parsifal schreef: ↑Gisteren, 09:21
Ik zei dat Kamerleden goed kwantitatief en juridisch (en macro-economisch) inzicht nodig hebben.
Wat is goed? Ze hebben ondersteuning die hen kan helpen.
Niet dat iedereen met die kwaliteiten een goed Kamerlid zou zijn (of dat iedereen met een academische opleiding deze inzichten zou hebben). Ik geloof dat ik zelf best goed ben in cijfers interpreteren en dat ik met wat inlezen ook genoeg economisch inzicht kan krijgen, maar ik zou een beroerd Kamerlid of bestuurder zijn.
Dat denk ik ook. Jij zit 100% op de lijn 'gelijk hebben'. Het altijd gaat om interpretatie en toekennen van betekenis. Politiek is geen intellectuele verhandeling.
Ik denk dat mensen die besloten hebben om MBO te doen en geen andere opleiding vaak (en niet altijd) deze kwaliteiten minder ontwikkeld hebben. Maar ze kunnen wel weer een muurtje in mijn huis zetten.
Jan Schaefer was dan maar banketbakker, maar toch redelijk succesvol politicus.
En ja Omtzigt heeft ook fouten gemaakt doordat hij gevolgen van beleid niet overzag. Dat kan gebeuren.
Je kunt dus het slimste jongetje van de klas zijn, en toch fouten maken.
Vervolgens zette hij zich in voor slachtoffers. Hij ging ook de diepte in met verandering van pensioenstelsel (of je het met hem eens bent of niet). Dat hebben we ook nodig.
Zeker dat ontken ik niet, maar jij wilt enkel de slimste jongetjes en meisjes van de klas. Ik houd ook van personen in de politiek zoals Jan Schaefer en Jan Marijnissen. Zij zijn echt herkenbaar voor hun achterban. En nog goed ook.