De SGP - een open partij

Ambtenaar

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: Gisteren, 07:45
Ik ken mensen met allerlei opleidingsniveaus en er zijn inderdaad mensen die een rechtenstudie afronden met doorzettingsvermogen, meedenkende ouders enzovoort, die een mbo-niveau hebben, maar gemiddeld genomen zijn de analytische vaardigheden van mbo-ers wel anders.
Jullie reduceren politiek tot iets intellectueels. Politiek gaat vooral om mensen, zeker in coalitieland Nederland. De belangrijkste competitie is in mijn ogen juist om goed met mensen te kunnen omgaan.

Kijk naar Omtzigt. Een heel intelligente man, maar voor de politiek niet zo geschikt.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 08:21
Ik ken mensen met allerlei opleidingsniveaus en er zijn inderdaad mensen die een rechtenstudie afronden met doorzettingsvermogen, meedenkende ouders enzovoort, die een mbo-niveau hebben, maar gemiddeld genomen zijn de analytische vaardigheden van mbo-ers wel anders.
Jullie reduceren politiek tot iets intellectueels. Politiek gaat vooral om mensen, zeker in coalitieland Nederland. De belangrijkste competitie is in mijn ogen juist om goed met mensen te kunnen omgaan.

Kijk naar Omtzigt. Een heel intelligente man, maar voor de politiek niet zo geschikt.
Ik denk dat je hier een goed punt hebt. Daarbij goed en begrijpelijk communiceren is ook een must in de politiek. Dat zie je gewoon vaak fout gaan en dan over de hoofden van mensen heen praten. Toch is een bepaalde level wel van belang om te kunnen besturen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
parsifal

Bericht door parsifal »

Belangrijk is ook dat mensen "voor positie A heb je kwaliteit B nodig" niet verwarren met "iedereen met kwaliteit B is geschikt voor positie A".

Kamerleden moeten gewoon goed zijn in op waarde schatten van argumenten, redelijk snel cijfers kunnen interpreteren en weten welke juridische haken en ogen er aan een voorstel kunnen zitten, zodat alles zorgvuldig gaat. Grinwis is bijvoorbeeld iemand die daar heel goed in is, en vdStaaij was dat ook.

En ik denk ook dat een kamer zijn Omtzigten nodig heeft. Iemand die kan vastbijten in een dossier en beschikt over een functionerend geweten.

En ja ik vind het ook goed als er mensen als
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Gisteren, 08:39 Toch is een bepaalde level wel van belang om te kunnen besturen.
Een volksvertegenwoordiger is geen bestuurder.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 08:45
pierre27 schreef: Gisteren, 08:39 Toch is een bepaalde level wel van belang om te kunnen besturen.
Zeker wel, door de mede-wetgevende macht die 1e en 2e kamer hebben is hun besturende rol van belang. Ernaast vormen met name de 2e kamerleden de groep waaruit leden van het kabinet komen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Henk J

Bericht door Henk J »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 08:21 Jullie reduceren politiek tot iets intellectueels. Politiek gaat vooral om mensen, zeker in coalitieland Nederland. De belangrijkste competitie is in mijn ogen juist om goed met mensen te kunnen omgaan.

Omtzigt was zeer geschikt als kamerlid, alleen niet geschikt als politiek leider.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Gisteren, 08:40 Kamerleden moeten gewoon goed zijn in op waarde schatten van argumenten, redelijk snel cijfers kunnen interpreteren en weten welke juridische haken en ogen er aan een voorstel kunnen zitten, zodat alles zorgvuldig gaat.
Een academische opleiding zorgt daar niet voor.
En ik denk ook dat een kamer zijn Omtzigten nodig heeft. Iemand die kan vastbijten in een dossier en beschikt over een functionerend geweten.
Ook hiervoor is een academische opleiding niet een vereiste laat staan garantie. En Omtzigt was naar aanleiding van de Bulgaren fraude juist een van degenen die riepen op strengere controle op toeslagen, wat uiteindelijk leidde tot de Toeslagenaffaire.

Ook hebben deze gestudeerde mensen niet weten te voorkomen dat het land op slot zit door stikstof, etc., etc. Juist mensen met een meer praktische blik zijn nodig, omdat nu alles onnodig complex is.
Een kamerlid is volksvertegenwoordiger. Dat betekent dat de kiezers zich gerepresenteerd weten.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 13 aug 2025, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

pierre27 schreef: Gisteren, 08:49
Zeker wel, door de mede-wetgevende macht die 1e en 2e kamer hebben is hun besturende rol van belang. Ernaast vormen met name de 2e kamerleden de groep waaruit leden van het kabinet komen.
Een kamerlid is geen bestuurder. Enkel zij die de uitvoerende macht vertegenwoordigen zijn bestuurders.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Henk J schreef: Gisteren, 08:57 Omtzigt was zeer geschikt als kamerlid, alleen niet geschikt als politiek leider.
Politiek gaat niet zozeer om gelijk hebben, maar om gelijk krijgen. En Omtzigt was slecht in gelijk krijgen, omdat hij niet goed genoeg met mensen kan omgaan.
merel

Bericht door merel »

Als kamerlid waar hij een controlerende functie had, was hij heel geschikt.

Ik ben het met Parsifal eens dat een MBO-er over het algemeen niet geschikt is als kamerlid. Voor de toezichthoudende en controlerende taken van de kamer zijn kwaliteiten nodig die de gemiddelde MBO-er niet bezit. Dat is niet denigrerend bedoeld, want MBO-ers hebben weer kwaliteiten die WO-ers niet hebben.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Gezien de hoeveelheid, deskundige, ondersteuning die politieke partijen hebben, ben ik het in deze behoorlijk met Ambtenaar eens.
Rido91

Bericht door Rido91 »

Maanenschijn schreef: 12 aug 2025, 21:03
Rido91 schreef:Dat sommigen zeggen dat Lilian Janse niet geschikt zou zijn vind ik een zeer discutabel standpunt. Kijkend naar de situatie in Vlissingen: in 2010 is de partij (die toen vertegenwoordigd was in de Rechts Protestantse Christelijke Unie) na de verkiezingen verdwenen uit de gemeenteraad. In 2014 is de SGP onder Janse met 1 zetel in de raad gekomen, in 2018 en 2022 met 2 zetels. Als zij dus echt zo ongeschikt zou zijn en zo'n 'domme MBO-er' zou zijn als sommige zeggen zou de SGP Vlissingen op z'n minst in 2018 van de kaart zijn geveegd door de kiezer. In plaats daarvan is het zetelaantal verdubbeld.

Als zij alleen niet geschikt wordt bevonden vanwege het feit dat ze er niet zo SGP uitziet en een spijkerbroek draagt en een MBO opleiding heeft is dat wel erg plat. Bij menig lijst zie je doorgaans dat hoe verder men naar onderen gaat op de lijst des te minder ervaren mensen er staan. Een op zn minst onverkiesbare plek voor haar zou dus niet meer dan redelijk zijn lijkt mij. Ervaring genoeg!
Het zijn van raadslid heeft andere vaardigheden en kennis nodig dan het zijn van kamerlid. Daar is een behoorlijke dosis technische -, juridische - , en staatsrechtelijke kennis voor nodig. Dan is een HBO of Universitair denkniveau wel een vereiste.

Als je nu een vrouw op een lage plaats zet, met daarbij de verwachting dat door voorkeurstemmen deze in de Kamer komt, vind ik het niet meer dan logisch dat die vrouw over het genoemde denkniveau beschikt en tijd en gezin heeft om zich (bijna) dag en nacht in te zetten in Den Haag.

Hoe dat bij mvr. Janse zit weet ik niet, maar wat ik tot dusverre gezien heb is een uitstekende lokale volksvertegenwoordiger, maar niet direct een uitstekend kamerlid.

Er is dus eerst in de partij welwillendheid voor een vrouw op de kieslijst nodig en dan pas capabele kandidaten (die komen dan vanzelf). En niet, zoals nu, andersom.

Als een hoog opleidingsniveau echt essentieel zou zijn, zou dat wel in de Grondwet of Kieswet zijn vastgelegd. Dat is niet het geval. De Tweede Kamer zou juist een afspiegeling van de samenleving moeten zijn. Ik vind daarom dat ook mensen met een mbo-achtergrond daar een plek moeten kunnen krijgen. Mensen met een opleiding die lager is dan HBO voelen zich op die manier ook meer vertegenwoordigd.

In de praktijk wordt de selectie vaak gemaakt op basis van bewezen prestaties, bijvoorbeeld in de gemeenteraad of Provinciale Staten. Deze mevrouw heeft lokaal goed gepresteerd en kan ook met de media omgaan, wat landelijk ook van groot belang is. Ik zie daarom niet waarom zij geen geschikte kandidate zou zijn.

