Eerst de Wet ?

Tiberius
Administrator

Re: Eerst de Wet ?

Bericht door Tiberius »

huisman schreef:Maar wie ik ook noem.....je kunt niets met die citaten en gedeelten uit boeken...zitten al deze predikanten er dan naast.
Of (en dat denk ik eigenlijk) praten wij langs elkaar heen en is het verschil in de praktijk niet zo groot? Zeg het maar.
Mogelijk praten we langs elkaar heen en is het verschil inderdaad slechts minimaal.
Mogelijk lees je die citaten wat selectief.
Wie zal het zeggen?

Wat me wel een beetje verwondert, is dat je zo hardnekkig een bekeringsweg zit te verdedigen die in ieder geval niet expliciet in de Bijbel voorkomt.
huisman

Bericht door huisman »

Tiberius schreef:
huisman schreef:Maar wie ik ook noem.....je kunt niets met die citaten en gedeelten uit boeken...zitten al deze predikanten er dan naast.
Of (en dat denk ik eigenlijk) praten wij langs elkaar heen en is het verschil in de praktijk niet zo groot? Zeg het maar.
Mogelijk praten we langs elkaar heen en is het verschil inderdaad slechts minimaal.
Mogelijk lees je die citaten wat selectief.
Wie zal het zeggen?

Wat me wel een beetje verwondert, is dat je zo hardnekkig een bekeringsweg zit te verdedigen die in ieder geval niet expliciet in de Bijbel voorkomt.

Ik blijf verschillen van mening omdat ik denk (met al die predikanten die ik genoemd heb) dat het belangrijk is om je te realiseren dat Gods Geest niet gebonden is aan onze denkwijze's. Al die theologen die de variatie van bekeringswegen benadrukten deden dat uit pastoraal motief. Zij onderbouwden dat vanuit de Schrift en spraken altijd met twee woorden.
@ Ander blz 21 -23 uit het boekje van Ds Meeuwse zeggen toch hetzelfde dan wat ik zeg?
Ander schreef
Hij maakt dan onderscheid in een meer geleidelijke bekering van Gods kinderen die altijd in de godsdienst leven en een meer krachtdadige bekering van Gods kinderen die in de wereld leefden.
Precies het verschil tussen Lydia en de stokbewaarder. Ik eindig met het onderschrift van Afgewezen

"Een verkeerde bewering is gauw gedaan, maar de weerlegging vraagt wel tien keer zoveel ruimte" Het heeft mij niet alleen veel ruimte gekost maar ook veel tijd :sweat
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ander

Bericht door Ander »

Nee, huisman, nu praat je echt naar jezelf toe mbt de woorden van ds. Meeuse. Je aanhaling van mijn citaat ging over de weg naar de vierschaarbeleving. Zo zijn we natuurlijk snel uitgepraat. Het is wat doorzichtig om ds. Meeuse te laten zeggen wat jij ervan vindt, terwijl het in dit geval niet klopt.
BJD

Bericht door BJD »

@Ander, doe je dan afstand van hetgeen Ds Vreugdenhil stelt in zijn boekje "Bekering, iets voor jou?" ?

Spurgeon heeft ook een duidelijk preek hierover in het boekje "Berouw" uit die serie boekhout.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef: Kijk huisman, je kunt natuurlijk allemaal verklaarders aanvoeren die hetzelfde zeggen als jij, maar wat levert je dat op? Ik denk dat er sowieso veel nagepraat wordt. Ik zie tenminste altijd dezelfde voorbeelden terugkeren.
En nogmaals, als je je punt wilt funderen op iets wat niet geschreven staat, maak je het jezelf wel heel lastig.
En iets is niet per se waar omdat 20 oudvaders en/of predikanten het zeggen...
Je doet zelf precies hetzelfde want jij hebt ook geen schriftplaatsen die aangeven dat het persé op jouw manier moet gebeuren.
Dingen die tegen 20 oudvaders en/of predikanten ingaan mogen wel met een behoorlijke voorzichtigheid gezegd worden, helemaal de namen die ik huisman op zien noemen, dewelke toch niet de minste zijn en wel redelijk vaak als gezaghebbend aangevoerd worden.
Afgewezen schreef:
Fjodor schreef:Waarvoor zou het nodig zijn op die kentekenen te wijzen? Omdat het altijd zo duidelijk is wanneer een mens wedergeboren wordt? Waar staat dát dan in de bijbel dat een mens altijd zijn wedergeboorte moment weten moet. Ik zie het niet staan. Dit wat ik hier post zie ik wel staan. En kom dat alsjeblieft niet met dat geestelijk licht argument (deden de dopersen dat niet ook?), want hier kom ik gewoon met schriftuurlijke argumenten.
Kentekenen zijn er altijd ter versterking van 'iets'. Over dat 'iets' gaat het nu: het tot geloof gekomen zijn, het ontmoet hebben van een verzoend God in Christus.
Dat kan bestreden zijn, aangevochten zijn, mensen kunnen iets ervoor houden wat het niet is - híér komen de kentekenen in beeld.
Maar ik zie dat wel vaker gebeuren: als je het met mensen niet eens wordt over wat er gekend moet worden, beginnen ze ineens over de dagelijkse bekering en de vruchten. Maar je kunt dat eerste station niet overslaan.

En ja, die dopersen hadden wel een punt. Zie de door Tiberius geciteerde tekst uit 1 Kor. 2.
En wat te denken van:

1 Joh. 2:20 Doch gij hebt de zalving van den Heilige, en gij weet alle dingen.
27 En de zalving, die gijlieden van Hem ontvangen hebt, blijft in u, en gij hebt niet van node, dat iemand u lere; maar gelijk dezelfde zalving u leert van alle dingen, zo is zij ook waarachtig, en is geen leugen; en gelijk zij u geleerd heeft, zo zult gij in Hem blijven.
Waar staat dan jouw manier van dat 'iets'? En waar staat de noodzakelijkheid van die manier 'iets'? Of kom je echt niet verder dan dat geestelijk licht argument? Want deze tekst zegt daar natuurlijk niets over.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
hervormde

Bericht door hervormde »

De posting van Refo over Woord en Geest is gezien de context wel begrijpelijk, maar toch doet hij het Woord niet helemaal recht.

Refo is bang voor 'geestelijke mensen' in de zin van doperse mensen. Die op zoek gaan naar de waarheid achter de waarheid. Uiteindelijk blijkt dé waarheid verder te liggen dan de pot met goud onder de regenboog bij kinderen. Het gaat dan om de 'zuivere waarheid'. Een contradictio in terminus. De waarheid is immers altijd zuiver. Tenzij je onderscheid maakt in voorwerpelijk en onderwerpelijk. Dan is het Woord maar een dode letter. Weliswaar de waarheid, maar niet de zuivere waarheid. Daar is de Geest voor nodig.

Maar Refo gooit zo wel het kind met het badwater weg. Waar we de leer die meent dat mensen steeds geestelijker worden moeten verwerpen, zegt het Woord wel dat er geestelijke mensen zijn. Tegenover de natuurlijke mens. Hier gaat het over het geloof. Wie gelooft ziet de schepping in een ander licht. In geesteslicht. Daar verwonder je over Gods majesteit. Het geloof wordt stil als God spreekt in de schepping.

Dit geloof is géén bezit. Zoals er ook geen mensen met genade zijn. Dat is de doodsteek voor de gemeente. Zo krijg je mensen met en zonder genade. Net als in de charismatische beweging krijg je eerste rangs en tweederangschristenen. Mensen met en zonder geestesdoop. In bevindelijke kring, met en zonder vierschaarbeleving. Hier raken de twee uitersten elkaar.

Een andere vraag aan de beste forummers is deze? Stel je toch eens voor: wanneer Samuël dit leest. De kleine Samuël die al heel jong de HEERE vreesde. Is die ruimte er nog wel? Durven we binnen onze gemeente vrijmoedig met de kinderen te spreken wie de HEERE voor hen is! Niet wil zijn, maar is! Opdat zo de geloofsbloem in kleine kinderharten voorzichtig tot bloei komt?! Hiermee doe ik geen afstand van de woorden uit mijn eerdere posting over de tollenaar in de tempel. Ook dat gaan diezelfde kinderen wel leren. Als ze ouder zijn weet de HEERE wel wegen om ze ook tot die verdieping te brengen. Soms krijg je wel eens het idee dat geloven iets is waar kinderen niet bij betrokken worden. Hooguit in termen als: je kinderen, (en nu worden de oortjes even gespitst) dit is ook voor jullie. (Wat dan....?). En zo gaat de dominee weer verder. Maar worden de kinderen in hun kinderlijk geloof aangesproken?
huisman

Bericht door huisman »

Ander schreef:Nee, huisman, nu praat je echt naar jezelf toe mbt de woorden van ds. Meeuse. Je aanhaling van mijn citaat ging over de weg naar de vierschaarbeleving. Zo zijn we natuurlijk snel uitgepraat. Het is wat doorzichtig om ds. Meeuse te laten zeggen wat jij ervan vindt, terwijl het in dit geval niet klopt.
Sorry daar had ik overheen gelezen . Blijft bij mij wel staan dat Ds Meeuwse op de blz 21-23 hetzelfde zegt als ik heb geprobeerd te zeggen in dit topic.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

hervormde schreef:De posting van Refo over Woord en Geest is gezien de context wel begrijpelijk, maar toch doet hij het Woord niet helemaal recht.

