Fjodor schreef:Je doet zelf precies hetzelfde want jij hebt ook geen schriftplaatsen die aangeven dat het persé op jouw manier moet gebeuren.
Dingen die tegen 20 oudvaders en/of predikanten ingaan mogen wel met een behoorlijke voorzichtigheid gezegd worden, helemaal de namen die ik huisman op zien noemen, dewelke toch niet de minste zijn en wel redelijk vaak als gezaghebbend aangevoerd worden.
Ik denk dat het verschil tussen huisman en mij een ander verschil is dan tussen jou en mij.
Verder, zoals gezegd, Schriftplaatsen zullen je niet overtuigen. Want het gaat erom hoe je ze verstaat. En natuurlijk staat er geen tekst in de Bijbel die zegt: dit of dat moet je meemaken, anders is het niet goed. Zo werkt dat niet.
Maar er staat in de Bijbel wel iets over het geloof, wat het doet, wat het werkt: verlichting van de ogen, opwekking uit de dood, verlossing. Allemaal zaken die suggereren dat het om iets gaat wat je meemaakt.
Of zou het belangrijkste in je leven, de Godsontmoeting, de verlossing door Christus, het mogen omhelzen van het Evangelie, buiten je bewustzijn omgaan? En zou je het niet beseffen wanneer je verlost wordt, wanneer het licht opgaat in je ziel?
Deze zaken zijn zo inherent aan wat er gebeurt bij de verlossing van een zondaar, dat het eigenlijk vreemd is dat je het moet verdedigen.
Fjodor schreef:Waar staat dan jouw manier van dat 'iets'? En waar staat de noodzakelijkheid van die manier 'iets'? Of kom je echt niet verder dan dat geestelijk licht argument? Want deze tekst zegt daar natuurlijk niets over.
Deze tekst zegt iets over het feit dat er een innerlijke zekerheid is, een innerlijke kennis, die je niet van buitenaf, vanuit de kenmerken, pas kunt funderen.