Met de laatste alinea ben ik het op zich eens, dat zou in elk geval wel het ideale plaatje zijn. Het gaat alleen wel wat verder dan 'welwillendheid' van de SGP na de uitspraak van het Hof. De partij die ooit als 'rechtstatelijk geweten' werd gezien lapt zelf een uitspraak van de rechter aan haar laars die haar niet welgevallig is. Dat is opmerkelijk.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef: Gisteren, 08:58
parsifal schreef: Gisteren, 08:40 Kamerleden moeten gewoon goed zijn in op waarde schatten van argumenten, redelijk snel cijfers kunnen interpreteren en weten welke juridische haken en ogen er aan een voorstel kunnen zitten, zodat alles zorgvuldig gaat.
Een academische opleiding zorgt daar niet voor.
Ook hiervoor is een academische opleiding niet een vereiste laat staan garantie. En Omtzigt was naar aanleiding van de Bulgaren fraude juist een van degenen die riepen op strengere controle op toeslagen, wat uiteindelijk leidde tot de Toeslagenaffaire.

Ook hebben deze gestudeerde mensen niet weten te voorkomen dat het land op slot zit door stikstof, etc., etc. Juist mensen met een meer praktische blik zijn nodig, omdat nu alles onnodig complex is.
Een kamerlid is volksvertegenwoordiger. Dat betekent dat de kiezers zich gerepresenteerd weten.
Ik zei dat Kamerleden goed kwantitatief en juridisch (en macro-economisch) inzicht nodig hebben. Niet dat iedereen met die kwaliteiten een goed Kamerlid zou zijn (of dat iedereen met een academische opleiding deze inzichten zou hebben). Ik geloof dat ik zelf best goed ben in cijfers interpreteren en dat ik met wat inlezen ook genoeg economisch inzicht kan krijgen, maar ik zou een beroerd Kamerlid of bestuurder zijn.

Ik denk dat mensen die besloten hebben om MBO te doen en geen andere opleiding vaak (en niet altijd) deze kwaliteiten minder ontwikkeld hebben. Maar ze kunnen wel weer een muurtje in mijn huis zetten.

En ja Omtzigt heeft ook fouten gemaakt doordat hij gevolgen van beleid niet overzag. Dat kan gebeuren. Vervolgens zette hij zich in voor slachtoffers. Hij ging ook de diepte in met verandering van pensioenstelsel (of je het met hem eens bent of niet). Dat hebben we ook nodig.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef: Gisteren, 09:17
Gezien de hoeveelheid, deskundige, ondersteuning die politieke partijen hebben, ben ik het in deze behoorlijk met Ambtenaar eens.
Maar juist iemand als Grinwis weet dingen ook te regelen als er even onderhandeld moet worden voor aanpassingen in begroting en als dit snel moet. Dat vereist dat je niet helemaal op ondersteunend personeel kunt vertrouwen. Ook in debat is dit inzicht nuttig. Zeker bij grotere partijen zie ik ook graag de middenstander en boer in de Kamer, maar pas als juridisch/kwantitatief en macro-economisch de kwaliteiten al aanwezig zijn bij de Kamerleden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

parsifal schreef: Gisteren, 09:21 Ik zei dat Kamerleden goed kwantitatief en juridisch (en macro-economisch) inzicht nodig hebben.
Wat is goed? Ze hebben ondersteuning die hen kan helpen.
Niet dat iedereen met die kwaliteiten een goed Kamerlid zou zijn (of dat iedereen met een academische opleiding deze inzichten zou hebben). Ik geloof dat ik zelf best goed ben in cijfers interpreteren en dat ik met wat inlezen ook genoeg economisch inzicht kan krijgen, maar ik zou een beroerd Kamerlid of bestuurder zijn.
Dat denk ik ook. Jij zit 100% op de lijn 'gelijk hebben'. Het altijd gaat om interpretatie en toekennen van betekenis. Politiek is geen intellectuele verhandeling.
Ik denk dat mensen die besloten hebben om MBO te doen en geen andere opleiding vaak (en niet altijd) deze kwaliteiten minder ontwikkeld hebben. Maar ze kunnen wel weer een muurtje in mijn huis zetten.
Jan Schaefer was dan maar banketbakker, maar toch redelijk succesvol politicus.
En ja Omtzigt heeft ook fouten gemaakt doordat hij gevolgen van beleid niet overzag. Dat kan gebeuren.
Je kunt dus het slimste jongetje van de klas zijn, en toch fouten maken.
Vervolgens zette hij zich in voor slachtoffers. Hij ging ook de diepte in met verandering van pensioenstelsel (of je het met hem eens bent of niet). Dat hebben we ook nodig.
Zeker dat ontken ik niet, maar jij wilt enkel de slimste jongetjes en meisjes van de klas. Ik houd ook van personen in de politiek zoals Jan Schaefer en Jan Marijnissen. Zij zijn echt herkenbaar voor hun achterban. En nog goed ook.
Laatst gewijzigd door Ambtenaar op 13 aug 2025, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie