Kleine vreugden

Anselmus

Re: RE: Re: RE: Re: Kleine vreugden

Bericht door Anselmus »

Valt mee. Je mag met de huidige regels al drie jaar lang langer doen over het behalen van de studiepunten voor het eerste jaar, want covid.
Fides Quaerens Intellectum
Herman
Moderator

Re: Kleine vreugden

Bericht door Herman »

Let een beetje op de quotes.
merel

Re: RE: Re: Kleine vreugden

Bericht door merel »

Anselmus schreef:
merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.
Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.

Mijn oudste heeft momenteel 14 vakken op school en is dagelijks van 8.00 - 16.00 uur op school. Daarna nog huiswerk maken en op zaterdagmorgen ook. Laat hem lekker op zaterdagmiddag en avond sporten en zijn vrienden zien ipv ook nog een baantje voor die paar euro per week.
Opleidingen worden in Nederland vaak gesubsidieerd in tegenstelling tot veel buitenlanden. Persoonlijk ben ik het met één van de voorgaande schrijvers eens: doe wat terug voor de maatschappij. Zeker als student krijg je OV en willen ze een beurs op kosten van de maatschappij. Wat mij betreft mogen daar best wel een paar uur per week wapperende handjes tegenover staan. Verantwoordelijkheid leren nemen en niet leven op kosten van de maatschappij waar dat boek nodig is. Waarom wel sporten(wat vaak ook nog gesubsidieerd is) en niet wat terug doen voor de maatschappij? Als je alleen wilt feesten tijdens je studie vind ik dat je ook geen beurs zou moeten krijgen of OV zou moeten hebben.
In dit topic werd ( eerst) niet gesproken over studenten, maar over kinderen van 13 en 14 jaar die moeten werken, omdat ze anders uitslapen. Een student die naast z'n studie werkt, vind ik prima. Als ze dat niet willen, ook prima, maar dan niet op onze kosten. Ons inkomen/budget leent zich er ook niet voor om 4 uitwonende en studerende kinderen te financieren. ;)
merel

Re: RE: Re: RE: Re: Kleine vreugden

Bericht door merel »

Anselmus schreef:Valt mee. Je mag met de huidige regels al drie jaar lang langer doen over het behalen van de studiepunten voor het eerste jaar, want covid.
Dat is ook eenmalig en houdt na dit jaar op. Daarnaast stellen veel hoge scholen ook dit jaar al een minimaal aantal punten. Daarbij krijgt de huidige generatie studenten ook geen stufi. Dat gaat pas vanaf 2023 weer in.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
merel schreef:
merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.
Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.

Mijn oudste heeft momenteel 14 vakken op school en is dagelijks van 8.00 - 16.00 uur op school. Daarna nog huiswerk maken en op zaterdagmorgen ook. Laat hem lekker op zaterdagmiddag en avond sporten en zijn vrienden zien ipv ook nog een baantje voor die paar euro per week.
Waarvan hij er 10 never zijn hele leven nooit meer gaat gebruiken? :-)
Dat klopt, alleen heeft hij daar op dit moment niets aan. De vakken zal hij toch moeten halen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Dat klopt, alleen heeft hij daar op dit moment niets aan. De vakken zal hij toch moeten halen.
Klopt. Ik doe wat opdrachten in het onderwijs en blijf me verbazen over ons schoolsysteem. Maar dat is vast off-topic.
merel

Bericht door merel »

Ik bedoel dat de jongeren op het moment heel veel zeuren (terecht) over de woningnood, maar de werkgevers klagen over krapte op de arbeidsmarkt (ook terecht). Laten we elkaar nou helpen. Dat is mijn statement. Niet alleen maar krijgen maar niet geven. De kracht van de samenleving ligt dan vooral bij het ''samen''.
Wat krijgt/neemt een 13/14 jarige dan? Daarnaast is het toch de bedoeling dat hij sowieso na zijn studie aan het werk gaat? Dan geeft hij toch ook zichzelf aan de maatschappij?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Zita schreef: Maar is jouw stelling dan ook dat jongeren in tijden van laagconjunctuur geen vakantiebaantje of zaterdagbaantje zouden mogen nemen?
Doel je op deze zin? ''Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal''.
Ik bedoel meer door ziekte of (psychische) problemen. Ten tijden van laagconjunctuur is er altijd nog een thuisbezorgd, supermarkt of bouwmarkt open toch?

Ik zeg niet dat jongeren de focus moeten leggen op werken. Die focus moet zijn op hun studie en hun overige vrije tijd. Echter vind ik wel dat ze 'iets' kunnen doen. Niet alleen maar vakantiebaantjes, ook doordeweeks. Al is het maar 3 uurtjes op de maandagavond. Moet je eens kijken hoeveel bedrijven daarmee geholpen zouden worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Zita schreef: Maar is jouw stelling dan ook dat jongeren in tijden van laagconjunctuur geen vakantiebaantje of zaterdagbaantje zouden mogen nemen?
Doel je op deze zin? ''Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal''.
Ik bedoel meer door ziekte of (psychische) problemen. Ten tijden van laagconjunctuur is er altijd nog een thuisbezorgd, supermarkt of bouwmarkt open toch?

Ik zeg niet dat jongeren de focus moeten leggen op werken. Die focus moet zijn op hun studie en hun overige vrije tijd. Echter vind ik wel dat ze 'iets' kunnen doen. Niet alleen maar vakantiebaantjes, ook doordeweeks. Al is het maar 3 uurtjes op de maandagavond. Moet je eens kijken hoeveel bedrijven daarmee geholpen zouden worden.
Nee, ik doelde op het element in je betoog waarin je de krapte op de arbeidsmarkt als argument aandraagt. Ik keek of dat omgekeerd ook geldt: als de arbeidsmarkt ruim is, moeten jongeren als eerste stoppen met hun baantje, want zij kapen werk weg van mensen die dat echt nodig hebben.
HersteldHervormd

Zita schreef:

Nee, ik doelde op het element in je betoog waarin je de krapte op de arbeidsmarkt als argument aandraagt. Ik keek of dat omgekeerd ook geldt: als de arbeidsmarkt ruim is, moeten jongeren als eerste stoppen met hun baantje, want zij kapen werk weg van mensen die dat echt nodig hebben.
Dat is natuurlijk ontzettend complex. Ik denk dat een supermarkt niet rond kan komen als ze allemaal volwassen salarissen uit moeten betalen. En het lijkt me ook niet de bedoeling dat een bouwmarkt failliet gaat omdat hij (humaan) de banen aan volwassenen geeft en daardoor gewoon serieus meer kosten heeft.

Ik heb daar geen klip&klaar antwoord voor. Ik vind wel dat de kostwinners voorrang moeten krijgen t.o.v. starters.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Ik vind wel dat de kostwinners voorrang moeten krijgen t.o.v. starters.
Het gaat om kwalificaties.
HersteldHervormd

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Ik vind wel dat de kostwinners voorrang moeten krijgen t.o.v. starters.
Het gaat om kwalificaties.
Nee het gaat om hoe je de financiële schade zo min mogelijk beperkt.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Nee het gaat om hoe je de financiële schade zo min mogelijk beperkt.
Misschien doe je dat wel door bepaalde mensen een uitkering te geven.
Forummer

Bericht door Forummer »

Dat het zo'n ontzettend mooi weer is vandaag. En vanavond weer Alpha cursus.
Goed weekend gehad.
Dankbaar!
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Zita schreef:

Dat is natuurlijk ontzettend complex. Ik denk dat een supermarkt niet rond kan komen als ze allemaal volwassen salarissen uit moeten betalen. En het lijkt me ook niet de bedoeling dat een bouwmarkt failliet gaat omdat hij (humaan) de banen aan volwassenen geeft en daardoor gewoon serieus meer kosten heeft.

Ik heb daar geen klip&klaar antwoord voor. Ik vind wel dat de kostwinners voorrang moeten krijgen t.o.v. starters.
Zodat starters niet de kans krijgen kostwinner te worden?
Plaats reactie