Gereformeerde Gemeenten

GGotK

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGotK »

claus schreef: 08 jul 2023, 17:00 Wie weet van kand. J.M. Evers en kand. J.J. Hoogerbrug, die gisteren geslaagd zijn voor hun classikaal examen, de data van bevestiging en intrede al?
6 september Bevestiging (door ds. G. Clements) en intrede van kand. A.E. Brijder, te Meliskerke.
20 september Bevestiging (door ds. J.M.D. de Heer) en intrede van kand. J.J. Hoogerbrug, te Krimpen aan den IJssel.
27 september Bevestiging (door ds. B. Labee) en intrede van kand. J.M. Evers, te Vlaardingen.
Tom

Bericht door Tom »

KB_ schreef: 06 jul 2023, 12:50 om roddels tegen te gaan plaats ik hier de openbare deelbare communicatie vanuit Classis East
It is with heavy hearts and deep sorrow that the Classis East announces the sad decision taken at its meeting on June 28th 2023.

The previous classes meeting in April had to deal with a serious matter and therefore an investigation committee was appointed. After considering the report and recommendations by this the committee, after speaking with brother Vogelaar about this report and the new findings, and after hearing the advice of the deputies from the classes far West and Midwest (according to article 49 of our church order) the vote was taken by the classis. The report and recommendations the advice of deputies and the vote of the classes were all unanimous. The outcome was to depose brother C. Vogelaar from the holy office of minister of Gods Word on account of transgressing the 7th and the 9th commandment. This deposition is effective immediately. May the Lord and mercy remember brother Vogelaar in his old age together with his wife and all others deeply affected by this. May the Lord also remember in mercy the consistory and congregation of Clifton in this most difficult time as well as the entire denomination.

"If thou, Lord, shouldest mark iniquities, O Lord, who shall stand? But there is forgiveness with thee, that thou mayest be feared." Psalm 130:3-4
Enige dat ik wel opmerkelijk vind is dat het in april al besproken is maar hij vanaf april tot afgelopen week nog gewoon alle ambtelijk arbeid mocht verrichten. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met nieuwe bevindingen en ontdekkingen
Is deze voormalig dominee nu gewoon gemeentelid of is hij uit de NRC gestapt en voor zichzelf begonnen met een clubje? Je ziet dat dit laatste wel eens gebeurt namelijk, ben wel benieuwd.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Tom schreef: 12 jul 2023, 13:34
KB_ schreef: 06 jul 2023, 12:50 om roddels tegen te gaan plaats ik hier de openbare deelbare communicatie vanuit Classis East
It is with heavy hearts and deep sorrow that the Classis East announces the sad decision taken at its meeting on June 28th 2023.

The previous classes meeting in April had to deal with a serious matter and therefore an investigation committee was appointed. After considering the report and recommendations by this the committee, after speaking with brother Vogelaar about this report and the new findings, and after hearing the advice of the deputies from the classes far West and Midwest (according to article 49 of our church order) the vote was taken by the classis. The report and recommendations the advice of deputies and the vote of the classes were all unanimous. The outcome was to depose brother C. Vogelaar from the holy office of minister of Gods Word on account of transgressing the 7th and the 9th commandment. This deposition is effective immediately. May the Lord and mercy remember brother Vogelaar in his old age together with his wife and all others deeply affected by this. May the Lord also remember in mercy the consistory and congregation of Clifton in this most difficult time as well as the entire denomination.

"If thou, Lord, shouldest mark iniquities, O Lord, who shall stand? But there is forgiveness with thee, that thou mayest be feared." Psalm 130:3-4
Enige dat ik wel opmerkelijk vind is dat het in april al besproken is maar hij vanaf april tot afgelopen week nog gewoon alle ambtelijk arbeid mocht verrichten. Maar dat kan natuurlijk te maken hebben met nieuwe bevindingen en ontdekkingen
Is deze voormalig dominee nu gewoon gemeentelid of is hij uit de NRC gestapt en voor zichzelf begonnen met een clubje? Je ziet dat dit laatste wel eens gebeurt namelijk, ben wel benieuwd.
Een beetje onnodige en ook onnozele stemmingmakerij. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat hij voor zichzelf begonnen is. Ik raad je aan even een aantal bladzijden terug te lezen in dit topic.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Tom

Bericht door Tom »

Onaardig en onnozele reactie om in jouw woorden te blijven :(.... Ik stel gewoon een vraag n.a.v eerdere afzettingen en schorsingen uit het verleden en suggereer helemaal niets. Ook bevat mijn reactie niets geen stemmingmakerij, want ik stel een open vraag. Mag gewoon op een forum toch?

Op de eerdere paginas staat hier verder niets over.
MGG

Bericht door MGG »

Tom schreef: 12 jul 2023, 14:55 Onaardig en onnozele reactie om in jouw woorden te blijven :(.... Ik stel gewoon een vraag n.a.v eerdere afzettingen en schorsingen uit het verleden en suggereer helemaal niets. Ook bevat mijn reactie niets geen stemmingmakerij, want ik stel een open vraag. Mag gewoon op een forum toch?

Op de eerdere paginas staat hier verder niets over.
De vraag komt nieuwsgierig over. Dat mag natuurlijk, maar ik vind het gezien de verdrietige situatie niet gepast. Als je nuchter nadenkt, dan is je vraag ook overbodig.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

De vraag is ook niet netjes gesteld: "voor zichzelf begonnen met een clubje".

De werkelijk vraag blijkt nu te zijn: 'onderwerpt de dominee zich aan de tuchtmaatregel, of niet'?

Daar zit een aardig belevingsverschil tussen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

In een eerder geval onttrok een predikant zich voor schorsing aan het kerkverband. Dus de trap voorafgaand aan afzetting. Dan kun je in volle rechten verder als predikant. Bij afzetting verlies je ook de predikantstitel
MGG

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 12 jul 2023, 15:06 In een eerder geval onttrok een predikant zich voor schorsing aan het kerkverband. Dus de trap voorafgaand aan afzetting. Dan kun je in volle rechten verder als predikant. Bij afzetting verlies je ook de predikantstitel
Als je zelf een kerk begint, dan kun je jezelf altijd predikant noemen.
Henk J

Bericht door Henk J »

Sterker nog, iedereen kan zich predikant noemen, het is namelijk geen beschermde titel.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 12 jul 2023, 15:20
Piet Puk schreef: 12 jul 2023, 15:06 In een eerder geval onttrok een predikant zich voor schorsing aan het kerkverband. Dus de trap voorafgaand aan afzetting. Dan kun je in volle rechten verder als predikant. Bij afzetting verlies je ook de predikantstitel
Dankjewel. Ik ga het eens in overweging nemen. Maar nu even serieus: dit kan toch niet?

Afijn, als niemand komt luisteren ben je snel dominee-af
TSD

Bericht door TSD »

Als we echt geloven dat een predikant een dienstknecht van God is, dan maakt het echt niet uit hoor, of je afgezet wordt, of vlak daarvoor jezelf onttrekt.
Henk J

Bericht door Henk J »

Piet Puk schreef: 12 jul 2023, 15:31 Dankjewel. Ik ga het eens in overweging nemen. Maar nu even serieus: dit kan toch niet?

Jawel, predikant is namelijk geen beschermde titel. Je kunt dus morgen het piet puk kerkverband te keteldorp oprichten en jezelf benoemen tot predikant aldaar.
Recentelijk was Pieter Kuit nog in het nieuws die zichzelf ook dominee noemde, dacht dat daar weinig aan gedaan kon worden.
MGG

Bericht door MGG »

Piet Puk schreef: 12 jul 2023, 15:31
MGG schreef: 12 jul 2023, 15:20
Dankjewel. Ik ga het eens in overweging nemen. Maar nu even serieus: dit kan toch niet?

Predikant is bij mijn weten geen beschermd beroep. Jij zou jezelf predikant van Keteldorp kunnen noemen.
Laatst gewijzigd door MGG op 12 jul 2023, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 12 jul 2023, 15:55
Piet Puk schreef: 12 jul 2023, 15:31 Dankjewel. Ik ga het eens in overweging nemen. Maar nu even serieus: dit kan toch niet?

Jawel, predikant is namelijk geen beschermde titel. Je kunt dus morgen het piet puk kerkverband te keteldorp oprichten en jezelf benoemen tot predikant aldaar.
Recentelijk was Pieter Kuit nog in het nieuws die zichzelf ook dominee noemde, dacht dat daar weinig aan gedaan kon worden.
We dachten blijkbaar aan hetzelfde :haha
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Bevindelijk schreef: 19 dec 2022, 10:27
GerefGemeente-lid schreef:Soms kunnen dominees ook heel goed improviseren: ds. Verschuure zou het H.A. bedienen in Katwijk aan Zee. Maar hij belandde in een file wegens een ernstig ongeluk op de snelweg bij Lelystad, waardoor hij een uur in de file stond. Dus hij belde ds. Mouw op, die in Lisse zou preken, met de vraag of die het H.A. wilde bedienen. Alzo geschiedde. Op den duur was de file opgelost. En vervolgens keek ds. Verschuure waar hij dan gisterenmorgen nog kon voorgaan. En dat was Urk (ds. De Waard had zijn vrije zondag), waar hij om 10.01 uur arriveerde.
Wat een heibel en dat allemaal op de zondag. Draai jezelf om en bel de kerkenraad van Katwijk af. Dan maar een week later H.A.. En het is geen ramp een keertje niet te preken.

Als ik zo'n situatie lees ben ik toch voorstander van een autovrije zondag.
Dit hoorde ik vorige week ook vertellen. Het lijkt erop dat er geen of heel weinig predikanten meer zijn die op zondag de auto laten staan. Vroeger had een predikant een 'overblijfgezin' als hij op zondag in een ander plaats voorging. Ook onze predikant doet het. De eerste zondag in onze gemeente preekte hij 's middags in Enschede. Dat is vanzelf te ver om te lopen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie