en die van ons.........Hendrikus schreef:ja! die van onsrefo schreef:De bijbel wordt inderdaad slecht gelezen.
Ooit een kerkenraad tegengekomen die aan bijbelstudie doet?
(komen bij bijzondere dingen ook samen om met elkaar te bidden)
en die van ons.........Hendrikus schreef:ja! die van onsrefo schreef:De bijbel wordt inderdaad slecht gelezen.
Hendrikus schreef:vroeger moest je de waarheid beamen, nu beamen ze de liederenLassie schreef:wat ik wel heerlijk vindt zijn de liederen die geprojecteerd worden op het doek zodat je staande kan zingen en niet in je boekje hoef te kijken. Weet niet of dat te maken heeft met modern?
hier nog zo'n kerkenraadMarthaMartha schreef:en die van ons.........Hendrikus schreef:ja! die van onsrefo schreef:De bijbel wordt inderdaad slecht gelezen.
(komen bij bijzondere dingen ook samen om met elkaar te bidden)
Nee. Hadden ze daar ook een beamerbetoog?Ariene schreef:Hendrikus schreef:vroeger moest je de waarheid beamen, nu beamen ze de liederenLassie schreef:wat ik wel heerlijk vindt zijn de liederen die geprojecteerd worden op het doek zodat je staande kan zingen en niet in je boekje hoef te kijken. Weet niet of dat te maken heeft met modern?
Lees je soms De Wekker?
Ja, geschreven door Ds. Schenau.Hendrikus schreef:Nee. Hadden ze daar ook een beamerbetoog?Ariene schreef:Hendrikus schreef: vroeger moest je de waarheid beamen, nu beamen ze de liederen
Lees je soms De Wekker?
Commentaar:Hendrikus schreef:Vernieuwingen? Wat ik meemaakte was juist het tegenovergestelde.
-Vrouwen van ambtsdragers gingen vroeger niet vanzelfsprekend in het zwart, nu wel
-Men is aanzienlijk langzamer gaan zingen
-Men wordt steeds strenger in het optreden tegen tv-bezit
-Leespreken van GGiN-predikanten op een GG-kansel
Verrechtsing: ja; vernieuwing? nee!
Gelukkig maar. Want dan heb je ook nog de christenen buiten de GG. Een beetje verschillen binnen het eigen kerkverband leert ons nog eens relativerend te kijken.-DIA schreef:De GG is geen eenheid zoals die als eenheid voor de buitenwereld zich openbaart. Er lopen duidelijk 2 (misschien 3) stromingen...
idd daar heeft het mij een hele tijd aan ontbroken. Het is goed om eens uit onze schulp te komen. Het Christendom is vele malen breder als Nederland.Jongere schreef:Gelukkig maar. Want dan heb je ook nog de christenen buiten de GG. Een beetje verschillen binnen het eigen kerkverband leert ons nog eens relativerend te kijken.-DIA schreef:De GG is geen eenheid zoals die als eenheid voor de buitenwereld zich openbaart. Er lopen duidelijk 2 (misschien 3) stromingen...
Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...Jongere schreef:Gelukkig maar. Want dan heb je ook nog de christenen buiten de GG. Een beetje verschillen binnen het eigen kerkverband leert ons nog eens relativerend te kijken.-DIA schreef:De GG is geen eenheid zoals die als eenheid voor de buitenwereld zich openbaart. Er lopen duidelijk 2 (misschien 3) stromingen...
Dank je wel!BJD schreef:Een groot deel van jouw zaken is gewoon wettelijk voorschrift geworden. Heeft niets met moderner worden te maken.accoord schreef:Jaaaa, alles wordt moderner. ook de bekering. Een kind dat liever in oude schrijver dan dat hij met andere kinderen gaat voetballen, moet eigenlijk even naar gedragstherapeut of zo. Dat is toch niet in orde met zo'n kleuter. Terwijl het vroeger regelmatig voorkwam en dit gedrag 'tere Godsvreze' werd genoemd.....
Enneh, de kerk als gebouw wordt ook moderner. Wat een obstakels worden er gebouwd soms. Compleet met reanimatieteam en een aanzienlijk aantal BHV'ers met bijbehorende, oranje vestjes en een paar van die hartritme-machines, ben ff de naam kwijt, dan moet je je toch wel behoorlijk veilig voelen in zo'n egaal warme kerk 's winters en heerlijk koele kerk 's zomers. Tenminste, als er voldoende nooduitgangen zijn en vluchtroute's, want anders zien ze mij niet meer in de kerk! Stel je toch voor (dat het in Gods voorzienigheid ligt besloten) dat de kerk tijdens de dienst in brand vliegt! Hoe ze dat vroeger toch maakten, als mensen hutje mutje in een stampvolle schuurkerk opgestuwd zaten met zo'n hete kolenkachel in het midden en je er niet eens uitkon om naar de wc te gaan, als die er al was tenminste. Geen invalidetoilets in ieder geval. En als dan de voorganger nog eens 'opening' kreeg ook, nou dan was je helemaal de aap gelogeerd, dan zat je 2 uur lang kou te lijden of je bezweek bijna van de hitte. En na die tijd was er dan vaak nog een gezelschap of zoiets, waar mensen nog eens urenlang na konden praten over wat ze allemaal op geestelijk gebied allemaal meegemaakt hadden. Nee, dan nog eens mijn Donald Duckie tijdens een heerlijk bakkie koffie na de 1 of 1 1/2 uur durende kerkdienst waar ik met veel moeite en pijn doorheen ben gekomen....
Ze heten touwens AED, Automatische Externe Defibrillator
Job, Abraham, Salomo??Ik denk dat God meer verheerlijkt wordt door een arme man waarbij een zak aardappels in de gang gezet wordt omdat hij geen eten meer heeft, dan door iemand die in de dikste Mercedes bij de kerk komt en hem het liefst voor de deur parkeert en zo dankdag gaat houden voor de miljoenen die hij verdiend heeft.
Inderdaad, dan zouden ze veel meer gelijkenis gaan vertonen met leer ende leven in de GG. Toch?-DIA- schreef:Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...Jongere schreef:Gelukkig maar. Want dan heb je ook nog de christenen buiten de GG. Een beetje verschillen binnen het eigen kerkverband leert ons nog eens relativerend te kijken.-DIA schreef:De GG is geen eenheid zoals die als eenheid voor de buitenwereld zich openbaart. Er lopen duidelijk 2 (misschien 3) stromingen...
Als er eenheid is, heb je überhaupt geen kerkverbanden meer nodig.-DIA- schreef:Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...
Voelen jullie nooit wat van die ECHTE eenheid??Josephus schreef:Als er eenheid is, heb je überhaupt geen kerkverbanden meer nodig.-DIA- schreef:Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...