Leeruitspraken 1931 toevoeging of onderstreping?

schaap

Bericht door schaap »

Bert Mulder schreef:
schaap schreef:He hallo, eerst levend gemaakt en dan daarna pas geloof........................
Is dat gereformeerd????????
Dat is een grote ketterij.

En dat met de Dorsde leerregels erbij.

Ik kan niet begrijpen dat je dit probeert te scheiden van elkaar. Zou je voor mij of de bijbel of een belijdenisgeschrift desnoods willen citeren?
Welk belijdenisgeschrift wil je lezen? Zie hierboven even.
Ja ik zie dat een stukje geciteerd hebt, maar waar staat dat levenmakink en geloof van elkaar gescheiden zijn.?

Ik geloof dat hier al hele topics over vol geschreven zijn: conclusie je mag ze nooit en te never scheiden van elkaar.
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

Klavier schreef: Met de aanvulling van Bert en hopelijk daarvoor goedkeuring van Miscantus ligt hier toch het hart van de gereformeerde leer?
laat ik het daar nu niet mee eens zijn. zie bijv: 1 Petrus 1:23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar [uit] onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
Geloof en wedergeboorte vallen nagenoeg samen. Door het geloof worden we wedergeboren.en als we wedergeboren worden, dan geloven we.Markus 9:23 En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft.
geledu

Bericht door geledu »

Vanuit de mens bezien:
Geloof voorop, volop Bijbels!
De ervaring van de gelovige gaat met een andere chronologie.
Maar het is God die in u werkt, beide het willen en het werken, zegt Paulus aan hen die reeds geloven!
Daar hoort de uitverkiezing ook thuis. Achteraf, als troost.
Echter, als je de leer als duscussiestuk neemt, ga je andersom redeneren, met het gevaar niet dezelfde gedachtelijn te volgen. Dat blijkt maar weer.
Het is hier weten vanelkaar hoe je zaken bedoelt. Goed luisteren, geldt ook mij. En voorzichtig zijn met conclusies trekken uit de woorden van de ander.
Hier heb je het punt Klavier waar je inderdaad in dit soort discussies vaak tegen aan loopt !
Het begint een stokpaardje van me te worden maar je proeft het telkens weer.
Van welke kant bezie je het ?
Eigen verantwoording, oproep tot geloof en bekering : alles voluit Bijbels.

Alles een eenzijdig Gods werk de mens totaal dood in de zonden en misdaden, tot geen goed werk in staat : alles voluit Bijbels

Weer die Heilige Paradox die met ons menselijk verstand niet te bevatten is.
Al eerder las ik in dit in dit topic : 1 Kor 13 : 9a Wij kennen ten dele !!

Het gaat uiteindelijk niet om de beredenering maar om de beleving.

2 Kor 13 : 5 Onderzoekt uzelven, of gij in het geloof zijt, beproeft uzelven. Of kent gij uzelven niet, dat Jezus Christus in u is? tenzij dat gij enigszins verwerpelijk zijt.

Dat is de zaak die moet gaan wegen, ben ik met God begonnen of is God met mij begonnen.
Om dan door God geleerd te worden en te ervaren : ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!
En dan God alleen de eer : Door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen !

Dit alles niet om een discussie als deze nutteloos te beschouwen maar wel als opmerking om er mee tot ons zelf (ook ik !!!) in te keren.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Miscanthus schreef:
Klavier schreef: Met de aanvulling van Bert en hopelijk daarvoor goedkeuring van Miscantus ligt hier toch het hart van de gereformeerde leer?
laat ik het daar nu niet mee eens zijn. zie bijv: 1 Petrus 1:23 Gij, die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar [uit] onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwig blijvende Woord van God.
Geloof en wedergeboorte vallen nagenoeg samen. Door het geloof worden we wedergeboren.en als we wedergeboren worden, dan geloven we.Markus 9:23 En Jezus zeide tot hem: Zo gij kunt geloven, alle dingen zijn mogelijk dengene, die gelooft.
Toen ik sprak over de wedergeboorte heb ik nooit bedoeld om even dogmatische haren te gaan zitten splitsen. Geloof en wedergeboorte vallen nagenoeg samen. Door het geloof worden we wedergeboren. Maar voor het geloof, en bijna gelijktijdig komt de levendmaking, die God in ons werkte, toen wij nog dood in de zonden lagen. En zonder die levendmaking kunnen we niets doen, ook niet de roeping in de prediking recht gebruiken.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Miscanthus

geledu schreef:...Dat is de zaak die moet gaan wegen, ben ik met God begonnen of is God met mij begonnen.
Om dan door God geleerd te worden en te ervaren : ik heb het zelf uit Zijne mond gehoord!
En dan God alleen de eer : Door U, door U alleen om het eeuwige welbehagen !

Dit alles niet om een discussie als deze nutteloos te beschouwen maar wel als opmerking om er mee tot ons zelf (ook ik !!!) in te keren.
Als we geloven is dat tot Gods eer en nooit tot onze eigen eer.
Dan slaan we ons niet op de borst en dat mogen we ook niet, want, zegt Paulus, het is God die in u werkt.
Maar een gelovige slaat zich niet op de borts, een gelovige gaat danken.
En ik heb me nog nooit afgevraagd of ik zelf begonnen ben. Als ik terugkijk is het alles Gods leiding geweest. Door zijn trekkende liefde ben ik gaan zoeken en heb ik Hem mogen vinden.
We hoeven niet zo bang te zijn dat we zelf beginnen, want we beginnen zonder God helemaal niks.
Als God zegt: " wend u naar mij toe" dan moeten we dat doen.
Als Jezus zegt, komt tot Mij, dan moeten we komen.
Als God zegt bekeert u, dan moeten we dat doen.
Als God zegt: gelooft het evangelie, dn moeten we dat doen.
Gehoorzamen is wat anders dan zelf beginnen. Gelkoof wordt altijd gewerkt door de beloften. Iets wat God schenkt moet door ons aangenomen worden. laten we niet bang zijn om actief te zijn om iets te grijpen wat we niet hebben gekregen. Geloof klampt zich vast aan wat God ons toereikt: Zijn Woord voor alle mensen.
geledu

Bericht door geledu »

Miscanthus een korte reactie :

De gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden staat niet voor niets in de bijbel !

Niet om twijfel goed te praten, absoluut niet.
Wel moeten we ons geduriglijk onderzoeken of het werk uit God is .
Arglistig is het hart, ja dodelijk !

We mogen niet met een misschientje onze weg vervolgen.
Beter duizendmaal zelfonderzoek, jezelf vergissen kan maar 1 keer !
Al het geloof is niet waar zaligmakend, er staan genoeg voorbeelden in de bijbel.
We zullen het gebed van Jeremia geduriglijk moeten leren bidden : Bekeer mij , zo zal ik bekeerd zijn !
(Jeremia wist toen wat God aan zijn ziel gedaan had, maar hij wist ook wie hij zelf was.)
jacob

Bericht door jacob »

geledu schreef:Miscanthus een korte reactie :

De gelijkenis van de 5 wijze en de 5 dwaze maagden staat niet voor niets in de bijbel !

Niet om twijfel goed te praten, absoluut niet.
Wel moeten we ons geduriglijk onderzoeken of het werk uit God is .
Arglistig is het hart, ja dodelijk !

We mogen niet met een misschientje onze weg vervolgen.
Al het geloof is niet waar zaligmakend, er staan genoeg voorbeelden in de bijbel.
We zullen het gebed van Jeremia geduriglijk moeten leren bidden : Bekeer mij , zo zal ik bekeerd zijn !
(Jeremia wist toen wat God aan zijn ziel gedaan had, maar hij wist ook wie hij zelf was.)
Als het een en al verkiezing is. Dan heeft introspectie geen nut. Dus wat dat betreft klopt deze redenering niet. Als je er achter zou komen dat het niet van God is maar van je zelf heb je nog steeds niks gewonnen.
Als het onderkennen dat je nog voor eigen rekening leeft een stap in de goede richting is dan kan je je afvragen of dat niet remonstrants is. Dat heb je dan wel mooi uitgevonden toch?

Geloven is op God vertrouwen. Niet op je eigen innerlijk. Daar ga je mee de afgrond in.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:En ik heb me nog nooit afgevraagd of ik zelf begonnen ben.
???
Marnix

Bericht door Marnix »

Afgewezen schreef:
Marnix schreef:God belooft dat te zullen geven. De Vader verzekert dat hij ons van al het goede zal voorzien, al het kwade van ons weren of doen meewerken ten goede. De Zoon verklaart dat hij ons wast en reinigt van zonden en ons één maakt met zichzelf in zijn dood en opstanding zodat we van onze zonden bevrijd en rechtvaardig voor God gerekend worden. De Geest verzekert ons dat Hij in ons wonen wil en ons tot levende leden van Christus wil maken. Hij eigent ons toe wat we in Hem hebben: Afwassing van de zonden en dagelijkse vernieuwing van ons leven.

God belooft dus het vermogen tot geloof, vandaar dat hen die gedoopt zijn maar vervolgens Hem niet geloven, er zwaarder om gestraft worden. De doop geeft je verantwoordelijkheid als kind en erfgenaam van God.
God belooft het vermogen van het geloof?? Waar lees ik dat in de Bijbel en in de belijdenisgeschriften. Het wordt steeds verwarrender.
Afgewezen, ik heb uitgebreid het doopformulier aangehaald, en ook de formulieren. Lees de doopbeloften er maar op na... wat er beloofd wordt als iemand gedoopt wordt in de naam van de Vader, de Zoon en de Geest. In mijn vorige post kan je die terugvinden.

En wat de tweeerlei verbondskinderen betreft, mag ik je vragen wat de waarde van de doop is voor de kinderen die uiteindelijk aan de verkeerde kant komen te staan?
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
wim

Bericht door wim »

Erasmiaan schreef:
???
't Zou ook wel vreemd zijn je dat af te vragen. Er wordt toch geleerd dat we niets van onszelf kunnen en willen? Dan kunnen we onmogelijk zelf begonnen zijn.
Miscanthus

geledu schreef:...We mogen niet met een misschientje onze weg vervolgen.
Hoewel je het misschien niet zo bedoelt, stel je toch duizend vragen bij jouw geloof en misschien ook bij dat van een ander.
Dat deed Jeremia niet. Jeremia vervolgde met: ....want Gij zijt de Heere mijn God! Dat is wat anders dan een onderzoek naar je geloof instellen.... Het is meer in de trant van wat Paulus zegt: het goede dat ik wil, doe ik niet en het kwade ligt mij bij.

Het valt me op dat je je richt op de echtheid van je geloof en de blik naar binnen slaat. In plaats daarvan richt het "ware" zich niet op het geloof wat ik heb, maar op God en Zijn Woord. Zo slaan wij het oog op onze Heer...
Het geloof richt zich niet op Gods werk in ons maar op Gods werk voor ons, in Jezus Christus. Mee eens?
Miscanthus

Bert Mulder schreef: Geloof en wedergeboorte vallen nagenoeg samen. Door het geloof worden we wedergeboren. Maar voor het geloof, en bijna gelijktijdig komt de levendmaking, die God in ons werkte, toen wij nog dood in de zonden lagen. En zonder die levendmaking kunnen we niets doen, ook niet de roeping in de prediking recht gebruiken.
mja, wat is het nou?
Moeten we nu eerst geloven of moeten we eerst levendgemaakt worden?

@ Klavier: Waar wordt het accent op gelegd in de prediking? Op geloof of levendmaking?
Miscanthus

Erasmiaan schreef:
???
Moet je Ps 139 eens lezen.
Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

Miscanthus schreef:
Erasmiaan schreef:
???
Moet je Ps 139 eens lezen.
De discipelen waren er wel bang voor hoor.
wim

Bericht door wim »

Erasmiaan schreef: De discipelen waren er wel bang voor hoor.
En zoals je weet is de weg van de discipelen de weg der kerk.
Gesloten