De kleine lettertjes van het Evangelie

Posthoorn

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Posthoorn »

Simon0612 schreef:Nou, ik geloof dat als de Geest in iemand werkt die onder een prediking zit waar een drempel zou zijn, dat de Geest doorwerkt. Ongeacht de drempel of niet. En of dan die persoon de Geest bedroefd betwijfel ik.
Hoe lees jij dan onderstaande tekst?

Matth. 23:13 Maar wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat en degenen die ingaan zouden, niet laat ingaan.

Blijkbaar kan de ene mens de andere tegenhouden om het Koninkrijk der hemelen in te gaan.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ad Anker schreef:
Valcke schreef:
Refojongere schreef: Bijzonder dat je het eens bent. De meesten zeggen hier dat als je tot geloof oproept je er meteen bij moet zeggen dat een mens dat niet kan.

Ds. Paauwe zegt dat je dat nou juist niet erbij mag zeggen.
Ho. Ds Paauwe zegt dat een mens zich daar niet achter mag verschuilen. Dat is iets anders dan dat degene die tot het geloof oproept dit niet zeggen mag.
Het is zo mooi dat Valcke, met kennis van zaken, onzinnige verdachtmakingen verijdelt. Waarom moet dat toch zo, Refojongere?
Beste Ad, ik was enkel oprecht verbaasd. Waarom meteen zo vijandige toon aanslaan "onzinnig", "verdachtmakingen"? Is dat nu nodig? En dat nota bene als moderator die de goede toon van de discussie moet bewaken?

Ik mag toch een verband zien tussen de waarschuwing van Paauwe om de eis van het geloof te laten staan zonder met je onmacht aan te komen ("God moet het doen") en de uitspraak dat elke oproep tot geloof vergezeld moet gaan met de uitspraak dat je dat niet kan? Geeft dat geen reden om zich te verschuilen?

Want waar leidt het toe om er altijd maar bij te vermelden dat de hoorders toch onmachtig zijn? In elk geval niet dat mensen direct tot Jezus gaan!

Of zie jij die bijwerking niet?

Net zoals je een kind oproept om naar jou toe te komen niet gepaard moet laten gaan met: pas op, je kunt het niet hoor. Waar leidt dat toe dan? Het kan dogmatisch zo waar zijn als wat, maar toch belemmeren.
Laatst gewijzigd door Refojongere op 18 aug 2022, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Posthoorn schreef:
Simon0612 schreef:Nou, ik geloof dat als de Geest in iemand werkt die onder een prediking zit waar een drempel zou zijn, dat de Geest doorwerkt. Ongeacht de drempel of niet. En of dan die persoon de Geest bedroefd betwijfel ik.
Hoe lees jij dan onderstaande tekst?

Matth. 23:13 Maar wee u, gij schriftgeleerden en farizeeën, gij geveinsden; want gij sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen, overmits gij daar niet ingaat en degenen die ingaan zouden, niet laat ingaan.

Blijkbaar kan de ene mens de andere tegenhouden om het Koninkrijk der hemelen in te gaan.
Daarbij schrijven de kanttekenaren:

Of: de ingaanden, dat is, die op den weg zijn om de leer des Evangelies aan te nemen, belet gij, zoveel in u is, dat zij niet voortgaan.

zoveel als in u is… dus vanuit de mens gezien probeert men te beletten.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Ja, daar gaat het hier toch over? Of redeneer je als volgt: jawel, maar uiteindelijk komen de uitverkorenen er toch wel?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Posthoorn schreef:Ja, daar gaat het hier toch over? Of redeneer je als volgt: jawel, maar uiteindelijk komen de uitverkorenen er toch wel?
Ik schrijf toch in mijn eerdere citaat waar jij op reageerde dat de Geest in zo iemand wel doortrekt en zich niet laat verhinderen door mensen (drempels)? Ondanks wat er ook in hun vermogen ligt zal de Geest doorgaan.

(Totaal offtopic trouwens deze discussie als je het mij vraagt. Want dat zou betekenen dat een predikant bewust mensen van Christus afhoudt).
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Simon0612 schreef:
Cyrillus schreef:
Simon0612 schreef:
Cyrillus schreef:
Nou op de 2 vragen die jij van mij citeert geef je zelf al geen antwoord om mee te beginnen. Dus zo komt het wel over als gezeur hoor, sorry. En in mijn vragen ligt een impliciet 'nee' en 'ja' besloten uiteraard. Anders had ik mijn vervolgvragen niet gesteld. Flauw dus. Maar helemaal volledig dan: natuurlijk, de Heilige Geest laat Zich uiteraard niet tegenhouden door drempels van welke aard dan ook. Dat roept dan de volgende vragen op: Dat geeft een dominee dus het recht drempels op te werpen? De Heilige Geest lost het wel op?
Ik lees net het eerdere antwoord van DDD .Wel iets om over na te denken. Want feitelijk laat je de Heilige Geest niet doorwerken. Alleen vanuit de uitverkiezing kun je dit nog rechtbreien, maar dan is de Heilige Geest wel bedroefd geworden.
Nou dat is eenvoudig.

1: jij vraagt: weet je wel wat je zegt. Maar ik zei er voor niets in dit draadje en voel me dus niet aangesproken.
2. Nee, want ik ken geen enkel voorbeeld.

Volgens mij zijn Gods gedachten hoger dan de onze..wij kunnen en hoeven niets recht te breien of op te lossen. Om je vraag over de drempels te beantwoorden heb ik eerst jouw definitie van drempels nodig. Vermaning is geen drempel, wel noodzakelijk voor de prediking. Een predikant heeft wet en Evangelie te verkondigen. Noem je de wet een drempel? Hoe God Zijn volk bekeert is niet aan ons. Hij doet dat in vele wegen. De Geest is voor ons net zo ondoorgrondelijk, wij hoeven niet bezorgd te zijn dat Deze niet doorwerkt!
1) Zo werkt het niet, Simon. Verworpen was in gesprek met mij, ik antwoord op hem. Dan breek jij in, verder prima, maar dan wil je wel de lusten maar niet de lasten van de discussie. En ga je mij iets verwijten.
2) Je kan geen antwoord geven op de vraag of een dominee en drempel mag opwerpen omdat je geen voorbeeld weet? Beluister dan eerst de lezing van Van den Brink zou ik zeggen.
Ja ik reageerde niet op die eerste vraag van jou. Of je dat nu fijn vindt of niet, uitkomt of niet. Ik stak het anders in. Zo werkt dat op een forum. Volgens mij verwijt ik je niets hoor. Ik gaf aan dat vragen beantwoorden in plaats van iedere keer wedervragen fijner is voor de discussie. Helemaal geen verwijt hoor. Je voelt je snel aangevallen, en schiet in de verdediging. Dat kan je visie op bepaalde prediking wel behoorlijk een verwrongen beeld geven.

Nummertje 2 was het antwoord op je 2e vraag die ik genegeerd zou hebben. Niet op de vraag of een predikant een drempel mocht opwerpen (dat beschreef ik niet duidelijk, mijn fout)

Op het opwerpen van de drempel schreef ik:
Volgens mij zijn Gods gedachten hoger dan de onze..wij kunnen en hoeven niets recht te breien of op te lossen. Om je vraag over de drempels te beantwoorden heb ik eerst jouw definitie van drempels nodig. Vermaning is geen drempel, wel noodzakelijk voor de prediking. Een predikant heeft wet en Evangelie te verkondigen. Noem je de wet een drempel? Hoe God Zijn volk bekeert is niet aan ons. Hij doet dat in vele wegen. De Geest is voor ons net zo ondoorgrondelijk, wij hoeven niet bezorgd te zijn dat Deze niet doorwerkt!
Laten we even als definitie hanteren: alles wat iemand onnodig weerhoudt tot Christus te gaan. Voorbeelden: de eis dat je eerst iets beleefd moet hebben, dat je je eerst totaal verdorven moet voelen, etc.
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Simon0612 schreef:
Posthoorn schreef:Ja, daar gaat het hier toch over? Of redeneer je als volgt: jawel, maar uiteindelijk komen de uitverkorenen er toch wel?
Ik schrijf toch in mijn eerdere citaat waar jij op reageerde dat de Geest in zo iemand wel doortrekt en zich niet laat verhinderen door mensen (drempels)? Ondanks wat er ook in hun vermogen ligt zal de Geest doorgaan.

(Totaal offtopic trouwens deze discussie als je het mij vraagt. Want dat zou betekenen dat een predikant bewust mensen van Christus afhoudt).
Ontkracht je daarmee niet de ernst van Jezus' woorden? Offtopic is dit allerminst: het gaat immers om de vraag of een bepaalde prediking drempels kan opwerpen voor het komen tot Christus?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Refojongere schreef: Beste Ad, ik was enkel oprecht verbaasd. Waarom meteen zo vijandige toon aanslaan "onzinnig", "verdachtmakingen"? Is dat nu nodig? En dat nota bene als moderator die de goede toon van de discussie moet bewaken?
Bijzonder dat je het eens bent. De meesten zeggen hier dat als je tot geloof oproept je er meteen bij moet zeggen dat een mens dat niet kan.
Ik vat dit vervelend op ja. Ik stem in met het citaat en jij vindt dat bijzonder omdat enz... En dan ben ik maar graag duidelijk. Omdat het inhoudelijk nu ook niet klopte. Fijn dat Valcke daar terecht op wees.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Wat ik hoor van de rechterflank is dat je in beleving de schuld en verlorenheid gaat inleven nadat je wedergeboren bent, dat is ook wat de Bijbel leert. Een predikant kan weleens het verkeerd om zeggen zonder dat het ook te bedoelen, maar dat zal dan eenmalig zijn.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Posthoorn schreef:
Simon0612 schreef:

Ontkracht je daarmee niet de ernst van Jezus' woorden? Offtopic is dit allerminst: het gaat immers om de vraag of een bepaalde prediking drempels kan opwerpen voor het komen tot Christus?
Deden de kanttekenaren dat ook met hun kanttekening? Ik zie niet waarom ik dat zou doen.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Cyrillus schreef: Laten we even als definitie hanteren: alles wat iemand onnodig weerhoudt tot Christus te gaan. Voorbeelden: de eis dat je eerst iets beleefd moet hebben, dat je je eerst totaal verdorven moet voelen, etc.
Dan ben ik het met je eens.
Cyrillus
Verbannen

Bericht door Cyrillus »

Geytenbeekje schreef:Wat ik hoor van de rechterflank is dat je in beleving de schuld en verlorenheid gaat inleven nadat je wedergeboren bent, dat is ook wat de Bijbel leert. Een predikant kan weleens het verkeerd om zeggen zonder dat het ook te bedoelen, maar dat zal dan eenmalig zijn.
heb je ook een Bijbeltekst?
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Simon0612 schreef:
Cyrillus schreef: Laten we even als definitie hanteren: alles wat iemand onnodig weerhoudt tot Christus te gaan. Voorbeelden: de eis dat je eerst iets beleefd moet hebben, dat je je eerst totaal verdorven moet voelen, etc.
Dan ben ik het met je eens.
Ik ook wel hoor. Toch moet je me nog wat uitleggen hoor Cyrillus: als in de prediking naast de oproep tot bekering, de oproep om de Heere te voet te vallen wordt verkondigd dat een mens alleen zal gaan wanneer God hem zaligmakend roept (zie het voorbeeld van ds Paauwe van vandaag) beschouw je dat dan als 'een drempel' opwerpen?

Verder: de eis dat je eerst iets beleefd moet hebben etc.: Ik hoor dat eigenlijk nooit. Er worden wel bevindingen gepreekt maar niet als voorwaarde om tot Christus te gaan. Zou je een voorbeeld kunnen noemen? Ik begrijp het oprecht niet.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Cyrillus schreef:
Geytenbeekje schreef:Wat ik hoor van de rechterflank is dat je in beleving de schuld en verlorenheid gaat inleven nadat je wedergeboren bent, dat is ook wat de Bijbel leert. Een predikant kan weleens het verkeerd om zeggen zonder dat het ook te bedoelen, maar dat zal dan eenmalig zijn.
Jeremia 31:19
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Cyrillus schreef:
Zie Post AdAnker. Er zijn er wel meerdere.
Gesloten