Nadenken over je begrafenis

Mara

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

modesto schreef:
huisman schreef:Misschien kunnen wij wat leren van de wijze waarop Nicodemus, Jozef van Arimathea en de vrouwen met het lichaam van de Heere Jezus omgingen. Het spreken over een leeg lichaam laat m.i. zelfs ruimte voor cremeren. Het lichaam is in Gods ogen niet waardeloos ook niet na het sterven.
Ik vroeg mij ook af wat eigenlijk de achtergrond is van de bezwaren tegen crematie.
Kun jij iemand in de Bijbel aanwijzen die gecremeerd werd?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
ejvl

Bericht door ejvl »

- Onze lichamen zijn leden van Christus (1 Kor. 6:15).
- Onze lichamen zijn tempels van de
Heilige Geest (1 Kor. 6:19).
- Onze lichamen zijn - levend of dood - het eigendom van Christus en van God (Rom. 12:1 en
14:8).
- Ook in onze dood - dus in dat wat naar on
ze desbetreffende wilsbeschikking met ons dode
lichaam zal worden gedaan - hebben we
Christus en God te verheerlijken.

Bron: http://www.verhoevenmarc.be/PDF/crematie.pdf
Best een goed stuk vind ik.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
modesto schreef:
huisman schreef:Misschien kunnen wij wat leren van de wijze waarop Nicodemus, Jozef van Arimathea en de vrouwen met het lichaam van de Heere Jezus omgingen. Het spreken over een leeg lichaam laat m.i. zelfs ruimte voor cremeren. Het lichaam is in Gods ogen niet waardeloos ook niet na het sterven.
Ik vroeg mij ook af wat eigenlijk de achtergrond is van de bezwaren tegen crematie.
Buiten de uiteindelijke mening over crematie, vind ik dit eigenlijk een slechte vraag om als argument te gebruiken. Als wedervraag zou ik stellen: "Kun jij 1 rechtvaardige in de Bijbel aanwijzen die zijn of haar verjaardag vierde?" Of dichter bij het onderwerp "kun jij 1 persoon in de Bijbel aanwijzen die in een kist begraven werd?" D
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Mara

Bericht door Mara »

parsifal schreef:
Mara schreef:
modesto schreef:
Buiten de uiteindelijke mening over crematie, vind ik dit eigenlijk een slechte vraag om als argument te gebruiken. Als wedervraag zou ik stellen: "Kun jij 1 rechtvaardige in de Bijbel aanwijzen die zijn of haar verjaardag vierde?" Of dichter bij het onderwerp "kun jij 1 persoon in de Bijbel aanwijzen die in een kist begraven werd?" D
De Heere Jezus werd ook begraven.
Jakob zei: en daar heb ik Lea begraven.

En kist is cultuurbepaald denk ik, alhoewel je ook mensen hebt die zich in een lijkwade laten begraven, of in een mand. Dat mag ook.

Ik begrijp niet wat het vieren van een verjaardag hier mee te maken heeft.
Ik vier mijn verjaardag niet meer zoals ik dat altijd gedaan heb, maar voorstanders komen altijd met de tekst uit Nahum: vier uw vierdagen.
In de Bijbel gaan ze ook niet dineren, of een dagje naar het strand of speeltuin, maar ik denk niet dat hier een bijbels argument tegen te bedenken is, toch? ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Germanicus

Bericht door Germanicus »

Hier beneden is het niet.
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
Mara schreef:
modesto schreef:
Ja....Jozef Genesis 50:26

26 En Jozef stierf, honderd en tien jaren oud zijnde; en zij balsemden hem, en men leide hem in een kist in Egypte.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
parsifal

Bericht door parsifal »

Mara schreef:
parsifal schreef:
Mara schreef: Kun jij iemand in de Bijbel aanwijzen die gecremeerd werd?
De Heere Jezus werd ook begraven.
Jakob zei: en daar heb ik Lea begraven.

En kist is cultuurbepaald denk ik, alhoewel je ook mensen hebt die zich in een lijkwade laten begraven, of in een mand. Dat mag ook.

Ik begrijp niet wat het vieren van een verjaardag hier mee te maken heeft.
Ik vier mijn verjaardag niet meer zoals ik dat altijd gedaan heb, maar voorstanders komen altijd met de tekst uit Nahum: vier uw vierdagen.
In de Bijbel gaan ze ook niet dineren, of een dagje naar het strand of speeltuin, maar ik denk niet dat hier een bijbels argument tegen te bedenken is, toch? ;)
Ik denk dat je ook kunt zeggen dat "begraven" cultureel bepaald is. Hoe men dingen in de Bijbelse tijd deed is niet altijd leidend voor hoe men dingen nu doet. (Al kun je leren uit het artikel wat EJVL aanhaalt).

Ik haalde het voorbeeld van de verjaardagen aan omdat je daar ook kunt vragen "kun je iemand in de Bijbel aanwijzen die zijn verjaardag vierde en rechtvaardig was?" (Als ik het goed heb worden alleen Herodes en Farao genoemd en de tekst uit Nahum op verjaardagen toepassen negeert de hele context van de tekst). Als je een vraag als deze een goed argument is mbt crematie, dan is het ook een goed argument tegen het vieren van verjaardagen (en het bezoeken van een speeltuin zo je wilt.)
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
parsifal

Bericht door parsifal »

huisman schreef: Ja....Jozef Genesis 50:26

26 En Jozef stierf, honderd en tien jaren oud zijnde; en zij balsemden hem, en men leide hem in een kist in Egypte.
Okee! Nemen we ook het balsemen weer op in onze praktijk?
Dodo

Bericht door Dodo »

Begraven is in de bijbel vaak: in een grot leggen. Zo ook Jezus zelf. Zijn lichaam is niet in de aarde gelegd, zoals wij begraven.
huisman

Bericht door huisman »

parsifal schreef:
huisman schreef: Ja....Jozef Genesis 50:26

Okee! Nemen we ook het balsemen weer op in onze praktijk?
Jij vroeg of er iemand was in de Bijbel die in een kist begraven werd ? Ja dus.

De lijn uit de hele Schrift is begraven en niet verbranden. Begraven gaat dan vanwege land,cultuur en tijd wel gepaard met verschillende gewoonten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
refo

Bericht door refo »

Jozef werd niet BEGRAVEN in een kist, maar tijdelijk in een kist gelegd, boven de grond, om t.z.t. in Israel begraven te worden.
Ex 13:19
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Waarschijnlijk was het ook geen kist, maar een sarcofaag.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
modesto
Inactief

Bericht door modesto »

Bedankt, evjl en Germanicus, voor de links naar relevant materiaal over dit onderwerp. Dat zal ik doorlezen.
Logisch-reformatorisch meubelconsulent -- bij 500 berichten houd ik het hier echt helemaal voor gezien, en dan kom ik de dag daarop weer terug op het forum
huisman

Bericht door huisman »

refo schreef:Jozef werd niet BEGRAVEN in een kist, maar tijdelijk in een kist gelegd, boven de grond, om t.z.t. in Israel begraven te worden.

Ja dat weten wij , het gaat mij ook niet om de kist maar om het begraven. Of Jozef in Kanaän nu in de kist is begraven of niet hij werd iig begraven.
refo

Bericht door refo »

huisman schreef:
refo schreef:Jozef werd niet BEGRAVEN in een kist, maar tijdelijk in een kist gelegd, boven de grond, om t.z.t. in Israel begraven te worden.

Ja dat weten wij , het gaat mij ook niet om de kist maar om het begraven. Of Jozef in Kanaän nu in de kist is begraven of niet hij werd iig begraven.
Nee, de kist met beenderen (lees: de hele mummie) werd meegenomen naar Israel. Wat er daarmee gebeurde meldt de bijbel niet. Wel is bekend dat men niet met kisten werkte in Israel. Dus zal Jozef ook in een graf gelegd zijn op Israelische wijze.
In ieder geval is de kist van Jozef geen bewijs. Het was een noodoplossing.
Plaats reactie