Maatregelen kerk ivm coronavirus

parsifal

Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door parsifal »

Habitat schreef:Mijn voorstel is als volgt (voor als er straks weer wat meer mensen naar de kerk kunnen):
Kinderen krijgen voorrang om straks als eerste weer fysiek bij de diensten te zijn. Zij zijn het minst vatbaar voor het virus en zij vinden de online diensten volgen het lastigst. (Natuurlijk moet er wel 1 ouder per gezin bij zijn ter begeleiding anders wordt het te onrustig.) Verder de dienst gewoon hetzelfde en de andere gemeenteleden kunnen online meeluisteren. Wat vinden jullie er van?
Hier moet je de anderhalve meter regel wat creatiever nemen denk ik. Het lijkt me een stuk gezonder om gezinnen gewoon bij elkaar te laten zitten zoals men gewend is (die blijven thuis ook niet op anderhalve meter van elkaar). En dan 2 of 3 meter afstand tussen gezinnen.
Verder, misschien 3 of 4 diensten per zondag in sommige kerken (maar alle keren dezelfde preek).
Inderdaad is het misschien een idee om eerst de boel aan te kijken en mensen uit risicogroepen nog aan te raden thuis mee te kijken en luisteren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef:
Habitat schreef:Mijn voorstel is als volgt (voor als er straks weer wat meer mensen naar de kerk kunnen):
Kinderen krijgen voorrang om straks als eerste weer fysiek bij de diensten te zijn. Zij zijn het minst vatbaar voor het virus en zij vinden de online diensten volgen het lastigst. (Natuurlijk moet er wel 1 ouder per gezin bij zijn ter begeleiding anders wordt het te onrustig.) Verder de dienst gewoon hetzelfde en de andere gemeenteleden kunnen online meeluisteren. Wat vinden jullie er van?
Hier moet je de anderhalve meter regel wat creatiever nemen denk ik. Het lijkt me een stuk gezonder om gezinnen gewoon bij elkaar te laten zitten zoals men gewend is (die blijven thuis ook niet op anderhalve meter van elkaar). En dan 2 of 3 meter afstand tussen gezinnen.
Verder, misschien 3 of 4 diensten per zondag in sommige kerken (maar alle keren dezelfde preek).
Inderdaad is het misschien een idee om eerst de boel aan te kijken en mensen uit risicogroepen nog aan te raden thuis mee te kijken en luisteren.
Ik weet niet of een predikant in staat is om drie of vier keer per zondag te preken. Lijkt me een flinke belasting.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
Ik weet niet of een predikant in staat is om drie of vier keer per zondag te preken. Lijkt me een flinke belasting.
In de Ger Gem doen ze dit wel.
Mara

Bericht door Mara »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef: Ik weet niet of een predikant in staat is om drie of vier keer per zondag te preken. Lijkt me een flinke belasting.
Je ziet vaak wel dat er een zeker concentratieverlies optreedt, bij een 3e dienst kan dat al.
Versprekingen, opgeven verkeerde Psalm en zo.
Geheel menselijk als je 4 x van A naar B en v.v. rijdt.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef: Ik weet niet of een predikant in staat is om drie of vier keer per zondag te preken. Lijkt me een flinke belasting.
Je ziet vaak wel dat er een zeker concentratieverlies optreedt, bij een 3e dienst kan dat al.
Versprekingen, opgeven verkeerde Psalm en zo.
Geheel menselijk als je 4 x van A naar B en v.v. rijdt.
Het gaat wel om 3 tot 4 keer dezelfde preek. Het is voor veel predikanten ook een preek minder om te schrijven door de week. Maar het is inderdaad zwaar.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
claus

Bericht door claus »

Gisteren kondigde premier Rutte enkele versoepelingen aan ten aanzien van o.a. het aantal personen bij trouwdiensten en bij rouwdiensten in de kerken.
Dat mag vanaf een bepaalde datum weer 100 personen zijn. Dat ging m.i. in per D.V. 1 juli aanstaande.
Ik meen dat er ook enige verruiming zat bij het recht van vergaderen, maar kan me niet direct herinneren wat dat precies inhield. Wie helpt me even? Was dat niet per 1 juli??

