Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

MarthaMartha

Re: Wordt jouw gemeente ook steeds moderner?

Bericht door MarthaMartha »

Hendrikus schreef:
refo schreef:De bijbel wordt inderdaad slecht gelezen.
Ooit een kerkenraad tegengekomen die aan bijbelstudie doet?
ja! die van ons :super
en die van ons.........
(komen bij bijzondere dingen ook samen om met elkaar te bidden)
Als de moed je in de schoenen zinkt, ga dan eens op je kop staan!
Ariene

Bericht door Ariene »

Hendrikus schreef:
Lassie schreef:wat ik wel heerlijk vindt zijn de liederen die geprojecteerd worden op het doek zodat je staande kan zingen en niet in je boekje hoef te kijken. Weet niet of dat te maken heeft met modern?
vroeger moest je de waarheid beamen, nu beamen ze de liederen :slurp

Lees je soms De Wekker? ;)
Is het gebed uw stuurwiel of uw reservewiel?
JolandaOudshoorn

Bericht door JolandaOudshoorn »

MarthaMartha schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:De bijbel wordt inderdaad slecht gelezen.
Ooit een kerkenraad tegengekomen die aan bijbelstudie doet?
ja! die van ons :super
en die van ons.........
(komen bij bijzondere dingen ook samen om met elkaar te bidden)
hier nog zo'n kerkenraad :super (maar zijn die nu niet heel modern??)
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Ariene schreef:
Hendrikus schreef:
Lassie schreef:wat ik wel heerlijk vindt zijn de liederen die geprojecteerd worden op het doek zodat je staande kan zingen en niet in je boekje hoef te kijken. Weet niet of dat te maken heeft met modern?
vroeger moest je de waarheid beamen, nu beamen ze de liederen :slurp

Nee. Hadden ze daar ook een beamerbetoog?
~~Soli Deo Gloria~~
Ariene

Bericht door Ariene »

Hendrikus schreef:
Ariene schreef:
Hendrikus schreef: vroeger moest je de waarheid beamen, nu beamen ze de liederen :slurp

Nee. Hadden ze daar ook een beamerbetoog?
Ja, geschreven door Ds. Schenau.
Als ik hem nog heb zal ik hem laten lezen.

(Hij schrijft altijd geweldig!)
-DIA-

Re:

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:Vernieuwingen? Wat ik meemaakte was juist het tegenovergestelde.

-Vrouwen van ambtsdragers gingen vroeger niet vanzelfsprekend in het zwart, nu wel
-Men is aanzienlijk langzamer gaan zingen
-Men wordt steeds strenger in het optreden tegen tv-bezit
-Leespreken van GGiN-predikanten op een GG-kansel

Verrechtsing: ja; vernieuwing? nee!
Commentaar:
Men is NIET langzamer gaan zingen. Het bewijs heb ik hier thuis.
Vergelijk de gemeentezang in de Noorderkerk van nu eens met de tijd dat Ds. M. Blok hier stond. Ik heb enkele cassettebandjes uit die periode, eind jaren 50, begin jaren 60. Toen werd in de Noorderker AANMERKELIJK langzamer gezongen!

Steeds strenger in het optreden tegen tv-bezit? Daar merk ik weinig van. En toch is het tv-bezit in de GG denk ik meer de verdrievoudigd sinds de jaren 60...

Leespreken van de GGiN op een GG-kansel? Dan kan toch? De GG maken het er in het algemeen gesproken naar. De bevindelijke leer zoals Ds. G.H. Kersten voorstond is van veel kansels verdwenen, en meestal heeft het gros van de gemeenten dat zelf niet eens door. Wie onderscheindend luistert ziet dat er een scheiding dwars door de GG loopt. In de behoudende kant is er geen verschil met de GGiN, en de GGiN op hun beurt zouden WILLEN HERENIGEN (ds. F. Mallan heeft het zelf in een intervieuw eens gezegd) met de rechterkant van de GG.
De GG is geen eenheid zoals die als eenheid voor de buitenwereld zich openbaart. Er lopen duidelijk 2 (misschien 3) stromingen...

-DIA-
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Jongere

Bericht door Jongere »

-DIA schreef:De GG is geen eenheid zoals die als eenheid voor de buitenwereld zich openbaart. Er lopen duidelijk 2 (misschien 3) stromingen...
Gelukkig maar. Want dan heb je ook nog de christenen buiten de GG. Een beetje verschillen binnen het eigen kerkverband leert ons nog eens relativerend te kijken.
BJD

Bericht door BJD »

Jongere schreef:
-DIA schreef:De GG is geen eenheid zoals die als eenheid voor de buitenwereld zich openbaart. Er lopen duidelijk 2 (misschien 3) stromingen...
Gelukkig maar. Want dan heb je ook nog de christenen buiten de GG. Een beetje verschillen binnen het eigen kerkverband leert ons nog eens relativerend te kijken.
idd daar heeft het mij een hele tijd aan ontbroken. Het is goed om eens uit onze schulp te komen. Het Christendom is vele malen breder als Nederland.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Jongere schreef:
Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
accoord

Bericht door accoord »

BJD schreef:
accoord schreef:Jaaaa, alles wordt moderner. ook de bekering. Een kind dat liever in oude schrijver dan dat hij met andere kinderen gaat voetballen, moet eigenlijk even naar gedragstherapeut of zo. Dat is toch niet in orde met zo'n kleuter. Terwijl het vroeger regelmatig voorkwam en dit gedrag 'tere Godsvreze' werd genoemd.....
Enneh, de kerk als gebouw wordt ook moderner. Wat een obstakels worden er gebouwd soms. Compleet met reanimatieteam en een aanzienlijk aantal BHV'ers met bijbehorende, oranje vestjes en een paar van die hartritme-machines, ben ff de naam kwijt, dan moet je je toch wel behoorlijk veilig voelen in zo'n egaal warme kerk 's winters en heerlijk koele kerk 's zomers. Tenminste, als er voldoende nooduitgangen zijn en vluchtroute's, want anders zien ze mij niet meer in de kerk! Stel je toch voor (dat het in Gods voorzienigheid ligt besloten) dat de kerk tijdens de dienst in brand vliegt! Hoe ze dat vroeger toch maakten, als mensen hutje mutje in een stampvolle schuurkerk opgestuwd zaten met zo'n hete kolenkachel in het midden en je er niet eens uitkon om naar de wc te gaan, als die er al was tenminste. Geen invalidetoilets in ieder geval. En als dan de voorganger nog eens 'opening' kreeg ook, nou dan was je helemaal de aap gelogeerd, dan zat je 2 uur lang kou te lijden of je bezweek bijna van de hitte. En na die tijd was er dan vaak nog een gezelschap of zoiets, waar mensen nog eens urenlang na konden praten over wat ze allemaal op geestelijk gebied allemaal meegemaakt hadden. Nee, dan nog eens mijn Donald Duckie tijdens een heerlijk bakkie koffie na de 1 of 1 1/2 uur durende kerkdienst waar ik met veel moeite en pijn doorheen ben gekomen....
Een groot deel van jouw zaken is gewoon wettelijk voorschrift geworden. Heeft niets met moderner worden te maken.
Ze heten touwens AED, Automatische Externe Defibrillator ;)
Dank je wel!
Het gaat hier over het moderner worden van een gemeente toch? Daar horen deze zaken ook bij. Ik heb alleen maar het schrille contrast tussen nu en vroeger aan willen geven. Geen van beide voorbeelden wil ik als ideaalbeeld aanmerken. Maar heden ten dage mis ik wel de eenvoud die er vroeger was. Wat er nu allemaal aan veiligheidsvoorschriften geldt in een kerk is ook een gevolg van onze welvaart. En dit gaat steeds ernstiger vormen aannemen. Straks wordt men nog huiverig een kerk te betreden waar er géén AED apparaat is of waar géén BHV-team rondloopt.
Er kan nog wel een tijd komen dat we in schuilkelders moeten samen komen rond het eeuwig blijvende Woord. Dan zullen er waarschijnlijk geen van genoemde voorzieningen meer zijn. Maar wel meer afhankelijkheid van God. En dat is wat Hij wil, want zo komt Hij aan Zijn eer.
Ik denk dat God meer verheerlijkt wordt door een arme man waarbij een zak aardappels in de gang gezet wordt omdat hij geen eten meer heeft, dan door iemand die in de dikste Mercedes bij de kerk komt en hem het liefst voor de deur parkeert en zo dankdag gaat houden voor de miljoenen die hij verdiend heeft.
Al die welvaartsymbolen, die ook in de kerk zelf zichtbaar zijn, zorgen ervoor dat de Heere geen werk meer heeft en zoedoende gaat wijken. Ik zeg niet dat het geestelijk leven verdwenen is, maar wie heeft nu de Heere nog echt nodig? Hij wil dat we in afhankelijkheid van Hem leven, denk ik.
JolandaOudshoorn

Ik zou niets zonder Hem kunnen doen, accoord. En ja, misschien moet er eerst veel van je worden afgenomen, zodat je ziet dat je niets zonder Hem kan.
Ariene

Bericht door Ariene »

Ik denk dat God meer verheerlijkt wordt door een arme man waarbij een zak aardappels in de gang gezet wordt omdat hij geen eten meer heeft, dan door iemand die in de dikste Mercedes bij de kerk komt en hem het liefst voor de deur parkeert en zo dankdag gaat houden voor de miljoenen die hij verdiend heeft.
Job, Abraham, Salomo??

waak voor bagatalisatie.

Ik vind me altijd erg in de uitspraak van Spreuken:

armoede of rijkdom geef mij niet; voed mij met het brood mijns bescheiden deels;
freek

Bericht door freek »

-DIA- schreef:
Jongere schreef:
Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...
Inderdaad, dan zouden ze veel meer gelijkenis gaan vertonen met leer ende leven in de GG. Toch?
Josephus

Bericht door Josephus »

-DIA- schreef:Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...
Als er eenheid is, heb je überhaupt geen kerkverbanden meer nodig.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
JolandaOudshoorn

Josephus schreef:
-DIA- schreef:Het was te wensen dat ALLE christenen die ECHTE eenheid kenden... Maar dan zouden veel kerkverbanden (ik ben helemaal niet kerkistisch, denk dat niet!) radicaal veranderen...
Als er eenheid is, heb je überhaupt geen kerkverbanden meer nodig.
Voelen jullie nooit wat van die ECHTE eenheid??
Plaats reactie