Juist, en daarom lijkt mij per ommegaande in gesprek gaan een verkeerd signaal.Zita schreef: Het blijft natuurlijk wel eng dat onder het vaandel van vrijheid allerlei standpunten verboden worden. Hoe vrijer en progressiever we in Nederland met elkaar lijken te worden, hoe minder er gezegd mag worden.
Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
De snelle reactie van dr. Toes klinkt inderdaad wat bang en heeft een wat kruiperige toonzetting. Menselijk gezien misschien begrijpelijk, gezien de ontwikkelingen in Gorinchem. Maar per saldo levert het verlies op want het ondermijnt het gevoel van de absolute urgentie van onze christelijke standpunten. Je kunt er vanuit gaan dat de Regenboogalliantie dit statement van Toes als een knieval ervaart. We moeten als gereformeerde gezindte pal gaan staan. Laten we dat alsjeblieft op openbare kanalen zoals hier ook proberen, wat je ook van de toonzetting van het stuk van De Kloe vindt. Laten we de gelederen sluiten. Er wordt kritisch meegekeken.Ad Anker schreef:Juist, en daarom lijkt mij per ommegaande in gesprek gaan een verkeerd signaal.Zita schreef: Het blijft natuurlijk wel eng dat onder het vaandel van vrijheid allerlei standpunten verboden worden. Hoe vrijer en progressiever we in Nederland met elkaar lijken te worden, hoe minder er gezegd mag worden.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Als je de gelederen sluit, let er dan wel op dat je niet 'per ongeluk' ook de gelederen sluit voor LHBTI mensen in je eigen omgeving.
Al die rechtzinnigheid die hier en elders gepredikt wordt is voor hen niet zo leuk.
Al die rechtzinnigheid die hier en elders gepredikt wordt is voor hen niet zo leuk.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Gelederen sluiten als dingen gebeuren die niet goed zijn is niet goed. Het kan mensen afschrikken, die we willen bereiken, wat vreselijk is. Het kan op de lange duur ook echt schadelijk zijn voor de groep. We zien dit op grote schaal met misbruik in RKK of met oorlogsmisdaden door legers.
Je hoeft waarheid of standpunten niet te verzwijgen, maar voorzichtig zijn met hoe je woorden kiest als mensen gekwetst kunnen worden is heel belangrijk.
Je hoeft waarheid of standpunten niet te verzwijgen, maar voorzichtig zijn met hoe je woorden kiest als mensen gekwetst kunnen worden is heel belangrijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Excuses, ik heb me niet zorgvuldig genoeg uitgedrukt. Gelederen sluiten klinkt niet vriendelijk idd. Ik bedoel te zeggen: laten we pal gaan staan voor Gods Woord en geen verdeeldheid uitstralen. En Gods Woord is enerzijds duidelijk en glashelder, maar sluit tegelijk geen mensen uit. Rechtvaardig liefdevol, zou ik zeggen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Men heeft vaak vooroordeel over refoscholen, wellicht handig om de vooroordelen te ontzenuwen.GerefGemeente-lid schreef:Wat je fijn vindt. Ik vind het een zwaktebod.Profesto schreef:Fijn dat er gesprek gaat komen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Logisch wetgeving kantelt hun richting op, het is op eieren lopen tegenwoordig.Herman schreef:Dat blijkt wel, ze gooien het direct voor de inspectie en de rechter.J.C. Philpot schreef:De reactie van deze club bevestigd de waarheid van de column. Het is overduidelijk een kruistocht, een heilige strijd. De christenen moeten monddood gemaakt worden.
De aggresiviteit en onverdraagzaamheid van deze beweging staat me enorm tegen.
Vrijheid voor alles en iedereen (die ons gedachtengoed aanhangen) is het credo voor coc etc.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
zal niet bewust stoer doen zijn geweest, heb eerder het idee men elkaar volstrekt niet kan peilen.Ad Anker schreef:Inderdaad. Excuus aanbieden, snel in gesprek. Beetje vaag. Doe dan eerst niet zo stoer in de krant.GerefGemeente-lid schreef:Wat je fijn vindt. Ik vind het een zwaktebod.Profesto schreef:Fijn dat er gesprek gaat komen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Vergeten hoe Cees van der Staaij en Claudia de Breij in gesprek gingen..... Als er iemand niet kruiperig is en zijn mening goed kan verwoorden is het dr. Toes wel. Gewoon goed mediabeleid, in onderlinge gesprekken is er niet de hijgerigheid van de media en kan men het werkelijke beeld schetsen en opvattingen/overtuigingen toelichten.Job schreef:De snelle reactie van dr. Toes klinkt inderdaad wat bang en heeft een wat kruiperige toonzetting. Menselijk gezien misschien begrijpelijk, gezien de ontwikkelingen in Gorinchem. Maar per saldo levert het verlies op want het ondermijnt het gevoel van de absolute urgentie van onze christelijke standpunten. Je kunt er vanuit gaan dat de Regenboogalliantie dit statement van Toes als een knieval ervaart. We moeten als gereformeerde gezindte pal gaan staan. Laten we dat alsjeblieft op openbare kanalen zoals hier ook proberen, wat je ook van de toonzetting van het stuk van De Kloe vindt. Laten we de gelederen sluiten. Er wordt kritisch meegekeken.Ad Anker schreef:Juist, en daarom lijkt mij per ommegaande in gesprek gaan een verkeerd signaal.Zita schreef: Het blijft natuurlijk wel eng dat onder het vaandel van vrijheid allerlei standpunten verboden worden. Hoe vrijer en progressiever we in Nederland met elkaar lijken te worden, hoe minder er gezegd mag worden.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Nou, dat is veelbelovend dan.deschpin schreef:Vergeten hoe Cees van der Staaij en Claudia de Breij in gesprek gingen..... Als er iemand niet kruiperig is en zijn mening goed kan verwoorden is het dr. Toes wel. Gewoon goed mediabeleid, in onderlinge gesprekken is er niet de hijgerigheid van de media en kan men het werkelijke beeld schetsen en opvattingen/overtuigingen toelichten.Job schreef:De snelle reactie van dr. Toes klinkt inderdaad wat bang en heeft een wat kruiperige toonzetting. Menselijk gezien misschien begrijpelijk, gezien de ontwikkelingen in Gorinchem. Maar per saldo levert het verlies op want het ondermijnt het gevoel van de absolute urgentie van onze christelijke standpunten. Je kunt er vanuit gaan dat de Regenboogalliantie dit statement van Toes als een knieval ervaart. We moeten als gereformeerde gezindte pal gaan staan. Laten we dat alsjeblieft op openbare kanalen zoals hier ook proberen, wat je ook van de toonzetting van het stuk van De Kloe vindt. Laten we de gelederen sluiten. Er wordt kritisch meegekeken.Ad Anker schreef:Juist, en daarom lijkt mij per ommegaande in gesprek gaan een verkeerd signaal.Zita schreef: Het blijft natuurlijk wel eng dat onder het vaandel van vrijheid allerlei standpunten verboden worden. Hoe vrijer en progressiever we in Nederland met elkaar lijken te worden, hoe minder er gezegd mag worden.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
A frightened world needs a fearless church.
A.W. Tozer
A.W. Tozer
- J.C. Philpot
- Berichten: 9042
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Mee eens, maar met in achtneming van:Charles schreef:A frightened world needs a fearless church.
A.W. Tozer
Mattheüs 10:16 schreef:Ziet, Ik zende u als schapen in het midden der wolven; zijt dan voorzichtig gelijk de slangen, en oprecht gelijk de duiven.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Mooie aanvulling. In juni dit jaar heb ik daar het volgende over geplaatst hier op het forum:
Ik lees het Mattheus evangelie met een verklaring ernaast. Aan de beurt was Mattheus 10 vanaf vers 16 over de drievoudige haat die Jezus discipelen zullen ondervinden.
1. De algemene haat en het antwoord daarop
Zie Ik zend u… Het woord Ik is in de grondtekst beklemtoont. Hij is het die uitzendt, daarin ligt het houvast. Hij stuurt ze weerloos in een omgeving vol boosheid. Niet met geweld gaan ze er in maar met wijsheid en eenvoud. Geen list en diplomatie, geen compromissen en concessies. Ze zijn als lammeren onder de wolven. Beeld voor gevaar voor lijf en leden. Deze situatie van de lammeren onder de wolven is geen uitzondering maar de normale situatie. De jongeren moeten zijn als slang en duif. Een slang houdt zijn vijand altijd goed in het vizier en verliest die geen moment uit het oog. Waakzaam zijn dus, maar dan zonder list en leugen, in al je handelingen en woorden. Meester van de situatie blijven. Slimheid kan de grens tussen waarheid en leugen doen vervangen. Als het doel de middelen heiligt dan is dat geen Bijbelse slimheid. Je moet namelijk de oprechtheid van een duif hebben. Christus wil een wijsheid waarmee we ons niet bevlekken. Geen tactiek, geen politiek, geen compromissen.
2. De haat in omgang met het gezag en het antwoord daarop
Pas op voor de mensen zegt Jezus. Dat is eigenaardig en aangrijpend tegelijk. Christus stuurt zijn jongeren zelf onder de mensen maar waarschuwt hen in dezelfde ademteug. Een boodschap dat ze hun weg eenzaam zullen moeten gaan. Dat woord werpt hen volledig op hun Zender. De hulp is bij Hem, niet bij de mensen. Ook vandaag nog. Voorzichtigheid is dus geboden. Vervolging en veroordeling wacht de boodschappers. Alle middelen worden aangegrepen. Men zal voor stadhouders en koningen gebracht worden. De discipelen vertegenwoordigen daar de zaak Gods. Ze zijn daarmee martelaren, dat wil zeggen getuigen (martys = getuigen). Later is dit woord martelaar gebruikt voor degenen die met hun leven moeten betalen maar het is afgeleid van getuigen zijn. Discipelen zullen niet alleen staan. Ze worden bijgestaan door de Parakleet; de Heilige Geest. Christus zegt: zie af van uzelf. Hij zegt niet ‘mijn vader’ maar de Geest van 'uw vader'. De Vader zal zelf getuigen.
3. De haat in omgang met familie en het antwoord daarop
Vers 21 en verder. De haat zal steeds intensiever worden. Eerste vervolging van de buitenstaander, dan vervolging door gezag, dan verdrukking in kring van de familie. Zie Micha 7 vers 6. Uitstoting uit volk en vaderland maar ook uit de familie. Het loopt zelfs uit op: u zult door allen gehaat worden om Mijn naam. Het antwoord hierop, op deze haat van alle kanten, zal geen bitterheid, gekrenktheid, onverzoenlijkheid, onvriendelijkheid, liefdeloosheid of hardheid en koude zijn maar volharden in de liefde, tot het einde. Zie ook Matth 5 vers 44-47. Een tweede antwoord hierop is de vlucht. Niet uit ongeloof of kleingeloof maar als opdracht om Christus te volgen van de ene stad naar de andere. Tot de wederkomst zal er een stad zijn om naartoe te vluchten. Jezus spreekt hier heel openlijk en duidelijk over Zijn wederkomst.
Ik lees het Mattheus evangelie met een verklaring ernaast. Aan de beurt was Mattheus 10 vanaf vers 16 over de drievoudige haat die Jezus discipelen zullen ondervinden.
1. De algemene haat en het antwoord daarop
Zie Ik zend u… Het woord Ik is in de grondtekst beklemtoont. Hij is het die uitzendt, daarin ligt het houvast. Hij stuurt ze weerloos in een omgeving vol boosheid. Niet met geweld gaan ze er in maar met wijsheid en eenvoud. Geen list en diplomatie, geen compromissen en concessies. Ze zijn als lammeren onder de wolven. Beeld voor gevaar voor lijf en leden. Deze situatie van de lammeren onder de wolven is geen uitzondering maar de normale situatie. De jongeren moeten zijn als slang en duif. Een slang houdt zijn vijand altijd goed in het vizier en verliest die geen moment uit het oog. Waakzaam zijn dus, maar dan zonder list en leugen, in al je handelingen en woorden. Meester van de situatie blijven. Slimheid kan de grens tussen waarheid en leugen doen vervangen. Als het doel de middelen heiligt dan is dat geen Bijbelse slimheid. Je moet namelijk de oprechtheid van een duif hebben. Christus wil een wijsheid waarmee we ons niet bevlekken. Geen tactiek, geen politiek, geen compromissen.
2. De haat in omgang met het gezag en het antwoord daarop
Pas op voor de mensen zegt Jezus. Dat is eigenaardig en aangrijpend tegelijk. Christus stuurt zijn jongeren zelf onder de mensen maar waarschuwt hen in dezelfde ademteug. Een boodschap dat ze hun weg eenzaam zullen moeten gaan. Dat woord werpt hen volledig op hun Zender. De hulp is bij Hem, niet bij de mensen. Ook vandaag nog. Voorzichtigheid is dus geboden. Vervolging en veroordeling wacht de boodschappers. Alle middelen worden aangegrepen. Men zal voor stadhouders en koningen gebracht worden. De discipelen vertegenwoordigen daar de zaak Gods. Ze zijn daarmee martelaren, dat wil zeggen getuigen (martys = getuigen). Later is dit woord martelaar gebruikt voor degenen die met hun leven moeten betalen maar het is afgeleid van getuigen zijn. Discipelen zullen niet alleen staan. Ze worden bijgestaan door de Parakleet; de Heilige Geest. Christus zegt: zie af van uzelf. Hij zegt niet ‘mijn vader’ maar de Geest van 'uw vader'. De Vader zal zelf getuigen.
3. De haat in omgang met familie en het antwoord daarop
Vers 21 en verder. De haat zal steeds intensiever worden. Eerste vervolging van de buitenstaander, dan vervolging door gezag, dan verdrukking in kring van de familie. Zie Micha 7 vers 6. Uitstoting uit volk en vaderland maar ook uit de familie. Het loopt zelfs uit op: u zult door allen gehaat worden om Mijn naam. Het antwoord hierop, op deze haat van alle kanten, zal geen bitterheid, gekrenktheid, onverzoenlijkheid, onvriendelijkheid, liefdeloosheid of hardheid en koude zijn maar volharden in de liefde, tot het einde. Zie ook Matth 5 vers 44-47. Een tweede antwoord hierop is de vlucht. Niet uit ongeloof of kleingeloof maar als opdracht om Christus te volgen van de ene stad naar de andere. Tot de wederkomst zal er een stad zijn om naartoe te vluchten. Jezus spreekt hier heel openlijk en duidelijk over Zijn wederkomst.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Ik lees in jullie reacties vooral over de boze buitenwereld en hoe je daartegen op te stellen.
Wat mij zorgen baart is dat er vrij weinig besef lijkt te zijn van de misstanden in eigen kring. Over het algemeen wordt het leed van LHBTI kinderen gebagatelliseerd of weggeredeneerd.
Zorg nou dat dat eerst op orde is voor je een grote mond hebt over anderen buiten de gereformeerde gezindte.
Wat mij zorgen baart is dat er vrij weinig besef lijkt te zijn van de misstanden in eigen kring. Over het algemeen wordt het leed van LHBTI kinderen gebagatelliseerd of weggeredeneerd.
Zorg nou dat dat eerst op orde is voor je een grote mond hebt over anderen buiten de gereformeerde gezindte.
Re: Nashville-verklaring (vh: Transgender)
Dat heeft dus een wisselwerking. Vandaag hoorde ik een gesprek hierover op de radio. De stellingname van de betreffende dame was dat de democratische waarden ten alle tijde voorrang hebben op geestelijke uitingen. Prima, je mag een bijbelse visie hebben op homoseksualiteit etc, maar je dient dat vooraf wel in te kaderen in de hedendaagse humanistische mensvisie met de daarbij horende rechten van gelijke handeling.
Maar als je een bijbelse visie probeert na te staan, dan gaat de bijbel voorop en dat heeft hoe dan ook, of ik nu wil of niet, een tegenhanger die de humanistische mensvisie uitsluit. De bijbelse visie sluit mensen in vanwege Gods genade, maar de zonde uit vanwege Gods heiligheid. Het eerste zal iedereen prima vinden, maar het tweede aspect leidt in de opinie van de wereld tot discriminatie.
Met de beste wil van de wereld kan ik dus op dit laatste punt geen andere opinie uitdragen en die stellingname zal in de huidige culturele context alleen maar tot meer botsingen leiden.
Maar als je een bijbelse visie probeert na te staan, dan gaat de bijbel voorop en dat heeft hoe dan ook, of ik nu wil of niet, een tegenhanger die de humanistische mensvisie uitsluit. De bijbelse visie sluit mensen in vanwege Gods genade, maar de zonde uit vanwege Gods heiligheid. Het eerste zal iedereen prima vinden, maar het tweede aspect leidt in de opinie van de wereld tot discriminatie.
Met de beste wil van de wereld kan ik dus op dit laatste punt geen andere opinie uitdragen en die stellingname zal in de huidige culturele context alleen maar tot meer botsingen leiden.