'memento schreef:Niemand die dat ontkent hier, hoor. Ook verbondskinderen moeten door het geloof gerechtvaardigd worden. Dat is gewoon heel gereformeerd om te stellen.Afgewezen schreef:Ja, maar ondanks dat moeten ook zíj door het geloof gerechtvaardigd worden. Paulus werpt ten slotte iedereen op één grote hoop. En dat moeten wij ook doen.memento schreef: Jij stelt dat er geen onderscheid is tussen verbondskinderen en niet-verbondskinderen. Als argument daarvoor voerde betreffend gedeelte aan. Ik noemde 3 argumenten waarmee ik stel dat betreffend gedeelte jouw stelling niet ondersteunt. Dus in zoverre is het relevant. Een argument ontkrachten met tegenargumenten is trouwens heel "gewoon doen" hoor, in een discussie
Ik heb juist Rom 2 en 3 even gelezen, en raadt je aan dat ook te doen. Als het gaat om het verloren liggen in zonde, daarin is ieder mens gelijk, verbondskind of niet. Laat dat helder zijn. Maar in de verhouding ten opzichte van God is er wel zeker verschil. Paulus zelf noemt dat in Romeinen 3:1
1 Wat is dan het voorrecht van de Jood, of wat is het nut van de besnijdenis? 2 Velerlei in elk opzicht. In de eerste plaats [toch] dit, dat hun de woorden Gods zijn toevertrouwd
Gelukkig dat ik dan toch nog zo gereformeerd ben.

Maar waar het om gaat bij Paulus, ís nu juist die rechtvaardiging door het geloof. Daar vallen alle 'uiterlijke' verbondsweldaden bij weg. De inhoud van de belofte van het nieuwe verbond ís nu juist die rechtvaardiging, en de heiliging en de Geest.
En dat is waar het om gaat: dat we deel hebben aan díé verbondsweldaden. Daar krijg je geen deel aan door geboorte, niet als Jood en niet als heiden, maar daar krijg je uitsluitend deel aan door het geloof. En dat geloof heeft voor een 'verbondskind' geen ander fundament dan voor een buitenstaander.