Elkaar opbouwen in het geloof

Erasmiaan

Bericht door Erasmiaan »

't Begint een beetje een monoloog te worden :D :wink:
Unionist

Bericht door Unionist »

Dat zijn we in de kerk wel gewend.

Ik vind het mooie stukjes. Ik houd van Jos Douma.
Bij 7500 postings kom ik weer terug (en af en toe tussendoor als ik zin heb)
Miscanthus

Bericht door Miscanthus »

De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden.

1 Johannes 4:18
--------------------------------------------------------------------------------

Liefde: de angst voorbij
Vaak laten we ons in ons leven leiden door angst. We zijn bang voor wat de toekomst brengt. We zijn bang voor wat de mensen van ons zullen vinden. We zijn bang dat we ziek worden. We zijn bang een geliefde te verliezen. We zijn bang voor veranderingen. Wie bang is, kent Gods volmaakte liefde niet. Dat is denk ik voor verreweg de meesten van ons een zeer confronterende uitspraak. Maar het is altijd de confrontatie die in Jezus naar ons toekomt. Een liefdevolle confrontatie dus. Pijnlijk, maar genezend en bevrijdend. Als je bang bent, als je angstig in het leven staat, laat je dan liefhebben door God.

Dank U liefdevolle Heer, dat ik me niet hoef laten te leiden door angst.
Miscanthus

Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus.

1 Johannes 4:17
--------------------------------------------------------------------------------

Als Jezus zijn
In de maand juni is 'Tijd met Jezus' gewijd aan het thema 'Worden als Hij'. Want dat is het ultieme doel waarvoor God ons geschapen heeft: dat we weer worden zoals we bedoeld waren. Want we waren geschapen naar Gods beeld: overvloeiend van liefde. De zonde heeft de haat in de wereld gebracht. Maar door Jezus mag weer zichtbaar worden in mensenlevens hoe God het had bedoeld. Hier op aarde al. Niet volmaakt, maar wel herkenbaar. We mogen zijn als Jezus: liefdevol, barmhartig, rechtvaardig, zachtmoedig. We mogen Jezus voorstellen aan de mensen. We mogen Hem uitstralen. Dat is onze roeping en Gods belofte.

Heer, help me te geloven dat ik U kan voorstellen, in de kracht van uw Geest.
Dathenum

Bericht door Dathenum »

Talenten voor allen

TIJD, EEN KOSTBAAR TALENT

"Leer ons zó onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen."
Psalm 90:12

Onze tijd behoort God toe. Ieder ogenblik is van Hem en wij hebben de zeer ernstige verplichting, de tijd juist te besteden tot Zijn eer. Van geen ander talent dat Hij geschonken heeft, zal Hij met zo'n nauwgezetheid rekenschap vragen, als het gebruik van onze tijd.

De waarde van de tijd ligt boven alle berekening. Christus beschouwde ieder ogenblik als kostbaar en zo moeten wij het ook beschouwen. Het leven is te kort om het door ijdele genoegens te laten vervliegen. Wij hebben nog slechts een korte tijd tot onze beschikking, waarin wij worden beproefd om ons voor te bereiden op de eeuwigheid. Wij hebben geen tijd te verliezen, geen tijd om ons te wijden aan zelfzuchtige genoegens, geen tijd om toe te geven aan zonde. Wij moeten onze karakters ná£á vormen voor het komende onsterfelijke leven. Wij moeten ons nu voorbereiden op het onderzoekend oordeel.

Wanneer de mens nauwelijks begonnen is te leven, begint hij al te sterven... De mens, die de tijd nuttig besteedt, bereidt zich voor op het nieuwe onsterfelijke leven waar hij een woning zal krijgen. Voor zo iemand is het goed dat hij geboren werd. Wij worden vermaand, dat wij de tijd moeten uitkopen, want verspilde tijd kunnen wij nooit meer terugwinnen. Zelfs niet een ogenblik kunnen wij herroepen. De enige wijze om de tijd goed te besteden, is dat wij medewerkers van God worden in Zijn groot verlossingsplan.

Ieder ogenblik heeft eeuwige gevolgen. Wij moeten elk moment gereed staan, om dienst te doen voor God. De goede gelegenheid die wij nu ontvangen, om tot de hongerige ziel het Woord des levens te spreken, zal zich misschien nooit meer voordoen. Het kan zijn, dat God tot die mens zegt: "Deze nacht zal uw ziel van u gevraagd worden." Door onze nalatigheid kan hij dan misschien niet bereid zijn (Luc. 12:20). Hoe willen wij hiervan voor God rekenschap afleggen op de dag des oordeels?
Miscanthus

Wij allen die met onbedekt gezicht de luister van de Heer aanschouwen, zullen meer en meer door de Geest van de Heer naar de luister van dat beeld worden veranderd.

