Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Luther
Contacteer:

Re: Toelatingsbeleid reformatorische scholen

Bericht door Luther »

Ander schreef:Je ziet het hier gebeuren: er wordt geopperd om in plaats van vragen over uiterlijke levenswijze vragen te gaan stellen over persoonlijke geloofsbeleving. Alsof dat gescheiden kan zijn. Wanneer we ons niet wensen te schikken naar de regels van de school zegt dat iets over ons. Dat is wel duidelijk.
Volgens mij weet je best wat ik bedoel. Het gaat mij erom dat je de identiteit van een school niet bewaart door regels, als die innerlijk niet geschraagd worden door een levende geloofsrelatie met de Heere Jezus Christus. Dat geldt zowel voor ouders, als voor docenten. Dan heb ik het niet over hen die worstelen met die dingen, die de geloofszekerheid missen, of die naar vrede met God hunkeren, maar vooral over hen (onder ouders en collega's) die nog te vergelijken zijn met de jongste of met de oudste zoon uit de gelijkenis van de verloren zoon.
Germanicus schreef:Ik heb op een (behoudende) PC basisschool gewerkt, daar waren zelfs een aantal moslimgezinnen. Zij ondertekenenden de grondslag van de school (d.w.z. deze te zullen respecteren). Dat betekent dus: psalmversje leren, meedoen met de kerstviering. Hetzelfde geldt voor evangelische ouders. Hoezo psalmen (1773) achterhaald en dus niet leren? Er staat in de schoolgids dat we die zingen en leren. In de praktijk ging dat prima.
Mooi!
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Ander

Bericht door Ander »

Luther schreef:Volgens mij weet je best wat ik bedoel. Het gaat mij erom dat je de identiteit van een school niet bewaart door regels, als die innerlijk niet geschraagd worden door een levende geloofsrelatie met de Heere Jezus Christus. Dat geldt zowel voor ouders, als voor docenten. Dan heb ik het niet over hen die worstelen met die dingen, die de geloofszekerheid missen, of die naar vrede met God hunkeren, maar vooral over hen (onder ouders en collega's) die nog te vergelijken zijn met de jongste of met de oudste zoon uit de gelijkenis van de verloren zoon.
Klopt, dat dient samen te gaan. Dat zal niemand tegenspreken. Je wil toch niet zeggen dat mensen die het ware geloof missen zich niet aan regels hoeven te houden?
Ik snap het gezeur over de regels niet zo, eigenlijk.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Ander schreef:
Luther schreef:Volgens mij weet je best wat ik bedoel. Het gaat mij erom dat je de identiteit van een school niet bewaart door regels, als die innerlijk niet geschraagd worden door een levende geloofsrelatie met de Heere Jezus Christus. Dat geldt zowel voor ouders, als voor docenten. Dan heb ik het niet over hen die worstelen met die dingen, die de geloofszekerheid missen, of die naar vrede met God hunkeren, maar vooral over hen (onder ouders en collega's) die nog te vergelijken zijn met de jongste of met de oudste zoon uit de gelijkenis van de verloren zoon.
Klopt, dat dient samen te gaan. Dat zal niemand tegenspreken. Je wil toch niet zeggen dat mensen die het ware geloof missen zich niet aan regels hoeven te houden?
Ho, volgens mij zeur ik niet over regels; het gaat mij erom dat de identiteit van de refoscholen wordt ondermijnd door ouders en docenten die wel de regels ondertekenen, maar ik de praktijk daar innerlijk geen enkele verbondenheid mee tonen en in feite onbijbels leven. Het gekke is dat ik daarover - behoudens op RF - nauwelijks verdriet bespeur. En dan heb ik het over de zogenaamd 'eerlijk onbekeerden' die daar vervolgens geen traan over laten.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Hansie

Bericht door Hansie »

Luther schreef:
Ander schreef:
Ho, volgens mij zeur ik niet over regels; het gaat mij erom dat de identiteit van de refoscholen wordt ondermijnd door ouders en docenten die wel de regels ondertekenen, maar ik de praktijk daar innerlijk geen enkele verbondenheid mee tonen en in feite onbijbels leven. Het gekke is dat ik daarover - behoudens op RF - nauwelijks verdriet bespeur. En dan heb ik het over de zogenaamd 'eerlijk onbekeerden' die daar vervolgens geen traan over laten.
Hetgeen dan toch misschien een beetje te wijten is aan de leer, die zegt dat je jezelf niet kunt bekeren.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

Hansie schreef:Hetgeen dan toch misschien een beetje te wijten is aan de leer, die zegt dat je jezelf niet kunt bekeren.
Is dat onbijbels dan?
rekcor

Bericht door rekcor »

Luther schreef:
Hansie schreef:Hetgeen dan toch misschien een beetje te wijten is aan de leer, die zegt dat je jezelf niet kunt bekeren.
Is dat onbijbels dan?
Nee, maar wel dat je het erbij verteld. Ik lees nergens van een apostel of profeet, die tegen zijn gehoor zei: 'Mensen bekeert u, maar pas op: u kunt zich niet bekeren'.
Luther
Contacteer:

Bericht door Luther »

rekcor schreef:
Luther schreef:
Is dat onbijbels dan?
Nee, maar wel dat je het erbij verteld. Ik lees nergens van een apostel of profeet, die tegen zijn gehoor zei: 'Mensen bekeert u, maar pas op: u kunt zich niet bekeren'.
Dat laatste heb ''s zondags op deze wijze ook nog nooit gehoord; wel dat we niet willen.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Luther schreef:
rekcor schreef:
Luther schreef:
Is dat onbijbels dan?
Dat laatste heb ''s zondags op deze wijze ook nog nooit gehoord; wel dat we niet willen.
Wat ook Bijbels is: "Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild".
Willem

Bericht door Willem »

Willem schreef:
Ander schreef:Over het argument dat onderwijzers geroepen zijn kinderen tot Jezus te brengen is nog wel wat te zeggen. Maar het lijkt er dus op dat er Reformatorische scholen zijn die deze roeping enkel hebben bij kinderen waarvan ouders thuis aan tafel uit de SV lezen i.p.v. de HSV*.
Wat een ontzettende flauwekul. Sorry hoor. Ik ben verklaard tegenstander van de HSV, heb hierover op school ook een 'strijd' gevoerd maar de scheiding die jij aanbrengt zie ik niet en hanteer ik niet.
Ander. Het is wel fijn als men de voorafgaande postings in dit topic heeft gelezen. Dan ziet men ook de relatie tussen deze posting en mijn reactie. Zie onderstaande - eerdere posting. Zie vooral het vetgedrukte deel in onderstaande posting. iig ben ik blij we het eens zijn dat een dergelijke regel "ontzettende flauwekul" is. Helaas op sommige plekken werkelijkheid. Het juist lezen van postings voorkomt wel veel misverstanden. Men suggereert dan b.v. niet meer zo snel dat een regel is verzonnen of expres wordt overdreven om het gelijk te halen.
Grace schreef:
Upquark schreef:Ik zit te dubben waar we ons kind later heen zullen sturen. Weet iemand hoe het zit met het toelatingsbeleid van de reformatorische scholen? Mogen 'GKV-kinderen' hier ook heen?
Dat probleem hebben wij plaatselijk ook voor onze kinderen. We hebben 3 serieuze opties (naast alle niet of nauwelijks christelijke of openbare basisscholen) waarbij we bij alle 3 voors en tegens hebben.
1. GGinNED School. Moet je tekenen dat je geen TV hebt en geen open internet (dat is voor ons geen probleem, want dat hebben we niet), je moet tekenen dat je thuis de statenvertaling gebruikt bij het lezen (dat wordt lastig, want we gebruiken meerdere vertalingen ook HSV). Er is hier misschien een andere geloofsbeleving dan wij doorgaans gewend zijn. Lang niet bij alle leerlingen en leerkrachten overigens (hopelijk). (apart trouwens dat er niet gevraagd wordt of we wederomgeboren zijn en we door een waar geloof Christus lief hebben gekregen). Dat is blijkbaar minder belangrijk.
2. PC School (de meest conservatieve). Werkt een lesbische leerkracht die gaat trouwen. Kijken met heel de school WK-voetbal, doen aan Sinterklaas, etc. Er is hier misschien een andere geloofsbeleving dan wij doorgaans gewend zijn. Lang niet bij alle leerlingen en leerkrachten overigens (hopelijk). Werken hele postieve leerkrachten en zitten ook positieve leerlingen op. Maar ja....die nemen de eerste gevoelens niet weg.
3. Thuisonderwijs. Hebben we ook veel over nagedacht. Dat laatste heeft behoorlijk impact op je gezin. Komt ook heel erg onder maatschappelijke druk te staan vanuit overheid. Wat doet dat met je kinderen?
Lastige kwestie.
Verder hierover spreken heeft - op deze manier - dan ook totaal geen zin.
Mischien begrijp je nu ook de dieperliggende dimensie van de eerder gemaakte opmerking: "Ben je tegen jezelf aan het discusseren?" :)
Laatst gewijzigd door Willem op 13 aug 2011, 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Willem

Bericht door Willem »

Ander schreef:
Willem schreef:ja, ik begrijp niet zo goed waarom deze stelling genoemd moet worden. Het is nl. idem voor de werknemers van een schilderbedrijf of een notariskantoor. De school is daarin geen uitzondering of zo iets.
Klopt! Zoals op een schildersbedrijf de werknemers geacht worden hun witte broek aan te trekken tijdens het werk en zoals op een notariskantoor een bepaalde kledingcode verwacht wordt zal een refoschool ook bepaalde (kleding)regels stellen aan het personeel.
Het gaat ook niet over regels die aan het "personeel" worden gesteld of aan de "leerlingen" maar over regels die aan de ouders van de leerlingen worden gesteld. Dus om bij het voorbeeld te blijven: Een schilder komt pas schilderen als de eigenaar van het huis - of z'n vrouw - kliksafe heeft. De ongerijmdheid hiervan begrijpt iedereen. Toch redeneren bepaalde reformatorische scholen op deze manier en als men niet "luistert" wordt het kind niet toegelaten.
Het lijkt erop dat niet helemaal duidelijk is waar we het - m.b.t. tot de regels - over hebben. Maar het gaat over de eisen die de reformatorische school aan de ouders van de kinderen stelt. Dus niet over de regels en eisen die aan personeel worden gesteld. Of over de regels waaraan de kinderen op school zich hebben te houden.
Ander schreef:
Willem schreef:Zo is het idd altijd geweest. Ouders geven de levensbeschouwelijke richting aan en de - daarvoor opgeleide - leerkrachten voeren dit uit. Hiervoor hebben ze vakkennis en kennis van de eisen die de overheid stelt. Lijkt me een hele normale situatie die in allerlei varianten vele malen voorkomt in de samenleving.
Gelukkig niet. Het bestuur geeft de levensbeschouwelijke richting aan en als je het daar niet mee eens bent zoek je maar een andere school. :hum
En zo'n vetgedrukte opmerking lezende kan ik dus niet rijmen met een eerdere opmerking dat "onderwijzers geroepen zijn de kinderen tot Jezus te brengen"'.
Ander schreef:
Willem schreef:Dat is wel een heel vreemd argument om te verdedigen dat de school een "over ons gestelde macht" is. Ook het "gelijkbekostingsprincipe" heeft dus zo z'n nadelen blijkt wel.
Nee hoor, schoolmeesters en schooljuffen zijn gewoon ambtenaren, dienaren van de overheid en die heb je te gehoorzamen. Dat bedoel ik.
Dit is onjuist. De overheid heeft het opzicht en de "macht" nu juist gedelegeerd aan het bestuur. En het bestuur reflecteert - als het goed is - de ouders. En is geen op zichzelf staande macht. Overigens kan ik - vanuit verenigingsoogpunt in het NL recht - best leven met allerlei regels en de opmerking: "Als het niet bevalt, zoek een ander". Ik zal een vereniging ook nooit die vrijheid willen ontzeggen. Maar dat is hier ook niet waar het om gaat. Het gaat erom of het bijbels gelegitimeerd is. En dan heeft de school simpelweg geen bevoegdheid om ouders te bekritiseren op hun manier van leven. Dat opzicht is aan de kerk opgedragen.
Ander schreef:Maar goed, stuur jij je kind maar naar een pc-school of openbare school, zorg dat je z.s.m. in de MR zit en ga ze maar vertellen dat jij de baas bent. :fouet ;)
t'is maar een discussieforum hoor :slurp
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Willem schreef:En zo'n vetgedrukte opmerking lezende kan ik dus niet rijmen met een eerdere opmerking dat "onderwijzers geroepen zijn de kinderen tot Jezus te brengen"'.
Alleen daarom zou ik (is dus persoonlijk) niet op een refoschool willen werken (er vanuitgaande dat ik überhaupt aangenomen zou worden). Het christelijk onderwijs kan een mooie functie hebben in onze samenleving door rand- of onkerkelijken toe te laten. Mits de grondslag en de schoolregels worden gerespecteerd en worden ondertekend. (Op mijn vorige school, een basisschool, waren rand- en onkerkelijke gezinnen op deze basis welkom; ze mochten echter niet in de MR, bestuur o.i.d.) Zoals ik eerder aangaf, waren er zelfs een aantal moslimgezinnen op onze school, die op deze manier met het Evangelie konden worden bereikt.
Hier beneden is het niet.
Willem

Bericht door Willem »

Maar om e.e.a. samen te vatten:

Wat als een reformatorische school nu gewoon van de ouders verwacht:

1. Dat ze instemmen met de grondslag, bestaande uit de Bijbel en de 3 FvE - of wat mij betreft onderschrijven -
2. Dat ze de schoolregels respecteren (kledingcode etc.)
3. Dat de ouders lid moeten zijn van b.v. HHK, CGK, GG, GGiN of OGG.

De kerkenraden van de onder punt 3 genoemde kerken hebben het opzicht over leer en leven. Dat hoeft de school niet meer te doen. Hebben we tegelijkertijd een heel stuk van de buitenlesgeefste activiteiten gedecimeerd.

Lijkt me eenvoudig en prima werkbaar.

De vraag is natuurlijk: Waarom doen de reformatorische scholen het niet op deze manier?
GJdeBruijn

Bericht door GJdeBruijn »

@Willem: Een reformatorische school wordt door de ouders gesticht, veelal in samenwerking met één of meerdere kerkenraden.
Het onderscheid school-ouders dat jij maakt zou niet mogen bestaan. Als het al wel zou bestaan is dat veelal gevolg van vervlakking van de eigen (door de ouders bepaalde) grondslag. Dat er grenzen zijn in het vragenstellen van school richting ouders in het kader van aanmelden is duidelijk. Maar jouw principiele stellingname gaat verder en mist mijns inziens elke aansluiting bij de noodzaak die de generatie voor ons zag om tot het stichten van het reformatorisch onderwijs te komen.
Het lijkt me niet meer dan logisch dat ouders die vanuit een bepaalde situatie tot de stichting van een eigen school komen het eigene ook willen bewaren.
Ander

Bericht door Ander »

Willem schreef:Het gaat ook niet over regels die aan het "personeel" worden gesteld of aan de "leerlingen" maar over regels die aan de ouders van de leerlingen worden gesteld. Dus om bij het voorbeeld te blijven: Een schilder komt pas schilderen als de eigenaar van het huis - of z'n vrouw - kliksafe heeft. De ongerijmdheid hiervan begrijpt iedereen. Toch redeneren bepaalde reformatorische scholen op deze manier en als men niet "luistert" wordt het kind niet toegelaten.
De vrouw van de huiseigenaar is zelf mans zat om te doen wat ze wil. Een kind staat onder het gezag van de ouder. Dus als je eisen stelt aan het kind, stel je die direct aan de ouders.
Willem schreef:Het lijkt erop dat niet helemaal duidelijk is waar we het - m.b.t. tot de regels - over hebben. Maar het gaat over de eisen die de reformatorische school aan de ouders van de kinderen stelt. Dus niet over de regels en eisen die aan personeel worden gesteld. Of over de regels waaraan de kinderen op school zich hebben te houden.
Zie hierboven. Wanneer je de visie hanteert dat gezin-kerk-school (driestar?) een eenheid dient te zijn is het belangrijk om die eenheid te bewaren en te bewaken(!).
En zo'n vetgedrukte opmerking lezende kan ik dus niet rijmen met een eerdere opmerking dat "onderwijzers geroepen zijn de kinderen tot Jezus te brengen"'.
Dat is gemeen. Wanneer je op een zwarte school gaat werken zeg je ook niet: Je vind het zeker niet belangrijk dat blanke kinderen onderwijs krijgen. Het is oneigenlijk om de roeping om kinderen tot Jezus te brengen te verbinden met de regel over het lezen van een vertaling.
Willem schreef:Dit is onjuist. De overheid heeft het opzicht en de "macht" nu juist gedelegeerd aan het bestuur. En het bestuur reflecteert - als het goed is - de ouders. En is geen op zichzelf staande macht. Overigens kan ik - vanuit verenigingsoogpunt in het NL recht - best leven met allerlei regels en de opmerking: "Als het niet bevalt, zoek een ander". Ik zal een vereniging ook nooit die vrijheid willen ontzeggen. Maar dat is hier ook niet waar het om gaat. Het gaat erom of het bijbels gelegitimeerd is. En dan heeft de school simpelweg geen bevoegdheid om ouders te bekritiseren op hun manier van leven. Dat opzicht is aan de kerk opgedragen.
Er wordt inderdaad niets bekritiseerd. Wanneer je je niet wenst te conformeren aan de regels die de school heeft opgesteld zijn er andere scholen waar je naar toe kunt. Maar jij isoleert die regels als zijn het een soort inquisitie-afspraken. Bewust gebruik je die term omdat het een negatieve klank heeft. Ik vind dat niet terecht. De school stelt regels om de eenheid tussen kerk, school en gezin zoveel mogelijk te behouden. Je zou dat ook positief kunnen duiden. En wanneer je afwijkt van regels die de school van jouw keuze stelt kan dat wellicht leiden tot zelfreflectie. Waarom die regel en waarom heb ik daar moeite mee. Je noemt volgens mij een aantal keren de internetprovider en het gebruik van andere bijbelvertalingen naast de SV. W.b. de internetprovider: ik vind het onbestaanbaar dat er in onze gezindte gezinnen met opgroeiende kinderen gebruik maken van open internet. Dus vind ik het ook logisch dat de school daar vragen bij heeft. Het is, en dat is ook mijn ervaring, erg vervelend dat sommige kinderen vrijuit op internet mogen en op school 'zeuren' dat bepaalde spelletjes niet mogen en andere kinderen beïnvloeden.
W.b. het gebruik van de vertaling: Wanneer de school gebruik maakt van de S.V. kan het bevreemdend werken wanneer thuis een andere vertaling gelezen wordt. Andersom zeker ook. Ik vind dit naast andere bezwaren een groot bezwaar van het bestaan van de HSV.
rekcor

Bericht door rekcor »

[quote=Tiberius]
Wat ook Bijbels is: "Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugelen; en gijlieden hebt niet gewild".[/quote]

Juist, in de voltooid verleden tijd. Dat is wat anders dan zeggen - en zeer vaak herhalen - dat een mens het van nature niet kan en niet wil. Anyway, offtopic...
Plaats reactie