Refo is bang voor 'geestelijke mensen' in de zin van doperse mensen. Die op zoek gaan naar de waarheid achter de waarheid. Uiteindelijk blijkt dé waarheid verder te liggen dan de pot met goud onder de regenboog bij kinderen. Het gaat dan om de 'zuivere waarheid'. Een contradictio in terminus. De waarheid is immers altijd zuiver. Tenzij je onderscheid maakt in voorwerpelijk en onderwerpelijk. Dan is het Woord maar een dode letter. Weliswaar de waarheid, maar niet de zuivere waarheid. Daar is de Geest voor nodig.

Maar Refo gooit zo wel het kind met het badwater weg. Waar we de leer die meent dat mensen steeds geestelijker worden moeten verwerpen, zegt het Woord wel dat er geestelijke mensen zijn. Tegenover de natuurlijke mens. Hier gaat het over het geloof. Wie gelooft ziet de schepping in een ander licht. In geesteslicht. Daar verwonder je over Gods majesteit. Het geloof wordt stil als God spreekt in de schepping.

Dit geloof is géén bezit. Zoals er ook geen mensen met genade zijn. Dat is de doodsteek voor de gemeente. Zo krijg je mensen met en zonder genade. Net als in de charismatische beweging krijg je eerste rangs en tweederangschristenen. Mensen met en zonder geestesdoop. In bevindelijke kring, met en zonder vierschaarbeleving. Hier raken de twee uitersten elkaar.

Een andere vraag aan de beste forummers is deze? Stel je toch eens voor: wanneer Samuël dit leest. De kleine Samuël die al heel jong de HEERE vreesde. Is die ruimte er nog wel? Durven we binnen onze gemeente vrijmoedig met de kinderen te spreken wie de HEERE voor hen is! Niet wil zijn, maar is! Opdat zo de geloofsbloem in kleine kinderharten voorzichtig tot bloei komt?! Hiermee doe ik geen afstand van de woorden uit mijn eerdere posting over de tollenaar in de tempel. Ook dat gaan diezelfde kinderen wel leren. Als ze ouder zijn weet de HEERE wel wegen om ze ook tot die verdieping te brengen. Soms krijg je wel eens het idee dat geloven iets is waar kinderen niet bij betrokken worden. Hooguit in termen als: je kinderen, (en nu worden de oortjes even gespitst) dit is ook voor jullie. (Wat dan....?). En zo gaat de dominee weer verder. Maar worden de kinderen in hun kinderlijk geloof aangesproken?
Die kinderen kunnen het allemaal niet leren zegt men dan, die kinderen moeten eerst beseffen hoe erg ze er buiten staan voordat ze in één of andere vierschaar vrijgesproken kunnen worden. Verdieping is niet het punt, hervormde, het moet een vrijspraak worden. We kunnen dus nooit spreken over wie God voor de kinderen is. Dat is hen voorbarig de handen opleggen.

Maar het is wel zo dat er in de gemeente mensen met en zonder genade zijn. Geloof is wel een bezit, het is mij in bezit gegeven. Dat zal ook in de gemeente zichtbaar worden.
Daartoe zijn de dingen gegeven, dat ze gebruikt worden; maar niet, opdat ze vergaard zouden worden - D. Bonhoeffer
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

Fjodor schreef:Je doet zelf precies hetzelfde want jij hebt ook geen schriftplaatsen die aangeven dat het persé op jouw manier moet gebeuren.
Dingen die tegen 20 oudvaders en/of predikanten ingaan mogen wel met een behoorlijke voorzichtigheid gezegd worden, helemaal de namen die ik huisman op zien noemen, dewelke toch niet de minste zijn en wel redelijk vaak als gezaghebbend aangevoerd worden.
Ik denk dat het verschil tussen huisman en mij een ander verschil is dan tussen jou en mij.
Verder, zoals gezegd, Schriftplaatsen zullen je niet overtuigen. Want het gaat erom hoe je ze verstaat. En natuurlijk staat er geen tekst in de Bijbel die zegt: dit of dat moet je meemaken, anders is het niet goed. Zo werkt dat niet.
Maar er staat in de Bijbel wel iets over het geloof, wat het doet, wat het werkt: verlichting van de ogen, opwekking uit de dood, verlossing. Allemaal zaken die suggereren dat het om iets gaat wat je meemaakt.
Of zou het belangrijkste in je leven, de Godsontmoeting, de verlossing door Christus, het mogen omhelzen van het Evangelie, buiten je bewustzijn omgaan? En zou je het niet beseffen wanneer je verlost wordt, wanneer het licht opgaat in je ziel?
Deze zaken zijn zo inherent aan wat er gebeurt bij de verlossing van een zondaar, dat het eigenlijk vreemd is dat je het moet verdedigen.
Fjodor schreef:Waar staat dan jouw manier van dat 'iets'? En waar staat de noodzakelijkheid van die manier 'iets'? Of kom je echt niet verder dan dat geestelijk licht argument? Want deze tekst zegt daar natuurlijk niets over.
Deze tekst zegt iets over het feit dat er een innerlijke zekerheid is, een innerlijke kennis, die je niet van buitenaf, vanuit de kenmerken, pas kunt funderen.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

hervormde schreef:Dit geloof is géén bezit. Zoals er ook geen mensen met genade zijn. Dat is de doodsteek voor de gemeente. Zo krijg je mensen met en zonder genade. Net als in de charismatische beweging krijg je eerste rangs en tweederangschristenen. Mensen met en zonder geestesdoop. In bevindelijke kring, met en zonder vierschaarbeleving. Hier raken de twee uitersten elkaar.
Kaf en koren, lijkt me heel Bijbels. Geloof is wel een bezit, dat ben ik met Fjodor eens. En genade eveneens. Maar het is niet iets wat je in je broekzak hebt of waar je zelf de beschikking over hebt. Dat niet.
hervormde schreef:Een andere vraag aan de beste forummers is deze? Stel je toch eens voor: wanneer Samuël dit leest. De kleine Samuël die al heel jong de HEERE vreesde. Is die ruimte er nog wel? Durven we binnen onze gemeente vrijmoedig met de kinderen te spreken wie de HEERE voor hen is! Niet wil zijn, maar is! Opdat zo de geloofsbloem in kleine kinderharten voorzichtig tot bloei komt?! Hiermee doe ik geen afstand van de woorden uit mijn eerdere posting over de tollenaar in de tempel. Ook dat gaan diezelfde kinderen wel leren. Als ze ouder zijn weet de HEERE wel wegen om ze ook tot die verdieping te brengen. Soms krijg je wel eens het idee dat geloven iets is waar kinderen niet bij betrokken worden. Hooguit in termen als: je kinderen, (en nu worden de oortjes even gespitst) dit is ook voor jullie. (Wat dan....?). En zo gaat de dominee weer verder. Maar worden de kinderen in hun kinderlijk geloof aangesproken?
Ik heb een boekje van Willem Eversdijk, waarin 20 bekeringen van kinderen beschreven worden. Als een kind bekeerd wordt, of van jongsafaan gelovig is, dan is dat merkbaar, dát blijkt wel uit het boekje.
Fjodor

Bericht door Fjodor »

Afgewezen schreef:
hervormde schreef:Een andere vraag aan de beste forummers is deze? Stel je toch eens voor: wanneer Samuël dit leest. De kleine Samuël die al heel jong de HEERE vreesde. Is die ruimte er nog wel? Durven we binnen onze gemeente vrijmoedig met de kinderen te spreken wie de HEERE voor hen is! Niet wil zijn, maar is! Opdat zo de geloofsbloem in kleine kinderharten voorzichtig tot bloei komt?! Hiermee doe ik geen afstand van de woorden uit mijn eerdere posting over de tollenaar in de tempel. Ook dat gaan diezelfde kinderen wel leren. Als ze ouder zijn weet de HEERE wel wegen om ze ook tot die verdieping te brengen. Soms krijg je wel eens het idee dat geloven iets is waar kinderen niet bij betrokken worden. Hooguit in termen als: je kinderen, (en nu worden de oortjes even gespitst) dit is ook voor jullie. (Wat dan....?). En zo gaat de dominee weer verder. Maar worden de kinderen in hun kinderlijk geloof aangesproken?
Ik heb een boekje van Willem Eversdijk, waarin 20 bekeringen van kinderen beschreven worden. Als een kind bekeerd wordt, of van jongsafaan gelovig is, dan is dat merkbaar, dát blijkt wel uit het boekje.
Er is ook niemand die zegt dat het niet merkbaar is.
hervormde

Bericht door hervormde »