Want...als dat verruimd wordt, kunnen kerkenraden en later ook curatoria weer vergaderen...
Valcke

Bericht door Valcke »

claus schreef:Gisteren kondigde premier Rutte enkele versoepelingen aan ten aanzien van o.a. het aantal personen bij trouwdiensten en bij rouwdiensten in de kerken.
Dat mag vanaf een bepaalde datum weer 100 personen zijn. Dat ging m.i. in per D.V. 1 juli aanstaande.
Ik meen dat er ook enige verruiming zat bij het recht van vergaderen, maar kan me niet direct herinneren wat dat precies inhield. Wie helpt me even? Was dat niet per 1 juli??

Want...als dat verruimd wordt, kunnen kerkenraden en later ook curatoria weer vergaderen...
Samenkomsten voor continuering van dagelijkse werkzaamheden van ‘instellingen, bedrijven en andere organisaties’ zijn nu al mogelijk mits 1,5 meter afstand wordt gehouden. Tot max 100 personen (zie tekst noodverordeningen dd 29 april jl.) Wanneer directies van bedrijven hier onder vallen, geldt dit mi ook voor kerkenraden.

Dit staat ook op Rijksoverheid.nl: ‘Samenkomsten die noodzakelijk zijn voor de voortgang van de dagelijkse werkzaamheden van instellingen, bedrijven en andere organisaties mogen doorgaan met maximaal 100 personen, en als er 1,5 meter afstand tot elkaar kan worden gehouden.’ (NB dit is dus de huidige regel!)
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Ambtenaar schreef:
parsifal schreef:
In de Ger. Gem. is drie keer heel normaal.
Ik pleit voor drie diensten per zondag. In Zeeland is dat ook heel normaal. De dominee kan dan 's ochtends en 's avonds in de eigen gemeente voorgaan en 's middags in een buurgemeente. Vacante gemeenten (zoals de gemeente in mijn woonplaats) kunnen ook gewoon drie diensten houden. Al moeten de ouderlingen dan vaker preken lezen. Als je zo 300 leden van de gemeente per zondag één maal naar de kerk kunt laten gaan, is dat toch al een hele vooruitgang.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
merel

Bericht door merel »

Ben ik nu de enige die per 1 juli nog echt niet met 100 personen in een kerkgebouw gaat zitten ?
windorgel

Re: RE: Re: Maatregelen kerk ivm coronavirus

Bericht door windorgel »

merel schreef:Ben ik nu de enige die per 1 juli nog echt niet met 100 personen in een kerkgebouw gaat zitten ?
Nee, hoe graag ik ook weer zou willen, ik zou het in ieder geval nu nog niet durven. En per 1 juli denk ik ook niet, in een klein, slecht geventileerd kerkgebouw...
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Jantje schreef:In de Ger. Gem. is drie keer heel normaal.
Ik pleit voor drie diensten per zondag. In Zeeland is dat ook heel normaal. De dominee kan dan 's ochtends en 's avonds in de eigen gemeente voorgaan en 's middags in een buurgemeente. Vacante gemeenten (zoals de gemeente in mijn woonplaats) kunnen ook gewoon drie diensten houden. Al moeten de ouderlingen dan vaker preken lezen. Als je zo 300 leden van de gemeente per zondag één maal naar de kerk kunt laten gaan, is dat toch al een hele vooruitgang.
Ik mag hopen dat overal gewoon twee diensten gehandhaafd blijven en via video uitgezonden blijft worden voor de groep die niet ingeroosterd wordt. Waarom zou er nu opeens een extra leesdienst belegd moeten worden als het gepredikte woord ook uitgezonden kan worden op de normale tijden?
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:Ben ik nu de enige die per 1 juli nog echt niet met 100 personen in een kerkgebouw gaat zitten ?
nee ik ook niet denk ik, met allemaal zingende ? mensen
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Geytenbeekje schreef:
nee ik ook niet denk ik, met allemaal zingende ? mensen
Ik zal met grote vreugde gaan als ik weer mag.

Toegegeven, wij hebben een heel groot kerkgebouw waar 100 mensen prima in passen in een anderhalvemetersamenleving.
- Niet meer zo actief -
Terri

Bericht door Terri »

Laten we maar eerst de aankomende weken afwachten, want alle versoepeling is onder voorbehoud.
Mara

Bericht door Mara »

Nee hoor, ik ook niet, zelfs met minder dan 100 niet.
Ik vind de versoepeling wel erg snel gaan opeens. Teveel tegelijk.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie