Kleine vreugden
Re: Kleine vreugden
En zorgen dat ze een bijbaan hebben zodat ze er op tijd uit moeten. Dat werkte bij mij vroeger heel goed.
Overigens was het bij ons thuis sowieso niet aan de orde om na 8.30/9.00 uur uit bed te komen.
Overigens was het bij ons thuis sowieso niet aan de orde om na 8.30/9.00 uur uit bed te komen.
Waarom zou dat moeten?
Nu vind ik een bijbaan sowieso niet zo heel belangrijk. Er is meer in het leven dan werken en dat kunnen/ moeten ze nog lang genoeg. Zolang ze op de middelbare school hun best doen, beetje sporten, zich ook sociaal ontwikkelen en thuis wat meehelpen en gezellig zijn, vind ik het prima.
Nu vind ik een bijbaan sowieso niet zo heel belangrijk. Er is meer in het leven dan werken en dat kunnen/ moeten ze nog lang genoeg. Zolang ze op de middelbare school hun best doen, beetje sporten, zich ook sociaal ontwikkelen en thuis wat meehelpen en gezellig zijn, vind ik het prima.
Een bijbaan is niet noodzakelijk, maar kan behoorlijk vormend zijn! Als baas aangeeft dat er een verbeterpunt is komt dat anders binnen dan dat pa en ma dat zeggen.
Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Mijn buurman zei dat ze moeten leren werken voordat ze erg in hebben dat niks doen makkelijker is. 

Ik heb het ook niet over moeten. Maar op tijd uit bed komen doen pubers wel voor de baas maar minder makkelijk voor vader of moeder. Tot middaguur op bed liggen is iig niet gezond. Gewoon werken zodra het mag, vanaf 13 jaar opbouwen, leer je veel van!
Als ze 13 zijn vind ik het belangrijker dat ze op school wat leren. Werken kunnen/moeten ze nog hun hele leven. Waarvoor zouden ze moeten werken? Voor hun uitzet, huis kopen of voor de Mac of games? Die eerste twee kan 10 jaar later ook wel en de laatste twee lijken mij ook niet zo bevorderlijk voor hun gezondheid of ontwikkeling.windorgel schreef:Ik heb het ook niet over moeten. Maar op tijd uit bed komen doen pubers wel voor de baas maar minder makkelijk voor vader of moeder. Tot middaguur op bed liggen is iig niet gezond. Gewoon werken zodra het mag, vanaf 13 jaar opbouwen, leer je veel van!
Daarnaast trek ik jouw standpunt dat tot het middaguur slapen niet gezond is, in twijfel. Geen enkel onderzoek heeft dat uitgewezen.
-
Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.HersteldHervormd schreef:Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Mijn oudste heeft momenteel 14 vakken op school en is dagelijks van 8.00 - 16.00 uur op school. Daarna nog huiswerk maken en op zaterdagmorgen ook. Laat hem lekker op zaterdagmiddag en avond sporten en zijn vrienden zien ipv ook nog een baantje voor die paar euro per week.
Waarvan hij er 10 never zijn hele leven nooit meer gaat gebruiken? :-)merel schreef:Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.HersteldHervormd schreef:Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Mijn oudste heeft momenteel 14 vakken op school en is dagelijks van 8.00 - 16.00 uur op school. Daarna nog huiswerk maken en op zaterdagmorgen ook. Laat hem lekker op zaterdagmiddag en avond sporten en zijn vrienden zien ipv ook nog een baantje voor die paar euro per week.
-
Ik bedoel dat de jongeren op het moment heel veel zeuren (terecht) over de woningnood, maar de werkgevers klagen over krapte op de arbeidsmarkt (ook terecht). Laten we elkaar nou helpen. Dat is mijn statement. Niet alleen maar krijgen maar niet geven. De kracht van de samenleving ligt dan vooral bij het ''samen''.merel schreef:Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.HersteldHervormd schreef:Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
Maar is jouw stelling dan ook dat jongeren in tijden van laagconjunctuur geen vakantiebaantje of zaterdagbaantje zouden mogen nemen?HersteldHervormd schreef:Ik bedoel dat de jongeren op het moment heel veel zeuren (terecht) over de woningnood, maar de werkgevers klagen over krapte op de arbeidsmarkt (ook terecht). Laten we elkaar nou helpen. Dat is mijn statement. Niet alleen maar krijgen maar niet geven. De kracht van de samenleving ligt dan vooral bij het ''samen''.merel schreef:Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.HersteldHervormd schreef:Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Re: RE: Re: Kleine vreugden
Opleidingen worden in Nederland vaak gesubsidieerd in tegenstelling tot veel buitenlanden. Persoonlijk ben ik het met één van de voorgaande schrijvers eens: doe wat terug voor de maatschappij. Zeker als student krijg je OV en willen ze een beurs op kosten van de maatschappij. Wat mij betreft mogen daar best wel een paar uur per week wapperende handjes tegenover staan. Verantwoordelijkheid leren nemen en niet leven op kosten van de maatschappij waar dat boek nodig is. Waarom wel sporten(wat vaak ook nog gesubsidieerd is) en niet wat terug doen voor de maatschappij? Als je alleen wilt feesten tijdens je studie vind ik dat je ook geen beurs zou moeten krijgen of OV zou moeten hebben.merel schreef:Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.HersteldHervormd schreef:Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
Fides Quaerens Intellectum
Re: RE: Re: Kleine vreugden
Het valt nogal mee (of tegen) met dat feesten vandaag de dag: de studieduur is aan alle kanten ingeperkt en een jaar te weinig punten is afscheid nemen van je studie of een hoge(re) studieschuld incasseren.Anselmus schreef:Opleidingen worden in Nederland vaak gesubsidieerd in tegenstelling tot veel buitenlanden. Persoonlijk ben ik het met één van de voorgaande schrijvers eens: doe wat terug voor de maatschappij. Zeker als student krijg je OV en willen ze een beurs op kosten van de maatschappij. Wat mij betreft mogen daar best wel een paar uur per week wapperende handjes tegenover staan. Verantwoordelijkheid leren nemen en niet leven op kosten van de maatschappij waar dat boek nodig is. Waarom wel sporten(wat vaak ook nog gesubsidieerd is) en niet wat terug doen voor de maatschappij? Als je alleen wilt feesten tijdens je studie vind ik dat je ook geen beurs zou moeten krijgen of OV zou moeten hebben.merel schreef:Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.HersteldHervormd schreef:Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Onze oudste wilde op zijn 14e of 15e een paar hele mooie voetbalschoenen. Die gingen qua prijs een heel stuk boven het budget voor een paar ‘gewone’. En omdat meneer geen makkelijke voeten had, waren de echt goedkope modellen toch al niet aan hem besteed. Afgesproken dat onze bijdrage naar 50% zou gaan wanneer hij die andere 50% bij elkaar werkte. Dat werd dus aardbeien plukken bij een boer in de omgeving. Toen hij het geld bij elkaar had, was hij ook tot de conclusie gekomen dat hij zijn verdiende geld niet in voetbalschoenen wilde stoppen waar hij met moeite een seizoen op zou kunnen spelen. Ik moet er eerlijk bij zeggen dat zijn studie-discipline anders was als die van jouw oudste. Of zoals hij het zelf uitlegde aan een docent die hem aansprak toen hij tijdens een toetsweek met een voetbal onder zijn arm door school liep: ‘meneer, u hebt ons toch verteld dat we prioriteiten moeten stellen? Nou, ik ga vanmiddag voetballen’. Het is gelukkig allemaal goed gekomen :-)merel schreef:Deze vaardigheden leren kan ook als je een paar jaar ouder bent. En op je 13 gaan werken om 15 jaar later een huis te kopen vind ik onzinnig.HersteldHervormd schreef:Ik vind dat wél belangrijk in de meeste gevallen. Ten eerste word er wat verdient, dus die 16-jarige leert al enigszins met geld omgaan/budgetteren. Ten tweede is er gewoon een schreeuwend tekort aan handjes. Die 16-jarige wil ook over een paar jaar het huis uit, en wil dan ook een huisje hebben. Dan mag hij/zij zelf ook een steentje bijdragen aan de maatschappij als er nu krapte is vind ik. Ten derde is het goed voor de ontwikkeling om werkzaam te zijn bij een bedrijf/instelling. Je hebt te maken met collega's en leidinggevende, stukje verantwoordelijkheid komt er bij kijken. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen. Als een kind niet kan werken dan is het een ander verhaal.merel schreef:Klopt, dat ontken ik ook nergens. Alleen het moeten en zullen werken als je 16 jaar bent, is wat mij betreft niet nodig. Feedback krijg je ook bij elke baan na je studie, genoeg leermomenten te gaan.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.