. Een krant of weekblad moet natuurlijk niet vragen en een predikant al helemaal niet.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Job schreef: 07 sep 2023, 21:37 Mooi hoor! 'k Zou me als ds. Schot zijnde er misschien wat opgelaten bij voelen, affijn, diens keuze mag er ook zijn.
Dat is de kwaal van onze gezindte: kijken hoe een ander doet. Beide predikanten hebben daar dus blijkbaar geen last van, wat een zegen is. Beide zijn authentiek; in het geven van een interview en het afzien daarvan. Het is allebei helemaal goed.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Erskinees schreef: 07 sep 2023, 08:22 Ik heb juist wel eens begrepen dat de gemiddelde GG dominee vrij weinig echte vriendschappelijke contacten heeft met andere predikanten. Komt ook door de drukte van de job. Er zijn wel vriendengroepjes, en toevallig zit een daarvan grotendeels in het curatorium.
Die indruk heb ik totaal niet. Zomers zitten ze hier in de buurt allemaal op een kluitje bij elkaar.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 07 sep 2023, 21:54
Job schreef: 07 sep 2023, 21:37 Mooi hoor! 'k Zou me als ds. Schot zijnde er misschien wat opgelaten bij voelen, affijn, diens keuze mag er ook zijn.
Dat is de kwaal van onze gezindte: kijken hoe een ander doet. Beide predikanten hebben daar dus blijkbaar geen last van, wat een zegen is. Beide zijn authentiek; in het geven van een interview en het afzien daarvan. Het is allebei helemaal goed.
Precies!
CvdW
Berichten: 2992
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Daar ben ik het dus niet mee eens. Waarom moet er een uitgebreid interview komen van een predikant? Ik begrijp wel dat een krant de pagina's vol wil krijgen, maar er zijn nuttiger zaken te vermelden.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Vind ik niet. Ik vind dat heel interessant, als je maar de juiste vragen stelt. Ik zou het wel leuk vinden als er een serie Zomergasten zou komen met predikanten.

Mijn probleem is vaak dat de vragen zo obligaat of zelfs dom zijn. Daar heb ik dan weer wat minder mee.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 07 sep 2023, 21:59 Daar ben ik het dus niet mee eens. Waarom moet er een uitgebreid interview komen van een predikant? Ik begrijp wel dat een krant de pagina's vol wil krijgen, maar er zijn nuttiger zaken te vermelden.
Vraag en aanbod. In de krant staan staan artikel die minder goed gelezen worden.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

MGG schreef: 07 sep 2023, 22:02
CvdW schreef: 07 sep 2023, 21:59 Daar ben ik het dus niet mee eens. Waarom moet er een uitgebreid interview komen van een predikant? Ik begrijp wel dat een krant de pagina's vol wil krijgen, maar er zijn nuttiger zaken te vermelden.
Vraag en aanbod. In de krant staan staan artikel die minder goed gelezen worden.
De interviews met deze predikanten staan meestal in de top-5 meest gewaardeerde en/of -gelezen artikelen op de website van het RD. Het geeft te denken. Want echt nuttige inhoud kom ik er zelden in tegen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Plaats reactie