Welke muziek beluister je nu? [5]

Jan Klaassen

Bericht door Jan Klaassen »

Rens schreef:stél, je vindt iemands muziek wonderlijk mooi, maar ineens kom je er achter dat die componist flinke scheven schaatsen heeft gereden, en ook het wijnvat wist te vinden, en een kerk nimmer van binnen heeft gezien......gooi je dan meteen die cd's in de vuilisbak en/of vindt je die muziek dan niet meer mooi of zo???
Ja, dat doe ik. Ik blijf het mooi vinden, net als dat ik popmuziek mooi vind, maar soms wil je iets niet meer luisteren als je weet dat je je Vader er pijn mee doet. Met kopen en luisteren ondersteun je de muzikant (wanneer deze nog leeft) en uitgever. Ik wil muzikanten en uitgevers die muziek uitbrengen die zonden verheerlijken, of muzikanten die hun muziek schreven in verheerlijking van zonden, niet steunen.
Rens

Bericht door Rens »

Jan Klaassen schreef:
Rens schreef:stél, je vindt iemands muziek wonderlijk mooi, maar ineens kom je er achter dat die componist flinke scheven schaatsen heeft gereden, en ook het wijnvat wist te vinden, en een kerk nimmer van binnen heeft gezien......gooi je dan meteen die cd's in de vuilisbak en/of vindt je die muziek dan niet meer mooi of zo???
Ja, dat doe ik. Ik blijf het mooi vinden, net als dat ik popmuziek mooi vind, maar soms wil je iets niet meer luisteren als je weet dat je je Vader er pijn mee doet. Met kopen en luisteren ondersteun je de muzikant (wanneer deze nog leeft) en uitgever. Ik wil muzikanten en uitgevers die muziek uitbrengen die zonden verheerlijken, of muzikanten die hun muziek schreven in verheerlijking van zonden, niet steunen.
Jouw keuze hierin respecteer ik ten volle, ik kan hem echter op generlei wijze delen.

Maarrrrrr, wringt het niet als je eens wat hoort (ergens) wat je in wezen heel mooi vindt, maar om je standpunten weg hebt gedaan?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Jan Klaassen

Rens schreef:Maarrrrrr, wringt het niet als je eens wat hoort (ergens) wat je in wezen heel mooi vindt, maar om je standpunten weg hebt gedaan?
Natuurlijk wringt dat. Maar geld dat niet voor alle zonden? Neem nu de reclameborden van het bekende onderbroekenmerk. Daar kijk ik graag naar en het ziet er mooi uit. Moet ik dat dan maar blijven doen?
Rens

Bericht door Rens »

Jan Klaassen schreef:
Rens schreef:Maarrrrrr, wringt het niet als je eens wat hoort (ergens) wat je in wezen heel mooi vindt, maar om je standpunten weg hebt gedaan?
Natuurlijk wringt dat. Maar geld dat niet voor alle zonden? Neem nu de reclameborden van het bekende onderbroekenmerk. Daar kijk ik graag naar en het ziet er mooi uit. Moet ik dat dan maar blijven doen?
als je verkeersongelukken wilt vermijden is het niet handig om te blijven kijken.......

overigens, als oprecht, mogelijk zelfs bekeerd, christen kun je moeilijk anders dan geconfronteerd worden met allerhande reclame-uitingen die "niet gepast" worden geacht............moet je daarom dan maar thuis blijven zitten? dat geldt ook voor muziek (winkels en winkelcentra) bijv.
Moderatorbericht:
Jan Klaassen

Rens schreef:overigens, als oprecht, mogelijk zelfs bekeerd, christen kun je moeilijk anders dan geconfronteerd worden met allerhande reclame-uitingen die "niet gepast" worden geacht............moet je daarom dan maar thuis blijven zitten? dat geldt ook voor muziek (winkels en winkelcentra) bijv.
Maar dan is het niet in mijn huis en in mijn hart.
Rens

Bericht door Rens »

Jan Klaassen schreef:
Rens schreef:overigens, als oprecht, mogelijk zelfs bekeerd, christen kun je moeilijk anders dan geconfronteerd worden met allerhande reclame-uitingen die "niet gepast" worden geacht............moet je daarom dan maar thuis blijven zitten? dat geldt ook voor muziek (winkels en winkelcentra) bijv.
ik bewonder je principiële houding, maar ik zei het al, ik kan die niet delen. daarvoor ben ik té zeer een product van de jaren '50/'60/'70 waar ik tot over m'n oren in ondergedompeld was, en aan vrijwel álles heb deelgenomen wat er te beleven viel, uitgezonderd de wiet (stickies).
Moderatorbericht:
Jan Klaassen

Rens schreef:ik bewonder je principiële houding, maar ik zei het al, ik kan die niet delen. daarvoor ben ik té zeer een product van de jaren '50/'60/'70 waar ik tot over m'n oren in ondergedompeld was, en aan vrijwel álles heb deelgenomen wat er te beleven viel, uitgezonderd de wiet (stickies).
Ik ben een product van de jaren 90 waarin ik volledig opging. Toch is er een ommekeer geweest.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jan Klaassen schreef:
Wat niet weet, wat niet deert.

Op de refomarkt worden heel wat cd's en dvd's verkocht waar filmmuziek, nummers uit musicals, operakoren etc te horen zijn. Maar dan gespeeld op orgel, desnoods met een panfluitje erbij. En iedereen vindt het o zo prachtig. Dat de bijbehorende teksten soms bepaald bedenkelijk zijn, daar kraait geen haan naar, want het wordt toch instrumentaal uitgevoerd.

Jan Klaassen, kijk je cd-collectie nog maar eens zorgvuldig na...
Rens

Bericht door Rens »

Jan Klaassen schreef:..... Toch is er een ommekeer geweest.
dat is héél mooi voor je............hou het vast!!
Moderatorbericht:
wim

Bericht door wim »

jan03 schreef:
wim schreef:
Miscanthus schreef:
wat een gaaf stukje muziek!
Ja, 't is wel leuk. Ik vraag me af wie het gemaakt heeft.
Het is van de cd 'Sinterbrass'. Ik heb hem hier staan. Uitvoerenden:

Koperensemble 'tell-brass' o.l.v. Jan Nellestijn m.m.v. Kinderkoor 'Jehuda' o.l.v. J. Zwart jr. Een uitgave van Mirasound (299208) uit 1994.

Inderdaad een hele leuke cd. De rest van de stukken is in vergelijkbare stijl.
Van Jaap Zwart dus. Te lezen op zijn website:

Wat weinig tot niet bekend is, is dat Jaap Zwart ook componeert. Er is alleen nog weinig tot niks uitgegeven. Waarom? Omdat het Zwart zogenaamd te veel moeite kost met het gecomponeerde naar de brievenbus te lopen en de enveloppe te posten om zo de inhoud bij de uitgever te krijgen. Het componeren op zich gaat bijna vanzelf, maar de administratieve rompslomp die erbij komt kijken dus niet.

Zwart neemt graag uitdagingen aan. Zo speelde hij de koorfantasie van Beethoven toen hij slechts enkele dagen voor de uitvoering gevraagd werd in te vallen. Daarentegen maakte hij ook met één van zijn kinderkoren een CD vol sinterklaassymfonieën, eigen bewerkingen van bestaande Sinterklaasliedjes. Naast deze "Sinterklaas-cd" zijn er ook verscheidene orgel-cd's van Jaap Zwart verschenen.
Jan Klaassen

Hendrikus schreef:Wat niet weet, wat niet deert.

Op de refomarkt worden heel wat cd's en dvd's verkocht waar filmmuziek, nummers uit musicals, operakoren etc te horen zijn. Maar dan gespeeld op orgel, desnoods met een panfluitje erbij. En iedereen vindt het o zo prachtig. Dat de bijbehorende teksten soms bepaald bedenkelijk zijn, daar kraait geen haan naar, want het wordt toch instrumentaal uitgevoerd.

Juist omdat ik (helaas) zoveel kennis heb van wereldse muziek, ben ik prima in staat om de CD-collectie 'schoon' te houden.
wim

Bericht door wim »

Jan Klaassen schreef:

Juist omdat ik (helaas) zoveel kennis heb van wereldse muziek, ben ik prima in staat om de CD-collectie 'schoon' te houden.
Je kunt je natuurlijk ook laten leiden door de betekenis van muziek binnen een bepaalde context. Dat Mozart een losbol was, staat volledig los van de beleving die je (in deze tijd) hebt bij het luisteren naar zijn muziek. Als je je moet gaan verdiepen in de herkomst van een muziekstuk voor je er onbevangen naar kunt luisteren, dan is dat letterlijk 'vergezocht'.

enne...zelfs GG-koren zingen 'Wat de toekomst brengen moge' op de melodie van 'The Rose'.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

wim schreef:enne...zelfs GG-koren zingen 'Wat de toekomst brengen moge' op de melodie van 'The Rose'.
Da's vast geen uitgave van de BVZGG 8)
Jan Klaassen

wim schreef:
Jan Klaassen schreef:

Je kunt je natuurlijk ook laten leiden door de betekenis van muziek binnen een bepaalde context. Dat Mozart een losbol was, staat volledig los van de beleving die je (in deze tijd) hebt bij het luisteren naar zijn muziek. Als je je moet gaan verdiepen in de herkomst van een muziekstuk voor je er onbevangen naar kunt luisteren, dan is dat letterlijk 'vergezocht'.

enne...zelfs GG-koren zingen 'Wat de toekomst brengen moge' op de melodie van 'The Rose'.
Zoals de psalmen deels berijmd zijn op de melodieën van volksliederen, waarvan ps. 42 de bekendste is.

Mozart heeft opera's geschreven die verboden waren in zijn tijd om de onchristelijke thematiek en uitwerking. Moeten we dan zijn Für Elise dan maar luisteren alsof er niets aan de hand is met Mozart? Wetenschap brengt verantwoordelijkheid. Als je weet dat Mozart niet spoorde, dan heb je naar die wetenschap te handelen. Het zou wat zijn zeg...
In dat kader van je bedachte regels: http://www.youtube.com/watch?v=rbTozgoj9OQ
Apocalyptica die op 4 cello's Nothing Else Mathers speelt van Metallica. (Mods: dit is een niet aanstotend filmpje die toch aantoont dat de Wim-regel niet werkt)
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Jan Klaassen schreef:Zoals de psalmen deels berijmd zijn op de melodieën van volksliederen, waarvan ps. 42 de bekendste is.
Dat sprookje is al 80 jaar geleden ontzenuwd. Hoe hardnekkig kunnen fabeltjes zijn...

Mag ik je kortheidshalve naar deze site verwijzen?
Gesloten