Die kinderen kunnen het allemaal niet leren zegt men dan, die kinderen moeten eerst beseffen hoe erg ze er buiten staan voordat ze in één of andere vierschaar vrijgesproken kunnen worden. Verdieping is niet het punt, hervormde, het moet een vrijspraak worden. We kunnen dus nooit spreken over wie God voor de kinderen is. Dat is hen voorbarig de handen opleggen.
We kunnen dus nooit spreken over wie God voor de kinderen is! Jij hoeft ze niet de handen op te leggen Fjodor, dat doet Jezus wel. De HEERE leert ook kinderen met twee woorden spreken op een eenvoudige manier: God heb ik lief. Heerlijk is het om met een kinderlijk geloof diezelfde kinderen dit te horen belijden.
Afgewezen

Bericht door Afgewezen »

hervormde schreef:
We kunnen dus nooit spreken over wie God voor de kinderen is! Jij hoeft ze niet de handen op te leggen Fjodor, dat doet Jezus wel. De HEERE leert ook kinderen met twee woorden spreken op een eenvoudige manier: God heb ik lief. Heerlijk is het om met een kinderlijk geloof diezelfde kinderen dit te horen belijden.
Volgens mij bedoelde Fjodor het ironisch...
huisman

Bericht door huisman »

Nog even over het topictitel en de opmerking van een predikant waar deze stichtelijke discussie mee begonnen is.
Als de Heere in iemands leven komt krijgt hij eerst met de Wet te maken, pas daarna met het Evangelie
Dit zegt de D.L.3 en 4 art 5 en 6 (heel duidelijk dat de wet en het licht der natuur niet de zaligmakende genade kunnen bewerkstelligen. Wat dan wel ? De Heilige Geest en het Evangelie van den Messias.)
Gelijk het met het licht der natuur toegaat, zo gaat het ook in dezen toe met de wet der tien geboden, van God door Mozes den Joden in het bijzonder gegeven. Want nademaal deze de grootheid der zonde wel ontdekt en den mens meer en meer van zijn schuld overtuigt, doch het herstellingsmiddel daartegen niet aanwijst, noch enige krachten toebrengt om uit deze ellendigheid te kunnen geraken, en omdat zij alzo, door het vlees krachteloos geworden zijnde, den overtreder onder den vloek blijven laat, zo kan de mens daardoor de zaligmakende genade niet verkrijgen.

Hetgeen dan noch het licht der natuur noch de wet doen kan, dat doet God door de kracht des Heiligen Geestes, en door het woord of de bediening der verzoening, welke is het Evangelie van den Messias, waardoor het God behaagd heeft de gelovige mensen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament, zalig te maken.
Eigenlijk is zo'n uitspraak tegen de confessie .
Ander

Bericht door Ander »

huisman schreef:Nog even over het topictitel en de opmerking van een predikant waar deze stichtelijke discussie mee begonnen is.
Als de Heere in iemands leven komt krijgt hij eerst met de Wet te maken, pas daarna met het Evangelie
Dit zegt de D.L.3 en 4 art 5 en 6 (heel duidelijk dat de wet en het licht der natuur niet de zaligmakende genade kunnen bewerkstelligen. Wat dan wel ? De Heilige Geest en het Evangelie van den Messias.)
Gelijk het met het licht der natuur toegaat, zo gaat het ook in dezen toe met de wet der tien geboden, van God door Mozes den Joden in het bijzonder gegeven. Want nademaal deze de grootheid der zonde wel ontdekt en den mens meer en meer van zijn schuld overtuigt, doch het herstellingsmiddel daartegen niet aanwijst, noch enige krachten toebrengt om uit deze ellendigheid te kunnen geraken, en omdat zij alzo, door het vlees krachteloos geworden zijnde, den overtreder onder den vloek blijven laat, zo kan de mens daardoor de zaligmakende genade niet verkrijgen.

Hetgeen dan noch het licht der natuur noch de wet doen kan, dat doet God door de kracht des Heiligen Geestes, en door het woord of de bediening der verzoening, welke is het Evangelie van den Messias, waardoor het God behaagd heeft de gelovige mensen, zowel in het Oude als in het Nieuwe Testament, zalig te maken.
Eigenlijk is zo'n uitspraak tegen de confessie .
Die predikant zei toch niet dat door de wet de zaligheid te verkrijgen is, zoals tegengesproken in de confessie. Wat is er in deze uitspraak tegen de confessie dan?
Eigenlijk word ik er een beetje moe van. Telkens weer worden er uitspraken geciteerd en vervolgens wordt er wat ingelegd wat niet gezegd wordt. We moeten weer leren luisteren, dunkt me.
Plaats reactie