DDD schreef:Via Wikipedia.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Eenkoorn
Voor zover ik weet wordt er bij de veredeling weer wat meer aandacht besteed aan resistentie, maar is de opbrengst toch nog steeds leidend. Maar goed. Ik beweer niet dat ik hier veel verstand van heb. Maar het zou prettig zijn als de toon een beetje respectvol bleef.
Voor zover ik weet wordt er bij de veredeling weer wat meer aandacht besteed aan resistentie, maar is de opbrengst toch nog steeds leidend. Maar goed. Ik beweer niet dat ik hier veel verstand van heb. Maar het zou prettig zijn als de toon een beetje respectvol bleef.
Inhoudelijk heeft het geen zin te reageren. De onkunde is dermate groot dat het geen zin heeft en de wil om e.e.a. te begrijpen is niet aanwezig.
Wat mij echter - en dat is ook de reden dat ik ageer tegen de beweringen van o.a. Emigrant - uitermate stoort is het afwijzen als zijnde giftig en slecht van de door onze goede God gegeven kennis omtrent veredeling, modificatie, gewasbescherming en bemesting.
De grote emigratiegolven vanuit Europa in de 17e, 18e en 19e eeuw (Ierland, Denemarken etc) werden niet in de laatste plaats ingegeven door bittere armoede en gebrek aan voedsel op het platteland die de bevolking gewoon niet kon voeden. Het mislukken van oogsten gebeurde met grote regelmaat met honger en veel (kinder) sterfte als gevolg. Oogsten mislukten omdat men gewoon niet wist welke soorten en rassen op welke gronden wel of niet gedijden. Ook waren de gronden uitgeput wegens het ontbreken van kunstmest terwijl de gronden overbelast werden om de monden te voeden. Van gewasbescherming wist men niets. Van veredeling nog minder. Dergelijke hongersnoden komen - menselijkerwijs - niet meer voor door onze kennis van gewasbescherming, bemesting (o.a.kunstmest), veredeling en modificatie. De voedselzekerheid is - naar menselijke maatstaven - gewaarborgd. Het voeden van de groeiende wereldbevolking is mogelijk door deze technieken. Hongersnoden komen eigenlijk enkel nog voor in de wereld door oorlogen. Als er oogsten mislukken door natuurlijke oorzaken (door droogte b.v.) is er elders afdoende over om de mensen te voeden. En natuurlijk zijn er fouten gemaakt (o.a. m.b.t. gewasbescherming in de jaren 70 en 80 o.a., met de aandacht voor het milieu vanaf de jaren '80/'90 is hierin veel verandering gekomen)
Als ik dergelijke opmerkingen lees over huiver ik en bid dat onze God niet zegt: "Oke, als jullie zo graag willen, hier hebben jullie de oude "oer" rassen terug en de oude gronden en de opgedane kennis omtrent landbouw neem Ik weg".
En ja, ik weet wel een beetje waarover ik het heb al is het 20 jaar geleden dat ik als teeltkundig onderzoeker van school kwam.