Klavier schreef:Ariene schreef:Als er geen persoonlijk geloof is, kan je het ook niet versterken
Uiteraard. Dat is ook niet wat ik wil duidelijk maken. Mijn bezwaar in dit inmiddels offtopic geraakte debat is de stellig dat het avondmaal voor uitverkorenen is. Dan zeg ik ronduit NEE. Het avondmaal is voor gelovigen. Ook voor de gelovigen die de verkiezing nog moeten vast maken. De kleingelovige hoort er ook bij met al zijn strijd en vertwijfelingen.
De vrucht van het geloof komt openbaar. Maar niet zomaar in eigen beleving. Een avondmaalganger zoekt niet in zichzelf naar vrucht maar ziet op de Zaligmaker. Avondmaalsformulier! En op die basis kan hij aangaan en kan hij niet eens afblijven als het geloof tot Christus heeft leren vluchten en het vertrouwen op Hem heeft leren stellen. Niet op basis van eigen vruchten. Niet op basis van een eigen geloof, niet op basis van een eigen uitverkiezing berekend te hebben met een verstandelijke redenatie. Het is "Uit
u geen vrucht in der eeuwigheid!". De vrucht van geloof komt openbaar in het belijden van zonde en schuld en het schuldverslagen hart dat een Zaligmaker nodig heeft voor de zonden. Niet voor het geloof als een hoedanigheid. Niet voor het uitverkoren zijn. Maar om de gerechtigheid van Christus.
1.Gelovigen worden in de brieven volgens mij (zo uit mijn hoofd) ook aangesproken met uitverkorenen.
2. E.e.a. komt op mij een beetje 'mystiek' over: je kunt niet eens afblijven en zo. Je kunt aan het Avondmaal gaan en je kunt afblijven, dat is gewoon een fysiek gebeuren.
Wie van zichzelf weet dat hij een gelovige is, dient aan het Avondmaal te gaan.
Je kunt niet zeggen: ik geloof in Christus, zonder te weten dat je een gelovige bent. Je wordt m.i. ook niet door een geheimzinnige macht aan het Avondmaal gevoerd, nee, je neemt een rationele beslissing om te gaan, ómdat je gelovige bent, volgens Christus' gebod.