Vanuit de mens bezien:
Geloof voorop, volop Bijbels!
De ervaring van de gelovige gaat met een andere chronologie.
Maar het is God die in u werkt, beide het willen en het werken, zegt Paulus aan hen die reeds geloven!
Daar hoort de uitverkiezing ook thuis. Achteraf, als troost.
Echter, als je de leer als duscussiestuk neemt, ga je andersom redeneren, met het gevaar niet dezelfde gedachtelijn te volgen. Dat blijkt maar weer.
Het is hier weten vanelkaar hoe je zaken bedoelt. Goed luisteren, geldt ook mij. En voorzichtig zijn met conclusies trekken uit de woorden van de ander.
Hier heb je het punt Klavier waar je inderdaad in dit soort discussies vaak tegen aan loopt !
Het begint een stokpaardje van me te worden maar je proeft het telkens weer.
Van welke kant bezie je het ?
Eigen verantwoording, oproep tot geloof en bekering : alles voluit Bijbels.
Alles een eenzijdig Gods werk de mens totaal dood in de zonden en misdaden, tot geen goed werk in staat : alles voluit Bijbels
Weer die Heilige Paradox die met ons menselijk verstand niet te bevatten is.
Al eerder las ik in dit in dit topic : 1 Kor 13 : 9a Wij kennen ten dele !!
Het gaat uiteindelijk niet om de beredenering maar om de beleving.
2 Kor 13 : 5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.
Dat is de zaak die moet gaan wegen, ben ik met God begonnen of is God met mij begonnen.
Om dan door God geleerd te worden en te ervaren : ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!
En dan God alleen de eer : Door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen !
Dit alles niet om een discussie als deze nutteloos te beschouwen maar wel als opmerking om er mee tot ons zelf (ook ik !!!) in te keren.