Hyperdordt

Cyrillus
Verbannen
Berichten: 2205
Lid geworden op: 08 aug 2022, 09:58

Re: Hyperdordt

Bericht door Cyrillus »

Thea schreef: 08 jan 2024, 14:49 @Cyrillus, wat weerlegd wordt door verschillende posters en dominees in de krant, zijn de frames die dr vd Brink maakt van de preken van diverse predikanten. Dat gaat over verschillende dingen: aanbod, kleine lettertjes, geloof etc. Ook wordt door sommigen weerlegd, dat vd B verschillende oudvaders etc verkeerd interpreteert. Dus gewoon het geheel van zijn gedachtengoed. Vd Brink heeft zelf een frame en daar 'propt' hij van alles in om zijn frame te bewijzen. Hij redeneert m.i omgekeerd. Hij vindt iets en daar zoekt hij bewijzen bij. Terwijl je eerst iets moet onderzoeken om neutraal tot een visie te komen. Dat ligt er wat mij betreft dik boven op en daar ageer ik tegen.
OK, iets duidelijker. Ik denk dat hij een patroon ziet en daar een verklaring voor zocht omdat dit volgens hem niet in overeenstemming is met de DL. Die vormen zijn uitgangspunt.
Een aanvullende vraag dan: vind jij dat in sommige kerken kleine letters worden gepreekt, zoals dr. Van den Brink beweert? Of is dat nu weerlegd?
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hyperdordt

Bericht door Thea »

Wat mij betreft komt nu ook de aap uit de mouw bij psalm. 'Je moet Jezus gewoon aannemen als je Zaligmaker'. 'Je moet de beloften aannemen'. Inderdaad daar gaat de hele discussie over. Dat kun je niet.
Zeeuw
Berichten: 11795
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hyperdordt

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 08 jan 2024, 15:08 Wat mij betreft komt nu ook de aap uit de mouw bij psalm. 'Je moet Jezus gewoon aannemen als je Zaligmaker'. 'Je moet de beloften aannemen'. Inderdaad daar gaat de hele discussie over. Dat kun je niet.
Kom, hoe wil je Bijbels nu Spurgeon weerleggen? Een beetje reageren met 'dat kun je niet' etc zonder onderbouwing kan iedereen.
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Hyperdordt

Bericht door Thea »

@Zeeuw, ik zal mijn mening proberen te onderbouwen vanuit de bijbel. Maar heb nu geen tijd. Morgen hoop ik er op terug te komen.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

Thea schreef: 08 jan 2024, 15:08 Wat mij betreft komt nu ook de aap uit de mouw bij psalm. 'Je moet Jezus gewoon aannemen als je Zaligmaker'. 'Je moet de beloften aannemen'. Inderdaad daar gaat de hele discussie over. Dat kun je niet.
Heb je het al eens geprobeerd dan?
Onbekende
Berichten: 325
Lid geworden op: 27 sep 2021, 20:19

Re: Hyperdordt

Bericht door Onbekende »

Thea schreef: 08 jan 2024, 15:02 Zeker! Ik vind het lastige materie, moet ik eerlijk zeggen. Ik zal het voorbeeld van de boei of touw zelf nooit gebruiken, dus dat ds Huijser en Dia dit hier neerzetten, brengt me wel in verlegenheid. Ik lees weleens iets van Spurgeon, maar het is niet m'n belangrijkste identificatiefiguur zeg maar...M.a.w ik ben het op dit punt niet met Spurgeon eens.
Je moet oppassen met identificatiefiguren. Je kunt de eeuwigheid niet aandoen met (een kopie van) het geloof van een ander...

Als het voorbeeld van het touw jou in verlegenheid brengt, hoe lees jij dan de bekering van de moorman? Hij geloofde en werd terstond gedoopt, oftewel hij greep de aangeboden redding met beide handen aan en... was gered.
De strijdende kerk op aarde strijdt vooral onderling.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Thea schreef: 08 jan 2024, 15:02 Zeker! Ik vind het lastige materie, moet ik eerlijk zeggen. Ik zal het voorbeeld van de boei of touw zelf nooit gebruiken, dus dat ds Huijser en Dia dit hier neerzetten, brengt me wel in verlegenheid. Ik lees weleens iets van Spurgeon, maar het is niet m'n belangrijkste identificatiefiguur zeg maar...M.a.w ik ben het op dit punt niet met Spurgeon eens.
De Erskines zeggen ongeveer hetzelfde. Zie link van een voor mij onbekende site. Dit artikel klopt in ieder geval.

https://vormingvoorelkedag.nl/geloof/ra ... -beloften/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw
Berichten: 11795
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Hyperdordt

Bericht door Zeeuw »

Thea schreef: 08 jan 2024, 15:12 @Zeeuw, ik zal mijn mening proberen te onderbouwen vanuit de bijbel. Maar heb nu geen tijd. Morgen hoop ik er op terug te komen.
Nou, mocht je nu proberen te onderbouwen uit de Bijbel dat de Heere ons geen reddingsboei aanbiedt om uit onze verloren staat tot Hem te komen, dan heb ik eigenlijk veel liever dat je die tijd biddend doorbrengt. Klinkt dat aanmatigend? Vast wel. Maar ik bedoel het goed.
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Hyperdordt

Bericht door Psalm »

huisman schreef: 08 jan 2024, 15:04
Psalm schreef: 08 jan 2024, 14:57 Klopt. Het eenvoudige geloven is verdacht. Dat zie je ook heel duidelijk in mijn vraag aan Huisman waar ik vroeg hoe hij zou reageren als een kind of jongere de evangeliebeloften wil aannemen. Hij geeft daarop geen inhoudelijk antwoord maar komt met een dogmatisch verhaal en wat andere tegenwerpingen. Waar is nog het kinderlijke geloof? En wat een verschil met de houding van Jezus. Jezus zei: laat de kinderen tot Mij komen! Je ziet dat de kleine lettertjes aanhangers daar niks mee kunnen. Ze willen de mens eerst repareren en geschikt maken voordat ze mogen komen.
Best wel kwalijk hoe jij mij laat buikspreken. Ik gaf jou een en andermaal een inhoudelijk antwoord. Dat jij het daar mee oneens bent en daarna een karikatuur maakt van mijn standpunt is dan weer jouw verantwoordelijkheid.

Verder even geen zin in dit topic. Heb nu geen tijd voor gekissebis over onbelangrijke zaken .
Ik laat jou niet buikspreken. Zie onderstaande vraag van mij en jouw antwoord.
Psalm schreef: 06 jan 2024, 18:03 1. Mijn vraag ging over een kind of een jongere die aangeeft dat hij Gods beloften wil aannemen en in Hem wil geloven. Zo iemand kan vaak nog niet duidelijk spreken over schuldverslagenheid, verbrokenheid en andere soorten ondervindingen. Wat zou jij tegen een kind of jongere zeggen die dus de beloften van God wil aannemen en in Hem wil geloven?
huisman schreef: 06 jan 2024, 18:47 1. Deze discussie hoort niet in dit topic. Dacht dat ik in topic Hyperdordt was :)
2. Vanavond ben ik niet meer in de gelegenheid uitgebreid te reageren.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4196
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Hyperdordt

Bericht door Maanenschijn »

. Gaat iets niet goed met verwijzen.

Dan hier maar plakken:
schreef: Er is een groot verschil tussen wat een zondaar mag doen, zover het betreft het recht, en wat hij feitelijk zal of kan doen. ‘Als wij tot iemand zeggen: 'De geneesheer staat klaar om u te genezen, maar voordat hij u gezond maakt, moet u een gevoel van uw kwaal hebben , dan wordt dit gevoel niet geëist door de geneesheer, want die staat klaar om hem te genezen. Maar als hij niet ziek is en er geen gevoel van heeft, zal hij niet tot de geneesheer komen. Ik twijfel er niet aan dat, voordat een zondaar door het geloof tot Christus zal komen, hij een ontwaakte, overtuigde, gevoelig gemaakte zondaar moet zijn, dat zijn hart doorstoken moet zijn met een gevoel van zijn zonde en ellende, en hij ertoe gebracht moet zijn te kermen onder zijn last, te wanhopen aan verlichting door de wet, zichzelf of enig ander schepsel, en te verlangen en te dorsten naar Christus en Zijn gerechtigheid, zoals onze auteur dit later aangaande dit onderwerp leert. Deze dingen worden ook van de zondaar geëist als plicht.
En daarom moet de wet worden gepredikt door allen die Christus op de rechte wijze willen prediken. Maar dat deze of enige andere dingen in de zondaar worden vereist om hem te garanderen dat hij door het geloof tot Christus mag komen, is iets dat de Schrift naar mijn opvatting niet leert. Integendeel, het algemene aanbod van het evangelie, waarover eerder is gesproken, geeft ieder mens het recht om te komen. En het zal in de praktijk worden ervaren dat zulke en zulke geschiktheden in zondaren te eisen, om hun recht te geven in Christus te geloven, voor hen in hun weg tot Hem geen groot hulpmiddel is, aangezien het hen in een twijfelachtige discussie betrekt wat betreft het aanwezig zijn, de aard, de mate en trap van hun geschiktheden om tot Christus te komen, De tijd die hieraan wordt besteed, zou beter gebruikt kunnen worden tot hun voorwaarts gaan tot Christus om alles, door te geloven. Geen mens kan ooit in Christus geloven zonder dat hij weet dat hij een recht heeft om in Hem te geloven, want anders zou hij maar anmatigend handelen. Daarom, tegen zondaren te vertellen dat niemand tot Christus mag komen of een recht heeft om te geloven dan alleen zij die een waar berouw hebben, moet bedroefde gewetens noodzakeijkerwijs op een bijzondere wijze verstrikken, zodat zij niet durven te geloven voordat zij weten dat hun berouw een waar berouw is. Dit moet onvermijdelijk het resultaat van dit geval zijn, tenzij zij óf zulk een standpunt verwerpen, óf anders het wagen te geloven zonder dat zij hun recht zien. Want al horen zij van Christus en Zijn zaligheid, aangeboden in het evangelie, deze dingen zullen voor hen als verboden vruchten zijn, die zij niet mogen aanraken voordat zij eens ervan overreed zijn dat zij een waar berouw hebben. En voordat zij hiertoe kunnen komen, zou het in hun geweten duidelijk geworden moeten zijn dat hun berouw niet wettisch, maar evangelisch is, een berouw dat zodanige kenmerken heeft dat het zich onderscheidt van het berouw van de Ninevieten, Judas, en andere verworpenen. Zodat men wel mag denken dat door zulk een grondbeginsel voor te stellen maar een slechte dienst wordt bewezen aan de ziel die gebracht is ‘tot de plaats van het uitbreken van kinderen (Hos.
13:13 Engelse vert.). Laat niemand, op deze wijze redenerend, zeggen dat een mens ook de echtheid van zijn geloof moet kennen voordat hij tot Christus kan komen, want het geloof is geen bewijs van geschiktheid om tot Christus te komen, maar het is het komen zelf, dat zijn zaligmakende uitwerking in de zondaar zal hebben, of hij nu de echtheid ervan kent of niet.
Boston, naar aanleiding van de paragraaf ‘Het recht om te geloven’ in Het Merg van Fisher.
Laatst gewijzigd door Maanenschijn op 08 jan 2024, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12220
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Hyperdordt

Bericht door Herman »

huisman schreef: 08 jan 2024, 15:13
Thea schreef: 08 jan 2024, 15:02 Zeker! Ik vind het lastige materie, moet ik eerlijk zeggen. Ik zal het voorbeeld van de boei of touw zelf nooit gebruiken, dus dat ds Huijser en Dia dit hier neerzetten, brengt me wel in verlegenheid. Ik lees weleens iets van Spurgeon, maar het is niet m'n belangrijkste identificatiefiguur zeg maar...M.a.w ik ben het op dit punt niet met Spurgeon eens.
De Erskines zeggen ongeveer hetzelfde. Zie link van een voor mij onbekende site. Dit artikel klopt in ieder geval.

https://vormingvoorelkedag.nl/geloof/ra ... -beloften/
Dit is de site van ds. A.S. Middelkoop.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Psalm schreef: 08 jan 2024, 15:18
huisman schreef: 08 jan 2024, 15:04
Psalm schreef: 08 jan 2024, 14:57 Klopt. Het eenvoudige geloven is verdacht. Dat zie je ook heel duidelijk in mijn vraag aan Huisman waar ik vroeg hoe hij zou reageren als een kind of jongere de evangeliebeloften wil aannemen. Hij geeft daarop geen inhoudelijk antwoord maar komt met een dogmatisch verhaal en wat andere tegenwerpingen. Waar is nog het kinderlijke geloof? En wat een verschil met de houding van Jezus. Jezus zei: laat de kinderen tot Mij komen! Je ziet dat de kleine lettertjes aanhangers daar niks mee kunnen. Ze willen de mens eerst repareren en geschikt maken voordat ze mogen komen.
Best wel kwalijk hoe jij mij laat buikspreken. Ik gaf jou een en andermaal een inhoudelijk antwoord. Dat jij het daar mee oneens bent en daarna een karikatuur maakt van mijn standpunt is dan weer jouw verantwoordelijkheid.

Verder even geen zin in dit topic. Heb nu geen tijd voor gekissebis over onbelangrijke zaken .
Ik laat jou niet buikspreken. Zie onderstaande vraag van mij en jouw antwoord.
Psalm schreef: 06 jan 2024, 18:03 1. Mijn vraag ging over een kind of een jongere die aangeeft dat hij Gods beloften wil aannemen en in Hem wil geloven. Zo iemand kan vaak nog niet duidelijk spreken over schuldverslagenheid, verbrokenheid en andere soorten ondervindingen. Wat zou jij tegen een kind of jongere zeggen die dus de beloften van God wil aannemen en in Hem wil geloven?
huisman schreef: 06 jan 2024, 18:47 1. Deze discussie hoort niet in dit topic. Dacht dat ik in topic Hyperdordt was :)
2. Vanavond ben ik niet meer in de gelegenheid uitgebreid te reageren.
Daar gaf ik een antwoord op: Nogmaals dus..

Het komen tot een waar geloof is niet aan een kerkverband of leer gebonden. In mijn theologie kan inderdaad niets zomaar. Wij zijn immers dood in misdaden en zonden. Dat heft de doop en het verbond niet op. Gods Geest maakt de zondaar levend en dan wordt hij een zondaar voor God (ellende) Zo komt er plaats voor de Zaligmaker (verlossing). Daar wordt de schuldverslagenheid verdiept en de kennis van Christus wordt geboren. Die verbroken zondaar mag Gods beloften aangrijpen. Het is voor hem dus geen misschientje.

Kinderen worden niet voor ware gelovige gehouden. Wij houden het bij het klassieke doopformulier . Dat onze kinderen in zonde ontvangen en geboren zijn en daarom kinderen des toorns zijn, zodat ze alleen door een nieuwe geboorte in het Rijk Gods kunnen komen.

De wijze hoe jij spreekt over het aannemen van de beloften is wat kil en lijkt enkel een menselijke beslissing. Begrijp je dat ik dat niet kan rijmen met bijvoorbeeld DL 3&4 art 12 (wedergeboorte) ?

Op jouw reactie heb ik idd zaterdagavond niet meer gereageerd. Nu spoed ik mij naar topics die er wel toe doen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Hyperdordt

Bericht door Job »

huisman schreef: 08 jan 2024, 14:19
Job schreef: 08 jan 2024, 13:23
Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 12:06
Maanenschijn schreef: 08 jan 2024, 11:56
Ik denk wel dat het karakter van dr. Vd Brink met zich mee brengt dat hij zich weinig laat gezeggen. Ik ken hem persoonlijk niet, maar als ik zijn stijl van reageren en formuleren waarneem, heeft dat weinig uitnodiging tot een zinvol gesprek van hoor en wederhoor.

Het is net als wat ik soms thuis zeg tegen de kinderen: prima dat je argumenten aandraag en wees welkom om die te geven, maar ik blijf bij voorbaat bij mijn mening en besluit ;) .
Je hoeft het niet met elkaar eens te worden. Maar een fatsoenlijk gesprek met ter zake doende argumenten kan voor heel kerkelijk Nederland veel duidelijk maken. Nu wordt hem van alles in de mond gelegd en wordt een mededienstknecht van God geen recht gedaan.
Maar wie is daarmee begonnen?
Dr vd Brink. (Wat heb ik gewonnen voor het goede antwoord ;) )
Twee boekjes.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Herman schreef: 08 jan 2024, 15:22
huisman schreef: 08 jan 2024, 15:13
Thea schreef: 08 jan 2024, 15:02 Zeker! Ik vind het lastige materie, moet ik eerlijk zeggen. Ik zal het voorbeeld van de boei of touw zelf nooit gebruiken, dus dat ds Huijser en Dia dit hier neerzetten, brengt me wel in verlegenheid. Ik lees weleens iets van Spurgeon, maar het is niet m'n belangrijkste identificatiefiguur zeg maar...M.a.w ik ben het op dit punt niet met Spurgeon eens.
De Erskines zeggen ongeveer hetzelfde. Zie link van een voor mij onbekende site. Dit artikel klopt in ieder geval.

https://vormingvoorelkedag.nl/geloof/ra ... -beloften/
Dit is de site van ds. A.S. Middelkoop.
Bedankt voor de info.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17582
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Hyperdordt

Bericht door huisman »

Job schreef: 08 jan 2024, 15:29
huisman schreef: 08 jan 2024, 14:19
Job schreef: 08 jan 2024, 13:23
Cyrillus schreef: 08 jan 2024, 12:06
Je hoeft het niet met elkaar eens te worden. Maar een fatsoenlijk gesprek met ter zake doende argumenten kan voor heel kerkelijk Nederland veel duidelijk maken. Nu wordt hem van alles in de mond gelegd en wordt een mededienstknecht van God geen recht gedaan.
Maar wie is daarmee begonnen?
Dr vd Brink. (Wat heb ik gewonnen voor het goede antwoord ;) )
Twee boekjes.
Ik heb geen open haard ;)
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten