Christen en vuurwerk

Van Ewijk

Re: Christen en vuurwerk

Bericht door Van Ewijk »

Dodo schreef:Ik vind het toch goedpraterij op die manier.
Hmja, maar er zit wel iets in.
Op welke grond kun je iets met sluitende zekerheid iets veroordelen wat in de bijbel niet veroordeeld word?
Het ene argument voor is net zo plausibel als de andere tegen.
Wat dat betreft hebben de Roomsen het maar makkelijk, vraag het aan de Paus en je weet het.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
eilander
Moderator

Bericht door eilander »

Het valt me op dat Zeeuw geen argumenten noemt. Hij gebruikt vooral redeneringen om de ander naar het eigen gedrag of inconsequenties te laten kijken. Dat is wel legitiem, maar niet sterk.
Dodo

Bericht door Dodo »

Bijna alles wat we doen heeft invloed op het milieu. Maar het levert doorgaans ook iets op. Met de auto rijden is vervuilend, maar het brengt ons snel van a naar b, en dat hebben we nodig voor werk, boodschappen en familiebezoek. Goedkoop vlees is dieronvriendelijk en milieuonvriendelijk, maar we moeten wel eten. Er is niet eens genoeg biologisch vlees voor iedereen. En zo kun je wel doorgaan.
Wat mij betreft is vuurwerk iets dat niets oplevert maar wel veel kost. Talloze vingers en ogen inmiddels, mensen en dieren met trauma's, hulpdiensten die overuren moeten draaien, veel materiële schade, enorm veel fijnstof in de lucht.
En wat het allemaal oplevert? Wat kinderlijk plezier.
Nasrani

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Ik ben groot voorstander van een verbod op consumentenvuurwerk. Ieder jaar raken er mensen ernstig gewond of vallen er doden. Bovendien is het slecht voor de luchtkwaliteit.
Tsja, omdat mensen er dom mee omgaan. Net als met auto’s en motoren. Veilig genoeg, behalve als je er gek mee doet.
Ik vind het leuk met mijn kids wat potjes af te steken. Gisteren wat sterrenregen gekocht. Beetje kleine dingetjes.

Ik vind de verontwaardiging over vuurwerk wat selectief. Hele jaar door wordt in de auto gereden, wordt kleding gekocht waarvan de oorsprong vaak amper bekend is, eten idem. Vuurwerk lijkt dan, net als voetbal met sport, een fijne stok om mee te slaan.
Kom je 31 december een dagje naar het dorp waar ik mag wonen.... :bobo :bobo
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
Mara

Bericht door Mara »

Zeeuw schreef: Dan vind ik dat je zelf inderdaad op veel punten het goede voorbeeld geeft. Het scheelt waarschijnlijk dat het bij ons in de buurt gelukkig geen slagveld is.
Er zijn inderdaad veel Nederlanders die vuurwerk uit Duitsland halen. Volgens mij is dat net zo illegaal als de lawinepijlen trouwens.
Ik val jou niet aan omdat je wat pijltjes afsteekt met je kind, maar ik probeer uit te leggen hoe het uit de klauwen is gelopen.
Toen ik kind was had alleen de Chinees op de hoek een half uur lang een spektakel, de rest liep met wat klein spul.
Nu is het een wijk in oorlog, zo dreunen de dubbele ramen in hun sponningen.
En dan twee uur lang!
Als ik dan hoor dat zo'n mannetje van 12 voor 250 euro gekocht heeft, hoorde zijn ouders dit ook?
(Was in Alblasserdam trouwens...)
Een stagiar in de studio zei: als ik vuurwerk kocht moest ik de helft van dat bedrag aan een goed doel geven, van zijn moeder.
Dat vond ik al een prima begin :super
100 euro vuurwerk? Dan 50 euro naar mensen in nood.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:
Ambtenaar schreef:Ik ben groot voorstander van een verbod op consumentenvuurwerk. Ieder jaar raken er mensen ernstig gewond of vallen er doden. Bovendien is het slecht voor de luchtkwaliteit.
Tsja, omdat mensen er dom mee omgaan. Net als met auto’s en motoren. Veilig genoeg, behalve als je er gek mee doet.
Ik vind het leuk met mijn kids wat potjes af te steken. Gisteren wat sterrenregen gekocht. Beetje kleine dingetjes.

Ik vind de verontwaardiging over vuurwerk wat selectief. Hele jaar door wordt in de auto gereden, wordt kleding gekocht waarvan de oorsprong vaak amper bekend is, eten idem. Vuurwerk lijkt dan, net als voetbal met sport, een fijne stok om mee te slaan.
Dat is toch wel het toppunt van er dom mee omgaan, zoals ik boven aangaf? Dat is niet mijn definitie van wat vuurwerk. Dat is meer georganiseerd je misdragen. Maar afgelopen jaren was het toch minder erg?

Overigens, mag ik dit zien als uitnodiging om eens gezellig bij Nasrani te komen buurten? :D
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Mara schreef: Ik val jou niet aan omdat je wat pijltjes afsteekt met je kind, maar ik probeer uit te leggen hoe het uit de klauwen is gelopen.
Toen ik kind was had alleen de Chinees op de hoek een half uur lang een spektakel, de rest liep met wat klein spul.
Nu is het een wijk in oorlog, zo dreunen de dubbele ramen in hun sponningen.
En dan twee uur lang!
Als ik dan hoor dat zo'n mannetje van 12 voor 250 euro gekocht heeft, hoorde zijn ouders dit ook?
(Was in Alblasserdam trouwens...)
Een stagiar in de studio zei: als ik vuurwerk kocht moest ik de helft van dat bedrag aan een goed doel geven, van zijn moeder.
Dat vond ik al een prima begin :super
100 euro vuurwerk? Dan 50 euro naar mensen in nood.
Dat eerste is zeker niet wat ik toejuich. Dat mannetje is wsl zo eentje die ook een iphoneX krijgt.
Dat laatste valt exact in mijn punt van selectief. Koop dan ook een Ford Focus ipv een Mercedes en geef het verschil aan het goede doel. Eet alleen aardappels en groente ipv vlees en geef de rest aan het goede doel. Je bent er voor of niet, maar niet dat gekke, halfslachtig verplichtende gedoe.

Ooit gehoord: zelfde als aan vuurwerk geef je aan de collecte. Hoezo aflaten zijn Middeleeuws?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

eilander schreef:Het valt me op dat Zeeuw geen argumenten noemt. Hij gebruikt vooral redeneringen om de ander naar het eigen gedrag of inconsequenties te laten kijken. Dat is wel legitiem, maar niet sterk.
Argument is vooral dat het simpelweg mooi om te zien is. Gevoelskwestie dus. Dat is legitiem, maar, ja weet ik, niet sterk.
Net als ik bv zo af en toe een sigaartje rook. Daar kan ik, behalve dat het lekker is, geen fatsoenlijk argument op verzinnen.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Dodo schreef:Bijna alles wat we doen heeft invloed op het milieu. Maar het levert doorgaans ook iets op. Met de auto rijden is vervuilend, maar het brengt ons snel van a naar b, en dat hebben we nodig voor werk, boodschappen en familiebezoek. Goedkoop vlees is dieronvriendelijk en milieuonvriendelijk, maar we moeten wel eten. Er is niet eens genoeg biologisch vlees voor iedereen. En zo kun je wel doorgaan.
Wat mij betreft is vuurwerk iets dat niets oplevert maar wel veel kost. Talloze vingers en ogen inmiddels, mensen en dieren met trauma's, hulpdiensten die overuren moeten draaien, veel materiële schade, enorm veel fijnstof in de lucht.
Je eerste 4 regels bevatten veel drogredenen.
TSD

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
Dodo schreef:Bijna alles wat we doen heeft invloed op het milieu. Maar het levert doorgaans ook iets op. Met de auto rijden is vervuilend, maar het brengt ons snel van a naar b, en dat hebben we nodig voor werk, boodschappen en familiebezoek. Goedkoop vlees is dieronvriendelijk en milieuonvriendelijk, maar we moeten wel eten. Er is niet eens genoeg biologisch vlees voor iedereen. En zo kun je wel doorgaan.
Je praat vuurwerk nu goed met andere dingen die ook invloed op het milieu hebben, dat vind ik niet alleen niet sterk, maar gewoon uitermate zwak.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke argumenten @Zeeuw heeft om als Christen wél vuurwerk af te steken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
Je praat vuurwerk nu goed met andere dingen die ook invloed op het milieu hebben, dat vind ik niet alleen niet sterk, maar gewoon uitermate zwak.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd welke argumenten @Zeeuw heeft om als Christen wél vuurwerk af te steken.
Volgens mij heb ik die al in de reactie op Eilander gegeven. Ik heb niets goed gepraat. Wel aangegeven dat het gek is dat veel zaken gedachteloos gebeuren, die net zoveel of meer invloed hebben.
TSD

Bericht door TSD »

Zeeuw schreef:
TSD schreef:

Volgens mij heb ik die al in de reactie op Eilander gegeven. Ik heb niets goed gepraat. Wel aangegeven dat het gek is dat veel zaken gedachteloos gebeuren, die net zoveel of meer invloed hebben.
Dat is toch geen argument om iets juist wél te doen?

Zo kan je bijna alles goedpraten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

TSD schreef:
Zeeuw schreef:
TSD schreef:

Dat is toch geen argument om iets juist wél te doen?

Zo kan je bijna alles goedpraten.
Dat heb ik ook niet gezegd. Ik schrijf dat ik het leuk vind een paar potjes en wat sterrenregen met mijn kids af te steken. Ik vind het leuk en zie geen zwaarwegende bezwaren. Maar ik kan ook niet 5 redenen bedenken waarom het heel goed zou zijn.
Jantje
Verbannen

Bericht door Jantje »

Zeeuw schreef:
Nasrani schreef:
Zeeuw schreef:

Dat is toch wel het toppunt van er dom mee omgaan, zoals ik boven aangaf? Dat is niet mijn definitie van wat vuurwerk. Dat is meer georganiseerd je misdragen. Maar afgelopen jaren was het toch minder erg?

Overigens, mag ik dit zien als uitnodiging om eens gezellig bij Nasrani te komen buurten? :D
Ik denk dat @Nasrani hiermee precies bedoelt dat het juist zo slecht is om vuurwerk af te steken. Het gaat ook de Biblebelt niet voor bij. Terwijl ik dit nu typ hoor ik hier ergens in de wijk ook weer een knal afgaan. Ik ben per direct in voor een volledig verbod van vuurwerk, zeker voor ons als christenen. We zouden beter Psalm 90 kunnen lezen in plaats van in die tijd vuurwerk af te steken. Het is ten eerste geldverspilling. Ten tweede is het slecht voor de schepping; mens en dier heeft er last van. Zo heeft God het niet bedoeld in het paradijs, dat we moedwillig de aarde kapotmaken. Vervolgens is het ten derde ook nog eens een feit dat er elk jaar doden door vallen, veelal jonge mensen, en dat er velen zijn die een gedeelte van hun lichaam moeten missen, of dat nu een vinger is of een oog (zie het RD van gisteren).
Het belangrijkste is mijns inziens echter dat we met oudjaar bij de vergankelijkheid van het leven stilstaan. Daar past niet het wereldse gedruis van het van oorsprong heidense vuurwerk bij. Ik ben het dan ook heel eens met de dominees die daar elke keer weer voor waarschuwen. Laten we ons toch verre houden van wat de wereld ook hier te bieden heeft!
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Ach, we zijn zelf ook jong geweest. Niets is spannender dat een lontje aansteken en na de klap de geur van het het ontplofte vuurwerk opsnuiven. Ik vind het nog leuk. Alleen jammer dat het alleen maar één avond in het jaar toegestaan is.
Plaats reactie