Herziene Statenvertaling

Marnix

Bericht door Marnix »

jvdg schreef:
Klomp schreef:
Hendrikus schreef:
jvdg schreef:Mijn vrouw is daar heel sterk in! Die leest uit de SV voor als ware het Het Boek. En ze blijft dan nog dogmatisch overeind ook. 8)
Laat de GBS het niet horen! Straks krijg je nog huisbezoek van meneer L.M.P. Scholten.
O nee, die is met pensioen :wink:
Maar vast nog wel zo goed ter been, ter arm en ter mond om morgen een reaktie op blz 2 te geven (misschien vandaag al?) en een stuk op de opiniepagina met voorbeelden van fouten waar de GBS het natuurlijk wel bij het goede eind heeft. (volgens hem...)
Waarom nou zo negatief?
We mochten wensen (ik althans wel) de grote kennis die de heer Scholten heeft ook ons deel zou zijn.
Je moet van goeden huize komen om deze integere man op onjuistheden te betrappen.
Het gaat niet alleen om kennis. Iemand kan heel veel kennis hebben maar kan daarom nog wel fouten maken. Zo waren er mensen die heel veel kennis hadden en de GKV de enige ware kerk vonden en dat heel mooi Bijbels wisten te onderbouwen, maar daarmee nog geen gelijk hebben. Ik heb wel eens een enorme orgelliefhebber een enorm betoog horen houden waarom het orgel het enige instrument in de kerk zou moeten zijn, maar daarom had hij nog geen gelijk. Zijn liefde voor orgels zorgde ervoor dat hij zijn intelligentie en kennis zo ging gebruiken dat het allemaal mooi onderbouwd leek. Dus puur kennis hoeft niet tot een zuivere argumentatie te leiden, als zo iemand door een bepaalde voorliefde gestuurd wordt.... dan kan het leiden tot een subjectief denken dat vanuit die kennis scherp onderbouwd wordt en logischer likt dan wanneer iemand zonder kennis dat zou doen.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Klomp

Bericht door Klomp »

Ik bedoelde allereerst te zeggen dat ie dus nog wel voor de GBS(-vertaling) opkomt.
Verder heeft hij natuurlijk andere ideeen op bepaalde terreinen waar de HSV niet mee eens is. Volgens hem is dat dan anders. Niet meer, niet minder. Tuurlijk heeft ie meer kennis dan ik heb.
Maar dat hij altijd gelijk heeft? Er is verschil van mening, als ik tenminste op de site van de HSV al lees over het verschil over Ps 46.
jvdg

Bericht door jvdg »

Marnix schreef:
jvdg schreef:
Klomp schreef:
Hendrikus schreef: Laat de GBS het niet horen! Straks krijg je nog huisbezoek van meneer L.M.P. Scholten.
O nee, die is met pensioen :wink:
Maar vast nog wel zo goed ter been, ter arm en ter mond om morgen een reaktie op blz 2 te geven (misschien vandaag al?) en een stuk op de opiniepagina met voorbeelden van fouten waar de GBS het natuurlijk wel bij het goede eind heeft. (volgens hem...)
Waarom nou zo negatief?
We mochten wensen (ik althans wel) de grote kennis die de heer Scholten heeft ook ons deel zou zijn.
Je moet van goeden huize komen om deze integere man op onjuistheden te betrappen.
Het gaat niet alleen om kennis. Iemand kan heel veel kennis hebben maar kan daarom nog wel fouten maken. Zo waren er mensen die heel veel kennis hadden en de GKV de enige ware kerk vonden en dat heel mooi Bijbels wisten te onderbouwen, maar daarmee nog geen gelijk hebben. Ik heb wel eens een enorme orgelliefhebber een enorm betoog horen houden waarom het orgel het enige instrument in de kerk zou moeten zijn, maar daarom had hij nog geen gelijk. Zijn liefde voor orgels zorgde ervoor dat hij zijn intelligentie en kennis zo ging gebruiken dat het allemaal mooi onderbouwd leek. Dus puur kennis hoeft niet tot een zuivere argumentatie te leiden, als zo iemand door een bepaalde voorliefde gestuurd wordt.... dan kan het leiden tot een subjectief denken dat vanuit die kennis scherp onderbouwd wordt en logischer likt dan wanneer iemand zonder kennis dat zou doen.
Ik wilde niet stellen dat die kennis op zich zo belangrijk is, en dat deze kennis behoedt voor het maken van fouten, maar voor het vertaalwerk is wel heel veel kennis nodig is om zoveel als mogelijk die fouten te voorkomen.
Bert Mulder
Contacteer:

Bericht door Bert Mulder »

Klomp schreef:Ik bedoelde allereerst te zeggen dat ie dus nog wel voor de GBS(-vertaling) opkomt.
Verder heeft hij natuurlijk andere ideeen op bepaalde terreinen waar de HSV niet mee eens is. Volgens hem is dat dan anders. Niet meer, niet minder. Tuurlijk heeft ie meer kennis dan ik heb.
Maar dat hij altijd gelijk heeft? Er is verschil van mening, als ik tenminste op de site van de HSV al lees over het verschil over Ps 46.
En toch is het niet Christelijk om hier de persoon en de Stichting af te kraken. Als je iets tegen Dhr. Scholten en de GBS hebt, ga het hem dan persoonlijk zeggen. Niet achter zijn rug op dit forum.

Betekend niet dat je in alles het met hem eens moet zijn. Wel weet ik dat Dhr. Scholten, en de Stichting GBS heel veel goed werk doen.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Klomp

Bericht door Klomp »

Bert Mulder schreef:
Klomp schreef:Ik bedoelde allereerst te zeggen dat ie dus nog wel voor de GBS(-vertaling) opkomt.
En toch is het niet Christelijk om hier de persoon en de Stichting af te kraken. Als je iets tegen Dhr. Scholten en de GBS hebt, ga het hem dan persoonlijk zeggen. Niet achter zijn rug op dit forum.

Betekend niet dat je in alles het met hem eens moet zijn. Wel weet ik dat Dhr. Scholten, en de Stichting GBS heel veel goed werk doen.
Vond je dat nu afkraken?
Zelf vind hem zo nu en dan ook wel scherp. (betreffende Scholten)

DE GBS op zich ben ik het niet mee eens, as ik me goed herinner gaven ze in 2002 of 2003 ieder kamerlid een SV, met de mededeling dat deze vertaling het zuivere en geinspireerde Woord van God was(iets in die bewoordingen). Dus niet dat het slechts een vertaling is, maar die SV was zuiver.
En dat idee krijg ik gewoon als ik de GBS bijdragen lees.
Verder vind ik het niet normaal, dat de goedkoopste bijbeluitvoering, volgens de advertentie in puzzelbijlage RD, als ik het goed heb 126 euro's moet kosten.
memento

Bericht door memento »

Verder vind ik het niet normaal, dat de goedkoopste bijbeluitvoering, volgens de advertentie in puzzelbijlage RD, als ik het goed heb 126 euro's moet kosten.
Wel nee, je hebt de evangelisatie-uitgave van een echte GBS-bijbel al voor iets van 7 a 8 euro, en voor iets van 10 euro heb je de psalmen en formulieren er ook nog bij...
Zonderling

Bericht door Zonderling »

memento schreef:
Wel nee, je hebt de evangelisatie-uitgave van een echte GBS-bijbel al voor iets van 7 a 8 euro, en voor iets van 10 euro heb je de psalmen en formulieren er ook nog bij...
De gewone schoolbijbel van de GBS kost 13 euro.
En dan heb je alle bijbelboeken.

Vergelijk daarmee eens de deeluitgave van de HSV met deel van de bijbel voor 14,95 euro.
Christiaan

Bericht door Christiaan »

Als het goed is, is het Woord van God voor christenen van onschatbare waarde!
Bij het lezen van de bijbel zijn twee fouten mogelijk: men neemt alles letterlijk of met vergeestelijkt alles (Blaise Pascal)

Wij zijn bedelaars, dat is waar. (Dr. Maarten Luther)
Josephus

Bericht door Josephus »

Zonderling schreef:
memento schreef:

Vergelijk daarmee eens de deeluitgave van de HSV met deel van de bijbel voor 14,95 euro.
We blijven tenslotte wel Nederlanders hè... :?
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Oude Paden

Bericht door Oude Paden »

Even praktisch, buiten het feit of je het met de vertaling eens bent of niet.

Ik denk dat dit echt ook weer scheuring gaat veroorzaken, ook al heeft men dat doel uiteraard niet voor ogen.

Is dat nu wel wenselijk in het huidige verscheurde kerkelijk leven?
Zonderling

Bericht door Zonderling »

Josephus schreef:
Zonderling schreef:
memento schreef:

We blijven tenslotte wel Nederlanders hè... :?
Nou, voor mijzelf gaat het vooral om de kwaliteit van de vertaling.
En dan kan ik niet zeggen van de HSV erg gecharmeerd te zijn.
Zie mijn eerdere postings.
Laatst gewijzigd door Zonderling op 11 dec 2006, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

Oude Paden schreef:Even praktisch, buiten het feit of je het met de vertaling eens bent of niet.

Ik denk dat dit echt ook weer scheuring gaat veroorzaken, ook al heeft men dat doel uiteraard niet voor ogen.

Scheuring? Waar zie jij die dan zich aftekenen??
Oude Paden

Mister schreef:
Oude Paden schreef:Even praktisch, buiten het feit of je het met de vertaling eens bent of niet.

Scheuring? Waar zie jij die dan zich aftekenen??
Is het al niet genoeg? (Oud) GG (IN)(BV) enz.
Josephus

Bericht door Josephus »

Lastige vraag. Op zich vind ik scheuring als eventueel gevolg van deze HSV niet het sterkste argument om deze vertaling dan maar stop te zetten, nog los van de vraag of het een reële angst is.
Wij Nederlanders zijn in het verleden nogal goed geweest in kerkscheuringen (getuige ook het wat cynische grapje dat je daarover nog wel eens kunt horen). Voor een dergelijke gebeurtenis blijkt dus maar weinig nodig te zijn. Wat mij betreft zegt het dus meer over de mensen zelf dan over de reden waarom men tot scheuring meende te moeten overgaan.
Ik wantrouw iedereen die een theologie heeft. Ware theologie ademt en loopt. (Willem Barnard)
Oude Paden

Josephus schreef:

Lastige vraag. Op zich vind ik scheuring als eventueel gevolg van deze HSV niet het sterkste argument om deze vertaling dan maar stop te zetten, nog los van de vraag of het een reële angst is.
Wij Nederlanders zijn in het verleden nogal goed geweest in kerkscheuringen (getuige ook het wat cynische grapje dat je daarover nog wel eens kunt horen). Voor een dergelijke gebeurtenis blijkt dus maar weinig nodig te zijn. Wat mij betreft zegt het dus meer over de mensen zelf dan over de reden waarom men tot scheuring meende te moeten overgaan.
Ook al ben ik het wel met je eens dat het geen argument moet zijn om dit stop te zetten. Maar praktisch gezien zie je al scheuren ontstaan in de vnl. GG en CGK en HHV
Gesloten