Evangelisch
Re: Evangelisch
Gezangen worden al regelmatig gezongen.
Alleen gelukkig niet in de eredienst. Daar gaat niets boven de psalmen.
De psalmen zijn ook mij dierbaar.Tiberius schreef:Gezangen worden al regelmatig gezongen.
Maar stop nu eens met te doen alsof er maar één kerk is. "Gelukkig niet in de eredienst"... zeg er dan op z'n minst bij "in onze kerk". Want er zijn meer kerken die wél gezangen zingen in de eredienst -en daarmee de bijbelse lijn volgen- dan die dat niét doen.
Mag die relativering nu eens gemaakt worden?
~~Soli Deo Gloria~~
Ok, ik zal eraan denken.Hendrikus schreef:De psalmen zijn ook mij dierbaar.Tiberius schreef:Gezangen worden al regelmatig gezongen.
Maar stop nu eens met te doen alsof er maar één kerk is. "Gelukkig niet in de eredienst"... zeg er dan op z'n minst bij "in onze kerk". Want er zijn meer kerken die wél gezangen zingen in de eredienst -en daarmee de bijbelse lijn volgen- dan die dat niét doen.
Mag die relativering nu eens gemaakt worden?
Overigens is het zeker nog beter om te zeggen "in de kerkgenootschappen die in de forumregels genoemd staan"?

Niet helemaal. Want daartussen staan ook kerkgenootschappen waar in sommige gemeenten wel gezangen klinken tijdens de eredienst.Tiberius schreef:Overigens is het zeker nog beter om te zeggen "in de kerkgenootschappen die in de forumregels genoemd staan"?

Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
en bovendien: je moet ook niet al te ruimdenkend worden, TibJosephus schreef:Niet helemaal. Want daartussen staan ook kerkgenootschappen waar in sommige gemeenten wel gezangen klinken tijdens de eredienst.Tiberius schreef:Overigens is het zeker nog beter om te zeggen "in de kerkgenootschappen die in de forumregels genoemd staan"?

~~Soli Deo Gloria~~
En wel beschouwd: de meeste Psalmen zijn eigenlijk gezangen, met hier en daar een stukje (geïnterpreteerde) Bijbeltekst uit de Psalmen.Hendrikus schreef:en bovendien: je moet ook niet al te ruimdenkend worden, TibJosephus schreef:Niet helemaal. Want daartussen staan ook kerkgenootschappen waar in sommige gemeenten wel gezangen klinken tijdens de eredienst.Tiberius schreef:Overigens is het zeker nog beter om te zeggen "in de kerkgenootschappen die in de forumregels genoemd staan"?
--------------
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Voorts ben ik van mening dat portretten van oudvaders, reformatoren en andere theologen niet zouden moeten worden toegestaan als avatar.
Precies. En nergens een loskoppeling tussen "eredienst" en "overige activiteiten".Hendrikus schreef:Is ook niet erg bijbels, bedoel je?Erasmiaan schreef:Zingen van gezangen lijkt me niet echt een vooruitgang.
"Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"
"Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
"Zingt Hem een nieuw lied; speelt wel met vrolijk geschal."
"Hallelujah! Zingt den HEERE een nieuw lied; Zijn lof zij in de Gemeente Zijner gunstgenoten."
"Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten." [citaat uit een gezang]
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
en is daar ook niet een enkele organist onder ons die regels van gezangen soms subtiel verweeft met psalmen in voor of naspelen - al dan niet bewust - zodat zij toch klinken en door sommigen met het hart gezongen worden?refo schreef:En wel beschouwd: de meeste Psalmen zijn eigenlijk gezangen, met hier en daar een stukje (geïnterpreteerde) Bijbeltekst uit de Psalmen.Hendrikus schreef:en bovendien: je moet ook niet al te ruimdenkend worden, TibJosephus schreef:Niet helemaal. Want daartussen staan ook kerkgenootschappen waar in sommige gemeenten wel gezangen klinken tijdens de eredienst.Tiberius schreef:Overigens is het zeker nog beter om te zeggen "in de kerkgenootschappen die in de forumregels genoemd staan"?
Want?Marnix schreef:Precies. En nergens een loskoppeling tussen "eredienst" en "overige activiteiten".Hendrikus schreef:Is ook niet erg bijbels, bedoel je?Erasmiaan schreef:Zingen van gezangen lijkt me niet echt een vooruitgang.
"Sprekende onder elkander met psalmen, en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende en psalmende den Heere in uw hart;"
"Het woord van Christus wone rijkelijk in u, in alle wijsheid; leert en vermaant elkander, met psalmen en lofzangen, en geestelijke liederen, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart."
"Hallelujah! Zingt den HEERE een nieuw lied; Zijn lof zij in de Gemeente Zijner gunstgenoten."
"Daarom zegt Hij: Ontwaakt, gij, die slaapt, en staat op uit de doden; en Christus zal over u lichten." [citaat uit een gezang]
Mooi! Hopelijk kom je erachter dat die Ger.Gem. nog niet eens 'zo gek' denkt!Gian schreef:Besteld. Ik ben benieuwdWilhelm schreef:Gian schreef:Hoe heet het boek van Dhr. Snoek?
Zie : http://www.jbgg.nl/Page/sp53/ml1/from_s ... Index.html
Of voor de lezing die hij gehouden heeft :
http://www.prekenweb.nl/preken/SnoekL-J ... orisch.mp3
Niet alle gezangen zijn verantwoord en het is denk ik goed om voor de eredienst alleen de Psalmen te reserveren.Hendrikus schreef:Is ook niet erg bijbels, bedoel je?Erasmiaan schreef:Zingen van gezangen lijkt me niet echt een vooruitgang.
-
Hoe kan een GG denken? Ik dacht dat een instituut niet kan denken? Hoogstens is er overeenstemming in een aantal individuele meningen.Gijs83 schreef: Mooi! Hopelijk kom je erachter dat die Ger.Gem. nog niet eens 'zo gek' denkt!

Our God is an awesome God. He reigns from heaven above
Zoals deze:Democritus schreef:Hoe kan een GG denken? Ik dacht dat een instituut niet kan denken? Hoogstens is er overeenstemming in een aantal individuele meningen.Gijs83 schreef: Mooi! Hopelijk kom je erachter dat die Ger.Gem. nog niet eens 'zo gek' denkt!
Gijs83 schreef:Niet alle gezangen zijn verantwoord en het is denk ik goed om voor de eredienst alleen de Psalmen te reserveren.
~~Soli Deo Gloria~~
- Oude-Waarheid
Tja ik luisterde naar een preek uit den Haag en Amsterdam GB.Josephus schreef:Niet helemaal. Want daartussen staan ook kerkgenootschappen waar in sommige gemeenten wel gezangen klinken tijdens de eredienst.Tiberius schreef:Overigens is het zeker nog beter om te zeggen "in de kerkgenootschappen die in de forumregels genoemd staan"?
en tot mijn verbazing werden daar ook gezangen gezongen en uit de z.g. nieuwe berijming.