Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat veel predikanten er persoonlijke opvattingen op na houden en deze poneren als de waarheid. Dat absolutisme wijs ik af.J.C. Philpot schreef: Ik houd me liever aan het voorbeeld van de apostelen. Ik lees nergens dat ze de toehoorders "adviseren" of "ter overweging meegeven", maar dat ze krachtig appelleren. En dat ook aan de predikanten of evanglisten die door hen opgeleid werden meegeven: 1 Timotheüs 4:11 Beveel deze dingen, en leer ze.
En predikant staat trouwens ook op de kansel namens God. En God "adviseerd" ons ook niet slechts om Hem te gehoorzamen. Hij eist gehoorzaamheid van Zijn volk.
Ik heb zelf verstand gekregen om de Bijbel te interpreteren en lessen, waarden en normen daaruit toe te passen in mijn leven. Een preek kan helpen duidelijkheid te verschaffen, maar is niet het einde van het verhaal of einde van de discussie.
Overigens is het vrij lastig om door de bomen het bos te zien, met al die persoonlijk gelegde accenten en bereden stokpaardjes van predikanten.
En God gehoorzaam zijn is niet hetzelfde als doen wat een predikant je voorhoudt.
Dat in afgescheiden kerken predikanten pauselijke onfeilbaarheid wordt toegedicht door velen, wil niet zeggen dat dit juist is.