2 Korintiërs 3:18

De uitstraling van Jezus
Als we willen lijken op Jezus, is het eerste en enige wat we hoeven te doen: kijken naar Jezus. De bijbel spreekt er op een veelbelovende manier over: als we de uitstraling van Jezus op ons in laten werken, dan zullen we naar zijn beeld worden veranderd. Niet omdat we daar dan zelf zo ons best voor doen (want dan mislukt het juist), maar omdat dit de manier is waarop de Geest van de Heer met ons aan het werk gaat: als we kijken, lang en liefdevol en vol overgave, naar Jezus in zijn eindeloze uitstraling, dan zal zijn luister steeds meer de onze worden.

Heer, leer me kijken naar U zodat ik mag gaan lijken op U.
Miscanthus

Zijn gezicht schitterde als de felle zon. Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: 'Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste.'

Openbaring 1:16-17

Als de felle zon
Jezus zien is een indrukwekkende ervaring, verpletterend haast. Want als Johannes naar Hem kijkt zoals Hij zich vanuit de hemel openbaart, ziet hij een gezicht dat schittert als de felle zon. Hij valt als dood voor Jezus’ voeten neer. Als we ons richten op het zijn als Jezus, is het belangrijk om Jezus ook te zien in al zijn indrukwekkende grootheid en luister. Het is haast onvoorstelbaar dat we kunnen worden als Hij. Het gaat dan ook niet om een uiterlijk op Hem lijken, maar het uitstralen van zijn haast verpletterende liefde en goedheid en geduld en kracht.

Heer, wat bent U indrukwekkend en schitterend!
Miscanthus

Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters.

Romeinen 8:29

Evenbeeld van Gods Zoon
Het is goed om regelmatig na te denken over je bestemming. Waarheen ben ik onderweg? Wie niet doelgericht leeft, is met van alles en nog wat bezig en richt zich op allerlei verschillende dingen die in dit leven belangrijk zijn of belangrijk lijken. Daarom is het zo belangrijk om de vraag te stellen: Wat is Gods bestemming met mijn leven? Het antwoord: dat we het evenbeeld worden van zijn Zoon. Lijken op Jezus is maar niet één van de vele aspecten van dit leven onder de hemel. Worden als Jezus is onze diepste bestemming. Op herkenbare manier zus of broer van Jezus zijn, dat is je doel.

Heere God, leer me om me te richten op het hoogste doel: evenbeeld worden van uw Zoon.
Miscanthus

Met Christus ben ik gekruisigd: ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven.

Galaten 2:20

Christus leeft in mij
We worden als Jezus naar de mate waarin Hij zijn leven in ons mag leven. Jezus zegt: als je je eigen leven verliest, zul je het echte leven vinden. Je leven verliezen is gekruisigd worden met Christus. Het leven vinden is opstaan met Hem, zodat Hij door zijn Geest in jou leeft. Zeg je het Paulus na? ‘Christus leeft in mij.’ Dat is een heel diepe en vreugdevolle werkelijkheid, vol van genade. Want als Jezus in je leeft, worden zijn karaktertrekken ook steeds meer de jouwe. Dan word je liefdevol, aanvaardend, vergevingsgezind, krachtig en zachtmoedig als Jezus.

Here Jezus, het is mijn diepe verlangen dat U uw leven in mij leeft.
Miscanthus

Volg dus het voorbeeld van God, als kinderen die hij liefheeft, en ga de weg van de liefde, zoals Christus, die ons heeft liefgehad en zich voor ons gegeven heeft als offer, als een geurige gave voor God.

Efeziërs 5:1-2

Zoals ChristusAls we het voorbeeld van God willen volgen en net als Hij de weg van de liefde willen gaan, moeten we liefhebben zoals Christus dat deed. Gods voorbeeld wordt dus zichtbaar in Jezus, want in Hem laat God zien hoe Hij is. Hoe heb je lief? Door je te geven aan een ander, door gericht te zijn op de ander. Dat kan alleen als je je een geliefd kind weet. Alleen vanuit de liefde van God voor ons in Christus, zijn we in staat om de ander lief te hebben. Zo worden we, net als Jezus, een geurige gave van God. Hij geniet er intens van als Hij zijn liefde door ons heen terugziet.

Heere God, ik wil uw voorbeeld volgen. Maak me liefdevol als Jezus.
Miscanthus

Omkleed u met de Heer Jezus Christus en geef niet toe aan uw eigen wil, die begeerten in u opwekt.

Romeinen 13:14

Jezus aandoen
Onze kleding bepaalt, in elk geval op het eerste gezicht, voor een belangrijk deel onze uitstraling. Daarbij speelt ook de mode een rol: volg je de nieuwste modetrends in je kleding, of ga je je eigen weg? Het alledaagse gebeuren van kleren aantrekken wordt hier voor ons een sprekend beeld voor de werkelijkheid van het leven met Christus. Het is belangrijk als christen om een jasje uit te doen, dat jasje dat ons vanwege de zonde zo gegoten zit, dat jasje van wat de bijbel ook de oude mens noemt. Als we willen lijken op Jezus, zullen we de nieuwe mens moeten aantrekken, die steeds vernieuwd wordt naar het beeld van zijn Schepper.

Here God, laat me omkleed zijn met Christus.
Miscanthus

God zij gedankt dat hij ons, die één zijn met Christus, in zijn triomftocht meevoert en dat hij overal door ons de kennis over hem verspreidt als een aangename geur.

2 Korintiërs 2:14

Een geur van Christus
Geuren spelen in ons leven een belangrijke rol. We vinden iets heel lekker ruiken (een lenteochtend) of juist helemaal niet (een vuilniswagen). In de bijbel spelen geuren ook een belangrijke rol, bijvoorbeeld als het gaat om de offers die gebracht werden in de tijd van het oude Testament: die waren een heerlijke geur voor God. Wij mogen nu, als volgelingen van Jezus en in verbondenheid met Hem, zijn geur verspreiden. Wat 'ruiken' mensen als ze met jou omgaan? Verspreidt jij een aangename geur? God wil jou en mij gebruiken om Jezus' geur te verspreiden zodat ook anderen Hem leren kennen!

Here, wil me door uw Geest een heerlijke geur voor God laten zijn.
Miscanthus

Wij zijn de wierook die Christus brandt voor God, zowel onder hen die worden gered als onder hen die verloren gaan. Voor de laatsten is het een onaangename geur die tot de dood leidt, voor de eersten een heerlijke geur die leven schenkt.

2 Korintiërs 2:15-16

Heerlijke geur
Als we de geur van Christus verspreiden, heeft dat een verschillend effect. Daar moeten we ons wel van bewust zijn. Het is een en dezelfde geur, maar met een verschillende uitwerking. Ook al is dat pijnlijk. Want voor wie verloren gaan, voor wie Christus niet willen kennen, zelfs een afkeer van Hem hebben, is het een onaangename geur. Een doodsgeur. Een lijklucht dus eigenlijk. Alleen voor wie gered worden, voor wie Hem aannemen als Verlosser is het een heerlijke geur, waar ze niet genoeg van kunnen krijgen. Wees je ervan bewust, dat Christus uitstralen, zijn geur verspreiden, ook op weerstand stuit. Op ongeloof.

Heer, geef dat verzet en weerstand me niet ontmoedigen om uw geur te verspreiden.
Miscanthus

Kinderen, zolang Christus geen gestalte in u krijgt, doorsta ik telkens weer barensweeën om u.

Galaten 4:19

Zijn gestalte in ons
Paulus' pastoraat is niet in de eerste plaats gericht op de vraag hoe een christen moet leven, maar op het vormen van Christus in de harten van zijn volgelingen. Dat is zijn doel. Daar heeft hij alles voor over. Zelfs de pijn die kenmerkend is voor een bevalling. Want daar heeft het ook mee te maken. Dat Christis gestalte in ons krijgt is niets minder dan een zaak van wedergeboorte. God zelf wil in ons de liefde en de rust, de kracht en het geduld, de zachtmoedigheid en de barmhartigheid van Jezus in onze harten vormen. Zodat wij als Jezus worden voor de mensen om ons heen.

Heilige Geest, wil door uw uw liefdevolle kracht Christus in mij vormen.
Miscanthus

We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden.

Romeinen 6:4

Met Christus leven
Als we geloven in het gelijkvormig worden aan Jezus, mogen we ook spreken over het delen in het verhaal van Jezus. Zijn unieke levensverhaal krijgt in ons bestaan parallellen. De doop laat dat zien: we worden met Hem in zijn dood begraven. We sterven af aan onze oude mens. Het zondige bestaan gaat eronder door. En tegelijk mogen we delen in Zijn opstanding: Zijn nieuwe leven wordt ons nieuwe leven. Een leven dat we kunnen leiden in de Geest. Het is een gave van de Vader die niet alleen zijn Geliefde Zoon uit de dood heeft opgewekt, maar ook al zijn kinderen laat opstaan uit de dood. Om te leven.

Heer, laat me opstaan, laat me leven in Uw vernieuwende kracht.
Plaats reactie